Ford Mondeo Wagon 2.0 16V Titanium (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 2.0 16V Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 197.000 km |
10 jaar en 128000km verder
- 128.000 km
De auto wordt nauwelijks voor woon-werkverkeer gebruikt, waardoor het kilometrage nog relatief laag is voor een auto van tien jaar oud. De auto wordt zowel gebruikt voor kortere ritjes voor bijvoorbeeld boodschappen binnen de stad als lange ritten binnen en buiten Nederland. Zo heeft de auto bijvoorbeeld de poolcirkel gezien.
Ik ben zeer tevreden over de auto. Het is een ruime gezinsauto met de beste combinatie van comfort en toch een sportief rijgedrag in zijn klasse. Ik denk dat dat nog steeds zo is, ondanks dat er in die 10 jaar inmiddels veel nieuwe auto’s op de markt zijn gekomen. Ik lees wel eens dat deze Mondeo van de vierde generatie beter rijdt dan het huidige model, dat meer op Amerikaanse leest is geschoeid.
De benzinemotor is nog traditioneel van opzet. Een forse cilinderinhoud van 2 liter, zonder turbo (2.0 duratec HE). Het verbruik is dan ook niet bijzonder, maar ook niet schokkend voor een auto van 4.83 meter. Ca. 1 op 12 gemiddeld (8.2 liter per 100 km volgens de boordcomputer). Voordeel van deze door Mazda ontwikkelde motor is ook dat er geen distrubutieriem vervangen hoeft te worden. Dat is een klusje dat al snel €700,- kost.
Met de motor heb ik nooit problemen gehad. Het enige is dat er wel eens een dotje gas geven nodig is om de motor na starten lekker rond te laten draaien. Dat heeft de auto vanaf het begin af aan gehad. Je wendt eraan. Verder bij de laatste onderhoudsbeurt op 128000 km een week geleden, bleek er een benzineleiding lek te zijn. Dat was even schrikken. Rook twee dagen voor de beurt een benzinelucht en dus maar goed dat ik dat aan de garage heb gemeld. Schijnt vaker voor te komen bij Mondeo’s van dit type. Er zit een knik in de benzineleidingen waar een gaatje kan ontstaan.
Verder heeft de auto geen grote kwalen gehad. De gps-antenne is bij de laatste beurt vervangen. Een jaar eerder de aircocondensor. Waarschijnlijk is deze door steenslag kapot gegaan. Zit net achter de grille in de neus en dat is een kwetsbare plek natuurlijk. Verder alleen banden, waarbij de achterbanden wel steeds relatief snel gecupt raken. Daar zit inmiddels een derde setje op.
Het zwakste zichtbare punt van de auto is de kwaliteit van het interieur, vind ik. Op het eerste gezicht ziet dat er goed uit met veel zachte materialen op het dashboard, maar de middenconsole zit niet erg stevig in elkaar en vertoont irritante kraakjes. Ook de afwerking van de bagageruimte is duidelijk op bezuinigd. De vloerplaat is gewoon slecht en bijvoorbeeld duidelijk van mindere kwaliteit dan in bijvoorbeeld een VW Passat.
Daar staat tegenover dat zaken als de accu, uitlaat en remschijven nog nooit zijn vervangen. De auto kostte tien jaar geleden (met korting) 27 mille, dus dan kun je ook niet verwachten dat alles van Mercedes kwaliteit is, een E-klasse kostte ook toen al 2 keer zoveel.
Al met al slaat de balans wat mij betreft sterk in positieve richting door. Gezien de enorme hoeveelheid belasting die in Nederland op de aanschaf van een andere auto wordt geheven, heb ik me voorgenomen er nog een tijdje in rond te blijven rijden. Misschien tot aan de 2 ton. Bij gemiddeld 13000 km per jaar zijn we dan weer 5 jaar verder. Alleen roest zou mogelijk roet in het eten kunnen gooien, maar tot nu toe zien de subframes, het zwakke punt van de Mondeo, er nog redelijk goed uit.
10 jaar Ford Mondeo wagon
- 128.000 km
Na 10 jaar rijden met een bij aanschaf in 2009 nieuwe Mondeo wagon, lijkt het me tijd voor een review. Ik was toen van plan een jong gebruikte auto te kopen, waarbij de Mondeo ook in beeld was, maar toen kwam ik een kortingsactie tegen. Vanwege de crisis werden voorraadmodellen met €8000,- korting aangeboden. Ik heb de auto in mei 2009 gekocht, maar de auto is al een aantal maanden eerder geproduceerd. Nog in Genk België. Die fabriek is inmiddels gesloten.
Update jaar 11
- 140.000 km
Vandaag de auto opgehaald bij de Ford-garage na zijn 11e jaarlijkse onderhoudsbeurt + APK. Ik rijd continu minder dan 20.000 km per jaar (ca. 13000 km) en dan kom je op een jaarlijkse onderhoudscyclus uit. Ik kies ondanks de leeftijd nog altijd voor de uitgebreide onderhoudsbeurt. Kost wat meer, maar dan wordt alles gecheckt (hoop ik...) en is pechhulp inclusief.
Inmiddels staat de auto op 140.000km. De auto heeft wederom een prima prestatie geleverd. Geen enkele bijkomende kostenpost, bleek vandaag, alsof het de onderhoudsbeurt van jaar 1 was. Kosten ca. €300,-, dus dat is te overzien. Eerste accu, uitlaat, remschijven, schokdempers etc. Het was blijkbaar allemaal nog in zodanige staat dat er wederom niets vervangen hoefde te worden. Verder afgelopen jaar ook geen storingen gehad. Overigens de 10 jaar daarvoor ook niet. De auto heeft me nog nooit laten staan. Eén keer een lege accu, maar dat was mijn eigen schuld. Er zijn mensen die beweren dat een Ford na 10 jaar op is, maar dat is klinkklare onzin.
Afgelopen jaar alleen een lekke achterband gehad, maar dat kun je de auto niet aanwrijven. Een schroef dwars door het midden van het loopvlak heen. De achterbanden waren ook al grotendeels versleten, dus daar zijn een paar maanden geleden twee nieuwe Conti's op gegaan.
We rijden dus weer een jaartje door. De auto is zeer betrouwbaar, rijdt comfortabel en toch sportief, met ruimte voor het hele gezin, dus waarom niet? Mondeo's moet je vanwege de afschrijving ook gewoon zo lang mogelijk blijven rijden.
Accu heeft het begeven
- 145.000 km
Deze week startte de auto ineens niet meer. De accu heeft het dan toch begeven na bijna 11,5 jaar. Het zij hem vergeven. Via Ford assistance is er door de wegenwacht direct een nieuwe ingezet, omdat opladen van de accu ook niet meer goed ging en we 200 km van huis waren. Die zal het vast niet zo lang uithouden als de vorige, maar we zullen de auto waarschijnlijk ook geen 11 jaar meer hebben. Als het qua malheur hierbij blijft tot de volgende beurt in juni teken ik ervoor.
Update jaar 12
- 150.500 km
De auto heeft eergisteren weer de jaarlijkse onderhoudsbeurt + APK bij de Ford-dealer gehad. Er is dit jaar ruim 10.000 km mee gereden. Minder dan normaal door de coronacrisis. Weinig bijzonderheden wederom. De remvloeistof is vervangen en de remmen zijn schoongemaakt, omdat deze wat piepten bij lage snelheid. Mechanisch bleek er niets mis mee te zijn. Ook verder geen onderdelen die vervangen hoefden te worden, dus wederom een prima prestatie wat mij betreft. De auto heeft het hele jaar weer geen steek laten vallen. Beurt (incl. pechservice binnen- en buitenland) kostte al met al ruim €500,-. Kan vast nog wat goedkoper, maar het is toch maar één keer per jaar.
