Ford Transit Connect 210 L2 1.6 TDCI 95pk Trend (2015)

autoreview

Ford Transit Connect

Signalement

UitvoeringTransit Connect 210 L2 1.6 TDCI 95pk Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst800 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e indruk

  • 800 km

Sinds kort ben ik bestuurder van deze Ford, als opvolger van de Peugeot Partner die inmiddels na 5 jaar 250.000 km had gelopen. Nooit problemen gehad met de Peugeot, maar het werd tijd voor iets nieuws, moderner en representatiefs. Dat vond de baas ook en hij regelde voor ons de Ford.

De Ford is een veel volwassenere, stabielere, modernere en beter doordachte auto dan de Peugeot. Ondanks z’n praktische voorsprong, had de Peugeot te maken met een ouderwetse en lichte stuurbekrachtiging, comfortabele stoelen met weinig steun, veel motorgeluid en algehele slijtage. Ik kan me voorstellen dat veel mensen heel tevreden zijn met deze auto, maar alleen het praktische dashboard wordt door mij gemist.

Bij het instappen valt gelijk het gelikte exterieur en interieur op. De bestuurder zit verder achter de voorwielen, wat een stabielere rit voorspelt. De voorruit zit een stuk verder weg. Een navigatiesysteem hoef ik er ook niet meer op te plakken, want deze Ford is voorzien van het Sync 2 systeem. De dealer liet me weten dat dit de 1e Transit Connects waren die zij uitleveren met Sync 2. Op internet is te lezen dat Ford de overeenkomt met Microsoft heeft verruild voor een systeem (Sync 3) van RIM (Blackberry). Zo nieuw is het dus niet. Op moment van schrijven wordt Sync 3 nog niet geleverd in Nederland.
Ondanks dit is het systeem prettig in gebruik. Vooral de stembediening is top. Alles zonder handjes. Het vergt wel wat oefening. Telefoon is gemakkelijk te koppelen. iPodje of externe HD aansluiten onder de passagiersstoel is ook geen probleem. De achteruitrijcamera is een uitkomst bij het ontbreken van een binnenspiegel. Vooral de afstand tussen bumper en geparkeerde auto’s of straatmeubilair was nog nooit zo gemakkelijk in te schatten.
Het fijne leren stuur is voorzien van alle bedieningsmogelijkheden. Stembediening, boordcomputer, audio/radio en cruise control.
De klokken zien er fantastisch uit. Zeker als je een Fransoos gewend bent. Ford ligt voor op de Franse concurrentie, die hun modellen de afgelopen 6 jaar nauwelijks echt heeft vernieuwd. De boordcomputer is voorzien van alle denkbare informatie. Ik gebruik graag de pijl die hoort bij het navigatiesysteem en de snelheidsmeter. Die heeft overigens een forse afwijking t.o.v. een via gps gemeten snelheid.
Klein ontwerpfoutje van Ford: indien je de stoel wat hoger zet valt het bovenste gedeelte van zowel het scherm tussen de klokken als het centrale scherm buiten zicht. Soms wat vervelend, zeker als ik de tijd wil weten.
Verlichting gaat automatisch aan/uit en schat de omstandigheden tot nu toe goed in.
Koppelen, schakelen, het motorgevoel, het is allemaal erg goed voor elkaar bij Ford. Het gaat allemaal erg strak en er is voldoende vermogen beschikbaar op ieder moment. Een stuk fijner dan het luie pedaal van de Peugeot. Verbruik is daarentegen, ondanks dat het hetzelfde blok betreft (https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_DLD_engine#DLD-416) wat ongunstiger. Dit zal komen door het hogere gewicht, meer vermogen (5pk meer), andere afstelling en meer elektrische systemen aan boord.
De Ford ligt strak op de weg en reageert direct op stuurbewegingen. De Ford is in de basis hetzelfde als de C Max, maar dat verhaal vertelde men ook bij de Peugeot (op basis van de 307), waar dat weinig uithaalde. Ooit eens in een 307 gereden, deze lag een stuk beter op de weg dan de Partner.
Ik heb meer het gevoel in een personenauto te zitten dan in een bestelbus. Een harde zijwind zul je altijd wel blijven voelen.

Wat verder nog opvalt is dat de achterdeuren anders open gaan dan bij de Peugeot. De laadruimte is in de L2 overvloedig en de verlichting zeer goed. Vooral de grote en gemakkelijk te bedienen schuifdeur is een voordeel.
De L2 van Peugeot/Citroen heeft dezelfde deur en wielbasis als de L1.

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.