Honda Accord Tourer 2.0i Elegance (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Accord Tourer 2.0i Elegance |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 57.504 km |
KM-stand laatst | 75.783 km |
Aankoop
- 57.504 km
Omdat er gezinsuitbreiding op komst was, ben ik op zoek gegaan naar een vervanger voor de Civic. Deze beviel uitstekend en is ook groot genoeg, maar mijn hart ligt toch bij een Accord, voor de Civic had ik een Accord 1.8i LS uit 1998 en dat was een heerlijke (reis)auto.
Voor de grootte was ik op zoek naar een Tourer, het vorige model (van voor 2008) sprak me niet aan, dus op zoek naar het huidige model. Al gauw had ik er eentje gespot bij de Bois in de Meern.
Het is een 2.0i Elegance Business Edition, dwz navigatie, Premium Sound System, achteruitrijcamera en electrische achterklepbediening.
Prettig ontvangen bij de Bois, gelijk een proefrit gemaakt. De auto was net binnen, en dus nog niet gepoetst. Maar daar is door heen te kijken. Er zaten wel wat krasjes op, maar het gaat mij voornamelijk om het rijden. En dat deed hij! Een genot om in te rijden, veel meer comfort dan bij de Civic (die heeft 17 inch, de accord 16), bij het nemen van een klaverblad is duidelijk te merken dat de accord onafhankelijke wielophanging heeft, gaat veel strakker en rustiger door de bocht dan de civic (met starre achteras).
Ook valt de rust op in het interieur. Daarbij klinkt het Premium Sound System ook super (10 speakers, 2x tweeters, 2x deur voor, 1x center, 2x deur achter, 2x C-stijl en 1x subwoofer). De stoelen zitten heerlijk, ook door de verstelbare lendensteun. Je zit ook in de stoel ipv erop, de zijdelingse steun is goed. In de winter is de stoelverwarming een uitkomst.
Het interieur is van goede kwaliteit, alleen rond de pook is de verf voor een deel eraf. Dit gaat heel gemakkelijk met je nagel. Alle (zwarte) verf is er nu af en nu staat het ook nog beter.
De achteruitrijcamera icm het navigatiescherm is een uitkomst, zonder deze optie is het haast niet te doen om uit een parkeervak te komen. Je kunt echt tot op de centimeter nauwkeurig achteruitrijden. De draaicirkel is vergelijkbaar met de Civic, behoorlijk groot. Meestal moet ik wel 2x steken voordat hij in het vak staat.
De kofferbak is redelijk van formaat, de wielophanging neemt veel ruimte in, waardoor je wel wat effectieve ruimte verliest. Voor mij geen probleem, maar kan me het goed voorstellen dat andere mensen hier wel tegenaan lopen. Opbergruimte zat, meerdere vakjes waar je je spullen kwijt kan. Wel jammer dat er zo'n banden reparatiesetje in zit, zie toch liever een reserveband.
De electrische achterklep is vanaf de bestuurdersstoel te bedienen en vanaf de sleutel. Erg handig als je in de regen naar de auto toe moet lopen met je handen vol. Tevens is het een publiekstrekker :).
Het navigatiesysteem werkt goed, heb wel de laatste DVD versie erbij besteld (rond de 180 euro!).
Garantie
- 58.000 km
Na enkele dagen rijden kwam ik erachter dat er 2 speakers kraakten. Tevens is er een voorruitlijst los gaan zitten. Gebeld met de Bois om een afspraak te maken.
Vanuit de fabriek zijn de magneten verkeerd gemonteerd, waardoor de speakers op een gegeven moment kapot gaan. De voorruitlijst is een bekend probleem bij de eerste generatie. (Het model kwam in sep 2008 op de markt, de auto is ook van sep 2008). Deze wil nog wel eens los komen te zitten.
Er zijn nieuwe speakers in geplaatst en er is een nieuwe voorruitlijst gemonteerd.
Garantie 2
- 59.000 km
De voorruitlijst is weer losgekomen, afspraak gemaakt en ze hebben nu de lijst vastgekit (op mijn verzoek).
Garantie 3
- 62.000 km
Nu ook weer een krakende speaker (nadeel van 10 speakers...), deze heb ik onder garantie laten vervangen bij Wesselink, mijn vaste Honda dealer.
Voor de rest rijd de auto nog super, het gemiddeld verbruik ligt rond de 1 op 13.
Winterbanden
- 69.362 km
Alvast voor de komende winter winterbanden + velgen besteld, vandaag eronder laten monteren. Ook gelijk 2 nieuwe achterbanden voor de zomervelgen.
