Ford Mondeo Wagon 2.2 TDCi Platinum (2007)

autoreview

Ford Mondeo Wagon
Ford Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord MondeoFord MondeoFord Mondeo

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.2 TDCi Platinum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst411.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 170.000 km

Na lang nadenken en kijken en afwegen is de keus gevallen op een Mondeo. Qua prijs t.o.v. datgene je krijgt is dit wat mij betreft de beste koop. Aangezien we regelmatig met een trailer (1300kg) rijden en deze ook vaak meegaat op vakantie in de zuidfranse alpen hebben we voor de sterkste diesel versie gekozen. De 2.2 tdci met 155pk en hoop koppel.

Uitrusting
Het betreft een platinum uitvoering. Zeer compleet uitgerust en wat mij betreft meer heb ik niet nodig. Ook is deze auto voorzien van ESP. Kwam afgelopen winter goed van pas.


Rijden
De auto is heerlijk stil en de vering is comfortabel. Sturen doet hij goed en ook op hoge snelheid geeft de auto veel vertrouwen. De motor is sterk en trekt dankzij het koppel zeer goed. Ook met de trailer erachter trekt hij super. Gewoon een heerlijke motor.
Het verbruik ligt bij mij rond de 1:14.

PROBLEMEN
De airco kon de gevraagde temperatuur niet constant vasthouden. Met name als het buiten echt warm werd gaf de airco niet thuis. Vlak voor de zomervakantie de airco laten controleren en deze gaf een te hoge druk en dus uitgezet. Kom niet meer voor de vakantie gemaakt worden.
Tijdens de vakantie in frankrijk bleek wat het echte probleem was. De auto liep warm in de bergen en na controle door een ford dealer in frankrijk bleek dat de ventilater voor de koeling defekt te zijn. Mijn huidige dealer heeft het onderdeel opgestuurd naar frankrijk en we hebben zeld de nieuwe ventilator gemonteerd. Dit was tevens de oorzaak van de slechte werking van de airco. Nadien is de auto niet meer warm gelopen.

update

  • 230.000 km

Nu ruim 50.000 verder is de mondeo een probleemloze auto gebleken. Hij doet alles wat we willen, het is naast een heerlijke reisauto ook een hele goede trekauto. Naast het normale onderhoud (olie, remmen, banden) heeft alleen de egr-klep het begeven. Een nieuwe uit engeland gehaald (prijs forddealer 400 euro, de egr-klep uit engeland 160 euro..) en meteen een plaatje ertussen zodat de uitlaatgassen niet meer in de inlaat komen. Daarna de foutcodes gewist en probleem opgelost. Nog steeds erg tevreden met deze heerlijke auto.

Update

  • 325.000 km

Sinds de laatste update heb ik weer de nodige kilometers gereden naar volle tevredenheid. Het blijft een heerlijk rijdende en comfortabele auto. Het verbruik is vrij constant en afhankelijk van de omstandigheden ligt dit bij normaal rijden tussen 1;14 en 1:15. Niet slecht voor een grote zware auto. Als je een beetje je best doet is 1:17 ook haalbaar, dit verbruik heb ik een keer gehaald bij rustig rijden ( snelheid ongeveer 130 km/u) op de snelweg naar Zwitserland.

Problemen:
- Dynamo is stukgegaan en vervangen
- Vermogen werd minder, oorzaak intercooler lek, Deze is vervangen door een 2x zo groot exemplaar en hij rijdt weer ouderwets goed, zo niet beter.
- achterwiel lagers vervangen bij 300.000 km
- Waterpomp vervangen

Uiteraard is alle onderhoud gedaan.

Ik ben nog zo tevreden met deze auto dat ik er mee doorrijdt, op naar de 400.000 km!

Onderhoud

  • 340.000 km

In de afgelopen maanden veel aan de auto gedaan:
-Rechter voorveer gebroken, meteen alle 4 veren vervangen door 4 verlagingsveren. De verlagingsveren geven de auto een sportievere look. Comfort blijft goed.
- Alle schokbrekers vervangen
- 18 inch velgen eronder gezet
- Er kwam een rammelend geluid bij de koppeling vandaan, dus nieuwe koppeling en DMF. Oorzaak was de DMF maar tegelijk de koppeling vervangen.
- Er kwam een enorm hard tikkend geluid vanuit de motor rechtsvoor, oorzaak was de krukaspoelie. Vervangen.
- Bij koude start loopt de motor onregelmatig, dit verdwijnt als de motor warm wordt. Oorzaak injectoren. Alle 4 injectoren vervangen door 4 nieuwe injectoren.

Zo is er behoorlijk wat aan de auto gebeurd, door veel zelf te doen zijn de kosten niet heel hoog opgelopen. Auto rijdt ook weer zo goed als nieuw.

Het einde is nabij

  • 411.000 km

Na 10 jaar trouwe dienst en meer dan 260.000 km gaan we afscheid nemen van deze top auto. Ik heb er altijd met plezier in gereden en de auto heeft het bovenverwachting goed gedaan. Het was een top trekauto, vlot, comfortabel, veel ruimte, van veel accessoires voorzien maar ik kreeg een "offer you can't refuse". Dus de mondeo gaat de deur uit en ik ga een e-golf rijden. Iets totaal anders. Ik had de mondeo graag gehouden maar de MRB neemt dusdanige hoogtes aan dat dit geen optie is voor een auto voor erbij.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.