Ford Mondeo Wagon 1.8 16V 110pk Centennial (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 1.8 16V 110pk Centennial |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 202.000 km |
ERVARINGEN
De aankoop
----------
Vanwege het steeds duurder worden om prive een ruime leaseauto te rijden heb ik besloten om het anders aan te pakken. Voor de zaak rijd ik nu een kleine lease auto waar geen privekilometers mee worden gemaakt. En prive hebben we deze ruime station aangeschaft. De ruimte is wel nodig vanwege 2 kinderen onder de 2 jaar en dan heb je af en toe heel wat spullen mee te sjouwen.
Ik heb deze mondeo gekocht als ex-lease wagen, ruim 4 jaar oud en 130.000 km gereden. Ik ben vooral gevallen voor de mondeo omdat het een ruime, betrouwbare no nonsens auto is die ik voordelig kon aanschaffen (7750 euro). Ik ben zelf van plan om er minstens 4 jaar mee te rijden (15000 km per jaar). Dan zal de auto niet veel meer waard zijn, maar de afschrijving valt dan nog mee omdat de aanscaf laag was.
Andere auto’s in dezelfde prijsklasse die ik heb overwogen zijn de Renault Laguna en de Citroen C5. Merken als VW, Opel en Toyota zijn een stuk duurder. Zowel de Laguna als de C5 hebben toch een mindere reputatie als het om storingen gaat. Dus toen deze Mondeo werd aangeboden ben ik een proefrit gaan maken. De auto werd zonder garantie aangeboden door een leasebedrijf, dus had ik toch wel argwaan. Echter zelf rijd ik ook al jaren leaseauto’s en deze worden altijd keurig onderhouden en als de berijder er netjes mee is omgegaan heb je een prima wagen.
Uit de (volledige) onderhoudshistorie bleek dat de airco een paar keer onderhanden was genomen. En tijdens de proefrit in september was het gelukkig warm weer en kon de airco worden geprobeerd en inderdaad deze functioneerde maar eventjes en hield er daarna weer mee op. Voor de zekerheid hadden we onze vaste garage gebeld met de vraag of zij een korte keuring van de mondeo konden doen. Het resultaat was dat de auto in prima staat was en zowel de carosserie als de onderkant er prima uitzagen. De airco bleef het echter niet doen...
Omdat de auto technisch in goede staat was en er mooi uitzag hebben we besloten tot aankoop op voorwaarde dat de airco gerepareerd zou worden. Na enig aarzeling en overleg is het leasebedrijf hiermee akkoord gegaan en is er een garantie van 3 maanden op de airco gegeven.
De auto
-------
Het gaat hier om de Centennial uitvoering met de 110 pk uitvoering van de 1800 motor. Naast de standaarduitrusting zijn radio cd met stuurbediening, geregelde airco, electrische ramen voor, zijairbags, verwarmde voorruit, electrische bestuurdersstoel en mistlampen aanwezig. Het enige wat ik echt mis is de cruisecontrol.
De auto is echt ruim en je zit voorin goed op de niet te harde en ook niet te zachte stoelen. Achterin kan ik prima achter mezelf zitten, maar dat gebeurt niet vaak met 2 kinderzitjes. Wat me opvalt is dat er geen isofix kinderstoel bevestiging aanwezig is. Een dergelijke kinderstoel hadden we al en zit nu gewoon in de gordels gesnoerd.
De kofferruimte is breed en diep en hier kan heel wat in en met deze bedoeling is de auto ook gekocht.
Rijden met de Mondeo
--------------------
Wat opvalt is de rust in de auto tijdens het rijden. De motor hoor je eigenlijk alleen als er echt in de toeren wordt gereden en op hogere snelheden zijn windgeruis en bandengeluid bijna afwezig. Je kunt best een gesprek voeren ook al rijd je 120km/u of harder, zonder dat je je stem moet verheffen.
Waar ik ook over te spreken ben is de wegligging. Je kunt er strak mee rijden, maar tegelijkertijd is de auto voldoende soepel geveerd om comfortabel te zijn. Het is geen snelheidsmonster, maar ik vind de motor voldoende krachtig om goed vooruit te kunnen komen, ook als je meer belading hebt. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik er nog niet mee in heuvelachtig buitenland ben geweest, en ben benieuwd of er dan voldoende vermogen aanwezig is.
Het verbruik is netjes met bijna 1 op 13 en op een volle tank kun je ruim 700 kilometer rijden. Ik moet wel zeggen dat ik me aardig aan het nieuwe rijden houd tegenwoordig.
Samenvattend
------------
De mondeo station is een zeer ruime station die 2e hands voordelig kan worden aangeschaft en voor dat geld krijg je een auto die gewoon z’n werk goed doet en je comfortabel van A naar B vervoert, ook als de afstanden langer zijn.
+ ruim, comfortabel en stil
+ gunstig in aanschaf 2e hands
+ verbruik valt mee
- geen cruisecontrol in deze uitvoering (overweeg om achteraf in te laten bouwen)
- uitstraling?: mensen zeggen dat het geen vw is....zit ik niet mee
PROBLEMEN
Ik heb nog geen problemen gehad, wel is bij aanschaf de niet goed werkende airco gerepareerd.
Afscheid
- 202.000 km
Na bijna zes en half jaar nemen we dan toch afscheid van onze Mondeo. De belangrijkste reden is dat we er te weinig in rijden vanwege een auto van de zaak. En dan is zo'n tweede grote auto niet nodig. Jammer maar helaas. De bedoeling is een iets jongere kleinere en qua kosten voordeligere auto; vooral wegenbelasting.
De auto verkeerde nog in prima staat en kan naar mijn mening nog vele kilometers mee.
Even een overzicht van deze zes en half jaar:
- 60.000 km gereden
- 3400 euro onderhoud + reparatie
- opvallend daarin:
- airco
- twee wiellagers
- slot van de motorkap
- 6000 euro afschrijving
Conclusie: Fijn rijdende en zeer ruime auto die ook nog eens gunstig uitpakt qua maandelijkse kosten. Heeft ons nooit in de steek gelaten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren