Ford Sierra 2.0i CL (1992)

autoreview

Ford Sierra
Ford SierraFord SierraFord SierraFord Sierra CosworthFord SierraFord Sierra - interieur

Signalement

UitvoeringSierra 2.0i CL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf95.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 173.500 km

Sinds 5 weken rijd ik een zilveren Sierra 2.0i DOHC Sedan. Gekocht bij een Forddealer van de 1e eigenaar (boekje erbij, schadevrij etc) met 95 dkm ter vervanging van een MB 190E als winterauto, die bijna 200dkm op de teller had.

De Sierra is volledig origineel, roestvrij en vrij van deuken en krassen. Waarom een Sierra? Nou, een beetje uit jeugdsentiment (ben er mee opgegroeid, maar hebben er thuis nooit een gehad), en had een auto ter veravnging van de Mercedes nodig die goedkoop is met vergelijkbare grootte.

Hoe rijdt het?
Valt absoluut niet tegen, zeker gezien de prijs en de leeftijd van de auto. De auto ligt goed (ondanks een beetje zijwindgevoelig bij sterke wind, en de neiging om sporen na te lopen). De motor loopt werkelijk nog als nieuw (geen olie- en koelvloeistofverbruik, geen lekkages) en blijft maar gaan op de snelweg. Gemiddeld verbruik van ruim 1 op 13! Met de Mercedes kawm ik minder snel vooruit met een hoger verbruik van 1 op 11. Nadeel van de auto is dat er geen stuurbekrachtiging op zit. Dit maakt hem onhandelbaar. Remedie: banden wat harder gepompt, maar niet optimaal. Wat me verder opvalt is dat de carosserie verder nog heel stevig is (geen torderen, geen kraakjes en rammels). Dit had ik niet verwacht van zo’n oude auto en daarbij komt dat eerste Sierra’s op dit punt geen goede reputatie hadden. Wat wel voordelig is in dit opzicht is dat een sedan is, die waarschijnlijk toch wat torsiebestendiger is dan de Sierra met de grote achterklep. Stoelen zitten verder nog echt goed en geven met name veel steun in de (boven)rug. Veercomfort is heel goed, en stuur geeft weinig schokken door. Auto is verder lekker ruim voor passagiers, en kent een vrij grote kofferbak met weliswaar een vrij beperkte hoogte waarvan de achterbankleuning neerklapbaar is. Ondanks dat bepaalde uitlaatdelen zijn vervangen vind ik het geluidsniveau nog vrij hoog. Schakeling is niet het sterkste punt: hakerig en lange schakelwegen.

Voordelen:
- super goedkoop in aanschaf en onderhoud (tot nu toe althans);
- goede prestaties;
- comfort;
- rijeigenschappen;
- zuiniger.

Nadelen:
- passieve veiligheid (geen ABS, airbags etc);
- imago;
- geen tipcontact ruitenwissers;
- geen drukknop kofferbakklep (wel van binnenuit verstelbaar).


Voor- en nadelen tov Mercedes 190:
Omdat ik een aantal jaren in de Mercedes heb gereden, en nu weliswaar een korte tijd in de Sierra toch een vergelijking:

Pro Sierra:
- prestaties;
- zuiniger;
- prijzen onderdelen;
- stoelen;
- bagageruimte uitbreidbaar;
- bonanza-effect veel minder aanwezig dan bij Mercedes. Vereiste echt gewenning in de Mercedes.

Pro Mercedes:
- Beter doordacht (bijv. voorste raamstijlen zorgen dat de zijruiten vrij van neerslag blijven idem achterruit, parkeerlicht, verstralers);
- voor ruimer;
- ongetwijfeld veiliger;
- lakdikte en glans;
- kwaliteit lakwerk en de bescherming tegen roest.

Houd jullie op de hoogte van het wel-en-wee van de Sierra.


