Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Lease Titanium (2012)

autoreview

Ford Mondeo Wagon
Ford Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord MondeoFord Mondeo

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Lease Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst28.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 5.000 km

Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe auto, had ik een aantal uitgangspunten. De auto moest groot en compleet zijn en naar mijn mening lekker rijden. Daarnaast heb ik me aan mijn budget willen houden wat max 35000 Euro was voor de nieuwe auto. Met mijn inruil erbij kon ik met dit budget redelijk uit te voeten.

Na wat zoeken is het uiteindelijk een Mondeo 1.6 Econetic Titanium in de station uitvoering geworden.

Het is een complete auto. Naast de normale zaken zoals in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, climate control, radio etc, zijn er ook een aantal opmerkelijke extra’s te noemen:

1) Verwarmde en geventileerde stoelen
2) Voorruitverwarming
3) Navigatie systeem
4) Meedraaiende koplampen
5) Bekleding : alcantara
6) Privacy glas
7) Keyless entry systeem

Aflevering

Ik heb de auto in september gekocht, en na een aantal weken was de aflevering in oktober gepland, wat uiteraard een leuke gebeurtenis is. Ardea Auto Delft heeft alles prima verzorgd. De auto stond er goed bij. Wat mij opviel was dat er ook een safety pakket bij de auto zit. Dit is uniek denk ik en stemde mij erg tevreden. In het pakket zitten hesjes, verband, deken, fakkels, lantaarn, etc.. Te veel om op te noemen, maar uitermate handig bij een botsing of pech. Goed geregeld!

5000 KM

De eerste 5000 km zitten erop, dus de roze wolken zijn nu wel weer opgetrokken en geeft mij de gelegenheid om een redelijk objectief oordeel te geven.

Wat mij opvalt is dat de auto goed en direct stuurt, en eigenlijk helemaal niet groot aanvoelt. De 1.6 motor is redelijk stil en doordat het koppel van 240NM over een groot gebied beschikbaar is, hoef je weinig te schakelen. Het is zeker geen racewagen, maar heuvel op kun je gewoon door accelereren, dus er is voldoende kracht aanwezig. Gemiddeld rij ik 1 op 12 met de auto, wat denk ik niet slecht is gezien de wat kleinere stukjes die ik momenteel rij. Op de snelweg rijdt de auto gewoon makkelijk 1 op 15/16 als je je aan de snelheidslimiet houdt.

De auto voelt wel groot aan als je achterin zit. Er is enorme beenruimte beschikbaar en de bank zit comfortabel. De achterbak is voldoende groot en als de banken neergeklapt zijn, heb je ongeveer 1,70 bij 1.10 ruimte te vullen.

De auto voelt ook groot aan als je gaat parkeren. Dan lijkt de grote draaicirkel toch wat parten te spelen. Je kunt de auto prima parkeren in de vakken, maar file parkeren op smallere wegen heb je gewoon ruimte van een vrachtwagen nodig, ondanks de parkeerhulpen.

Een aantal van de extra’s maken het leven in de Mondeo fijner en makkelijker, zoals de stoel verwarming en ventilatie. Als je een van beide aanzet is het bijna direct merkbaar. De bediening zit wel weggestopt onder een afdekplaatje, waardoor ik weleens vergeet dat mijn dochter de stoelverwarming had aangezet. Niet erg, totdat je iets op de stoel legt wat kan smelten…

Daarnaast is de voorruitverwarming erg prettig bij het weer wat we deze winter hebben, nooit meer de voorruit krabben! Nadeel is wel dat je de ultra dunne streepjes van deze verwarming soms ziet schitteren in de zon. Het leidt niet af, maar toch niet helemaal lekker.

Het navigatie/radio systeem is uitmuntend. Ipod’s, telefoons kunnen erop aangesloten worden met een aux kabel of via blue tooth, navigatie is goed, er zit een verkeersinfo lijstje op voor op je route of alles in het land waar je rijdt, radio is goed met 8 speakers, en alles is makkelijk te bedienen met het touchscreen van 7”. Ik zou niet anders meer willen!

