Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Trend (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 90.000 km |
Gewoon een fijne auto
- 40.000 km
Nadat bleek bij de laatste beurt dat er (weer eens) een vermogen in de Renault Vel Satis gepompt moest worden, om hem weer voor een tijdje goed op de weg te houden, werd de beslissing genomen er een punt achter te zetten. (lees review Renault Vel Satis 2.2 dCi 16V privilege 2002 met 200000km) Apart was wel, dat de Renault dealer geen enkele behoefte had, om maar een voorstel te doen om de auto in te ruilen op iets nieuws, zelfs niet als je hints gaf wat er bij zou moeten om met iets nieuws het pand te verlaten....Hij zal wel aan zijn verkoopquotum gezeten hebben? Misschien had hij al teveel verdiend in 2010? Enfin, de boodschap was heel helder en duidelijk, dus de jacht was geopend en het afscheid van het definitieve genre!
Wat zijn de criteria? Een ruime wagen, maar geen MPV of SUV. Budget rond de 20 mille (we zitten wel in Belgie, en daar liggen de prijzen van nieuwe auto's een stuk lager ivm ontbreken BPM!!). Jong gebruikt of nieuw, een full option met navi etc en liefst een automaat.
Gebruikt kom je bij Mercedes een E-Klasse combi van bj 2003/2004 terecht met 120000km (en dan maar afwachten hoe ' echt' die zijn), dat geldt ook voor Audi A6, enfin, werden we niet echt blij van. Een Citroen C6 is natuurlijk ook weer iets heel aparts, maar ik was te bang om weer een onderhouds-reparatiekosten erfenis van de voorganger kado te krijgen, waar de honden geen brood van lusten. Nu eens even de emotie thuis gelaten tijdens de autojacht (heeel moeilijk hoor!!), en het verstand eens laten gelden. Alles went...
Een nieuwe dan? Bij Skoda hadden ze een speciale aktie op de Skoda Superb Greenline Combi, maar bleek achteraf toch vrij kaal qua uitrusting. Je kunt hem wel weer verder opleuken met navi etc, maar dan kan het budgetverhaal de prullenbak in, plus dat de Renault ongeveer voor een 'kiloprijs' werd ingeruild. Citroen C5 Tourer zelfde verhaal, Japanse auto' s is niet mijn ding (sorry voor de fans), dus als laatste bij de lokale Forddealer binnen gestapt. Eigenlijk omdat ik zakelijk inmiddels heel tevreden een Mondeo SW reed, maar het een beetje maf zou vinden dat er ineens 2 Mondeo' s voor de deur zouden staan... Die man nam WEL de tijd, stelde gelijk een proefrit voor(we hadden tenslotte de Vel Satis bij ons), maakte wel een serieuze prijs voor de Renault, en we hadden de mazzel dat er net een eind 2010 facelift-Mondeo in de showroom werd gereden! Dat betekende dat hij het ' oude' model Ford Mondeo SW Trend 1.8 tdci Econetic in petrolblue die ook nog in de showroom stond, graag kwijt wilde!! OK, wij moesten ook wat water bij de wijn doen, want het was geen automaat. Maar verder zat alles er wel op: navi, alu velgen, zeg maar met zo een businessline pakket. En toen kwam de prijs! Werden we ook heeeel blij van, en tenslotte met kop en schouders de hoogste inruilprijs voor de Renault. Niet moeilijk gedaan, en de auto gekocht. Let wel op aandachtige lezer, dit is de 1.8L tdci motor met 5-bak, zoals die niet op de lijst van Autoweek staat, maar volgens mij destijds wel in NL verkocht werd? Wij wonen tenslotte in B.
Wat valt er verder na 40000km te melden? Niets!! Gewoon rijden, tanken, beurtje, winterbandjes, en thats it! Hoe saai wil je het hebben? De Mondeo SW 1.8 Econetic zit met zijn verbruik net onder de 6 liter (5,8) rond de 1:17, dus dat vind ik voor zo een auto heel erg netjes!!! OK, er wordt rustig/normaal mee gereden, veel secundair en autobaan werk, dus relatief weinig stadsverkeer, maar dan nog! De auto is lekker ruim, heel stil, comfortabel voor bestuurder en passagiers, en hij stuurt lekker scherp. De vering is natuurlijk een stuk stugger in vergelijking met een Renault Vel Satis of helemaal met een Citroen XM, maar daar wen je vrij snel aan. Je hebt wel onder de 1500 toeren quasi nul vermogen, maar daar boven gaat de turbo aan de gang, waardoor je vlot uit de startblokken komt. Inhalen is ook een lachertje zowel op de B-weg als op de autobaan, en als trekauto is het een feestje. Het is natuurlijk geen GT, maar ik vind de kombinatie vermogen/koppel/versnellingsbakverhoudingen prima. Wat ook zo iets fijns is, is de voorruit verwarming, heel prettig in de kou of als het vochtig is.
Moraal van dit verhaal, na toch heel wat auto' s op emotie gekocht hebben (2 x Citroen XM, Renault Vel Satis) voel je je in een Mondeo een soort cultuurbarbaar. Maar aan de andere kant is het wel een heel fijne en probleemloze reisauto, en dat is ook heel wat waard!!! Vooral de onderhouds/gebruiks kosten zijn laag, en dat zijn we wel anders gewend geweest!
Goedkoop jaartje Ford Mondeo
- 42.000 km
De auto heeft weer een beurtje gehad, en na het achterlaten van 240 euro mocht hij weer mee naar huis. Het Fordlogo dat op de achterklep zat, was een beetje aan het afbladderen, en is onder garantie keurig vervangen voor een nieuwe. Verder hadden we niets te zeuren, dus op naar de volgende 20000km! Met de wetenschap dat er verder geen euro in de auto is vertimmerd, buiten het omwisselen van zomer-winter en weer naar de zomerbanden a 40 euro per keer, hebben we dus dit jaar 320 euro aan onderhoudskosten aan deze auto gehad! Ik lach me suf, om zo een ruime en komplete auto te rijden met zo weinig onkosten!! Ik hoor graag wie het beter kan in de zelfde klasse uiteraard!!
betrouwbare huisgenoot
- 60.000 km
We zijn inmiddels een jaar en 20k verder, en de Mondeo doet elke dag zonder morren zijn ding: starten-lopen-rijden, ook met de diepvriestemperaturen van afgelopen winter want onze auto slaapt gewoon buiten. Het enige euvel dat we gehad hebben...jaja het is wat...een koplamppeertje vervangen. Hoe spannend wil je het hebben? En verder helemaal niets te melden voor de 60k beurt.
Ik rijd nu zakelijk een Renault Megane Estate eco2 110 dci, ben ik heel tevreden mee, maar als ik zo nu en dan even de Mondeo pak, merk je toch dat dit ' meer auto' is. Het hele gebeuren voelt, met alle respect voor de Megane die me ook nog nooit in de steek heeft gelaten (zie revieuw), toch een stukje solider aan. Bovendien is de Mondeo SW natuurlijk ook een stuk grotere auto, en dat zie/merk je gewoon aan alles.
Verbruik zit steeds rond de 5,8 liter per 100km, ofwel 1 : 17,24 voor de fans, wat ik voor zo een ruime auto meer dan keurig vind.
Wij zijn, en blijven, buitengewoon tevreden over onze Mondeo, die zijn geld voor ons meer dan waard is. En, ok het is en blijft natuurlijk smaak, ik blijf het een heel mooie auto vinden!
Weer een jaar probleemloos gereden...
- 80.000 km
U begrijpt het al, de afgelopen 20000km en 14 maanden heeft onze Mondeo zich weer voorbeeldig gedragen. Morgen krijgt hij zijn 80k beurtje, en dan tokkelen we vrolijk verder richting de ton. De auto blijft alleen maar vertrouwen en betrouwbaarheid uitstralen. Er is werkelijk niets op deze fijne en ruime reis- en gezinsauto aan te merken, en wat belangrijk is, de Mondeo laat je gewoon nooit (letterlijk) in de kou staan.
Het zal dan niet de meest inspirerende auto zijn, maar het is en blijft naar mijn mening ook nog steeds een mooie auto, die helemaal niet als ' verouderd' in het straatbeeld overkomt. Ik hoop dat onze Mondeo ons zo blijft verwennen met lage gebuiks- en onderhoudskosten, en we weer een jaar probleemvrij verder kunnen!
Afscheid gaat komen van trouwe Mondeo
- 87.000 km
Eigenlijk totaal onverwacht, er was ook niet echt een noodzaak te vinden, maar we hebben vrij onverwacht besloten om onze Mondeo in te ruilen.
Laten we 1 ding voorop stellen. We zijn tot de laatste dag 300% tevreden geweest over deze auto, en ik kan werkelijk niets negatiefs over deze wagen melden.
Maar goed, vorig jaar heb ik 2 weken in een (huur) Volvo XC60 gereden, en dan is zo een hogere zitpositie en instap toch wel prettig...Komen pas geleden goede vrienden met een nieuwe VW Tiguan over de vloer, en uiteraard hoort een 'verplicht' proefritje met de nieuwe aanwinst er dan bij. Dan begint dat autobloed weer te kriebelen...
Dan gaan we de rekenmachine er nog eens bij halen. De Ford is nu 4 jaar oud en heeft ruim 80k, nul problemen of onkosten tot nog toe, maar hoelang?? Zomerbanden zijn inmiddels versleten, dus een nieuwe set moet er iig komen. En wat krijgen we (nu) nog voor onze Ford terug, en hoeveel als hij 6 jaar is en ruim 120000km op de klok heeft staan...? De knoop dan toch doorgehakt: we gaan op SUV jacht. Maar wat? In ieder geval een diesel met ongeveer 150pk, en full option graag...
We begonnen bij onze Ford dealer. De Ford Kuga vinden we een mooie auto, de dealer gaf een mooi bedrag voor de Mondeo terug, maar de achterbank is wel erg smal, en de constructie/scharnieren om de achterbank om te klappen lijken recht uit een Landrover Defender te komen...daar knapte ik qua afwerking zo op af. Ook de beschikbare binnen ruimte in verhouding tot de buiten afmetingen viel me tegen, voorla achterin en de kofferruimte...jammer...Een VW Tiguan, Audi Q5, Land Rover Evoque en Volvo XC60 vind ik te duur als je er wat opties op wil, en ze zien de Mondeo liever gaan dan komen, want de inruil was belachelijk laag. De Mitsubishi Outlander vind ik nogal plomp van model, evenals de Opel Antara, maar goed, dat is puur smaak natuurlijk! Met een Kia Sportage en de IX35 van Hyunday hebben we proef gereden, maar ik vond het rijcomfort zwaar tegen vallen, wel heel erg 'terreinauto-achtig' en weinig SUV.... Een Nissan garage zit hier helaas vrij ver vandaan, want de nieuwe X-trail vind ik ook heel erg mooi. Maar omdat we ook een Mazda MX5 hebben naar volle tevredenheid, en je de nieuwe CX5 heel veel ziet rijden en overal positief uit de vergelijkende tests komt, ook onze Mazda dealer eens bezocht. Ook daar een proefrit gemaakt met de 2.2 150pk diesel, en eigenlijk waren we het er (bijna) over eens, het zou een Mazda CX5 worden.
Tot ik s'avonds nog eens even op het internet zat te vogelen...en min of meer per toeval tegen een fonkelnieuwe Mazda CX7 diesel(!!) aanloop! Helemaal full option, 5km op de teller, gewoon een nieuwe auto, alleen, OK, hij was in 2013 van de band gelopen als een van de aller laatsten...en daar was de prijs dan ook naar! Even de vrouw erbij geroepen...en ook daar was alleen maar een WAUW reactie te horen. We hebben direct de dag erop die garage gebeld, afspraak gemaakt, proef gereden, en tja...voor de bijl gegaan. Over smaak valt niet te twisten, maar wat een vreselijk mooie auto is dit.....En rijden?? Waanzinnig! Je hebt totaal niet het idee met een SUV op pad te zijn! De binnenruimte is super de luxe en ruim. Werkelijk alles zit er op (behalve automaat) en bovenal lekker exclusief, want je ziet ze bijna nooit rijden!!! Laat ik dat nou net leuk vinden, om eindelijk weer in echt een aparte auto te gaan rijden...
Dus na destijds een oerdegelijk keuze voor de Ford Mondeo, hebben we ons auto minnend hart laten spreken en deze Mazda CX7 gekocht. Er zijn dus toch nog mensen die auto's met hun hart kopen!!
afscheid, maar met een goed gevoel
- 90.000 km
Het is zo ver, onze nieuwe auto staat klaar om af te halen, en onze Mondeo krijgt (hopelijk) een nieuw baasje die er net zo veel plezier aan mag beleven als wij dat gedaan hebben. Wat een fijne auto is dit! En naar mijn mening zal de volgende eigenaar er, mits hij de auto ook netjes onderhoudt zoals wij dat gedaan hebben, nog jaren en veel kilometers plezier van deze auto hebben! Ik kan deze bedrijfszekere, ruime en comfartabele stationwagon iedereen ook als occasion van harte aanbevelen! En ook blijf ik de onderhouds- en gebruikskosten van deze Mondeo heel laag vinden! We zijn super blij met onze nieuwe CX7, maar het is toch een beetje een afscheid met gemengde gevoelens.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.