Eerste smet op het blazoen
- 154.000 km
Op vakantie in Frankrijk is bergop op een parkeerplaats de motor oververhit geraakt, waarbij alle koelvloeistof eruit werd gegooid. De temperatuurmeter stond op maximaal: +120 graden. De koelventilator sloeg niet aan, terwijl die met airco aan continu hoort te draaien. Ford pechservice gebeld en na een uurtje of twee kwam een depannage. In Frankrijk is lunchtijd heilig. Een ANWB Wegenwacht kennen ze in Frankrijk niet. De auto werd naar een algemene garage gebracht, waar nog veel meer Nederlandse pechgevallen stonden, vooral via de ANWB. Opvallend veel Volvo V70’s overigens. Het lukte de garage niet om het probleem op te lossen, bleek na 5 dagen veel heen en weer rijden en bellen met de garage en met Ford Assistance in Nederland. Die Ford pechhulp is in het buitenland ook nogal mager, bleek. Je krijgt twee dagen een leenauto en dan is het over. Verder is de ondersteuning en informatievoorziening beroerd. Meestal moesten wij hen bijpraten i.p.v. andersom. Bovendien moesten we de leenauto via Ford/ANWB ophalen in een andere plaats (Riom) dan waar de garage was (Clermont- Ferrand), waar de auto in reparatie stond. Nogal lastig als je geen auto ter beschikking hebt om naartoe te rijden. Uiteindelijk met OV en een fors aantal kilometers lopen opgehaald. Voortaan dus toch maar de buitenlandpechhulp van de ANWB zelf. Die geeft een aanzienlijk ruimere dekking, bijvoorbeeld 21 dagen een leenauto, kwamen we nu achter. Na twee dagen moesten we de gratis leenauto weer inleveren (een fijne, nieuwe Ford Focus wagon, met verrassend veel ruimte) en hebben we op eigen kosten een autootje gehuurd. Na 5 dagen tevergeefs sleutelen, waarbij inmiddels de ventilator vervangen was, is in samenspraak met Ford assistance en de Franse garage besloten de auto naar Nederland te repatriëren. Het lukte niet om het probleem goed op te lossen, ook al had ik hen getipt over een mogelijke draadbreuk. Iets wat ik op internet regelmatig was tegengekomen. Gelukkig zat repatriëring wel in de dekking.
Het probleem is na aflevering van de Mondeo in Nederland inmiddels opgelost door een Ford garage, die ook lang heeft moeten zoeken: een slechte stekkerverbinding en een draadbreuk. Een probleem wat overigens op (vooral Engelse) internetfora wel terug te vinden is. Door corrosie verzwakt de verbinding tussen de computer die aanstuurt en de koelventilator. Al met al een duur akkefietje. 850,- reparatiekosten in Frankrijk, vooral voor vervanging van de ventilator (achteraf mogelijk onnodig) en 450,- in Nederland, plus een huurauto voor drie dagen in Frankrijk op eigen kosten en zelf de reiskosten terug naar Nederland per trein. Daar had je ook twee weken extra een leuk huisje in het hoogseizoen voor kunnen huren, maar anderzijds is dit de eerste echt dure reparatie in 12 jaar en 154000km.
Update jaar 13
- 161.000 km
Gisteren heeft de Mondeo wederom een jaarlijkse onderhoudsbeurt + APK gehad bij een Ford garage (Zeeuw&Zeeuw in Alphen aan den Rijn). Daar kwamen gelukkig weinig bijzonderheden uit naar voren. Op lage snelheid piepen de remmen een beetje, waarschijnlijk vanwege een roestlaagje op de schijven, maar mechanisch waren blokken en schijven nog voldoende goed. Aangezien volledige vervanging van blokken en schijven ca. 1000,- zou kosten, heeft de garage geadviseerd om gewoon door te rijden. De schijven zijn nog steeds de oorspronkelijke uit 2009. Verder zijn alleen de olie (+filter), een geurfilter en de ruitenwissers vervangen. Klein bier dus, zoals met alle beurten, behalve de pech van vorig jaar. Dat lag echter vooral aan de Franse (niet-Ford) garage. Een ervaren monteur zou het probleem met de bedrading van de ventilator (bekend fenomeen, zie internet) binnen een halve dag hebben opgelost.
