Ford Mondeo Wagon 2.0 16V Limited (2010)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 2.0 16V Limited (2010)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 16V Limited
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst141.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn 3e Mondeo

  • 700 km

Vorige week was het zover. Mijn nieuwe Mondeo mkIV stond klaar. Dit keer een Limited edition. Als vergelijking had ik mijn vorige auto, een full option Mondeo mkIII wagon Platinum uit 2005 met een gelijke motor.

Daar waar mijn vorige Mondeo, als uitloopmodel, wel zeer ruim in zijn accessoires zat, mocht ik in de Limited van Ford NL slechts beperkt winkelen in het magazijn. Ik heb alle opties gekozen en nog wat er bij:

1.metaalkleur
2.zilverkleurige dakrails
3.volwaardig reservewiel
4.privacy-glass
5.zonneschermen in de achterportieren
6.lederen bekleding

Hiernaast met de dealer afgemaakt:
a.stoelverwarming
b.17 inch lichtmetaal ipv 16
c.winterbanden
d.bagagerek
e.plastic beschermbak voor de achterbak
f.verwijderbare trekhaak
g.achterklepspoiler

Ik mis t.o.v. de mkIII
1.xenon
2.8-weg elektrisch verstelbare stoelen

Ik heb extra:
1.een echt navigatiesysteem
2.parkeerhulp nu ook voor

Dit alles voor nog geen kEuro 33, goedkoper dan mijn Mondeo in 2005! Daarbij gerekend dat er ook nogal wat na-inbouw bij zit is de bijtelling onder de kEuro 30 gebleven, wat mij een netto voordeel oplevert van euro 50,-- per maand. Welk merk doet dit Ford na?
Bij het rijden valt me op dat hij stiller is (met gelijke motor), beter reageert op het gaspedaal (en toch zwaarder) en strakker stuurt. Dit laatste had de mkIII ook wel, maar deze werd wellicht met 150 dkm wel wat moe.

De zitpositie is niet zo mooi instelbaar als in mijn vorige, en ondanks de standaard electrische hoogteverstelling kom ik meer vermoeid uit deze auto dan uit de vorige. Na 700 km lijkt dit minder te worden. Vreemd is dat ik het me niet van de proefrit kon herinneren. Hiern waren de stoelen standaard stof, wellicht speelt het leer een rol.
De stoelverwarming heeft (na-inbouw) nog maar 2 standen. Dit werkt beduidend minder verfijnd dan de standaard 5 standen in mijn vorige.
Op rij- en stuurgedrag na dus geen gelopen overwinning van de nieuwe op de oude.

De Mondeo is flink gegroeid. Ik merk dit vooral bij het inrijden van de parkeergarages. Het is echt een bak geworden. De zitpositie is minder hoog als in de oude Mondeo. Het lijkt wel of er meer veiligheid in de deuren is gaan zitten die een stuk hoger lijken te eindigen en die zwaar zijn bij het openen en dichtslaan. Wel een veilig gevoel, maar toch.

De ergonomie is behoorlijk veel beter. Het navigatiesysteem Blaupunkt FX dat standaard in de Limited zit voldoet veel beter dan het oude Blaupunkt EX systeem in de oude auto. En, het werkt samen met het systeem dat je direct voor je op je dashboard hebt. Ook telefoon(boek), radio, enz... laat zich zeer goed bedienen. Een vooruitgang tov de oude.

In tegenstelling tot de oude Mondeo zijn dit keer de stuurbedieningselementen verlicht, hetgeen enerzijds een kerstboom oplevert maar toch wel handig is.

De overzichtelijkheid van de koets is afgenomen t.o.v. het oude model. De meer aerodynamische vormgeving heeft in die zin zijn tol. Daarbij, bij achteruitrijden, heb ik last van de combinatie bagagerek (slecht doorzichtbaar) en het privacy-glass. Vooral als het donker is ben je blij met de parkeersensoren. Ik had liever het oude bagagenet behouden, maar dat zou niet meer hebben gepast. Kijk dus uit voor aanschaf van deze combinatie.

Ik had wederom voor een Mondeo gekozen vanwege zijn rijeigenschappen, maar ook voor de interieuropties. Deze zijn hetzelfde gebleven dan wel uithgebreid. Nog steeds het handige zonnebrilvak in het dak (wel kleiner geworden), nu GESCHEIDEN climat control en aparte ventilatieroosters voor de achterstoelen wat een hoop gedoe scheelt met de kinderen. Verder meer 12V aansluitingen, een mooiere tussenconsole en een veel fraaier en voornamer dashboard. Duidelijk een verbetering dus.

De achterbak is nog groter geworden dan in mijn vorige auto. Je moet flink je best doen om nog meer nodig te hebben dan dit.

Tot zover mijn eerste indrukken. Ze zijn duidelijk hoopvol. De aanbieding die Ford doet is in ieder geval top. Ik weet niet tot hoe lang deze gehandhaafd blijft, dus wacht niet te lang.

update na de eerste ervaringen

  • 12.987 km

De eerste 3 maanden zijn achter de rug. Vrij direct met het gezin op wintersport gegaan, een weekendtrip naar Berlijn achter de rug met 3 autominnende (en testende) vrienden en verder woon-werk/zakelijk/prive-verkeer.
De auto verbruikt inmiddels 8,5 l/10 km (ca. 1:11,7), een redelijk verbruik maar bepaald niet schokkend zuinig. Wellicht ook wat te veel verwacht van zo'n grote bak. Het lijkt er dus op de deze Mondeo niet zuiniger geworden is dan de vorige generatie.

De eerste 13k km zijn goed en snel verlopen. Ik heb nog weinig passagiers in de voorstoel gehad (anders dan mijn vrouw), dus ik kan nog niet de waardering van derden geven op het voorkomen en rijgedrag.
Wel hebben we, zoals hierboven gemeld, een proefrit/uitweekend richting Berlijn mogen beleven. Mijn vrienden hadden eigenlijk geen slecht commentaar over de Mondeo. Daar 2 van mijn vrienden alleen premium-merken wensen te rijden, heb ik dat maar opgevat als een compliment. Wel heb ik het oordeel 'prestaties' 'goed' naar aanleiding van hun commentaar vervangen door het oordeel 'prestaties' 'voldoende'. Zeker met de 4 volwassenen aan boord, met enige omvang, is de 2-liter het absolute minimum. Bij het vorige model Mondeo kwam dat wat minder nauw, maar die was dan ook lichter.
Ik ben de ergonomie van de auto verder gaan waarderen. Er zitten een groot aantal handige oplossingen in. Je zit daadwerkelijk als een vorst voorin met een wijds uitzicht. Wel heb je de parkeersensoren voor en achter veel nodig. Je merkt in de parkeergarages dat het ding daadwerkelijk onmundig groot is. Ook is ie in de breedte wat gegroeid.
Inmiddels de zomervelgen gemonteerd, mooie 17 inch alu's, en dat staat de auto goed. 16 inch (de aangeboden standaard) is toch wat iel. De auto kent een zeer acceptabel geluidsniveau, ook als er driftig doorgereden wordt op de Autobahn. Wellicht komt dit dat door de verandering in velgen er ook geen standaard Hankooks zijn gemonteerd, maar Michelins.
Qua geluid mis ik de 6e versnelling niet. De motor zou dit ook niet aankunnen. De trekkracht in 5 is al redelijk weg.
Op de snelweg moet je daarom enig geduld hebben met het op snelheid komen, maar dit verdraagt nog wel het oordeel 'voldoende'. Over de bouwkwaliteit tot op heden nog geen klagen. Alles is mooi afgewerkt en houdt zich keurig.

Het navigatiesysteem 5", standaard op de limited, werkt goed. Veel beter dan de voorganger hiervan die alleen pijltjes aan gaf. Wel blijf ik me verbazen over het extra geld dat je moet bijleggen voor extra/nieuwer kaartmateriaal. Hiervoor heb je al snel een veel geavanceerder raamplak-systeem.

