Ford Probe 16V (1996)

autoreview

Ford Probe 16V (1996)

Signalement

UitvoeringProbe 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf241.000 km
KM-stand laatst335.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste review, van mijn eerste auto

  • 335.000 km

Nu ben ik 23 jaar, toen ik deze auto, tevens mijn eerste auto kocht was ik 19. Ik wilde graag een wat luxere auto, sportieve auto, die niet iedereen heeft, maar met een laag budget. Al jaren Audi gek, dus ik was al jaar en dag verliefd op een Audi (80) Coupé.
Na diverse terleurstellingen (voor mijn neus verkocht tot 2 keer toe, afgetrapte exemplaren) even gestopt met de autojacht. Ik ben in hart en nieren een autogek, maar ik was even klaar met naar auto's zoeken. Totdat mijn toenmalige schoonvader naar mij toe kwam met het bericht dat zijn verzekerings tussenpersoon een Ford Probe te koop had staan, of dat niet iets voor mij was. Ach, ik kende het model Probe vaag wel, maar weet nou niet wat ik daar precies van moest denken aangezien ik op zoek was naar Duitse degelijkheid. Ik kon vrijblijvend even langs de auto lopen, aangezien wij wisten waar de man woonde die op dat moment volgens mij op vakantie was of iets dergelijks.

Dus ik op het fietsje gestapt en daarnaartoe (het was in dezelfde stad). De auto gevonden en een rondje eromheen gelopen, hij stond op dat moment ongeveer 3 maanden stil onder een oude boom. U als lezer kunt nu een inschatting maken van wat ik daar aantrof. Mijn oordeel was dus niet heel erg positief, ook al met bijna 2,5 ton op de teller wat ik even snel kon zien, nee dit werd het niet dacht ik.
Dus toen ik thuis kwam dit verhaal aan mijn ex-vriendin verteld, dus ook toch maar een keer met haar gaan kijken, en daarna ook nog maar eens met mijn schoonvader erbij.
De dag erna was de beste man terug van vakantie en belde mij op of ik nog interesse had in de Probe. Toen heb ik eerlijk mijn mening gegeven dat ik het niet zo’n goed idee vond. Hij overtuigde mij ervan dat ik het nog eens een kans moest geven als ie de auto door de wasstraat had gehaald en ik er dan maar eens mee moest rijden. Hmmm.... Oké kijken kost niks en een rondje in een Probe sla ik ook niet af.

De 3e of 4e bezichtiging in 2 dagen was een feit en daar stond ze op de oprit van de man, te stralen in de zon! Whauw, wat een bak man!! Ik wist niet wat ik zag, alles erop en eraan, maare 1 ding: die bijna 2,5 ton zat mij niet lekker en hij moest over 3 maanden voor de APK. Maar goed, even rondje rijden dan. Nog een keer: Whauw! Wat een bak man! Komt lekker rap van z’n plaats enne.... King of the road gevoel! Ik mocht net zolang rijden als ik wilde (aangezien het een kennis was van m’n schoonvader konden we lekker alles rustig doen en bekijken met de auto). Mijn schoonvader vond die 2,5 ton geen probleem en de APK zou ook wel loslopen (ex-automonteur), daar had ik wel vertrouwen in. Dus zo gezegd zo gedaan, de auto overgeschreven, verzekerd en karren maar!

De eerste kilometers zaten erop. Alleen maar lof, echt waar. Echt een racewagen is deze 16v uitvoering niet, maar het gaat best hard, op papier 116 PK, achteraf denk ik dat er aangepaste nokkenassen en nog wat kleine aanpassingen zijn gedaan, omdat het verbruik wat hoger lag en deze auto een stuk sneller was als een gemiddelde Probe 16v. Dit heb ik meerdere malen uit kunnen testen, daar ik lid ben geworden van de Ford Probe Club Nederland (waar ik nu 4 jaar later voorzitter van ben geworden). Ben al heel Nederland met de auto doorgecrosst, Duitsland doorkruist en ga zo maar door. Auto kan goed mee komen met het overige verkeer, ook in Duitsland, maar er moet wel regelmatig geschakeld worden wil je écht versnellen. Dit komt ook mede doordat de 5e versnelling een pure overdrive is. Wat een V6 dan weer niet heeft en dus is het bij die uitvoering gas geven en wegwezen. Ik zal in dit stukje ervaring per categorie de auto beoordelen.

LUXE / COMFORT:

Helemaal top! Natuurlijk is ie wel redelijk sportief afgeveerd, maar toch wel enigszins comfortabel. Hij is comfortabeler dan z’n toenmalige concurrenten Volkswagen Corrado, Honda Prelude en Opel Calibra. Deze auto’s waren stuk voor stuk wel wat sneller dan de gemiddelde Probe, maar snelheid vind ik niet heel erg belangrijk. Uitstraling en rijcomfort des te meer. Dit komt ook vooral door het hogere gewicht wat de Probe heeft, dat zal een blinde denk ik zelfs zien. Het leeggewicht van een 16v bedraagt 1220kg, en de V6 1280kg met handbak. De automaat maakt er 1320kg van. Maar even terug naar het comfort. Dat is gewoon top. De stoelen zijn goed verstelbaar naast de normale instellingen zijn ook de lendesteun en zijwangen electrisch oppompbaar. Dit geeft het echte kuipstoel idee. Een vakantie naar de Costa Brava was dan ook echt geen straf in deze auto, helemaal i.c.m. de airco. Helaas nog geen climate control in deze auto’s. Nog een misser is Cruise Control. Die hebben de Amerikaanse versies wel zo goed als allemaal, de Europese versies niet.
Ook door de grote massieve koets van de Probe voelde ik mij altijd erg veilig in deze auto, wat het gewicht natuurlijk niet ten goede komt. Hieronder een aantal fabrieksaf opties, allen standaard op deze Probe:

- ABS
- Airbags 2x
- Airconditioning
- Electrische ramen
- Electrische spiegels en verwarmd
- Koplamphoogteverstelling
- Lendesteun en zijwangen bestuurderstoel electrisch verstelbaar
- Stuurbekrachtiging

MOTOR:

Deze 2.0 I4 16v DOHC motor levert 116 pk en 170 Nm koppel op papier. In Amerika schijnt het iets meer te zijn, bij deze auto’s is het qua feiten altijd gissen wie het nou aan het rechte eind heeft. Ook heeft het te maken of je het vermogen op de wielen meet of op de krukas.
Zijn grote broer 2.5 V6 24v levert tussen de 162 en 164 pk en 212 Nm koppel. Deze uitvoering is overigens echt een raket! 0-100 tussen de 7,0 en 7,5 seconden, echt gemeten met andere clubleden! Deze I4 die ik had doet er rond de 9,5 seconden over. Wellicht met een aanpassing aan het blok in het achterhoofd gehouden, is dit een nette waarde vind ik. Zoals hierboven beschreven moet je wel een verzetje terug als je weg wil spurten, maar dit heeft te maken met de overdrive. Die je overigens lekker laag in de toeren 120/130 laat rijden. De topsnelheid die ik gereden heb is 205 km/h op de GPS. Bijna 220 km/h op de teller. Toch wel netjes voor een auto van 18 jaar oud met dit gewicht en vermogen.

BESTURING / WEGGEDRAG:

Zoals het een sportieve auto moet betamen stuurt de Probe lekker direct en voel je goed wat zich onder de voorwielen afspeelt. De Probe blijft lekker voorspelbaar in de bochten en laat zich als een kleinere en lichtere auto besturen. Wat bij de V6 nog eens een stuk beter geregeld is, aangezien deze is voorzien van een sportiever onderstel dan de I4. Wat even niet vergeten moet worden is dat de Probe een vrij grote wagen is: 4,59m lang en 1,78m breed! (Ter vergelijking, de Calibra: 4,49m & 1,69m en de Corrado zelfs 4,05m & 1,69). Die breedte komt het weggedrag wel ten goede. Een minpuntje wat de afmetingen met zich meebrengen: deze auto is niet echt geschikt als stadsauto, vooral niet als je de auto niet kent. Ik zet de Probe nu wel tussen ieder hoekje of gaatje, maar de auto is zeer onoverzichtelijk om te rijden. Je hebt totaal geen idee waar de auto begint en eindigt. Dit wordt ook nog eens bemoeilijkt door de immens grote draaicirkel.

UITERLIJK & GEBRUIKSMOGELIJKHEDEN:

De meeste mensen die ik spreek vinden de Probe een mooie auto, alleen van de klapkoplampen moet je houden. Ik vind het erg mooi, net als alle andere Probe-bezitters, anders koop je deze auto gewoonweg niet. Het interieur vind ik ook mooi gevormd, alleen de gebruikte materialen laten te wensen over. Een aantal paneeltjes, knopjes en dingetjes kraken en trillen. Net zoals de optionele middenarmsteun die ik niet heb, maar anderen die ik ken wel, kraakt ook erg. Dan wordt je even snel uit je droom gehaald dat je niet met een degelijke Audi op weg bent.
Qua gebruiksmogelijkheden is deze auto wel erg praktisch voor een Coupé. Ik heb 2 keer een verhuizing met deze auto gedaan. Alles kan erin, mits goed gestapeld wordt.

VERBRUIK:

Steekproefgewijs heb ik het verbruik bijgehouden. In het begin dat ik de auto had was mijn rechtervoet vrij zwaar. Snelheden van 140-150 werden dagelijks wel gereden op rustige snelwegen en ook op binnenwegen als de situatie zich ervoor leende werd er zo nu en dan een sportieve rijstijl aangenomen. Dan was mijn verbruik ook 1 op 8,5. Later toen ik wat rustiger ging rijden werd met moeite de 1 op 10 gehaald. Dan werd het ook echt volgens het nieuwe rijden uitgeprobeerd. Hier is dan ook te merken dat er iets verandert was aan mijn Probe, aangezien clubleden met exact dezelfde auto’s tussen de 1 op 11 – 1 op 13 reden.

PROBLEMEN:

In de bijna 100.000km bijna geen gekke kosten gehad behalve natuurlijk de normale onderhoudsbeurten, maar ze werd ook niet vertroeteld qua onderhoud, ik heb deed alles zelf en gewoon het nodige.

Remblokken, bandjes, remschijven en voor de rest niks eigenlijk wat ik mij kan herinneren.

Wel een keer in de sneeuw tegen een andere auto aangezeten (overigens niet mijn schuld), toen heb ik het hele front moeten vervangen door delen van een donorauto, maar dat heeft natuurlijk niks met de auto zelf te maken.

De auto is inmiddels helaas verkocht, reviews van de auto's die volgden zal ik hier ook plaatsen.
Misschien dat ik deze review nog update tot aan de 335.000km waarna deze fantastische auto is weggegaan indien hier interesse naar is. Ook kan gewenst nog wat info gegeven worden over de herkomst e.d. van de Probe en waarom deze geen verkoopsucces is geworden.

Groeten Robert

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.