Na de panne in de vorige zomervakantie heeft de auto geen problemen meer gegeven. Er is afgelopen jaar zo’n 11.000 km mee gereden. Het gemiddelde verbruik is afgelopen jaar gedaald ten opzichte van eerdere jaren. Heel lang was dit volgens de boordcomputer 8,3 liter per 100 km, maar inmiddels is dit 7,9 liter per 100 km. De maximale 100KM op de snelweg en nog wat bewuster rijden, zijn de waarschijnlijke oorzaken. Niet dat dit voor de huidige benzineprijzen compenseert, maar alle beetjes helpen.
Binnenkort krijgt de auto weer een langere rit voor de kiezen in de zomervakantie. Vorig jaar was het vertrouwen even wat weg, maar na de huidige beurt, waaruit wederom geen enkel probleem naar voren is gekomen, zie ik me nog wel even doorrijden in de Mondeo. Minimaal 2 ton moet zeker kunnen.
Overigens is dit een leuk (Engels) filmpje op YouTube over de bouwkwaliteit van de Mondeo Mark IV, die volgens deze ervaren monteur (met nog veel meer filmpjes) gewoon erg goed is: https://youtu.be/AXddHJJdaLE.
Update jaar 14
- 172.000 km
En wederom heeft de trouwe Mondeo zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt+APK gehad. En wederom bij Zeeuw en Zeeuw in Alphen aan den Rijn. Prima service, inclusief filmpje van de monteur wat er allemaal bekeken is. Afgelopen jaar zo’n 11.000 probleemloze kilometers gereden.
Ik had bij de onderhoudsbeurt speciale aandacht voor het onderstel gevraagd, maar (originele) schokdempers bleken nog lekvrij en ook de rubbers in de ophanging waren nog goed. Wel wat roest op de draagarmen, maar niet alarmerend. Ook remblokken en (originele) schijven waren nog voldoende goed. Tevens de (originele) uitlaat. Onderkant van de motor en de versnellingsbak waren nog kurkdroog. Ik heb ook nog nooit olie hoeven bijvullen, hoewel je over deze duratec motoren ook wel eens anders leest.
Ook verder heeft de Mondeo de keuring weer met vlag en wimpel doorstaan. Het enige wat vervangen is, naast bougies, remvloeistof en motorolie, zijn twee dempertjes van de achterklep. Die konden hun taak bij lagere temperaturen niet meer aan en ik had dus gevraagd om die na 14 jaar te vervangen.
Verder is naar aanleiding van een terugroepactie de bestuurdersairbag vervangen. Daarin zat een constructiefout, die tot gevolg zou kunnen hebben dat bij het afgaan van de airbag metaalsplinters van de behuizing mee komen. Overigens geen specifiek Ford-probleem. Dit merk airbags (Takata) is door vele autofabrikanten gebruikt. Het betreft de grootste terugroepactie ooit, las ik ergens.
Al met al kunnen we na afrekening van €550,- weer een jaartje verder. De €27.000,- die ik 14 jaar geleden voor deze Mondeo (nieuw, voorraadmodel) heb betaald, is een prima investering geweest. De auto blijkt heel goed in elkaar te zitten en schrijft steeds minder af. Hulde voor Ford…
Bijgaand de link naar een filmpje dat door de onderhoudsmonteur is gemaakt (weet niet of het werkt…): https://mijn.ventavid.nl/PNU612PqYSMt
Kort na de onderhoudsbeurt merkte ik op vakantie dat de claxon niet meer werkte. Bij het vervangen van de airbag was een stekkertje niet helemaal goed teruggezet, zo bleek na een een check in de garage na mijn vakantie. Is dus inmiddels naar tevredenheid opgelost.
Tussentijdse update
- 182.000 km
De auto heeft sinds de vorige onderhoudsbeurt begin juni 2023 geen problemen gehad, behalve dat recent het geheugen van de ingebouwde navigatie niet meer goed werkt. Iedere keer als de auto opnieuw wordt gestart, begint de navigatie weer bij de oorspronkelijke fabrieksinstellingen (in het Engels, met als thuisadres een Boschfabriek in Duitsland :-)) en zijn alle eerder ingegeven bestemmingen gewist. Heel onhandig bij langere ritten, omdat je dan telkens alles opnieuw moet instellen.
Auto is bijna 15 jaar oud, dus ik laat het maar zo. Ik las op een Engelse site voor Mondeo-rijders dat dit probleem niet te repareren valt en er een heel nieuw apparaat in moet (Blaupunkt NX). Dat gaan we dus niet meer doen.
Het enige waar ik een beetje bang voor ben, is dat het hele apparaat op een gegeven moment uitvalt. Dan is er een groter probleem, omdat de kachel- en aircobediening hier ook op zit. Zo lang het goed gaat, gaat het goed.
Voor navigatie nu een telefoonhouder geïnstalleerd. Dat werkt ook prima en uiteraard is google maps veel meer up-to-date dan de oude navigatie-DVD (2013) die nog in het ingebouwde apparaat zit.
Op naar de jaarlijkse onderhoudsbeurt, met APK, begin juni. Daar zullen in ieder geval de remblokken achter en waarschijnlijk de voorbanden aan de beurt zijn.
Update jaar 15
- 183.000 km
Eergisteren heeft de Mondeo weer een jaarlijkse onderhoudsbeurt + APK gehad bij de Ford dealer in Alphen aan den Rijn (Zeeuw en Zeeuw). Inmiddels zitten we op bijna 183.000 km na 15 jaar bezit.
Wederom gelukkig geen bijzonderheden. Zoals ik al verwacht had, moesten de remblokken achter worden vervangen (€258,-), maar dat was het enige, naast de gewone dingen als olie verversen. En remblokken vervangen na zoveel kilometers is natuurlijk ook niks bijzonders.
De remschijven waren nog steeds voldoende dik en zijn ook nog nooit vervangen. Ook de uitlaat is nog steeds origineel. De onderkant van de motorruimte was verder ook nog kurkdroog.
Wel roesten subframe en draagarmen, een bekende Ford-kwaal, maar ook die waren nog in voldoende goede staat. Verder geen bijzonderheden aan het onderstel. De originele schokdempers waren nog lekvrij, hoewel ik de indruk heb dat de auto wat stoteriger is dan toen deze net uit de fabriek kwam.
Er is in ieder geval geen enkele aanleiding om niet nog maar weer een jaartje door te rijden tot de volgende APK. De 2 ton komt zo steeds een stapje dichterbij…
Wederom koelingsprobleem op vakantie
- 187.000 km
Het laatste probleem dat ik had verwacht, was oververhitting van de motor door het niet werken van de ventilator, omdat drie jaar geleden zowel de ventilator als de bedrading daarvan vervangen zijn. Die bedrading corrodeert vaak, waardoor de (roze) aanstuurdraad breekt op een zwak punt.
Toch kwam er twee weken geleden weer rook onder de motorkap vandaan bij steil bergop rijden in Spaans Baskenland en stond de temperatuurmeter wederom maximaal.
De auto moest afgesleept worden naar een garage, waar je niet op zit te wachten op vakantie. Ook omdat het ellenlang duurde voordat een pechauto kwam opdagen en je daarna minimaal 48 uur zonder auto zit, voordat eventueel van een vervangende auto gebruik gemaakt kan worden.
Gelukkig was wel al vrij snel duidelijk waar dit keer het probleem zat: een kapotte temperatuursensor, waardoor de fan niet aansloeg. Bij ingeschakelde airconditioning behoort die fan zelfs altijd te draaien. Een reparatie van €158,-. Die sensor kost volgens mij bijna niets.
Dat onderdeel moest de garage bestellen, dus pas na drie werkdagen konden we de auto ophalen. We weten nu alles van het Spaanse openbaar vervoer…
Daarna heeft de auto de rest van de vakantie probleemloos gefunctioneerd en zitten we inmiddels op ruim 187.000 kilometer.