Er heeft zich in de afgelopen periode geen enkel euvel voorgedaan. Alles tot op heden ZEER probleemloos.

1e onderhoudsbeurt

  • 20.200 km

De Mondeo gaat volgende week zijn 1e onderhoudsbeurt in. Tijd om even na te gaan of alles naar behoren functioneert. Ik moet constateren dat dit inderdaad (ook bij mijn 3e Mondeo op rij) weer het geval is. Ik heb geen extra meldingen aan de garage te richten. Mijn enige punt is het snel doorslijten van de vloermat. Er begint zich een zwakke plek te ontwikkelen rondom de hak van mijn rechtervoet. Ben benieuwd wat ze daar van zeggen.
Het enige wat ik op dit moment mis, is zo nu en dan wat extra power. Mijn broer is momenteel naar een nieuwe lease-auto aan het kijken, en ik heb hem aangeraden om toch te kijken naar de nieuwe 2.0 stci-motor. Mocht je euro 5.000,-- extra te besteden hebben maakt deze motor (met standaard automaat) met z'n 203 pk het feest volgens mij compleet. De stijfheid en het weggedrag van de auto moet deze extra pk's makkelijk aankunnen. Aan de andere kant, als de auto eenmaal op gang is, is het heerlijk rustig en voornaam op 130 km/h cruisen.

en weer verder

  • 26.995 km

Gedurende de 1e onderhoudsbeurt geen bijzonderheden opgemerkt en vervolgens snel afgereisd naar Kroatie, kampeerspullen achterin en op het dak. Door de hogere snelheden in Duitsland had ik gedurende de vakantie een veel hoger verbruik verwacht, maar dat viel mee. Blijkbaar is een warme motor op snelheid ongeveer gelijkwaardig aan rijden onder NL omstandigheden. Wel moet ik opmerken dat de eerder met de auto bereikte verbruikwaarden van 8,1 liter per 100 km inmiddels al weer vrij stabiel op 8,6 liter per 100 km stonden voordat ik vakantie ging, ergens tussen de 1:11,5 en 1:12 in. Deze waarden zijn in de vakantie met snelheden van 130 tot 140 km/h en volle bepakking dus ongeveer gehandhaafd.
Wel heb ik gemerkt dat de auto in NL lui geworden was. Door lekker door te duwen in de vakantie is ie bij het optrekken een stuk beter bij de les gekomen. Het blijft qua koppel(verdeling) een matig gemotoriseerde auto, maar het is hoeveel kwieker hij reageert na de vakantie.
Het blijkt een zeer prettige reisauto waar je na 1100 km aan een stuk zeer uitgerust uitstapt. Door het hoge uitrustingniveau word je gedurende de rit voldoende geholpen met de automatische regen- en lichtsensoren, climat control, de goed verstelbare stoelen en de adequate navigatie. Wat mij betreft gaan we dus nog even door met deze auto.

update

  • 39.400 km

De Mondeo heeft zich de afgelopen periode goed gedragen. Bijna aan een beurt toe zijn er slechts weinig zaken te melden in negatieve zin. Wel brak er deze week een veertje af die er voor zorgt dat de koppeling wat extra tegendruk krijgt. Volgens mij gaat zonder ook prima, maar dat is eigenlijk het enige probleem dat ik de afgelopen 20.000 km gehad heb. Het verbruik van de auto zit vlgs de boordcomputer op 8,6 l/100 km en is m.i. in lijn met andere gebruikers van de 2-liter. Als je de auto wat 'sportiever' rijdt merk je dat ie los komt. Vakanties zijn hier prima voor geschikt. Je merkt dan dat ie gretiger wordt. Blijf echter met enige jaloezie kijken naar de nieuwe Mondeo;s met hun ecoboost motoren. Veel schoner, veel zuiniger en veel krachtiger. Ik denk dat de auto er nog fijner van wordt. Wordt vervolgd.

een update

  • 44.500 km

De Mondeo heeft ca 3500 km geleden zijn 40000 km beurt gehad. Geen bijzonderheden. Hij rijdt nog steeds fijn en er zijn geen bijzonderheden te melden, anders dan ik in de vorige stukken gedaan heb.

update

  • 69.700 km

Het rijden in de Mondeo bevalt nog steeds goed. Nu bijna 10.000km geleden de 60.000km beurt gehad. Daar is ie wel enorm van opgeknapt. De laatste km's voor de beurt hield de motor in. Nu alle bougies en filters zijn is ie weer top. Wel had ik verwacht dat het verbruik wat zou afnemen. Dit lukt echter niet. ik vraag me inmiddels af of ik nog wel de 1:11 haal, hetgeen toch wel wat slecht begint te worden in vergelijking met auto's met een wat meer moderne motor. Zelfs met mijn Z4 kom ik zo nu en dan wat zuiniger uit (als ik mijn best doe). Verder merk je toch ook wel dat het veel ruimte is voor het geld dat je betaalt. Dat moet worden gecompenseerd door andere dingen. Ten opzichte van mijn vorige Mondeo is bijvoorbeeld de drukveer die de motorkap omhooghoudt er uit.Ik ben nu weer gewoon met een staafje de motorkap aan het ondersteunen. Wel een beetje klungelig. Ook heb ik vraagtekens bij de kwaliteit van bepaalde onderdelen. Zo werkte het dempingmechanisme van het handschoenenvakdeurtje niet meer goed. Als je vervolgens ziet uit hoeveel plastic zo'n onderdeel opgebouwd is, snap je waarom. Inmiddels onder garantie vervangen. Verder blijf ik de standaardnavi ondermaats vinden. Wat langzaam, wat jammer dat er slechts van de Benelux gedetailleerd kaartmateriaal bij zit, wat jammer dat ie niet de max. snelheden standaard aangeeft zoals mijn zeer goedkope Medion wel doet. Kortom, op dit soort zaken is duidelijk bezuinigd. Ook de stoelverwarming die ik,evenals het leer, in NL heb laten inbouwen (optie Limited Edition in 2010) functioneert niet zoals in mijn Z4. Te weinig (2) standen, onhandig knopje buiten beeld aan de zijkant van de stoel, stoel wordt niet geheel verwarmd, maar slechts het deel tussen de zijdelingse steunen in. Ach, het is wat luxe-gezeur, maar daar zie je toch wel dat Ford enerzijds veel waar levert voor relatief weinig geld, maar dat je inlevert op kwaliteit van dit soort gadgets.

update

  • 88.000 km

Deze periode is, in tegenstelling dat ik gewend was met mijn Mondeo('s), niet geheel probleemloos verlopen. Een aantal lekke banden, waarvan ik Ford niet de schuld kan geven, maar ook een paar andere zaken.
Bij de 80.000km-beurt is het dempmechanisme van het handschoenenvakje definitief vervangen. Het smeren bij 60.000km bood geen definitief soelaas. Serieuzer is dat ik me steeds meer bewust wordt van het inhouden van de auto als er een continue snelheid gereden wordt. Dit is het geval bij gewoon gas geven als ook bij gebruik van de cruise control. Ik werd gealarmeerd doordat er ook motorstoringen aangegeven werden. Ik ben inmiddels 2 keer bij de garage geweest. De eerste keer werd het motormanagement opnieuw geladen, waarna de foutmelding bleef terugkomen. De tweede keer werd het gaspedaal vervangen. De foutmeldingen bleven sindsdien uit, maar de klacht blijft. Het treedt niet altijd op, maar zo nu en dan en dan met name op de langere ritten. Als iemand een gelijke ervaring heeft, hoor ik het graag. In de garage meldde ik dat ik met mijn vorige Mondeo's NOOIT ergens last van had. De monteur gaf aan dat hij vond dat het vorige model Mondeo op het punt van electronische (dashboard)storingen gewoon beter in elkaar zat. Dat ben ik dus inmiddels met hem eens. Wat mij betreft blijft het nog even zoeken naar een definitieve oplossing. Ik stel de betrouwbaarheid naar aanleiding van deze ervaringen bij naar beneden.
Voor de rest ben ik nog immer zeer tevreden. Na een vakantie in Italie met mijn Z4, wat natuurlijk verwennen is op autogebied, was het geen straf om weer in die heerlijk ruime en zeer goed rijdende Mondeo te stappen. In die zin blijft de Mondeo een enorm 'value for money' bieden dat ongeevenaard is in deze prijsklasse.

