Ford Mondeo 2.0 TDCi 130pk Trend (2004)

autoreview

Ford Mondeo 2.0 TDCi 130pk Trend (2004)

Signalement

UitvoeringMondeo 2.0 TDCi 130pk Trend
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf295.000 km
KM-stand laatst395.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 295.000 km

Mijn 6e Ford en 3e Mondeo.

Bij de vorige miste ik soms wat extra vermogen, vooral met de caravan erachter. Uitgangspunt voor een andere was dus 1 met meer vermogen en het liefst iets meer opties zoals cruise control.

Na enige tijd vond ik vlak bij mijn werk een mooie Monde. De auto verkeerde in een prima staat, de uitvoering was zeer compleet. Tijdens de proefrit was ik verbaasd over het grote verschil met de Mondeo die ik op dat moment had.
Hij was erg snel met reageren, stuurt zeer strak en heeft een stabiele wegligging, punten die ik erg waardeer bij de Mondeo.

De prijs viel me reuze mee en dus was de koop snel rond.

Ik rij regelmatig voor vergaderingen en familie bezoekjes door het land en het rijden met de Mondeo is een genot.

Pluspunten:
- Rijgedrag
- Verbruik
- comfort
- Geluid/speakers
- Er compleet uitgevoerd
- Ruim
- Goede stoelen
- Stil

Minpunten:
- De vaker genoemde windruis door de buitenspiegels, hoorbaar doordat de auto verder zo stil is.
- Standaard Ford radio doet afbreuk aan de goede speakers.

De uitvoering die ik heb heeft als extra opties:
- Inklapbare spiegels
- Voorstoelen volledig elektrisch instelbaar
- Lichtmetalen velgen
- Metallic lak
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Automatisch inschakelende verlichting
- Regensensor
- Koplampsproeiers

Volgende review is na de zomervakantie.

De 1e rit met de caravan en de 1e kosten

  • 303.000 km

In augustus met de caravan, een mooie oude Knaus uit 1977, naar Luxemburg geweest.

Wat rijdt dat soepel zeg, ik vergat soms dat ik de caravan erachter had. Goed beladen was 120 rijden geen probleem, alleen rijdt het wel veiliger en meer relaxed met bijna 100, om over het verbruik maar niet te praten.

In de heuvels en tijdens het rondrijden in Luxumburg geen enkel probleem gehad, in 6 1/4 uur heen en net zo snel weer terug.
Die 330 Nm zijn meer dan voldoende, hij reageert lekker vlot op het gaspedaal.

Na terugkomst hoorde ik een wat schurend/piepend geluid van achteren komen. Omdat ik het niet vertrouwde ben ik naar mijn vaste garage gegaan, daar bleken beide wiellagers achter versleten te zijn. Een grapje dat mij € 815,00 kostte maar goed, dat risico loop je nu eenmaal als je een wat oudere auto met redelijk wat kilometers koopt.

De winter door en APK

  • 320.500 km

Voor mijn werk en vergadering toch aardig wat km's gereden en met groot plezier.
Muziekje erbij, cruise control aan en genieten.

Eind 2012 2 nieuwe banden erop, kosten € 250,00.

Winter:

Wat is die voorruit- en zijspiegelverwarming toch ideaal, de zijruiten inspuiten, weer zitten en je kunt rijden.
Nou ja, dat zou je zeggen, maar ik kwam nu wat tegen dat ik bij mijn laatste auto's nog nooit meegemaakt heb.
De Mondeo start bij vorst lastig, de accu is prima, dynamo ook, voor gloeien werkt, niets gevonden.
Uiteindelijk ontdekte ik dat, als ik heel lichtjes gas geef tijdens het starten, de motor wel prima start, hij rookt dan even wat meer, is logisch, maar daarna geen enkel probleem.
Na wat gezoek kwam ik dit probleem wel vaker tegen bij Mondeo's dus ja, ik heb er mee leren leven.

Het is voor mij geen reden om de betrouwbaarheid aan te passen, daarvoor is de wagen over de gehele breedte gewoon veel te goed.