De meedraaiende koplampen samen met de statische bochtverlichting is erg goed gedaan. De lampen draaien zo mee dat ze de weg verlichten waar je ook naar kijkt als je een bocht maakt. Als ik dan weer in een andere auto rij, dan merk ik dat ik er erg snel aan gewend ben geraakt.

Als je de Mondeo in wat meer detail bekijkt, valt het op dat het geen BMW of Mercedes is. De afwerking is op zich prima en daar kan niemand over klagen. Wel merk je dat er besparingen zijn doorgevoerd om de auto goedkoper te kunnen maken. Zo heeft de motorkap geen gasdempers om de kap omhoog te houden. De ruitensproeiers zitten op de motorkap, zijn niet weggewerkt en hebben een nogal lage druk. De windvangers van de deuren klemmen de deur niet vast als die open staat. De climate control verwarmd niet heel snel, ondanks dat de motor snel warm is. Last but not least op de achterklep zit maar 1 binnen handgreep (aan de rechter kant) en als je die gebruikt om de klep dicht te doen, dan wil de klep nog wel eens niet helemaal dicht gaan, waardoor je alsnog vieze handen krijgt.

Dan het privacy glas. Het zat op de auto als onderdeel van een pakket, maar ik ben er nog niet aan gewend. Ik vind het niet lelijk maar ook niet mooi, wel vind ik het erg donker. Het is lastig met afslaan naar rechts als er een fietspad naast de weg loopt. Je moet erg goed kijken of er iets aankomt. Mij ontgaat de functie van het geheel.

Als laatste moet ik vermelden dat de koplampen samen met de dagrijverlichting er niet mooi uitziet. De kleur van de LED dagrijverlichting is helder wit, terwijl de koplampen een normale halogeen lamp hebben. Ziet er net niet uit. Wat mij betreft zou de dagrijverlichting uitkunnen als het dimlicht aangaat.

Dus op een rijtje:

Plus:
- Motor
- Rijgedrag
- Verwarmde en geventileerde stoelen
- Voorruitverwarming
- Navigatie/ Radio systeem
- Meedraaiende koplampen
- Verbruik

Min:
- Draaicirkel
- Glinstering voorruitverwarming
- Besparingsdrift Ford
- Privacy glas

Na 1 jaar

  • 28.000 km

De auto heeft inmiddels iets meer dan 28000 KM gereden. Ik kan wel zeggen dat deze kilometers in volle tevredenheid zijn afgelegd! De auto heeft een aantal buitenland tripjes gehad, maar is uiteraard ook veel gebruikt voor de Nederlandse snelweg en lokaal verkeer.

Wat mij keer op keer opvalt, is de zuinigheid van de motor. Gemiddeld rijdt de auto nu 1 op 13, maar op de langere stukken is 1 op 15 haalbaar, mits de maximum snelheid wordt aangehouden. Daarboven gaat het verbruik relatief snel omhoog. Wel is er een afwijking tussen wat de boardcomputer aangeeft voor verbruik en het daadwerkelijk verbruik. Daar zit zo’n 0,5 liter per 100 km verschil in. Dus als de computer 6,7 l/100km aangeeft, blijkt het bij de pomp 7,2 l/100 km te zijn. Niet heel erg, maar nauwkeurig is anders.

Het rijgedrag is goed, direct en voorspelbaar. Zeker tot 170 km/h is er niets op aan te merken en rijdt de auto gewoonweg fantastisch. Daarboven lijkt het erop de auto wat tordeert als je ‘autobahnhobbeltjes’ met hogere snelheid neemt. Het sturen is nog steeds goed en voorspelbaar, dus je hebt alle controle, maar het voelt wat slap aan. Daarnaast als je mee wil doen met de linkerbaan in Duitsland, is een iets grotere motor wel gewenst. Je kunt goed tot 180 meekomen, maar een kruissnelheid daarboven is wat lastig omdat je niets over hebt. Het verbruik daarentegen is nog steeds goed te noemen. Zelfs na een Autobahn trip komt het gemiddeld niet onder de 1 op 12.

