Ford Mondeo Wagon 2.0 16V Titanium (2007)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 2.0 16V Titanium (2007)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 16V Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst117.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indrukken...

Van mijn nieuwe werkgever mocht ik een leaseauto uitzoeken (benzine). Na een zorgvuldig keuzeproces is het een Ford Mondeo station 2.0 Titanium geworden met de volgende extra’s: Panther Black metallic, launch pakket (navigatie en parkeersensoren v+a, elektrisch inklapbare buitenspiegels), 17’ lichtmetaal, elektrische stoelen en schuifdak, metaalkleurige dakrails en visibility pack (regen- en lichtsensor). Andere kandidaten waren: Alfa Romeo 159 1.8 mpi (beetje krap), Peugeot 407 2.0 (perverse verhouding binnenruimte-buitenmaten en geen fijne motor), VW Passat 2.0 FSI (duur!! vooral de opties) en, last but not least, de Fiat Croma 2.2. Eigenlijk had ik mijn zinnen op die auto gezet, maar na een lange proefrit vond ik geen fijne zitpositie (stuur ligt te plat) en dat kan bij een leasetermijn van vijf jaar toch gaan tegen staan... De Mondeo was toen nog niet op de markt dus zonder er in te rijden besteld. Tot zover de woorden vooraf.

INTERIEUR, EXTERIEUR
Smaken verschillen natuurlijk maar ik vind het een mooie auto, die bovendien aan kracht wint als je er langer naar kijkt. Vooral de neuspartij is erg sterk. Verder is de auto GROOT, zowel van binnen als van buiten. Aan de breedte heb ik de eerste kilometers echt moeten wennen, voelde een beetje onwennig. Ik ben overigens blij dat ik grote velgen heb besteld, met 16’ maakt de wielpartij een beetje een ielige indruk. Binnenin word je getrakteerd op een zeer royale zitpositie. Het is mijn eerste auto waarbij ik (1.95m lang) geen concessies hoef te doen om de achterpassagiers ook alle ruimte te gunnen. De zitpositie is ideaal, mede door de kantelverstelling van de voorstoelen (alleen bij elektrische verstelling - de reden dat ik deze optie heb genomen. Kost bijna niets (350 euro), kan het iedereen aanbevelen) en het over een groot bereik verstelbare stuurwiel. Alleen zijn de stoelen heel hard (vooral de rugleuning), dat was even wennen. Maar na een lange rit terug uit Geneve afgelopen weekend stapte ik helemaal fris uit, dat is ook wat waard. Het interieur doet zeer high-tech aan, mede door het kleuren navigatiesysteem (dubbel; een groot scherm centraal en een kleiner scherm bij de klokkenwinkel) waarmee ook de radio/CD, airco etc worden bediend (touch screen). Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het vooral leuk is om indruk op kleine neefjes te maken; in de praktijk werkt het omslachtiger dan ouderwetse knoppen voor alle functies. Klein kritiekpuntje is verder de karige boordcomputer: alleen gemiddeld verbruik, actieradius en gemiddelde snelheid. Wel weer heel goed: de perfect te bedienen cruise control. Ook fijn: met het navigatiesysteem komt een audio upgrade met een prima geluid (8 speakers). Alleen de radio-ontvangst laat te wensen over. CD’s klinken veel beter.

ONDERSTEL EN WEGGEDRAG
Wat een wegligging! Na wat onwennige eerste kilometers ivm de grootte van de auto kan ik er nu mee lezen en schrijven. Op vakantie in de bergen flink uitgetest en mensen, wat is deze auto neutraal! Je kunt er ongelooflijk hard mee de hoek om, waarbij de auto eigenlijk niet overhelt. De grenzen liggen zo ver weg dat het wel lastig is om deze auto op de limiet te rijden - je gaat dan inmiddels zo hard dat er weinig ruimte (tijd) meer is om te corrigeren. Gecontroleerd laten uitbreken is er (waarschijnlijk mede door de brede banden; 235’s!) niet bij. Daarmee is deze Mondeo voor mij net iets minder ’fun’ dan de Peugeot 406 die ik heb gehad, waaraan ik qua weggedrag nog altijd de allerbeste herinneringen bewaar. Bovendien betaal je in de Mondeo (anders dan bij de Peugeot) een prijs(je) voor de uitstekende wegligging in de vorm van een vrij stevige vering. Maar dat is eigenlijk alleen een punt bij stapvoets rijden. Eenmaal op snelheid worden oneffenheden voelbaar maar mooi gedempt en effectief afgehandeld.

