Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Titanium (2005)

autoreview

Ford Mondeo Wagon
Ford Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord MondeoFord MondeoFord Mondeo

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf22.056 km
KM-stand laatst208.736 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen

  • 125.000 km

Auto rijdt een stuk stiller dan de Mondeo Wagon 1.8 TCDI die ik hiervoor had. Ook de wegligging is duidelijk verbeterd, zelfs boven de 200 km/h (in het oosten natuurlijk) ligt de auto nog strak op de weg.
Qua ruimte heeft deze meer ruimte voor de achterpassagiers. De bagageruimte is even groot.
Het pictogrammen navigatiesysteem werkt perfect, alleen jammer dat de cd’s per land circa € 150 zijn, dat is een stuk duurder dan de vertrouwde tomtom. cd afspelen tijdens navigeren gaat wel, alleen even wachten totdat de benodigde kaart is ingelezen.
Een overdreven extra is de voice control voor de radio en de climatcontrol. Wel handig is de bluetooth voor de telefoon.

Brandstoftest:
Na een aantal tests van een aantal weken V-Power diesel en dan weer een aantal weken gewone diesel tanken blijkt dat de auto met gewone diesel gemiddeld 1 op 15.8 rijdt en met V-power diesel gemiddeld 1 op 16.7, statistisch gezien dus zuiniger. Met gewone diesel kreeg ik op de autobahn 205 km/h op de teller en met V-Power diesel 210 km/h met nog wat gas over, dus ook daar een duidelijk verschil. Echter met V-Power diesel wordt de motor stationair onrustiger (trillingen door de auto, soms afslaan bij optrekken). Navraag bij de Ford dealer leert dat dit een bekend verschijnsel is. Ford adviseert om gewone diesel te tanken met dit type motor, omdat de motor dan het rustigste loopt.

De afgelopen 75000 km geen problemen gehad met de auto, alleen de reguliere onderhoudsbeurten. Prima auto!

Motor management

  • 26.000 km

Bij aflevering motormanagement niet goed afgesteld, daardoor veel roetvorming. EGR klep vastgeroet en vervangen onder garantie.
Van 1 sleutel werkt de afstandsbediening niet meer, is inmiddels gerepareerd onder garantie.

Koppeling-Versnellingsbak

  • 147.800 km

Afgelopen week tijdens de wintersport in Zwitserland kon de auto als de motor liep niet meer in de eerste versnelling en de achteruit gezet worden. De Zwitserse wegenwacht (TCS) zei dat de motor uit moest, dan in de eerste versnelling zetten en dan starten en rijden. De overige versnellingen zouden gewoon werken. Dat bleek de eerste 250 km van de terugweg inderdaad zo te zijn. Maar toen bleef de koppeling opeens hangen. Ontkoppelen werkte niet meer, de diesel bleef doorstomen. Gelukkig heb ik de auto zonder schade kunnen neerzetten, omdat ik op een vlak, recht stuk reed met lage snelheid. Maar als het gebeurd was op een van de bergweggetjes dan had het wel eens anders kunnen aflopen. Bij het zoeken van hulp in het buitenland bleek de Ford Assistance Gold een wassen neus en was het maar goed dat ik nog steeds ANWB lid ben.
Diagnose is inmiddelds door de dealer gesteld. Het vliegwiel had te veel speling, waardoor de klemmen van de drukgroep zijn verbogen, waardoor de koppeling is verbrand. Reparatiekosten zijn € 1975. Ik vind dat de koppeling/drukgroep/vliegwiel het wel snel begeven heeft, mijn vorige Mondeo had na 281.000 km nog steeds de eerste koppeling en versnellingsbak. Nu in discussie met Ford Nederland over eventuele coulance. Wordt dus vervolgd.
Uiteindelijk 70% van de rekening betaald. 15% kwamen voor Ford Nederland en 15% voor de dealer. Navraag bij meerdere monteurs leerde dat een defecte koppeling een bekend euvel is bij Ford.

Wiellager rechtsachter defect

  • 163.000 km

Na zo'n 163000 km kwam er een vreemd geluid rechtsachter vandaan. De monteur concludeerde een versleten wiellager. Volgens de opgave van de garage zou dit circa € 325 gaan kosten. De reparatie bleek uiteindelijk € 450 te zijn geworden, omdat Ford het artikelnummer en de prijs had aangepast. Tweede tegenvaller dit jaar!

Enorme roetpluimen

  • 200.000 km

De auto heeft onlangs de 200.000 km beurt gehad. Voor de beurt reed de auto uitstekend, echter na de beurt had de auto een stevige roetpluim. In de herfstvakantie met het gezin naar Disneyland Parijs geweest en op de heenweg begon de motor te stotteren bergopwaarts en ook de snelheid van 130 km/h kon niet meer worden vastgehouden. Het roeten werd steeds erger, dus naar een Franse Ford garage. Hier werden we niet veel wijzer, de man had niet echt tijd en zei dat het geen kwaad kon. Op de terugweg rustig gereden (circa 95 km/h), zodat er net geen roetpluim zichtbaar was. De auto heeft het gehouden, maar nu eerst maandag maar eens langs de garage. De auto blijkt is de laatste 2 jaar niet heel betrouwbaar gebleken, dus zijn we op zoek naar wat anders.

Auto verkocht

  • 208.736 km

We hebben na de diverse reparaties toch maar besloten de auto in te ruilen. Een diesel is na de verhuizing niet meer noodzakelijk, dus is het een Opel Zafia 111 Edition op benzine geworden.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.