Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 115pk First Edition (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 2.0 TDCi 115pk First Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na teleurstellende ervaringen met mijn vorige auto heb ik besloten om ’vreemd’ te gaan. Voorop stond dat het een diesel met veel ruimte en comfort moest zijn gezien de jaarlijkse kilometrage {±35000 km}. Met name value for money in combinatie met een goede inruilactie heeft de dealer me over de streep weten te trekken.
Ondertussen is gebleken dat de ruimte van de wagon perfect bevalt ook als we z’n vieren [2 volw + 2 kinderen] op vakanie gaan is er aan ruimte geen gebrek. Dag-dagelijks woon werk verkeer blijkt de auto probleemloos en redelijk zuining 6.5 l/100km. Wegligging is werkelijk zeer goed, zowel leeg als vol beladen de auto rijd alsof deze op rails loopt. Jammer genoeg zorgt het windgeruis bij de achterportieren voor enige dB’s extra. Ondertussen heeft de auto bij zijn 40000 km beurt een software update gekregen. Oorzaak slecht trekken bij lage toerentallen, probleem is weg.
Jammer genoeg constateer ik dat de tractie bij nat weer juist voldoet. Het koppel van 280 nm zorgt ervoor dat op bochtige trajecten in zijn 2 rustig gas gegeven dient te worden omdat er ander spin optreedt Na 40 000 km liggen er ondertussen weer nieuwe P6000 van Pirelli erop.
Een korte update juni 2007: zojuist voor weer een nieuwe set banden michelins erop laten leggen. Ook de comfortabele Michelins blijken in de praktijk net iets te zacht mn vor het bochtenwerk. Verder chapeau voor het afrolgeluid van de Michelins, dit jaar gekozen voor Conti’s ; ben erg benieuwd, vooralsnog heb ik voor om de 30K km nieuwe banden nodig.
99.500 km: de beurt zal behoorlijk in de papieren gaan lopen, slot van de motorkap is defect en wat blijkt de grille moet gesloopt worden anders kan de motorkap niet open. Om de kosten te drukken een fake besteld [origineel 150 euro excl btw excl montage...incl slot] daarnaast kraakt het onderstel een geruime tijd. Oorzaak een vd stabilisator stangen vervangen, ook de lage voorbumper heeft z’n tol geeist; de kunstof onderplaat ligt er ook onderuit dus ook die wordt vervangen, as dinsdag gaat de mondeo terug [dan zijn de onderdelen binnen].
Verder een probleemloze auto met een zeer plezierige motor op autoweg. Verbruik momenteel 1:14; oorzaak hogere snelheid
Na de 99.500 km beurt ben ik blij verrast de FAKE grille blijkt toch een grille van FORD te zijn echter wel voor een veel lagere prijs ?! Ondertussen is het kraken teruggekomen en na 2500 km met de nieuwe stabilsatorstang is het kraken terug. Door coulantie van de garage is de auto opnieuw voor een dag weggezet en de oorzaak gevonden; tweetal lagers blijken de oorzaak, de ’oude’ stabilisator stang is terug geplaatst en montageloon gecrediteerd en alsnog de lagers vervangen, hulde voor de garage! Weer een stille auto.
november 2007: kilometerstand ondertussen 113000 km en nog steeds probleemloos autorijden. Wel is ondertussen de auto ’gepimpt’door een rvs strip op de achterbumper te plaatsen [platinum accesoire] om krassen en beschadigingen op de bumper te voorkomen. Opvallend detail is het verbruik weer iets gedaald [1:15] ondanks de stevige rijstijl; belangrijkste oorzaak is dat de airco op de ECO stand staat.
Als gevolg van baanverandering kan ik per 1 april een auto van de zaak rijden en is FORD Mondeo eind februari 2008 particulier verkocht. Ondanks dat de Mondeo in prima staat verkeerde is de inruilwaarde laag, enerzijds door het gigantische aanbod 2e hands en anderzijds dat de FORD minder waardevast blijkt. Al met al een betrouwbare metgezel gebleken in de afgelopen vier jaren. Met name de prestaties en betrouwbaarheid zijn bovengemiddeld.
Daarom ben ik erg benieuwd of de lease AUDI A4 avant 2.0 TDI hetzelfde gevoel zal geven. Binnenkort zal ik een nieuwe review van de AUDI aanmaken
PROBLEMEN
enigste probleem is de remschijven voor. Bij de 40 000 km beurt in eerste instantie sdchijven afgedraaid nadat al een tijdje trillend stuur bij afremmen [120 --> 100km/uur]. Nadat deze actie geen verbetering gaf heeft de dealer de schijven vervangen en nu na 5000 km verder zijn de problemen nog hetzelfde. Tot nu toe heeft de dealer alles coulance opgelost. Afspraak is weer gemaakt om probleem/oorzaak te onderzoeken. Uiteindelijk weer nieuwe remschijven [coulance] en nieuwe remblokken [Onderhoud] en alles is nu weer prima!
Auto rijdt nog steeds prima, bij de 60 000 km ’normale’zaken zoals olie een lampje vervangen en de airco gereinigd [stonk als een natte dweil]. Verder een nieuwe verstraler omdat een steen het glas vernietigde. Tevens is de centrale vergrendeling nagekeken op haperingen bij het openen vd portieren met de afstandsbediening.Oorzaak bleek bedrading die slecht contact maakte.
Na enkele 10 duizenden km verder nog steeds een prima reisauto met veel binnenruimte.
Minpuntjes is het verbruik [6.5] ; een recente test van NL naar zuidfrankrijk [Albi] slechts 1:17 ondanks fluweel zachte rechtervoet en een kruissnelheid van 110 km/uur]. Nu maar weer de gewone rijstijl die 1:15 oplevert.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.