Ford Puma 1.6i 16V (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Puma 1.6i 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 92.900 km |
KM-stand laatst | 126.500 km |
ERVARINGEN
- 126.500 km
Ik heb de Puma nu bijna 2 jaar in m`n bezit en `t is nu eigenlijk toch wel tijd om ook over deze auto een MyReview te schrijven.
Qua looks vind ik het persoonlijk een erg leuke auto, maar dat is natuurlijk persoonsgebonden. Feit is wel dat `t een blikvanger is op de Nederlandse snelwegen. Ik ben eigenlijk louter positief over deze auto.
Het rijgedrag van deze Ford is heerlijk direct en is te omschrijven als sportief. Bochten nemen doet ie maar al te graag, hoe harder hoe beter lijkt `t wel. Op hogere snelheden (120+) wordt de achterkant alleen wat nerveuzer heb ik gemerkt, maar `t blijft allemaal nog veilig aanvoelen. Het sturen gaat gepaard met veel gevoel, gelukkig is ie niet te veel bekrachtigd, zoals je nu bij veel nieuwere auto`s ziet. Ik hou daar helemaal niet van. Het schakelen gaat soepel, met veel gevoel. De koppeling grijpt lekker aan, niet te vroeg, niet te laat. De remmen zijn prima te doseren (helaas geen ABS), alleen missen ze dat bijterige karakter. Op hogere snelheden (150+) moet je wel erg trappen om enige remvertraging te krijgen, en dat terwijl ik de gemodificeerde remmen heb (met 256mm schijven). De 1.6 motor met 103 pk is genoeg voor deze auto. Meer is natuurlijk altijd leuk, maar met z`n 1000 kg komt `t prima vooruit. Gemiddeld verbruikt ie zo`n 7,5 liter per 100 kilometer.
Qua interieurruimte houdt `t natuurlijk niet over. Voorin zit je prima, maar achterin zitten is eigenlijk geen doen. Het is dan ook echt een 2 zitter. Ook de kofferbak is niet groot (240 liter, zo uit m`n hoofd) en de tildrempel is ook erg extreem. De stoelen voorin zitten redelijk goed. Ik heb wel op betere gezeten, maar echt slecht wil ik ze niet noemen. Het dashboard ziet er netjes uit, niet meer dan dat. Jammer dat Ford in die tijd dit dashboard ook gebruikte in o.a. de Fiesta en de Courier. Gaat toch een beetje ten koste van `t exclusieve karakter wat de auto heeft.
Nog even een opsomming van de plus en minpunten:
+ Rijplezier
+ Weggedrag
+ Exclusief
+ (Onderhouds)kosten
- Geen airco en abs*
- Interieur te gewoon
- Remmen voldoen matig
*) Airco en ABS is afhankelijk van de uitvoering, maar heb ik dus niet.
PROBLEMEN
- 126.500 km
Na een maand ging de bobine kapot. Onder garantie vervangen bij de Ford dealer. Verder geen problemen, op `t normale onderhoud na.
[b]Update 18-10-`08[/b]
* Donderdag 09-10-`08 ontdekte ik bij `t wassen van de auto roest op de wielkasten achter, de bekende plekken dus! `T zijn kleine blaasjes, hoewel één al tot de binnenkant is doorgerot. Bij de Ford dealer geweest en 31 oktober komt er een inspecteur van Ford Nederland naar mijn auto kijken. Afwachten dus!
* Zondag 12-10-`08 Yes! Een heerlijke veeg op m`n achterbumper gemaakt door een irritant hoge stoep. Schade zal me zeker 300 euro kosten... Maar goed, eigen schuld!
* Zaterdag 18-10-`08 `T viel me de laatste tijd op dat de motor soms stationair niet meer stabiel op toeren bleef draaien. Normaal draait ie zo`n 1000 toeren. Nu schommelde het tussen de 750 en 1000 toeren. Vandaag ff `t luchtfilter nagekeken en wat schoon gemaakt. Nadien nog ff een stukje (proberen) te rijden, maar ik was de straat nog niet uit of hij sloeg me bijna af, nog niet eerder gehad. De motor slaat nu direct af tijdens `t starten. Maandag na `t werk (met de Honda van m`n ouders) maar weer langs de Ford garage. Al met al een fijne 1,5 week, ik ga er steeds meer over twijfelen of ik de auto nog wel wil houden.
[b]Update februari 2009[/b]
* Zoals hierboven beschreven ben ik bij de Ford Inspecteur geweest. Inspecteur zei iets in de trant van: "Ja, jammer meneer maar u heeft 6 jaar garantie en de auto is nu 7,5 jaar oud (op dat moment dan) dus wij kunnen niks voor u betekenen". Ik kon geen reactie zwart op wit krijgen van de inspecteur dus maar een brief naar Ford Nederland gestuurd. Inmiddels een reactie ontvangen dat ze (helaas?!) niks voor mij kunnen betekenen. Toch wel jammer van Ford! Voor mij de eerste en laatste keer dat ik een Ford aanschaf.
Om nog even terug te komen op de schade op de achterbumper. Achteraf gezien valt `t nog mee. Uiteraard wel een lelijke veeg op de bumper zitten maar ik laat de bumper niet overspuiten. De roest laat ik ook niet verwijderen, dat zou me gewoon erg veel geld kosten (1000 euro +, denk ik) en dat heb ik er niet voorover. Van `t voorjaar de wielkasten maar eens inspuiten en hopen dat `t niet te erg wordt.
`T motorprobleem is ook 'verholpen' (lees, ik kan weer normaal rijden). `T schommelen van de toerental heeft ie heel af en toe nog steeds last van. Heel apart. De Ford dealer kon niks vinden. Hierbij nog even de letterlijke omschrijving die op de factuur van Ford Europa Garage Coevorden staat:
"Motor loopt slecht/slaat af.
Diagnose/reparatie uitlezen storingsgeheugen (geen foutcodes) testen bobine, stationaire regelklep, vacuumtest, 4-gas te luchtmassa meter testen/reinigen."
De rekening bedroeg €148,05. Niet gering, als je `t mij vraagt. Zeker omdat er niks vervangen is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.