KM stand: 103.700!
Koppeling is eind november vervangen. Sindsdien schakelt de auto een stuk beter, echter van 1 naar 2 bij koude olie nog steeds slecht (springt er ook gemakkelijk uit). Treedt alleen bij koude olie op, en de truc die ik hierop heb gevonden is vanuit de 1 eerst in zijn vrij te schakelen, vervolgens de pook helemaal naar rechts te bewegen en dan pas in zijn 2 te schakelen. Dit werkt gelukkig altijd, en ik laat het er ook bij. Sinds medio november helaas een bijgeluid uit de achtertrein (schijnt de cardan te zijn). Het geluid wordt niet erger, en volgens een Fordmonteur was de kans op een kapotte achtertrein erg klein bij Sierra’s, dus hierover maak ik me geen zorgen. Het lijkt erop dat dit euvel bij elke auto met achterwielaandrijving opsteekt, want dit is de 3de achterwielaandrijver die ik bezit en alle 3 hebben/hadden ze het. Voor de rest geen problemen en dat bij deze oude auto!

Statusupdate bij KM stand: 173.500
Hieronder volgt een verslag van de laatste 70.000 km

Medio 2009 liep de wagem stationair slecht... om uiteindelijk uit te vallen. Auto startte vervolgens direct maar was niet aan de praat te houden. Afgesleept naar de garage. Eerste dealer wat kleine zaken vervangen, maar probleem bleef. Dan maar een andere... Daar werd de diagnose stappenmotor gesteld. Laten vervangen, ging de auto ophalen en jawel hoor.. probleem bleef.. viel weer uit na een tijdje. Auto heeft ruim 3! weken in de garage gestaan en uiteindelijk hebben ze de 4 injectoren vervangen en ik heb alleen maar de 2de hands onderdelen hoeven te betalen. Dat is dan weer service!

Begin 2010 last van klotsend geluid (als water) bij het starten en gasgeven. Tevens een week ervoor bij controle van de koelvloeitsoffen bleek er heel weinig koelvloeistof in te zitten! Nou ja bijgevuld en afspraak gemaakt bij Ford. Eerste diagnose was dat er een koelslang kapot was en de waterpompo zelf. Toch bleef de overdruk en het klotsend geluid.... Uiteindelijk bleek het dat te zijn waar ik bang voor was.. de koppakking! Een tijdje bedacht wat ik ermee zou doen... maar auto was/ is verder nog erg goed en was er ook al aan gehecht geraakt.. dus toch maar gedaan.
Voor 700 euro had ik geen nieuwe en een auto in de prijscategorie kopen tot 2500 euro blijft toch altijd geluk hebben.

Sinds die reparatie (120.000km) loopt de auto als een trein, totaal geen gekke dingen. Af en toe heel klein beetje olie bijvullen en dat is het. Nog altijd zeer te spreken over het comfort (stoelen, zitpositie, vering) afgezien van het motorgeluid dan. Ook het weggedrag is goed (alleen bij nat weer oppassen). Carosserie is verder nog in zeer goede staat, alleen aan de uiterste onderkanten is er sprake van heel lichte beginnende corrosie, maar ja de auto heeft ook heel goede diensten in de winter verricht en wordt nauwelijks onderhouden...Schaam!

Waarvoor ik de sierra gebruik (80/90% snelwegkilometers en houd van opschieten) is hij nog perfect geschikt. Kruissnelheid van 140 gaat vrijwel automatisch en is uren aan te houden en harder hoeft voor mij ook niet. Zolang hij het nog doet, houd ik m aan en zal m dan met pijn in het hart verkopen dat weet ik nu al.

Bij een eventuele opvolger denk ik aan een grote middenklasser uit de midden/ eind jaren 90 zoals: Mondeo of een Japanner met niet te veel kilometers. Iig liefst weer een 2 liter, verbruik max 1 op 11, niet al te zwaar ivm MRB en tot 3 mille waar ik dan weer een jaar of 3 vooruit kan.. Dus wie suggesties heeft...

PROBLEMEN

- schakelt slecht met name in de eerste en tweede versnelling. Moet binnenkort worden opgelost. Waarschijnlijk moet de koppeling worden vervangen.
- eind- en middendemper waren slecht (inmiddels vervangen).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.