Ford S-MAX 2.0 TDCi 140pk Titanium (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-MAX 2.0 TDCi 140pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 195.000 km |
Nieuwe auto, nieuwe revieuw
- 100.000 km
Na een flinke periode wikken en wegen en verschillende modellen bekijken is de kogel nu dan door de kerk en hebben we een ford s-max platinum uit 2012 aangeschaft. De auto is een vervanging van een Mitsubishi Grandis D-ID.
Van de hiervoor genoemde auto met pijn in het hart afscheid genomen met ruim 200.000 km op de teller.
De komende jaren hoop ik op deze plaats mijn ervaringen met de s-max te delen.
Om te komen tot aanschaf van deze auto moest aan heel wat voorwaarden worden voldaan om onze vorige auto te kunnen vervangen. Bij onze zoektocht beoordeelden wij op
1. zeven zitplaatsen (gezin met 4 kinderen)
2. minimaal trekgewicht 1.600 kg (i.v.m. caravan van 1.500 kg)
3. flexibele indeling (regelmatig vervoeren van de nodige materialen)
4. Betrouwbare techniek, bij voorkeur een diesel met bij voorkeur overzichtelijke kosten
5. goede wegligging en prettig stuurgedrag
6. fraaie uitstraling
Na 4 jaar met een Mitsubishi grandis gereden te hebben zonder grote problemen gekeken naar de beschikbare mogelijkheden:
1. Mitsubishi outlander/peugeot 4007/citroen c-crosser: te beperkte ruimte, rijgedrag van een dweil, kwaliteit materialen/afwerking
2. seat alhambra/volkswagen: prijs/uitstraling en betrouwbaarheid
3. Ford galaxy: uitstraling/gewicht en rijgedrag;
4. volkswagen touran: te klein
5. opel: te klein
6. peugeot 5008: te klein
7. overig rijp en groen: te klein, niet flexibel genoeg of ziet er niet uit.
Uiteindelijk mede op basis van reviews op deze site besloten over te gaan tot aanschaf van een s-max na een goede inruilprijs gekregen te hebben voor mijn grandis.
Nu de auto een aantal dagen in bezit is hierbij de eerste ervaringen.
A. Positief
- zitpositie
- wegligging/stuurgedrag
- comfort (vooral stilte en afwezig zijn van motorgeluid)
- ruimtebeleving (mede door glazen dak)
- bedieningsgemak en eenvoud
- materiaalgebruik
- uitstraling (mede door 18 inch s-line velgen)
- flexibiliteit van indeling (alle stoelen zijn eenvoudig te verschuiven of in te klappen)
B. minder positief
- bijrijdersstoel niet in hoogte verstelbaar
- 3e zitrij niet geschikt voor volwassenen, erg lage zit.
- zware achterklep waardoor door kinderen niet te bedienen
- beperkte ruimte achter 3e zitrij, door de hoge vloer en het aflopende dak is de ruimte voor bagage achter de 3e zitrij wel erg beperkt
- het rijden over drempels en andere grote oneffenheden in de stad leid tot grote opschudding van alle passagiers in de auto
Tot zover deze eerste review en mijn ervaringen tot nu toe.
Gemengde gevoelens
- 115.000 km
Bij deze een nieuwe update.
Het achterliggende half jaar is er het nodige gebeurt wat niet bijdraagt aan het gevoel van betrouwbaarheid. Dat was toch wel de reden een andere auto aan te schaffen.
1e probleem: druklager van de koppeling overleden, en dat bij 100.000km. Gelukkig op een veilige plek gestrand. Afgesleept door de ANWB en daarna keurig opgelost onder garantie door Misker uit Emmen waarbij ze de auto keurig zijn wezen halen en na reparatie weer retour hebben gebracht. Hierbij meteen de koppeling en het vliegwiel laten vervangen zodat de aandrijflijn weer als nieuw is.
2e probleem: op verschillende momenten loopt de motor stationair erg onrustig. hij blijft pendelen tussen ca. 800tpm-1.200tpm. De garage heeft de computer uitgelezen, geen storing "dus geen probleem meneer", ik "maar dit is toch niet normaal?" hij, "niet normaal, maar kan geen kwaad". Daar sta je dan als leek.....