Hoewel ik op het moment zelf stevig op de auto gevloekt heb, gaan we vrolijk verder en ben ik benieuwd of we verder probleemloos de 200.000 km. gaan aantikken.
Koelingsprobleem nog niet helemaal opgelost
- 189.000 km
Het koelingsprobleem bij de motor is nog steeds niet helemaal weg. Garage heeft getest, maar niets gevonden. Het komt dan ook zeer sporadisch voor dat de motortemperatuur oploopt, alleen na langdurige belasting in bijvoorbeeld een file (of lang bergop) met de airco aan.
Het probleem zit bij de fan, want als de airco wordt uitgezet en de kachel op standje maximaal wordt gezet, zakt de temperatuurmeter snel terug naar de normale waarde van 90 graden. De fan slaat dus blijkbaar af op een moment dat dit niet moet. Dit is totaal onvoorspelbaar. Een oplossing is er helaas dan ook nog niet. We rijden gewoon verder met de auto en 99% van de tijd gaat dat dus ook zonder problemen. Wel kijk ik nu vaker naar de temperatuurmeter en dat is wel irritant.
Als iemand dit probleem herkent en weet wat de oplossing is, lees ik dat uiteraard graag in de reacties!
Update jaar 16
- 197.000 km
Deze week heeft de Mondeo weer zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt en APK-keuring gehad. Inmiddels staat de kilometerstand op bijna 197.000, dus de symbolische grens van 2 ton op de teller is niet ver weg meer en zal na de zomervakantie zeker overschreden worden.
Ik laat de auto nog steeds onderhouden door Ford Zeeuw & Zeeuw in Alphen aan den Rijn. Ik heb het idee dat daar gewoon objectief naar de staat van de auto gekeken wordt en alleen noodzakelijke zaken worden vervangen. Er wordt goed overlegd en meegedacht.
Niet dat er overigens veel vervangen hoefde te worden. Er zat een klein gaatje in de uitlaat, dus dat is dichtgelast. Dat is ook een APK-voorschrift. Verder had ik gevraagd nog een keer naar het koelingssysteem van de motor te kijken, omdat ik daar afgelopen jaar twee keer problemen mee heb gehad. Wederom kwam hier niets uit. Het komt dan ook zeer sporadisch voor, maar het blijft wel raadselachtig wat de oorzaak nu precies is. Misschien schiet onder langdurig hoge belasting de capaciteit van het koelingssysteem gewoon tekort. Ik heb zelf nog steeds het idee dat het probleem bij de ventilator zit, maar goed, 99% van de tijd is er geen enkel probleem. Bij langdurig in de file rijden bij warm zomerweer en bergop, houd ik de temperatuurmeter nu wel beter in de gaten.
Verder blijft de auto het gewoon prima doen en er hoefde wederom niets vervangen of gerepareerd te worden. De motor en versnellingsbak zijn volkomen lekvrij, de eerste koppeling zit er nog in, evenals de eerste remschijven, schokbrekers, ophangrubbers, hoezen, uitlaat, etc. Olieverbruik is er niet. Ook de multiriem was nog goed. Distributie van de motor werkt met een ketting en die schijnt in deze motor van zeer goede kwaliteit te zijn, dus is ook nog nooit vervangen en dat hoeft waarschijnlijk ook in de toekomst niet. Roest aan de carrosserie is niet te vinden. Wel zijn de draagarmen en het subframe roestig, maar blijkbaar kan het nog wel even mee.
Aangezien de auto nog steeds lage onderhoudskosten heeft, ben ik van plan om er in ieder geval de komende twee jaar nog mee door te rijden. De afschrijving is inmiddels zeer beperkt voor zo’n grote auto, dus je rijdt veel goedkoper dan bij aanschaf van een nieuwere auto van dezelfde maat, ook als je ziet hoeveel duurder auto’s de afgelopen jaren zijn geworden. Ik kocht deze Ford mondeo in 2009 nieuw voor ruim 27 mille (weliswaar met een forse korting, omdat het een voorraadauto was), maar nu heb je daar nieuw amper een B-segment auto voor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.