Bij het verwisselen van de banden bleek dat de achterremblokken hun beste tijd hadden gehad, ze waren gaan aanlopen. Ik ben een rustige rijder en anticipeer veel, waardoor je niet hard hoeft te remmen. Het nadeel is dat de (achter)remmen daardoor minder gangbaar blijven.
Voor de rest geen problemen, in de zomer kwam mijn verbruik rond de 1 op 14, erg netjes voor deze zware jongen (> 1400 kg).
De auto rijd nog steeds heerlijk, het schakelen met de zesbak gaat zonder problemen. De schakelindicator is echt op zuinigheid ingesteld, bij rustig rijden wil hij al naar de 6 toe als je 50 rijdt. Dit gaat ook zonder problemen. Tuurlijk is er dan niet zoveel pit in het blok, maar de motor protesteert niet.
Het is gewoon mogelijk om van 50 km/h tot zijn top van dik 200 km/h in 1 versnelling te doen. Indrukwekkend. Zegt ook wel iets over de bouwkwaliteit van Honda.
Het blok is hetzelfde blok dat ook in de Civic ligt (de 1.8), alleen dan iets opgeboord. Hij heeft dezelfde karakteristieken, dwz de zuinige loop onder de 3500 tpm en de 16-kleps karakter daarboven. Er is altijd voldoende koppel beschikbaar en zoals eerder aangegeven is hij erg schakellui te rijden.
Bij de pomp is het altijd schrikken, 65 liter gaat er in de tank, en met de huidige prijzen is het wel vaak huilen bij het tanken. Autorijden kost nou eenmaal geld.
De ruimte op de achterbank is goed, al zou je ruimer verwachten voor de grootte van de auto. Desondanks is het goed te doen met 4 volwassenen.
Inmiddels ook zonneschermen rondom geplaatst, lijkt net op privacyglass. staat erg mooi, maar het is functioneel ivm de kleine op de achterbank.
De ingebouwde bluetooth carkit werkt ook goed, het navigatiesysteem kan het adresboek van de telefoon overnemen, dat scheelt, dan kan de telefoon in de broekzak blijven. Alleen jammer dat alleen de telefoonnummers overgezet worden, en niet de adressen. Dat zou een stuk handiger zijn icm het navigatiesysteem.
Het audiosysteem bevalt uitstekend. Er is een 6 CD wisselaar in het dashboard die MP3/WMA kan afspelen. Tevens is er een AUX en USB aansluiting in de (verstelbare) armsteun. Ook zit hier een extra 12V aansluiting, naast de sigarettenaansteker en een stekker in de kofferbak.
Het systeem kan probleemloos overweg met een IPod, alles is gewoon te bedienen met het audiosysteem.
Op het stuur kun je de audio bedienen, het voice control systeem, de Cruise Control en de boordcomputer.
De wegligging is erg goed, al klappert bij slecht wegdek en lage snelheden de wielophanging voor. Dit blijkt later een speling in de stuurkolom te zijn, dit komt vaker voor bij de Accord. Dit valt onder de garantie.
Vervanging...
- 74.032 km
Tsja, hoe groot ook mijn liefde voor Honda is, ik heb de keuze gemaakt om voor een Toyota Auris hybride te gaan. Deze is reeds besteld en zal in april binnenkomen.
De reden zijn de kosten. De Accord is probleemloos, het brandstofverbruik is ook erg netjes, maar in totaal kan ik 140 euro per maand besparen door over te stappen.
Ik kon een goede inruilprijs krijgen waardoor ik de Auris in 2,5 jaar eruit heb.
Met pijn in mijn hart neem ik afscheid van de Accord, maar soms moet je je verstand volgen ipv je gevoel. Ik weet wel bijna zeker dat in de toekomst er weer een Accord komt.
Het verbruik in de winter is gedaald naar 1 op 12,8, voor de rest geen problemen.
Laatste week
- 75.342 km
De laatste week voor de Accord gaat in. As vrijdag kan ik mijn nieuwe auto ophalen.
In de tijd dat ik de auto in mijn bezit heb, heb ik geen noemenswaardige problemen gehad. Het blijft een heerlijke auto en in de toekomst komt er zeker weer een Accord Tourer, dan waarschijnlijk wel met een automaat :).
De laatste weken was het gemiddelde verbruik 1 op 12,6.
Weg...
- 75.783 km
De Accord is vandaag ingeleverd voor de Auris.
Nog wel 1 probleem gehad met de Accord, op de snelweg bij Zwolle schoot de rechtervoorruitstijl los, zat gelukkig nog op 1 punt vast, ander is het levensgevaarlijk.
Gelukkig is dit snel en vakkundig bij Honda Borghstede in Zwolle gratis verholpen.
Over enkele maanden volgt de evaluatie van de Auris.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.