Verder een foutloze auto, heerlijke wegligging, geweldig stille en krachtige motor en goede zit.
Verbruik valt mij ook niets tegen 1:15 bij voornamelijk korte ritten.
We gaan komende week weer naar zuid Europa met de caravan aan de haak en 4 kinderen op de achterbank. Ben benieuwd hoe dat gaat zijn, zeker met de twee passen die de S-max voor zijn wielen krijgt.
Nieuwe update
- 133.000 km
Inmiddels weer 15.000 km verder en dus tijd voor een nieuwe update.
De auto bevalt nog steeds prima. Met name op de langere afstanden is het een heerlijke reisgenoot die je met groot comfort van A naar B brengt. Op de snelweg rijd je al snel ongemerkt illegale snelheden.
De auto is minder geschikt voor de kleinere afstanden door de stad. Drempels en andere obstakels in de weg zorgen er voor dat je compleet door elkaar geschud wordt.
Het verbruik ligt gemiddeld tussen 1:14 en 1:15 wat mij alles mee valt.
Als caravantrekker is het ook een perfecte auto. Met onze sleurhut van 1.500kg heeft hij geen enkele moeite en kunnen we uiterst comfortabel 100 km+ rijden.
Het pendelen van de motor bij stationair blijft keer op keer terugkomen. Dealer en universele garagist kunnen er niets aan doen. Heel af en toe springt de motor ook in de noodloop. Motor uit, contact uit en opnieuw starten en er is niets meer aan de hand, ook niets uit te lezen. Al met al niet goed voor het vertrouwen en vreemd dat dit niet opgelost kan worden door de deskundigen.
Afscheid
- 195.000 km
Na inmiddels bijna 90.000 km trouwe dienst komt er een einde aan mijn huwelijk met deze S-max. Vandaag ruil ik hem in voor een verse. Voor ervaringen daarover meer via een nieuwe review. Het feit dat ik opnieuw voor een S-max kies zegt op zich al genoeg. De auto is en blijft een heerlijke rijdersauto die zeker nu ik veel meer km ben gaan rijden niet vermoeid en nooit teleurstelt.
De reden dat ik hem inruil is het feit dat de laatste periode veel kosten zijn gemaakt om een trilling uit de aandrijflijn te krijgen. De draagarmrubbbers (speling) zijn vervangen, een aandrijfas is vervangen (naaldlager kapot bij demonteren) en een veerpoot is vervangen (revisie) toch blijft de aandrijflijn niet trillingsvrij. Daarnaast zitten er richting de 200 k gewoon veel kosten aan te komen van vervangen van distributieriem, de remschijven en nog wat andere zaken, die nu eenmaal horen bij deze km stand.
Terugkijkend is het een betrouwbare auto zonder grote problemen gebleken. Hij heeft mij nooit laten staan.
Het onregelmatig stationair lopen is nooit weggegaan.
Afscheid
- 195.000 km
Na inmiddels bijna 90.000 km trouwe dienst komt er een einde aan mijn huwelijk met deze S-max. Vandaag ruil ik hem in voor een verse. Voor ervaringen daarover meer via een nieuwe review. Het feit dat ik opnieuw voor een S-max kies zegt op zich al genoeg. De auto is en blijft een heerlijke rijdersauto die zeker nu ik veel meer km ben gaan rijden niet vermoeid en nooit teleurstelt.
De reden dat ik hem inruil is het feit dat de laatste periode veel kosten zijn gemaakt om een trilling uit de aandrijflijn te krijgen. De draagarmrubbbers (speling) zijn vervangen, een aandrijfas is vervangen (naaldlager kapot bij demonteren) en een veerpoot is vervangen (revisie) toch blijft de aandrijflijn niet trillingsvrij. Daarnaast zitten er richting de 200 k gewoon veel kosten aan te komen van vervangen van distributieriem, de remschijven en nog wat andere zaken, die nu eenmaal horen bij deze km stand.
Terugkijkend is het een betrouwbare auto zonder grote problemen gebleken. Hij heeft mij nooit laten staan.
Het onregelmatig stationair lopen is nooit weggegaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.