Ford Mondeo Wagon 2.0 16V Titanium (2009)

autoreview

Ford Mondeo
Ford MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo WagonFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo persintroductieFord Mondeo

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 16V Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst36.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mondeo 2.0 Station Titanium Business

  • 17.500 km

Na het lezen van veel reviews omtrent de Mondeo ook maar eens mijn ervaringen.
Na twee jaar vol problemen in een Renault Laguna was ik blij een nieuwe auto uit te mogen kiezen in de lease. Er waren een aantal opties (zoals gebruikelijk Avensis, Insignia en C5) maar uiteindelijk is het toch de Ford geworden.

Motivatie voor de keuze is prijs/wat je krijgt verhouding, ruimte (ondanks een twee persoons huishouden zeer prettig) en goede ervaringen met een eerdere focus. Ook de dealer (Ardea op Rotterdam Zuid) sprak erg aan.

Inmiddels heb ik er zo'n 6500 km in drie maanden opzitten en heb ik geen spijt van de keuze. De wegligging is geweldig, de ruimte uniek, ik ben zelf 190 cm en achter mij pas ik moeiteloos zelf, de luxe en comfort zijn op hoog niveau.

In mijn auto zit het 5" navigatiesysteem wat ik prima vindt werken, snel en nauwkeurig. De parkeersensoren voor en achter zijn hard nodig want het is een lel van een auto om te parkeren en niet altijd even overzichtelijk.

Het enige minpunt, al eerder genoemd in andere reviews, is de motor. Op zich snel zat en boven de 3500 toeren echt snel maar wel rauw in het geluid bij optrekken en snelheden boven 120-130 km/h. Een zesde versnelling wordt gemist.
Een ander nadeel zijn de banden. Ford heeft de auto op Hankooks gezet en deze zijn niet zo stil als bijv. Michelin.

Het olieverbruik is nog niet meetbaar.
Benzine verbruik is (via spreadsheet bijgehouden) nu 9,0l/100km. De boardcomputer geeft 8,7l/100km aan.


Ik zal bij een hogere stand eens een update gaan plaatsen.

Bovenstaande had ik in een eerdere review geplaatst, maar deze kan ik op een of andere wijze niet aanpassen. Zal wel iets niet snappen!

Momenteel staat de kilometerstand op 17.500 na 8 maanden. Deze verlopen voor het grootste deel naar wens.
Echter zijn er toch wel een aantal zaken die in een auto van deze klasse naar mijn mening niet mogen voorkomen.
De radio/navigatie is inmiddels vervangen. Reden was dat de CD speler niet onthoudt waar de CD gebleven was en na ca. 2 uur altijd terugging naar het eerste nummer.
Een klacht die collega's van mij die Focus rijden met hetzelfde systeem ook hebben.
Ook de nieuwe radio werkt neit naar verwachting. De shuffle functie speelt bij een MP3 CD maar een beperkt aantal nummers af. Als de CD functie is ingeschakeld bij uitschakelen van de auto dan staat 's-morgens vaak de radio aan. Cd weet dan weer niet waar hij de vorige dag gebleven was.
Bij lange ritten gaat de radio soms spontaan uit en weer aan, oververhitting?
Bij het gelijktijdig uitschakelen van zowel voorruit als achterruitverwarming "bevriest" de radio. Uit- en weer aanzetten lost dit op.
Er zit een kraakje in de middenconsole. Er rammelt iets bij de gordel rechtsachter.
Bovenstaande bij de 20.000 km beurt maar eens melden aan de dealer.

De auto is wel stiller geworden alhoewel de zesde versnelling nog steeds wordt gemist.

Het benzine verbruik is gezakt naar 8,8 l/100 km. De boordcomputer is nog steeds te optimisch met 8,6 l/100 km. Olieverbruik is nul.

Ondanks het bovenstaande ben ik nog steeds zeer tevereden over de auto. Ik ga ervan uit dat de dealer de kleine rammels verhelpt, de radio zal ik wel mee moeten leren leven. Misschien dat anderen de problemen herkennen en een oplossing hebben?

Als ik eraan denk zal ik na de onderhoudsbeurt weer bijwerken.

Update

  • 26.500 km

Inmiddels weer zo'n kleine 10.000 km verder. Geen probleemloze kilometers helaas. De radio is weer eens vervangen (ben nu met nummer drie bezig) omdat hij volledig "dood" was. Wel keurig de CD teruggekregen die er nog in zat!
De nieuwe radio heeft inmiddels al twee keer geen geluid meer gegeven, contact 15 minuten uit en jawel, hij doet het weer. Ik ben maar opgehouden met klagen hierover.
Op vakantie in de file een kokende motor, oorzaak volslagen onbekend.
De krakende middenconsole (levertijd 2 maanden) is inmiddels ook vervangen, geluid lijkt weg te zijn.
Het benzine verbruik is inmiddels 8,6 l/100km, nog te hoog volgens de altijd veel te optimistische fabrieksopgave, maar wel lager als het gemiddelde op werkelijkverbruik.nl waar 8,8 de norm is. Ben dan ook een rustige bestuurder met relatief veel snelweg.
Het rijden blijft een genot, maar gezien de storingen hou ik een dubbel gevoel.

Update

  • 36.000 km

Tijd om weer wat wetenswaardigheden bij te voegen.
Eigenlijk is er niet veel te melden, de auto bevalt op zich nog steeds prima. Het lijkt dat er wat meer gebeurt in de wat lagere toerentallen, met andere woorden, de motor wordt nog steeds soepeler.
Het benzine verbruik is nu 8,7 l/100km, zelf bijgehouden, de boordcomputer geeft 8,5 l/100km aan. Volgens http://www.werkelijkverbruik.nl/ wordt met deze motor gemiddeld 9,1 l/100km verstookt dus ik doe het keurig met toch veel stadsgebruik.
Punt van kritiek blijft toch het navifatiesysteem. Onlangs is de GSM antenne vervangen omdat af en toe er geen satellietontvangst meer was. Ook het geheugenprobleem, CD speler weet niet waar de CD gebleven is, is weer bekeken. Nu is er een software update aan de computer van het tellerblok gegeven.
Volgens mij weet Ford ook niet wat er aan de hand is en proberen ze maar wat. Als het geheugen blijft wegvallen dan moet het tellerblok, onder garantie dat wel, vervangen worden.
Helaas verslijten de banden, Hankook, niet hard dus hier mag ik ook nog even mee verder.

Het lijkt negatief, maar ondanks het bovenstaande zou ik direct weer voor deze auto kiezen, helemaal nu ook eindelijk moderne motoren leverbaar zijn.
Bij meer nieuws zal ik dit weer melden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.