Ford Mondeo Wagon 2.5i V6 ST200 (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 2.5i V6 ST200 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 195.000 km |
KM-stand laatst | 225.000 km |
Ford Mondeo ST, toch meer dan een gewone Mondeo.
- 213.000 km
Je werkt bij Ford en hebt jaren plezier gehad van een Escort, die je helaas door roestperikelen weg moet doen.
Er is een kans om voor weinig een Mondeo St200 te kopen en helemaal van jouw te maken.
Lichte schade, jaren geen apk; kortom verwaarloosd en dat voor zo'n juweeltje.
Goed nadenken, maandlasten en verbruik met de Escort vergelijken voor je een keuze maakt. Je gaat van 1050 kg naar 1355 kg, ok belastingdienst zal je vriend worden, benzineverbruik blijft gemiddeld 1 op 10, dus de benzinepomp hoef je niet gelijk te reserveren. Verzekering collectief kost nog weinig dus niet veel verschil.
Dan neem je de keuze en doet er alles aan om de auto technisch goed en cosmetisch goed te maken.
Na veel achterstallig onderhoud (remmen, groot onderhoud, banden, apk mankementen, schadeherstel enz enz. Is de auto helemaal klaar.
Nu 2,5 jaar later kan ik zeggen nog steeds met trots rond te rijden in de auto.
Erg praktisch met een lel van kofferruimte, heerlijke motor die rustig is bij normaal rijden en heerlijk snel bij gasgeven. De Recaro stoelen zitten heerlijk, je hebt fijne steun in je zij bij bochtenwerk.
2 apk keuringen vlekkeloos doorgekomen en momenteel nog steeds technisch erg goed.
Als poetsfreak is de auto altijd 'nieuw' om te zien en nooit vies en altijd krasvrij.
Tja ben altijd trots op de auto die ik heb, ookal is ie 13 jaar oud.
Aanvulling:
Het rijden met de Mondeo is toch heel fijn, comfortabel en toch sportief. Je merkt dat de verlaging tov een normale Mondeo zijn werk doet doordat het wat directer stuurt en niet overhangt in bochten.
Ik heb met sportieve auto's gereden waar je het comfort mist en met comfortabele auto's waar jet de sportieviteit mist. Deze Mondeo heeft de balans tussen beide.
Het zwaarte punt ligt laag en je hebt ook een vrij lage zit op de Recaro stoelen. In combinatie met de zijdelingse steun van de stoelen kom je goed de bochten door.
Schakelen en koppelen gaat soepel, zoals je wilt met een 6 cilinder motor altijd voldoende vermogen.
Met 4 remschijven is remmen ook adequaat, je moet immers wel 1350 kg laten stoppen.
Ik rijd persoonlijk erg rustig en met verkeer mee, snel optrekken bij stoplichten doe ik niet en idiote snelheden (op snelwegen) rijdt ik niet. Even vlot een auto inhalen is erg makkelijk en je hoeft eigenlijk niet altijd terug te schakelen.
Ik weet natuurlijk niet hoe de vorige 2 eigenaren ermee omgingen (behalve dat de 1e hem nieuw heeft gekocht en netjes de beurten bij de dealer liet doen), maar afgetrapt is mijn Mondeo zeker niet.
Pluspunten zijn dan ook:
- heerlijke reisauto voor langere afstanden
- altijd voldoende vermogen met een 6 cilinder motor
- st200 is 1e ST van Ford, dus best bijzonder
- complete uitrusting, je mist niks.
- lekker ruim en praktisch als wagon
- onderdelen betaalbaar want grotendeels normaal als gewone Mondeo
- betrouwbare techniek, motor en bak kunnen bij goed onderhoud lang mee
- distributieketting, dus geen omkijken naar
- benzineverbruik is heel netjes voor een 6 cilinder of 1350 kg zware auto (1 op 10 gemiddeld)
- je ziet ze niet veel rijden, dus je hebt wat aparts.
- zilvergrijze wagons heb ik zelf in de 2,5 jaar dat ik mijne heb nog niet meer gezien.
(wel blauwe en zwarte wagons, 5 deurs en sedans)
minpunten zijn
- model is al wat ouder, dus wat gedateerd misschien
- opletten met roest, op tijd aanpakken en blijven controleren
- einddempers kunnen roesten door hitte en vocht combinatie
- lompe grote bak voor veel parkeergarages en veel moderne parkeervakken
- 1355 kg zwaar is een station wellicht niet veel in de D-segment, maar veel mensen willen tegenwoordig klein en goedkoper rijden
- met een openluchtfilter icm motorgeluid, nodigt de auto wel vaak uit even het gas dieper in te trappen dan nodig is. Klinkt nogal verslavend namelijk.
- in de stad is het op kleine wegen en krappe stadsbochtjes soms een beetje oppassen met het formaat.
- 205pk op de voorwielen wil bij hoge snelheden wel eens zorgen voor overstuur, echter deze is goed controleerbaar (op te vangen).
- op nat wegdek met A-merk banden heb je ook wel eens te weinig grip, gedoseerd gasgeven is dan raadzaam.
- onbekend maakt onbemind, alleen kenners zien het verschil tussen een gewone Mondeo en een St200.
kosten die ik bij aanschaf had:
remschijven voor en achter (krom of versleten)(€150), remblokken voor en achter(staal op staal)(€75), voorveer gebroken (€75), remslangen uitgedroogd (€40), stabilisatorstangen hadden speling (€40). Dit alles als achterstallig onderhoud moeten inhalen, tegen weinig kosten (werkte bij Ford).
na de aanschaf tot nu:
- nieuwe luxe vloermatten (laatste verkrijgbaar in Europa)(€40)
- rondom standaar luidsprekers vervangen voor Infinity Reference 6x9 voor beter geluid (€100).
- koplampstelmotor van originel koplampen waren stuk, 1 koplampglas ook, 2 goede 2e hands koplampen met stelmotoren erin (€50).
- raamsnorren (buitenlijsten) vervangen wegens vervorming en kans op lekkage (4 x €20).
- binnenspiegel brak af bij verstellen ervan, nu Focus 2009 binnenspiegel erin (€100).
- motorregelklep gereviseerd, boven 3500 minder vermogen (€60 euro)
- 17 inch banden en velgen van Escort eronder (had al een set ST velgen)
- 2e set 17 inch laten poedercoaten en winterbanden erop (€750).
- Remklauwen rood gespoten, voor beter aanzicht (€25).
- Originele emblemen verwijderd (eerst nieuw aangeschaft wegens beschadigingen).
- jaarlijks nieuwe ruitenwissers (€30).
- jaarlijks olie verversen, ookal rijdt ik niet veel kilometers (€75).
- open luchtfilter, voor meer respons en geluid bij gaspedaal (€30).
- radio met navigatie (9000 vnr) gemonteerd (€150 nieuw €3000).
(navi werkt nog niet, moet speciale antennekabel bij, ookal zijn er sinds 2004 geen updates meer)
- Usb Musicbox gemonteerd, gebruikt wisselaar aansluiting, via stuurbediening mp3's kiezen en afspelen. (aanrader! €75)
- schakelaars stoelverwarming (€25)moeten nog eens aangesloten worden.
- diverse lampjes rondom vervangen voor nieuwe (€30).
- interieur / pollenfilter vervangen (€20).
- 6 nieuwe bougies en brandstoffilter vervangen (€60 + €20).
- waterpomp vervangen incl behuizing, rvs schaaltje was losgekomen van motor en gaan slijten in behuizing. (hoorbaar geluid) (€125)
Montage uren heb ik niet meegeteld ivm dat het via mijn eigen werk ging.
still going strong
- 218.000 km
Plannen om de wagen weg te doen( voor een Audi A3/ S4) zijn veranderd. Deze blijft gewoon en wordt gekoesterd. Momenteel is er zonder problemen een nieuwe apk op gekomen.
Wat ook gaat gebeuren is een set RVS decat uitlaatspruitstukken, wegens dat pakking van spruitstuk wat lekt. Voor €273 via Ebay besteld, deze kosten dus niet de hoofdprijs. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat hiervan.
Tevens een andere ABS pomp staat op de planning, wegens dat de huidige kuren heeft.
De achterste wielranden worden ook aangepakt, zodat we daar ook geen omkijken meer naar heb.
Kortom met beleid investeren, daar de auto me de afgelopen tijd ook weinig problemen / kosten heeft gehad.
Betere auto's voor dit budget met deze mogelijkheden en opties zijn er simpelweg niet.
Ik houd het hier op de hoogte.
Plezier met elke kilometer die je rijdt
- 225.000 km
Tijd voor een update.
De Mondeo is half jaar geleden aangepakt op de achterwielranden, nu weer erg netjes geworden. Supermooi in de kleur dus geen kleurverschil te zien.
Er zit nu ook vanaf de spruitstukken (RVS) ook een middendemper en in V-vorm een verloop naar de RVS einddempers. Alles RVS dus onderhoudsvrij en een supermooi geluid. Hoewel deze eerst niet opviel in het verkeer, kan je de wagen nu wel wat beter horen. Niet storend en geen lawaaipijp. 3 weken geleden een klein ongelukje waardoor er blikschade was, wordt uiteraard 100% netjes aangepakt.
Heb ook een set zeldzame morette koplampen op de kop getikt, eens kijken of dat mooi staat. Tevens een setje aluminium ST sportpedalen, lijkt origineel Ford. Dus een nette aanvulling.
Plannen voor de komende tijd: armleuning leer opnieuw bekleden, stoelmotortje vervangen (hapert soms), weer eens rondom lak polijsten, en andere kleine dingen.
Voor apk afgelopen maand, weinig spannends klein stukje dorpel gelast en stuurkogel vervangen met uitlijnen.
Verbruik ligt met nieuwe uitlaat nog op 1:9 in de stad, buiten de stad uiteraard zuiniger.
Kosten zijn te overzien en onderdelen prima verkrijgbaar.
Voorlopig nog zeer tevreden en krijg nog wel eens complimenten over de staat en de bijzondere verschijning (daar waar mensen het verschil zien tov een normale Mondeo).
Het beestje is wel 15 jaar oud, maar in zeer goede staat. Tja je bent liefhebber.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.