Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 115pk Titanium (2008)

autoreview

Ford Mondeo
Ford MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo WagonFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo persintroductieFord Mondeo

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 TDCi 115pk Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf80.610 km
KM-stand laatst148.360 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

aanbieding

  • 80.610 km

Vanuit de Peugeot 407 ben ik 5 weken geleden overgestapt in mijn "nieuwe" auto. Na maanden nadenken over een andere leaseauto werd op het moment dat ik mocht bestellen het gehele wagenregelement op de kop gezet. En ik kreeg de aanbieding deze Mondeo over te nemen.

In eerste instantie was ik sceptisch, "maar" 115 pk, heb zelf eigenlijk niks met Ford. Na de 110 pk van de 407 wilde ik toch minstens 140/150 pk deze keer. Niet dat de 407 traag was, maar iets sneller leek mij wel prettig. De Ford had ook al 80000 km. op de teller staan.

de eerste meters

  • 80.610 km

Uiteindelijk de knoop doorgehakt, en voor de Mondeo gekozen, maar mijn voorganger heeft er destijds aardig zijn best op gedaan: het is een Titanium met business pakket, dus twee LCD schermen in de cockpit, bluetooth, touchscreen-navigatie, parkeersensoren etc. Ook is het sportpakket 1 gemonteerd: half lederen bekleding, 17 inch lichtmetaal en een iets verlaagd onderstel.

Deze auto rijdt erg prettig, stuurt strak en rijdt op hogere snelheden erg goed. Ik merk dat de 407 op lange hobbels en richels comfortabeler was; de Mondeo stuitert dan wat. De 115 pk 2 liter motor is een verademing. Qua vermogen scheelt het niet zoveel met de 110 pk van de 407, maar het koppel van 320 nm. wel! Vooral bij tussenacceleraties is de auto razendsnel. Ver doortrekken in de versnellingen heeft weinig zin, want boven de 3000 toeren is de koek op. Daar had de Peugeot nog wel pit. De auto heeft trouwens 6 versnellingen en geen 5, zoals in de specificaties staat!

Wat opvalt is het enorme ruimteverschil tussen mijn 407 en deze auto. Ze zijn van buiten bijna even groot, maar de ruimte binnen en dan voornamelijk achter mijn stoel is enorm. Waar bij de 407 de voorstoel bijna tegen de bank geparkeerd stond (en ik ben 180 cm.) is er nu minstens 30 cm ruimte beschikbaar. Ook is de kofferbak zeker 30 cm langer of dieper.

Het navigatiesysteem werkt perfect, maar is uit 2008, dus wil ik laten updaten bij de dealer. Mijn telefoon (sony-ericsson) werkt perfect samen met de auto. Het audio systeem is ook voortreffelijk, al zit er een resonantie in het rechter voorportier, ook een klusje voor de dealer. De cockpit, zo noem ik het dashboard tegenwoordig, is erg "star trek" met dat display tussen de tellers, ik hou ervan, maar het kan druk zijn. Nadeel is dat bij rijden met lichten aan beide displays behoorlijk dimmen, logisch, maar bij daglicht en vooral laagstaande zon en met zonnebril op zijn de displays dan slecht leesbaar.

In de breedte op de achterbank zijn we er niets op vooruitgegaan, het blijft een crime om twee zitjes en een maxicosi op de achterbank te proppen. De ingebouwde zonneschermen in de achterdeuren zijn wel erg prettig.

Kortom, een ruime auto die er stoer uitziet, zeker in het zwart, en vol zit met handige snufjes. Prestaties zijn goed, hier kan ik prima aan wennen.

de eerste echte kilometers

  • 90.237 km

We zijn net terug van onze vakantie naar Frankrijk met de Mondeo. Duizend kilomter heen en weer duizend terug. Inmiddels staat de teller boven de 90000 kilomter, waarvan zo'n 10000 kilometer door mijzelf. Tijd om opvallende zaken te noemen.

Ook volledig beladen blijft de Mondeo vlot en stabiel. Het koppel zorgt ervoor dat zonder noemenswaardig terugschakelen bergop gereden kan worden. Veel toeren maken heeft geen zin, er moet echt op het koppel gereden worden.

Op kruissnelheid (zo'n 140 km per uur) is de auto heerlijk stil en draait dan nog maar ongeveer 2500 toeren/min. Leve de zesde versnelling.

De bagageruimte en de vakken eronder zijn gigantisch, er kon veel meer worden meegesleept naar het vakantieadres dan met de Peugeot... Het oprolbare bagagezeil blijkt erg handig; tijdens de reis blijft alle bagage bereikbaar. Beter dan een "hoedenplank" zoals in de Peugeot.

Het navigatiesysteem heeft zijn nut zeker bewezen, het werkt duidelijk en met goede instructies en kaarten. Heel prettig is de uitgebreide kaartsoftware, in heel Frankrijk wist mijn Mondeo de weg, ook in de dorpjes, terwijl in een meereizende Jetta uit 2008 (met symboolnavigatie) men het spoor al snel bijster was.

Ook is de integratie van veel functies in beide displays handig; er kan met de radio gewerkt worden op het grote display, terwijl de navigatie doorloopt in het display tussen de tellers, of andersom.

Ook prettig: de tankklep/dop ineen. Mijn Megane had deze voorziening al, zou gewoon elke auto moeten hebben, scheelt gedoe bij de pomp.

Ouderwets vind ik het feit dat de kindersloten in de achterportieren alleen maar via slotjes in de portieren zijn aan te zetten. In mijn Peugeot was dit al electronisch via een knop op het dashboard te regelen, handig als er een keer geen kinderen meerijden.

De Mondeo heeft nog geen steek laten vallen. Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn keuze.

Afscheid

  • 148.360 km

Inmiddels afscheid genomen van mijn Mondeo. En eerlijk is eerlijk, de auto heeft mij geen enkele keer in de steek gelaten de laatste drie jaar. Afgezien van twee nieuwe bolletjes in de koplampen heeft de auto zich perfect gehouden. Het leasecontact liep tot oktober 2012. Door de levertijd van mijn huidige auto, een nieuwe Golf, heb ik de auto tot februari doorgereden.

Mijn conclusie is dat de Mondeo een erg ruime en heerlijk rijdende auto is en zeer berouwbaar. Minpuntje na 150000 kilometer: van enkele schakelaars in de middenconsole begint de zilverkleurige verf los te laten, er zitten blaasjes onder.

Typisch: na de laatste sneeuw en vorstperiode in januari stonden de plafondlampjes vol water, wat er tijdens stevig bochtenwerk wel weer uitliep. In je schoot of die van de bijrijder, dat wel. Dat water had ook invlooed op de werking van het navigatiesysteem, want dat was meteen de weg kwijt. en volgens mij nu nog, aan de foto's van de autohandelaar te zien waar hij nu te koop staat. Ik denk dat er water langs de antenne is gelopen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.