Ford Mondeo Wagon 1.8 TD Ghia Platinum (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 1.8 TD Ghia Platinum |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Geweldige comfortabele en ruime auto. Auto heb ik overgenomen van familie waardoor ik de historie kende. Veel auto voor het geld want ze zijn tweedehands niet duur.
Het is de meeste luxe uitvoering die er destijds was:
- klimaat controle
- 4 airbags
- lederen bekleding
- overal electrische ramen
- centrale vergrendeling
- verwarmt voorruit (wel handig)
- verwarmde voorstoelen (zinloos)
Wel erg veel electrische spullen waarvan ik er een aantal zinloos vind.
De 18 TD diesel 90pk motor is aan de lichte kant voor een zware auto. De trekkracht is voldoende. Maar de acceleratie houdt niet over. Met name als de airco zomers aanstaat. De motor trekt in een beperkt toeren bereik door de werking van de turbo.
De motor is beter gaan lopen doordat ik de EGR klep heb uitgeschakeld waardoor hij beter op toeren komt. De EGR zorgt ervoor dat de uitlaatgassen opnieuw de inlaat inkomen ivm milieuregels. Het middel blijkt erger dan de kwaal want het lijkt erop dat hierdoor de verbranding juist niet optimaal is. De motor loopt nu beter en bovendien iets zuiniger.
Het verbruik ligt op 1 op 16/17. Alleen bij hogere snelheid wordt dat snel 1 op 14.
PROBLEMEN
Bij extreme koude in Zweden kreeg ik startproblemen. Volgens het boekje kan dat probleem ontstaan bij temperaturen onder de min 15. Dat was het geval. Vandaar dat de auto’s in Scandinavie motorvoorverwarming hebben.
Electrische motorvoorverwarming van Defa Warm-up is een dompelaar die in het motorblok gezet wordt. Het warmt het koelwater op. De set heb ik uitgebreid met een binnenverwarming. De ramen zijn dan ook gelijk ontdooid. Voor de kosten hoef je het niet laten:
EUR 130,= motorvoorverwarming. Uitbreiding binnenverwarming, kachel plus kabels ook ongeveer EUR 130,=. Wel zelf inbouwen maar dat is te doen.
Vanuit het oogpunt van brandstofbesparing en milieu begrijp ik niet waarom dit product zo weinig aandacht krijgt. De stroomkosten wegen niet op tegen de brandstofbesparing.
Diesel 10% en benzine 25% is de prognose van Defa. Dat klopt wel aardig. Met mijn Escort op benzine is de besparing meer dan de Mondeo op diesel. Niet iedereen heeft een 220volt aansluiting bij z’n huis maar voor degene die dat wel hebben is het zeer geschikt.
Zie ook review Escort 16 GL 1985.
Het onderhoud doe ik zoveel mogelijk zelf. Dat valt niet altijd mee want het is onder motorkap behoorlijk volgebouwd.
Naast de slijtbare onderdelen als filters en olie:
- Centrale vergrendeling linker portier kapot
- Gebroken veerpoot voor.
- Vastzittende remmen klauwen achter. Remklauwen, schijven en blokken vervangen. Bizar verhaal: vorige eigenaar is met een piepgeluid in de achterwielen keer op keer teruggeweest naar de Ford maar dat is nooit achterhaald. Nu is de piep weg.
-Kapotte voorpijp met kalysator.
-Lekkende pakking thermostaathuis.
Onderhoudskosten zijn niet laag maar voor een grote luxe auto relatief gunstig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.