Wat betreft de minpunten en pluspunten. Die staan nog steeds zoals eerder gemeld. Wel heb ik gemerkt , dankzij het privacy glas, dat de spiegels helemaal goed zijn. Ze zijn groot, hoog en geven ruim voldoende zicht onder normale omstandigheden en om het nadeel van het privacy glas gedeeltelijk op te heffen. De stoelen, navigatie/ radio systeem en koplampen zijn echt geweldig, ze maken het rijden zoveel aangenamer. Daarnaast is de beschikbare ruimte fantastisch. Wel vind ik het privacy glas nog steeds veel te donker om fietsers bij rechts afslaan snel te kunnen zien.

De climate control functioneert voldoende. Zoals de vorige keer geschreven gaat het verwarmen niet heel snel, maar het koelen gaat naar wens. Achterin daarentegen lijkt het wat warmer te blijven, ondanks de ventilatieroosters in de B stijlen. Deze krijgen alleen maar lucht toegediend als de dashboard roosters lucht krijgen, en dat is met een climate control niet altijd het geval. Dus als er wat meer koelte naar achteren moet, is het zaak om manueel het systeem te bedienen en de dashboard roosters open te zetten. De airco had van mij wat meer koelvermogen mogen hebben zodat je de climate control zijn werk kan laten doen, ipv zelf aan de knoppen te gaan draaien.

Achter het stuur is het prima vertoeven. Alles lijkt op de juiste plaats te zitten, en makkelijk bedienbaar. Wat opvalt is dat de ‘drie keer knipperen’ optie van het knipperlicht niet altijd werkt. Dat heeft natuurlijk te maken met degene die hem bedient, maar de kracht om de drie keer knipper te krijgen, moet tamelijk constant zijn. Iets meer dan gaat het knipperlicht in de permanente stand, iets minder knippert hij maar 1 maal. Ik heb nog steeds niet het juiste gevoel gekregen om dit volledig foutloos te kunnen uitvoeren.

Daarnaast zijn de automatische wisfunctie en de automatische verlichting nogal wispelturig. Er is geen logica te vinden in wanneer de ruitenwissers gaan wissen en wanneer niet. In sommige gevallen wist hij helemaal niet als het zicht bijna nihil is, en in andere gevallen blijft het systeem maar wissen. Dat laatste kan zijn door wat vuil op de ruit, maar het eerste is veel vervelender. Hierdoor blijf je eigenlijk in een aantal gevallen de ruitenwisser manueel bedienen. Hetzelfde geldt voor de lichten, maar dan alleen wanneer ze aan staan. Meestal gaat het goed, maar ook wanneer het volledig licht is met zon, kunnen de lichten zomaar aanblijven na een viaduct of tunneltje. Als het donker is gaat het altijd goed.

De eerste beurt is inmiddels ook uitgevoerd. De beurt kost 261 euro inclusief BTW. Dat vind ik erg weinig. Uiteraard zijn de filters vervangen en de vloeistoffen vervangen/ aangevuld en alle punten nagelopen.

Onderweg naar die beurt ben ik 1 keer extra in de garage geweest omdat de helling start een foutmelding gaf. Erg vervelend, zeker omdat dat vlak voor de wintersport was. Maar die foutmelding was slechts van korte duur, ik heb hem drie keer gehad, maar bij de garage aangekomen was de melding weg en was er niets te vinden. Daarna heeft het systeem ook geen foutmelding meer gegeven. Begrijpelijk dat de garage niets kon vinden, maar toch niet helemaal lekker.

Conclusie na 28000 KM:

De Mondeo is een fijne, ruime, goed sturende en betrouwbare auto, die tot op heden goedkoop in het gebruik is. De pluspunten maken de auto echt aangenamer, terwijl met de minpunten goed te leven is.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum