Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Trend (2012)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Trend (2012)
Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Trend (2012)Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Trend (2012)Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Trend (2012)Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Trend (2012)Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Trend (2012)Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Trend (2012)Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Trend (2012)Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Trend (2012)Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Trend (2012)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 1.6 EcoBoost ECOnetic Trend
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf96.305 km
KM-stand laatst114.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Mondeo 1,6 Ecoboost

  • 99.125 km

Inmiddels aan mijn 4e Mondeo begonnen. Mijn MK4 Mondeo wagon 2.0 Titanium uit 2009 (zie andere review), met pijn in het hart ingeruild op deze iets nieuwere MK4.5. Op basis van mijn positieve ervaringen met eerdere Mondeo's weer gegaan voor een Mondeo.

Deze Mk4.5 gevonden met een schappelijke km stand van net onder 100dkm en in absolute nieuwstaat. Aangezien ik moeiteloos de 300dkm grens met de vorige Mondeo passeerde, kan ik hier nog wel even mee door. De 1.6 ecoboost beschikt over een pak meer koppel in vergelijking met de ongeblazen 2 liter, om precies te zijn 240nm vs 190nm. Dat voel je, de turbo komt er mooi gelijkmatig in. Vooral de tussenacceleraties verlopen een stuk vlotter. De 6e versnelling is even wennen, maar drukt het verbruik. Sowieso rijdt deze Mondeo een stuk zuiniger in direct vergelijk met de 2 liter. Ik rijd lekker door en haal gemiddeld 1:14/15.

Uitrusting
Dit is de Trend uitvoering. Deze is iets kaler dan de Titanium uitvoering. Als extra opties heeft deze Mondeo stoelverwarming. De audio bluetooth connectiviteit is ook prettig, kids kunnen vanaf de achterbank hun spotify playlists streamen. De LED dagrijverlichting vind ik ook wel een mooie upgrade. Ik mis wel de elektrisch inklapbare buitenspiegels, dat is nu iedere keer handmatig inklappen. Ook mis ik de automatisch dimmende achteruitkijk spiegel. Voor de rest doet de uitrusting weinig onder voor mijn vorige Mondeo. Deze Mondeo heeft geen antenne op het dak meer, handig voor de wasstraat. De antenne is nu verwerkt in de achterste zijruiten.

Rijden
Zoals al eerder gezegd rijdt de Mondeo des Mondeo's. Wegligging is erg goed voor zo'n grote auto. Stabiel en strak door de snelle bochten en niet erg gevoelig voor (zij)wind. Wat echt opvalt in vergelijking met mijn vorige Mondeo is de stilte in de auto tijdens het rijden. Hij lijkt een stuk beter geïsoleerd. Dat maakt het rijden op snelheid en lange stukken een stuk comfortabeler. De auto beschikt nu over 160 pk, dat vind ik nu nog genoeg. Ik ben nog aan het nadenken over tuning naar stage 1, dat zou 192 pk en ruim 300 nm opleveren. Stuur is een stuk gevoeliger in vergelijking met mijn vorige Mondeo. Dat bedoel ik positief. Er is minder kracht nodig en er wordt veel info van de wielen en ondergrond doorgegeven via het stuur. Inparkeren is goed te doen ondanks zijn formaat dankzij PDC zowel voor als achter.

Comfort
Dit is een van de weinige auto's waar ik met mijn lengte (1,93) en schoenmaat (48) goed in kan zitten. Stoelen geven voldoende steun en er zijn voldoende mogelijkheden om de stoel naar wens in te stellen. Onderstel is niet echt gericht op comfort, dus drempels e.d. met beleid pakken. Als reisauto is dit de ideale partner. Met volle bepakking en gezin van 4 naar Zuid-Frankrijk is erg goed te doen. Lekker op de cruise control en genietend van de climate control. Benieuwd hoe het hogere koppel zich vertaalt in het rijgedrag in de bergen. Bij mijn vorige Mondeo vond ik trekkracht soms beneden de maat. Hoog in de toeren was het koppel beschikbaar dat is nu wel anders met de turbo waarbij vanaf 1750 toeren het koppel al beschikbaar is.

Betrouwbaarheid
Valt nog weinig over te zeggen aangezien ik pas 3000 km heb gereden.

Tegenvaller

  • 99.825 km

Inmiddels zijn we bijna 4000 km verder en zijn er helaas onderhoudskosten aan het licht gekomen waar ik niet echt vrolijk van word. Mijn eigen garage heeft de Mondeo even goed nagekeken en kwam toch met een aardig lijstje.

De remschijven en blokken rondom zijn in slechte staat en gaan hooguit nog een paar duizend km mee. Daarnaast doen niet alle knoppen van de stuurbediening van de stuurbediening het. Als laatste punt trilt de auto vanaf 110 km/h, dit blijkt (volgens mijn garage) te worden veroorzaakt door een versleten stuurkogel rechts. Met dit verhaal ben ik terug gegaan naar de garage waar ik de auto heb gekocht. Aangezien ik geen servicepakket heb gekocht kunnen ze helaas niet zo veel voor me doen. Tja, ik heb zelf gekozen voor het minimale afleverpakket (check op 40 Bovag punten, vloeistoffen check en nieuwe APK).

Ik kon, na 6 weken sturen, nog wel het servicepakkket van 1 jaar Bovag garantie kopen, dan zouden ze alle punten aanpakken plus een onderhoudsbeurt volgens het Ford schema. Van dit aanbod maar dankbaar gebruik gemaakt aangezien de kosten bij mijn eigen garage, incl beurt bijna € 1700,- zouden bedragen.

Volgende week gaat de Mondeo naar de garage om het nodige onderhoud uit te laten voeren. Vind het wel jammer dat ze bij aankoop niet hebben gewezen op de staat van de remmen. Is geen APK afkeur, ze remmen namelijk nog goed. Alleen de schijfdikte houdt niet over. Lijkt me ook vrij vroeg dat alle remschijven 'op' zijn binnen 100dkm. Maar goed, heeft natuurlijk ook te maken met rijstijl etc. Hoop dat de Mondeo na het onderhoud weer een tijdje mee kan. Wordt vervolgd....

Eerste onderhoudsbeurt

  • 114.600 km

Vorige week de eerste onderhoudsbeurt en APK gehad. Gelukkig geen bijzonderheden, afgezien dat ik uit voorzorg de distributieriem heb laten vervangen. Dat maakte het een prijzige beurt (€ 928,-). De riem kan er nu weer 10 jaar of 120 dkm tegenaan.

Verbruik schommelt tussen de 1:13/14. Afhankelijk van aandeel korte en lange ritten. 1000 km op een tank is echter goed haalbaar.

Issues? Behalve een verstopte airco condenswater afvoer, verder geen noemenswaardige problemen gehad.

Vermogen en koppel voldoen nog prima, al kriebelt het wel om een stage 1 tuning te laten doen. Ook voor het verbruik.

Blijft een erg fijn sturende en comfortabele auto. Deze tevreden gebruiker kijkt weer uit naar de volgende 20 dkm!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.