APK:

De auto was bij aflevering dan wel voorzien van een nieuwe apk maar volgens mij ook niet meer dan dat.
- Alle vloeistoffen en riemen laten vervangen
- Remleidingen achter vervangen
- Remblokken voor vervangen
- Middenstuk uitlaat vervangen
- Slot motorkap vervangen

Samen met het uurloon € 830,00

Verder totaal geen problemen, echt een heerlijke reisauto waarmee ik elke dag weer met plezier op pad ga.

Stand van zaken

  • 326.000 km

Sinds de laatste review geen enkel probleem gehad, buiten de normale kosten die een auto met veel km's nu eenmaal met zich mee brengt vind ik de kosten reuze meevallen.

Inclusief de afschrijving en de gemaakte kosten kom ik zelf uit op bijna 28 cent per km.
Het verbruik was tot op heden ongeveer 1 liter op 16,5 km, aangezien ik veel korte ongunstige ritjes rij vind ik dat acceptabel.

Vanaf juli moet ik voor mijn werk 153 km per dag rijden i.p.v. 36 km. Dit gaat grotendeels of 100 en 80 km wegen. De paar keer dat ik die route gereden heb was dat met name van invloed op het verbruik, dat ging naar 1 liter op 19,5 km, mij hoor je niet klagen.

Wel zit ik mij af te vragen wat ik straks moet doen, ik ga van ruim 20.000 km per jaar naar bijna 50.000 km per jaar.
Rij ik deze Mondeo helemaal af of kijk ik volgend jaar voor een andere auto met minder km's. De aanschaf van een andere auto verdien ik nooit terug, auto's kosten nu eenmaal altijd geld, alleen is de betrouwbaarheid met zoveel km's wel erg belangrijk.

Ik heb een kleinere auto overwogen maar dat soort auto's passen niet bij mij. Ik moet wel echt een beetje formaat auto onder de kont hebben, ik wil niet met mijn elleboog de deur rechts kunnen raken.

Speelt de huidige staat van de Mondeo een rol bij deze keuze?
Nee totaal niet, geen piepje of kraakje, je kunt hem heerlijk de bochten in gooien en soepeltjes km's vreten.
Het olie verbruik is te verwaarlozen, ik heb in een jaar tijd ongeveer 3/4 flesje bijgegoten.

Vorig jaar moest ik 4 man(vrachtwagenchauffeurs) ophalen, 180 km terug naar huis. Ze waren allen zeer te spreken over het comfort en de ruimte die je met 3 man toch nog op de achterbank hebt.

Met een goede radio er in is muziek luisteren een genot, de climate control werkt probleemloos en dat geldt ook voor alle andere elektronica aan boord.

Het schakelen gaat soepel, heel soms zit ik mis met de 4e en 6e versnelling, die zitten net iets te dicht op elkaar. De koppeling werkt ook prima, duimen dat dit nog een hele tijd zo blijft.

Nu begrijp ik best dat er mensen zijn die hele andere ervaringen hebben, geen auto is hetzelfde en dat geldt ook voor de mensen die er mee rijden. Soms kan het tegen zitten, ongeacht het merk/model.
Ik probeer ook niemand te overtuigen, een auto ligt je nu eenmaal of hij staat je tegen, dat is en blijft een persoonlijke voorkeur.
Ik heb met opzet geen 5 sterren gegeven, ruim 4 sterren is deze auto wat mij betreft zeker wel waard.

Als er vragen of tips zijn hoor ik het wel.
Ik blijf wat mij betreft in ieder geval zeker tot de eerstvolgende apk met de Mondeo rijden. Tegen die tijd zullen er zeker 35.000 km meer op staan, ik ben erg benieuwd of dat zonder noemenswaardige zaken gaat lukken.

Wordt vervolgd.

Update 2014

  • 360.000 km

360.000 km staan er nu op de teller en nog steeds ben ik zeer tevreden met deze Mondeo.

Het verbruik ligt is 1 op 16,5. Dat kan zuiniger, helaas zit ik door een reorganisatie nu thuis. Daardoor rij ik kortere afstanden, en dat heeft dan weer zijn weerslag op het verbruik.

De laatste APK plus beurt kostte € 240,00 dus wie doet mij wat.

Ik speel met de gedachten om volgend jaar een andere auto aan te schaffen, waar ik ook naar kijk, ik blijf bij de Mondeo uit komen.

Nu moet het wel de moeite waard zijn om het geld er voor uit te geven. Mijn huidige Mondeo is vrij compleet en rijdt nog steeds zeer soepel. Een nieuwer model, minstens net zo compleet en dan een benzine uitvoering i.v.m. de lagere wegenbelasting, dat lijkt mij wel wat.

Hoe dan ook, ik kan nu nog geen afscheid van de auto nemen. Hij past zo bij mij, ik kan er lekker strak mee door de bochten, hij is pittig en heerlijk comfortabel. Daarnaast is het een prima caravan trekker, moeiteloos sleurt hij hem mee naar de bestemming.

Ik blijf nog een tijdje rijden met Ford nummer 6, op naar de 500.000 km!
En de volgende, tja dat wordt wat mij betreft gewoon Ford nummer 7 ;)

Stug door gaan

  • 394.500 km

Het is alweer ruim 2 jaar geleden sinds mijn laatste review en ik rij nog steeds met enorm veel plezier in deze auto.
Het enige minpunt is het windgeruis tijdens het rijden door met name de spiegels, het comfort, vermogen en de wegligging wegen daar echter met gemak tegen op.

Ondanks vele pogingen heb ik nog steeds geen vaste baan, het punt dat ik de auto met pijn in mijn hart in moet ruilen voor een wagen met lagere maandlasten nadert dan ook snel.
Desondanks komt er weer een nieuwe apk op, op zich valt het mee.
- 2 nieuwe banden voor
- remschijf rechtsachter
- gordelspanner midden achter
- lampje kentekenplaat
- opschuren remleidingen

Alles functioneert nog steeds, geen enkele elektronische storing.
Onlangs moest ik de accu laten vervangen, de datum op de accu was 10-2004, de originele accu dus!
De voorveer rechts is vorig jaar vervangen, verder geen bijzondere reparaties.
De Mondeo heeft echt weinig onderhoud nodig, dat scheelt een hoop.

Tijdens het zoeken naar een andere auto valt mij wel op hoe slecht velen er uit zien. Totaal uitgeleefd, deuken, stukken body die ontbreken, bekleding die er uit ziet alsof er een kudde geiten mee vervoerd is enz.
In dat opzicht valt de mijne in positieve zin echt op. Nauwelijks schade aan de buitenkant en ook binnen ziet hij er nog netjes uit. Diegene die deze auto over zou nemen kan er nog een hele tijd plezier aan beleven.

Ik wil hem nog niet kwijt, bijzonder hoeveel je je emotioneel aan een auto kunt hechten, haha.

Het verbruik is overigens nog steeds goed, momenteel zo rond de 1 op 17 en ongeveer 3/4 liter olie per jaar.

Wordt vervolgd!

Nieuwe apk

  • 395.500 km

Tot nu toe heb ik nog geen vervangende auto kunnen vinden dus moest de Mondeo voor een nieuwe apk. Hij is het nog steeds waard, zowel van buiten als van binnen is het een nette wagen.

Wat is er gedaan?
- 2 nieuwe banden voor
- 2 nieuwe remschijven en blokken achter
- opschuren en tectyleren
- nieuw lampje voor de kentekenplaat
Dankzij een kennis die monteur en apk meester is vielen de kosten mee, €360,-

Wat zit er aan te komen?
- 2 nieuwe banden achter
- volgend jaar 2 nieuwe remschijven en blokken voor

Al met al viel het mij reuze mee, hij kan er weer een jaar tegenaan.
De nieuwe banden schelen een hoop, de wegligging van de Mondeo blijft werkelijk uitstekend.

Ben benieuwd hoe lang ik er nog mee rij, laatst zei iemand dat je went aan een auto en de bijbehorende rammeltjes/geluiden. Dat wennen kan ik beamen, die rammeltjes niet, die heeft deze auto totaal niet.

Op naar de volgende review!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.