Ford S-MAX 2.0 EcoBoost ST-Line (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S-MAX 2.0 EcoBoost ST-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 163.620 km |
KM-stand laatst | 166.450 km |
Aanschaf en vakantie
- 166.450 km
Na ruim 8 probleemloze jaren met de Ford Galaxy werden we ineens verliefd op deze Ford S-Max ST-Line Business 7 persoons. Afgereisd naar Helmond waar we de auto bezichtigden. In 1e instantie een teleurstelling. De motorkap had veel steenslag (minimaal 25 sporen) en een buts in de motorkap. De auto komt uit Düsseldorf en is gewrapt geweest, overal zaten lijmresten. De voorruit vertoonde geen steenslagschade, dus die is vast al vervangen. Na een proefrit te hebben gemaakt zijn we toch overstag gegaan. De autohandelaar beloofde ons de auto te poetsen en de motorkap te laten uitdeuken en spuiten. Kenteken was aangevraagd en daardoor konden we 4 dagen later de auto in Helmond ophalen. Nieuwe remblokken op de voorwielen gemonteerd en de schades waren naar wens hersteld en er stond een glimmende bolide op ons te wachten. Daarna begon de rit naar huis. De auto uitgeprobeerd en alles naar wens ingesteld. 2 dagen later gingen we op vakantie naar Zwitserland.
De auto is voorzien van 19 inch wielen met 245/45/19 Fulda all-season banden, daarover was ik sceptisch, maar ze hebben zeer veel grip getoond in een flinke regenbui tijdens onze vakantierit. Wat opvalt is met hoeveel souplesse de auto versnelt, stuurt en remt. Het is met recht de best sturende auto waar ik ooit in gereden heb. In de basis is het dezelfde auto als de Galaxy. Motorisch kan hij met 240PK en 345Nm goed meekomen met het huidige verkeer, het verbruik is tot nu toe na onze vakantie 1 op 10,4 gebleken (Galaxy deed 1 op 8,5 ongeveer). De Galaxy met hetzelfde motorblok was gechipt, waardoor die 273PK en 415Nm leverde. De S-max trekt snel op zonder wielspin, maar schakelt op de snelweg en heuvelop wel iets sneller terug door het lagere koppel. Vering is op korte richels en steile verkeersdrempels wat straf. Op de lange baan komt het comfort naar boven en hij ligt werkelijk als een blok op de weg, ook met 190km/u. Ook in de stad rijdt de S-Max met meer gemak dan de Galaxy. De afmetingen van de kofferbak zijn in de lengte en breedte gelijk, alleen is de hoogte lager dan de Galaxy. Er blijft tijdens de vakantierit minder ruimte over om door de achterruit te kijken. Alle tassen en labrador pasten zoals we gewend waren in de kofferruimte.
Comfortabel zijn de lederen/alcantara stoelen in de auto. Alle 7 luxe uitgevoerd. De elektrisch bedienbare voorstoelen met geheugenfunctie zitten vorstelijk, echt zo heerlijk dat je niet wilt uitstappen. Stoelverwarming en stuurverwarming maken mijn vrouw heel blij. De kinderen op de achterbank zijn ook tevreden over de 3 verstelbare stoelen op de 2e rij. De stoelen op de 3e rij zijn niet verstelbaar en slechts geschikt voor jongere kinderen (de Galaxy had 7 volwaardige verstelbare stoelen).
Het audiosysteem geeft een prima geluid (er is wel beter te koop) en is makkelijk in de bediening. Muziek kan ook flink hard spelen zonder gerammel. Na een paar ritten heb je de bediening onder de knie. Navigatie doet zijn werk duidelijk, maar is helaas wel verouderd. Ford biedt hiervoor geen updates meer aan, nadeel.
Deze week krijgt de auto een algehele check en een beurt voor eventueel achterstallig onderhoud. De automaat gaat gespoeld worden, want ik kan in de historie niet vinden wanneer dit gebeurd is. Er komt nog een afneembare trekhaak op. De auto heeft inmiddels weer een nieuwe poetsbeurt nodig, want er komen langs de naden en moeilijk bereikbare plekken toch weer wraplijmresten tevoorschijn, helaas.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.