MOTOR EN AANDRIJVING
De zwakste schakel van deze auto, maar dat zegt net zo veel over de motor als over de kwaliteit van de rest van de auto. Onder de 2800 toeren is er erg weinig vermogen en trekkracht beschikbaar, en pas boven de 4000 toeren is de motor echt fel te noemen. Maar dan is die inmiddels ook zeer goed hoorbaar. De prestaties zijn bij normaal gebruik dan ook niets bijzonders, en het verbruik is stevig. Met een fluwelen voetje heb ik nu een keer 7.8l/100km reden met een tank, maar meestal kom ik tussen de 9 en 9.5l uit. Terwijl ik mijzelf het Nieuwe Rijden heb aangeleerd en met andere auto’s vaak nog onder de officiele fabrieksopgave uitkwam. Het schakelen en koppelen is een genoegen; het voelt heel precies en stevig aan, en gaat licht genoeg. Vreemd genoeg zijn motortrillingen goed voelbaar in het gaspedaal (nota bene een benzinemotor!), wat een beetje afbreuk doet aan het raffinement dat de auto in bijna alle andere opzichten uitstraalt en laat voelen. Raar trouwens dat deze auto geen zesbak heeft; die kan ie veel beter gebruiken dan zijn koppelrijke dieselbroertjes. De versnellingsbakverhoudingen zijn wel mooi op elkaar afgestemd; de Ford-ingenieurs hebben de motor goed aangevoeld. Bij 100km/u (geijkt; 108 op de teller) draait de motor in z’n vijf 3000 tpm, ofwel daar waar de ’sweet spot’ begint. Een en ander betekent wel dat de motor bij hogere snelheden vrij veel toeren maakt. Niet zo’n probleem voor het geluid (zoals gezegd goed gedempt), maar niet best voor het verbruik.

De wittebroodsweken voorbij

  • 6.000 km

Niet zo heel veel meer kilometers, maar inmiddels wel weer een paar weken terug van vakantie en dus genoeg tijd gehad om de auto onder Nederlandse omstandigheden te kunnen vergelijken met de ervaringen van de eerste paar dagen voordat ik ermee op vakantie ging. Goed nieuws en minder goed nieuws. Om met het positieve te beginnen: de motor begint goed los te komen. Onder de 3000 tpm gebeurt er nog steeds niet heel veel maar het lethargische van de eerste prille kilometers is verdwenen. Het verbruik lijkt ook iets te dalen, naar 8,5-9 l/100km. Nog een half litertje minder en ik ben tevreden. De motor wordt overigens goed gedempt (de auto is tot op hoge snelheden bij constante snelheden mooi stil) maar bij optrekken klinkt er een vrij rauw geluid door. Een recente negatieve ervaring is dat de auto begint te rammelen en kraken - daar ben ik absoluut allergisch voor dus ik laat dit uitzoeken door de dealer. Over een slechte weg hoor ik het rommelen achterin - lijkt van de hemelbekleding te komen. En als ik bij lage snelheden (vooral schuin) een oneffenheid (verkeersdrempel of stoeprand) oprijd, dan kraken de portieren! Verder lijkt ook de achterwielophanging te gaan kraken (vooral bij achteruit rijden), dit kan toch allemaal niet de bedoeling zijn. Wordt snel vervolgd...

Kleine teleurstellingen

  • 8.500 km

Auto is naar de dealer geweest voor het kraken en de rammels. Helaas, de rammels heeft de monteur niet kunnen vinden (ik wel, nog geen 50m nadat ik was weggereden van de dealer..) en het kraken heeft men geprobeerd te verhelpen met rubberverf (?) over de slotvangers. Tevergeefs, de auto kraakt meer dan ooit. Op naar de volgende afspraak dus. Overigens heb ik tussendoor nog een keer langs moeten gaan voor (weer) een motorstoring signaal (lampje dashboard). Bleek iets onschuldigs (software update gepleegd), maar ik ben er wel telkens 2 uur mee kwijt.

Een andere teleurstelling is de aftermarket telefoon carkit: als de telefoon gaat, worden alle overige functies onderdrukt. Dat ik dan geen radio meer heb snap ik, maar dat ook de navigatie niets meer doet is heel lastig. Zelfs de temperatuur van het ventilatiesysteem is niet meer te bedienen. Dus heb ik nu een los oortje in de auto liggen voor als de telefoon gaat en ik een langer gesprek heb (en ondertussen wil navigeren). Onbegrijpelijk en heel onpraktisch. Ford NL bevestigde aan de dealer dat het systeem werkt zoals hierboven beschreven en dat dit ’volstrekt normaal’ is... (?).

Van gekraak naar geknak

  • 12.500 km

De auto is vier dagen weg geweest voor het kraken. De slotvangers zijn vervangen, en met succes want het kraken lijkt verleden tijd. Nu zit er echter iets in de bestuurdersstoel niet goed; iedere keer als ik ga zitten klinkt en voelt het alsof ik een stuk karton doorbuig. Dat wordt dus een punt voor de eerste onderhoudsbeurt (bij 15.000km). Verder geen bijzonderheden. Ik heb de laatste tijd wat meer in de stad gereden en dan valt op dat het verbruik toeneemt tot meer dan 11.0 L/100KM.

Het eerste beurtje

  • 20.000 km

Auto heeft zijn eerste grote beurt gehad. Deurvangers zijn weer gesmeerd (kraken was teruggekomen), en de hemelbekleding is eraf geweest om de bron van rammels op te sporen. Ook had ik een klacht over piepende remmen. Verder is de bestuurdersstoel uit elkaar geweest; de lendensteun bleek afgebroken (voor de goede orde: ik weeg 71 kg, dus ik vind het onbegrijpelijk dat dit heeft kunnen gebeuren). Tot slot software upgrade van o.a. het navigatiesysteem gehad; ik kan nu beschikken over o.a. een mooie en goed bruikbare 3d view.

De auto blijft verder goed bevallen. De motor lijkt goed losgekomen en hoewel het qua vermogen niet overhoudt, lijkt deze wel een stukje soepeler te zijn geworden, vooral in de lage toeren.

Tweede beurt

  • 41.000 km

Door verandering van werkgever (auto mocht ik meenemen) maak ik nu veel meer kilometers. Over 1,5 jaar verwacht ik op een ton te zitten, en daarmee aan het eind van het leasecontract. Het is niet dat ik uitzie naar dat moment, maar het zal ook geen emotioneel afscheid worden. Ik respecteer de sterke kanten van de auto (ruimte, mooie vormgeving - is persoonlijk -, goed weggedrag, verhouding prijs/kwaliteit). Maar de minder sterke punten kan ik niet negeren: motor (veel toeren, niet overdreven veel vermogen, relatief hoog verbruik, boven 130 km/u en bij accelereren tamelijk veel herrie) en bouwkwaliteit (rammels en kraken heb ik inmiddels geaccepteerd als een fact of life - het wordt overigens ook niet erger). Als geheel is de auto me gewoon niet 'smeuïg' genoeg. Feitjes:
- Door montage van een Parrot i.p.v. een vaste carkit kan ik nu bellen en navigeren tegelijkertijd, wat echt wonderen doet voor het reisplezier;
- Gemiddeld verbruik ligt rond de 8,5 l/100km, bij zeer gematigd gebruik (90% snelweg en max. 130 km/u).
- Tweede beurt leverde geen verrassingen op en er waren ook geen nieuwe storingen te melden.

Problemen

  • 68.000 km

- bij aflevering: audio/navigatie/airco systeem vastgelopen. Na een soort harde reset was het probleem verholpen, maar een beetje klunzige start was het natuurlijk wel.
- de eerste twee weken deed de one-touch bediening van het bestuurdersportierraam het niet, maar dit heeft zichzelf op miraculeuze wijze hersteld.
- bij 1500 km: lampje motorstoring ging branden op het dashboard; na wat onnavolgbaar herprogrammeerwerk door de dealer verdween het weer en is sindsdien niet meer teruggekomen.
- bij 6000 km: rammels en kraken over slechte wegen; luid kraken van de portieren bij stapvoets genomen hobbels (uiteindelijk -tijdelijk- verholpen bij 11.000 km door de slotvangers te vervangen).
- bij 7000 km: weer een brandend lampje motorstoring; verholpen met software update.
- bij 20.000 km: ondanks inspanningen van de dealer is de auto nog steeds niet rammel- en kraakvrij, al lijkt het wel minder te zijn geworden. De remmen blijven, ook na de grote beurt, piepen. Gebroken lendensteun is hersteld.
- bij 41.000 km: niets nieuws te melden, kortom een betrouwbare auto.
- bij 68.000 km derde onderhoudsbeurt. Geen bijzonderheden. Kosten inclusief twee nieuwe voorbanden ruim 900 euro.
- bij 89.000 km vierde beurt. Gecupte achterbanden (niet vervangen). Verder geen bijzonderheden. Kosten 386 euro.
- bij 108.000 vijfde beurt gehad. Toch nog vier nieuwe banden gekregen. Verder geen bijzonderheden

Derde beurt

  • 68.000 km

Na 68.000 km was het de hoogste tijd voor twee nieuwe voorbanden. Verder geen bijzonderheden bij de derde onderhoudsbeurt. De Mondeo is een betrouwbare metgezel. Met nog ongeveer een jaar tot einde leasecontract te gaan is het tijd voor wat introspectie: de auto is goed maar 'raakt' me niet. Veel ruimte en uitrusting voor een reële prijs wegen voor mij niet op tegen het gebrek aan verfijning dat ik ervaar. Dat heeft vooral met de motor te maken (zie hierboven), en daarnaast met het afwerkingsniveau. Kraakjes, rammeltjes en piepjes worden in de loop van de tijd weliswaar niet erger maar blijken helaas niet te verhelpen. Stiekem begin ik na te denken over een opvolger... in dezelfde klasse (dan waarschijnlijk de Citroën C5 1.6hdi) of wellicht een maatje kleiner (VW Golf, Peugeot 308 SW). Nieuwe Toyota Prius sluit ik ook niet uit. Als jullie willen meedenken: wordt gewaardeerd!

Vierde beurt

  • 89.000 km

Het einde van het leasecontract nadert (100.000 km). Vandaag de laatste grote beurt onder mijn beheer. Auto laat geen steken vallen en is dus zeer betrouwbaar. Wel gecupte banden achter, ontstaan na montage van nieuwe voorbanden bij de vorige onderhoudsbeurt (geen toestemming van de leasemaatschappij om deze te vervangen, het irritante woesh-woesh-woesh geluid moet ik dus nog even 11.000 km uitzitten). Wielen zijn wel gebalanceerd en de auto is uitgelijnd. Verbruik stijgt in de winterperiode naar 8.8l/100km (vooral snelweg). Volgend verslag wordt - ijs en weder dienende - het afscheid!

Hij is weg!

  • 117.000 km

Eergisteren de auto ingeleverd. Bij wijze van afscheidstournee naar de Autosalon de Paris gereden met twee vrienden. Finale observaties: de Mondeo heeft een zeer informatief onderstel, wat geweldig is als je gaat boenderen, maar voor het huis- tuin- en keukengebruik (waarvoor je zo'n auto toch in de eerste plaats koopt) toch wat vermoeiend is. Zeker in combinatie met de harde stoelen en de rauwe motor is de verfijning niet meer dan redelijk. Andere observatie: deze auto is echt té groot en té onoverzichtelijk. Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik met deze auto voor het eerst in mijn autogeschiedenis regelmatig parkeerschades heb gereden (ondanks de parkeersensoren, echt heel genant). Maar om positief af te sluiten: ik heb genoten van de enorme ruimte. Bovendien heeft de auto mij niet één keer laten staan en is dus zeer betrouwbaar.

Inmiddels heb ik de opvolger, een VW Golf 5-deurs 1.6 TDI BMT Highline DSG opgehaald. Binnenkort een eerste review!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.