update

  • 93.000 km

Direct voor de vakantie een update geplaatst met de mededeling dat ik last had van een vage motormanagementstoring. Nou, dat heb ik geweten. Gedurende de vakantie een steeds inhoudende auto en op de terugweg hield ie er in Frankrijk mee op. Geen gasrespons meer op het gaspedaal. De eerste keer dat ik met een Ford echt ben blijven staan! In NL terug bleek het gasklephuis de boosdoener. Driving by wire houdt in dat hierin een motortje is ingebouwd die wordt aangestuurd door het gaspedaal. Waar is de mooie tijd van een gewoon kabeltje? Al met al inmiddels toch wel wat makke gehad met deze Mondeo. Gaspedaalsoap, demper van het handschoenenkastje vervangen en ook een nog niet eerder door mij genoemd niet functionerend navigatiesysteem. Dit bleek te komen doordat de antennevoet vochtig was geworden, waardoor het signaal niet meer door kwam. De betrouwbaarheid/degelijkheid is dus niet op het niveau van het vorige model Mondeo. Hoop dat ze met de nieuwe weer op de weg terug zullen zijn. Ik pas de betrouwbaarheidscore wat naar beneden aan. Als leenauto gereden met een 508 station. Je merkt dat deze auto qua electronica een stap verder is dan de Mondeo. Mooie accessoires, prachtig panoramadak, goede ruitenwissersproeiers,best wel aardig infoscherm met MMI-knop. Wel vond ik de stoelen wat minder (korte zitting en vlak). Weer terug in de Mondeo zat ik weer veel beter. En, dan merk je dat de rij-eigenschappen van zo'n MOndeo toch wel veel beter zijn dan bij die wat gevoelloze Peus. Ik was bijna over, totdat ik weer echt kon rijden. Dat wordt nog lastig bij de volgende keer kiezen.

Update

  • 130.000 km

Er is niet zo verschrikkelijk veel te vertellen. De auto heeft zich na de reparatie inmiddels weer een jaar lang zeer betrouwbaar getoond. Nog een klein half jaar en de leasetermijn zit er al weer op.
Zoals het er nu naar uitziet ga ik geen auto meer leasen. Ik heb tevens besloten de auto niet over te nemen. Ik vermoed dat ik dan jaloers blijf kijken naar de versies met 1.6 dan wel 2.0 Ecoboost motoren en een zesvlak of, nog beter, automaat. Een tijdje gedacht dat ik een fulltime option Mondeo uit Duitsland wilde halen. Dit geeft maar weer eens aan hoe tevreden ik ben over deze auto. Rijkarskteristieken zijn onovertroffen en de ruimtelijke beleving letterlijk groots.
Ik heb echter een andere beslissing genomen en mijn geld in een klassieke Porsche gestopt. Hoe ik het tekort aan ruimte ga compenseren, weet ik nog niet. Wellicht dat ik over een paar jaar zo'n volgeladen 2.0 Ecoboost uit Duitsland trek. Heb je een fantastische rijdersauto, van alle gemakken voorzien, voor geen geld en een verrukkelijke 203 of 240 pk aan boord. De voorpret is begonnen.

Auto ingeleverd

  • 141.000 km

De auto is na 4 jaar retour gegaan naar de leasemaatschappij. Het is een prima auto gebleken, op beschreven wat kleine punten na.

Te koop

  • 141.000 km

Deze auto staat inmiddels te koop bij de Ford dealer in Apeldoorn.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.