Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 115pk Ghia (2008)

Lekker instappen

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 115pk Ghia
De Ford Mondeo heeft sinds kort een nieuwe basisdiesel, een geknepen 2.0 TDCi met 115 pk. Het scheelt flink met de 140 pk versie van deze motor die we inmiddels door en door kennen. Wij namen de tijd voor een uitgebreide kennismaking met deze nieuwe instapper.

Deze nieuwe krachtbron lost de 1.8 TDCi met 125 pk af. Die moest het nog zonder roetfilter stellen en daardoor was die krachtbron niet interessant voor de Nederlandse markt. Met 115 pk en 300 Nm is de geknepen 2.0 een diesel met prima cijfers voor een instapdiesel. Daar komt nog bij dat de viercilinder in de Ford een uiterst beschaafde indruk maakt. Vanbinnen hoor je de krachtbron niet noemenswaardig.


Smalle toerenrange
Dat het een geknepen krachtbron betreft (de 2.0 TDCi is er zoals gemeld ook met 140 pk) merk je wel wanneer je vermogen vraagt. Boven de 3.500 toeren is de fut er helemaal uit. Valt er bij andere diesels boven dat toerental nog wel eens wat te halen, bij deze motor daalt de trekkracht in die regionen als de aandelenkoersen. Toch laat de 2.0 TDCi wel degelijk verdienstelijke cijfers zien. Zijn sprint van nul naar honderd duurt maar 11,2 seconden, waarbij de Ford zelfs nog iets sneller is dan de fabrieksopgave. Bij een inhaalactie merk je bovendien hoe fijn een koppel van 300 Nm bij 1.750 toeren is. Onder dat toerental voelt de Ford niet echt levendig aan en dat maakt dat de toerenrange vrij smal: tussen de 1.750 en 3.000 omwentelingen van de krukas moet het gebeuren. Met de zesbak lukt het prima om de motor op toeren te houden. En ach, zolang je van 80 naar 120 kunt versnellen binnen tien seconden in de vijfde versnelling hoor je ons niet klagen.
Wij zetten de 2.0 TDCi in voor een rit naar Parijs, met twee personen en de 494 liter (met volwaardig reservewiel) metende bagageruimte vol en daarbij kwamen we, inclusief metingen, uit op een brandstofverbruik van 1 op 13,6. Geen cijfer waarvan u achterover zult slaan, maar op de Franse autoroute ligt de snelheid hoger dan in Nederland en de metingen trekken het gemiddelde ook nog eens aardig omlaag. Volgens de fabriek moet de Wagon 2.0 TDCi 115 pk op een liter diesel gemiddeld 16,9 liter ver komen. Van deze uitvoering komt overigens nog een Econetic-variant die dankzij een verbeterde stroomlijn 1 op 19 moet kunnen halen.


Comfortabel
We zijn tevreden over de instapdiesel in de Ford Mondeo, dat is wel duidelijk. Ook met 115 diesel-pk's is het heel comfortabel kilometervreten met de gigaruime middenklasser van Ford. Het is een auto die niet overloopt van de dynamiek, want je hebt toch altijd het idee met een lel van auto onderweg te zijn. Toch schuwt de stationwagon snel bochtenwerk niet, want de neus van de Mondeo zoekt sneller de binnenkant van de bocht op dan je van zo'n gigant zou verwachten. Tel daarbij op de fijne zitpositie en je hebt een ideale auto voor zakelijk gebruik. Het enige minpunt dat we van de Mondeo 2.0 TDCi kunnen noteren, is dat we soms wel wat extra pit missen. Dan is het zaak om meer budget los te peuteren voor een 2.0 TDCI 140 pk.

Signalement

Merk Ford
Model Mondeo Wagon 2.0 TDCi 115pk Ghia
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 34.981

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 300 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.830 mm / 1.886 mm / 1.512 mm
Wielbasis 2.850 mm
Massa leeg 1.467 kg
Laadvermogen 798 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 720 kg
Banden215/55R16Prijzen
Topsnelheid 192 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,2 s (fabrieksopgave: 11,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,8 s / 8,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,0 s / 9,6 s
Brandstofverbruik 5,9 l/100km
CO2-uitstoot 154 g/km

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (33) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.