Honda Accord 2.0i Elegance Limited Edition (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Accord 2.0i Elegance Limited Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 26.000 km |
Nog steeds een goede keus...
- 26.000 km
Na lang wikken en wegen had ik besloten om in het najaar van 2009 een nieuwe auto aan te schaffen. Ik had jaren probleemloos gereden in mijn Ford Mondeo, maar ik wou toch weer eens een nieuwe auto in bezit hebben.
Mijn keuze viel eigenlijk automatisch op een nieuwe Ford Mondeo.Een mooi ontworpen auto met een rijke uitrusting (Titanium of Ghia-uitvoering) voor een goede prijs. Tel daar de prima wegligging bij op en de keuze zou makkelijk gemaakt zijn.
Alleen de Mondeo had ook enkele minpunten, waaronder een zwakke benzinemotor (zowel de 1.6 als de 2.0) en de stoelen lieten ook te wensen over.
Als gevolg van de minpunten had ik besloten om toch verder te gaan kijken.
Mijn oog viel op de nieuwe Opel Insignia, die net in de showroom stond.
Ook dit is een mooi gelijnde auto (m.u.v. de hatchback), alleen de basisprijs is echt basis, met een paar opties (mistlampen voor, aut. dimmende binnenspiegel etc.) en een 1.8 140 pk motor zat ik al ruim over de €32.000, wat ik veel geld vind voor een Opel. Omdat mijn Mondeo al die opties al had wou ik er bij een nieuwe auto niet op achteruitgaan. Mede door deze hoge prijs (+ hakerige versnellingsbak en het beperkte zicht rondom)kon ook de Insignia mij niet geheel overtuigen.
Toen zag ik in een advertentie een aanbieding van de Honda Accord staan en deze auto trok direct mijn aandacht.
Ik ben dezelfde dag nog naar de dealer in de buurt gereden, namelijk Honda Ruiter te Wateringen.
Ik was meteen verkocht toen ik de auto zag in de showroom.
Jammer was dat de verkoper mij niet kon overtuigen, integendeel, juist door de verkoper besloot ik niet deze Honda te nemen.
Deze verkoper nam mij en mijn inruilauto niet erg serieus. Na enkele negatieve opmerkingen te plaatsen over de Mondeo (terwijl ik het als een prima auto heb ervaren) en deze voor een te lage inruilprijs te taxeren.
Hier kwam ik achter toen ik vlak bij hem stond (zonder dat hij dit overigens wist) en ik zijn telefoongesrpek kon afluisteren waarin hij het had over de inruilwaarde. Omdat hij zijn gesprek afsloot met de woorden; "Oke, dan ga ik er €1250 onder zitten", vond ik dit geen goede basis om een nieuwe auto te kopen. Een mens heeft ook zo zijn principes en ik vind dat wanneer je een auto koopt (2e hands of nieuw) dit moet gebeuren op basis van vertrouwen.
Na aandringen van mijn zonen en mijn goede indruk van de Accord ben ik de dag erna naar Honda Verhagen gereden in Rotterdam. Wat een wereld van verschil!
Bij deze dealer werd ik we meteen vriendelijk geholpen en werd mijn auto grondig getaxeerd. De verkoper liet mij de gehele auto zien en toonde ook interesse in de Mondeo en mijn keuze voor een Honda.
Op basis van dit prettige gesprek en de goede indruk die de Accord op mij maakte heb ik besloten om de Honda Elegance Limited Edition 2.0 te bestellen, in de kleur Royal Blue Pearl.
Na enkele weken kon ik de auto al ophalen (dit was omdat het een actiemodel was).
De rit van Rotterdam naar mijn huis (ong. 40 km, vooral snelweg) bevestigden meteen mijn goede keuze.
De auto is stil, ook op snelheid, en ligt erg goed op de weg. Alleen bij fel accelereren hoor je een mooi rauw motorgeluid. De prestaties zijn goed te noemen, zeker in vergelijking met mijn vorige auto.
Dan de stoelen, ze sluiten je gehele lichaam goed in en geven veel steun. Ik heb nog nooit in zulke goede autostoelen gezeten. De automaat doet zijn werk goed, je voelt hem nauwelijks schakelen.
Dan de wegligging, de Honda stuurt weliswaar niet zo scherp als de Mondeo, maar stuurt toch behoorlijk scherp.
In tegenstelling tot de Mondeo is de Accord meer gericht op comfort, en dat biedt deze auto zeker. De gebruikte materialen in de auto zijn erg goed, weinig harde oppervlakten en een keurige afgewerking (geen opvallende keiren of naden). Het interieur is ietswat zakelijk, met een blauwe verlichting, maar het klokkencluster maakt veel goed, zeker omdat de boordcomputer geintegreerd is in de snelheidsmeter, ik vind dit zeer geslaagd.
Ook op de achterbank is genoeg ruimte en met mijn 1.88m kan ik gemakkelijk zitten op de achterbank.
De kofferbak is ruim en erg diep, zelfs nu ik een wagon gewend was biedt deze auto mij voldoende kofferruimte.
Mijn oordeel:
Mijn beperkte aantal kilometers geven aan dat ik nog niet een volledig juist oordeel ove rde auto kan geven, alleen de eerste indruk is dat dit een geweldige auto is, die het niet moet hebben van zijn sportieve aspiraties (ook al biedt de motor en de wegligging van de auto hier wel ruimte voor), maar is het vooral een comforatbele auto die je 'relaxed' van A naar B brengt en toch zo af en toe voor nieuwsgierige blikken zorgt.
Ik kom een dergelijke Honda Accord zelden tegen, dit i.t.t. een Mondeo of zelfs een Isignia.
Nadeel is wel de hoge aanschafwaarde van deze auto. Dankzij het actiemodel heb ik besloten om deze auto te kopen en is het mijn geld tot nu toe waard gebleken, echter voor de werkelijke cataloguswaarde was ik waarschijnlijk toch voor de Ford Mondeo gegaan.
Ook de misser van de electrisch inklapbare buitenspiegels snap ik niet. In mijn vorige Mondeo was hetzelfde geval, dat je zelf de spiegels moest inklappen, maar bij de Mondeo kon dit ook wanneer het contact uit was. Dit is echter bij de Honda niet mogelijk.
Wanneer iemand twijfelt om deze Honda te kopen, ik heb er nog geen seonde spijt van gehad! Mijn voorlopige conclusie is dat het gewoon een uitstekende auto is.
Vanzelfsprekend, moet ik haast zeggen, is het feit dat ik nog geen enkel probleem heb gehad.
-------Update--------
Nu de auto 3 jaar in mijn bezit is vind ik het tijd om een update te geven over deze fantastische auto. Want ja, het is en blijft een fantastische auto! Ik ben nu overtuigd van de kwaliteit van Honda. Daarnaast is de service van Honda Verhagen uitstekend en goed betaalbaar te noemen. Onderhoudsbeurten worden snel en tegen een zeer aantrekkelijk tarief uitgevoerd, waarvoor hulde!
Wat betreft de auto, geen enkel probleem geconstateerd nog, maar dat is te verwachten bij een Honda met zo laag aantal kilometers op de teller. Nog steeds is deze auto een exclusieve verschijning en oogt naar mijn mening beter dan een Mondeo, Insignia of Passat.
Toch zijn er wel enkele minpuntjes te nomen. Zo reflecteert het dashboard in de voorruit bij een laag staande zon. Daarnaast, (dit wist ik echter al bij de aanschaf van de auto) is de ruimte op de achterbank vrij beperkt. Drie volwassenen kunnen eigenlijk niet lang achterin zitten. Dit was wel anders in de Mondeo (maar daar stond die auto ook om bekend). Voor mij is dit niet storend, aangezien ik als bestuurder zeer riant voorin kan zitten.
Ander minpunt is het water wat op de achterruit blijft staan bij regenval. Ik vind dat storend, want ik kan niets zien door de binnenspiegel.
Ook vind ik het dashboard, zeker de bekerhouders en het paneel rondom de schakelpook erg krasgevoelig. Je krijgt ze wel weer netjes weg (wordt ook gedaan door de dealer tijdens zijn jaarlijkse beurt, daarnaast zuigen ze de auto ook uit) maar is wel zonde.
Maar al met al kan ik alleen maar positief zijn over deze auto. Wanneer iemand deze auto als tweedehands wilt kopen of nieuw, ik kan hem zeker aanraden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.