Ford Mondeo 2.0 16V Titanium (2007)

autoreview

Ford Mondeo 2.0 16V Titanium (2007)

Signalement

UitvoeringMondeo 2.0 16V Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf28.694 km
KM-stand laatst35.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lekkere auto, probleemloos

  • 33.000 km

De vorige 2e auto was een Ford Focus die ik nooit op de Review heb geplaatst. Het was een 1.6 16v Wagon uit 2004. Gekocht ter vervanging van de Clio en we hadden het eigenlijk niet moeten doen. Eigenlijk wilde ik een 5 deurs maar die was niet te vinden en toen liepen wij tegen een wagon aan.
Na 6 maanden weer verkocht omdat ik een erg mooie Ford Mondeo 5drs ben tegengekomen.

Het is de 2.0 16v benzine 5drs hatchback.
Titanium uitvoering met launch pack. Dit houdt in: full-map navigatie, elektrisch inklapbare buitenspiegels en parkeersensoren rondom.

Naast mijn andere auto (S-Max diesel automaat uit 2009, zie review) is dit een erg lekkere 2e auto.
Het navigatie systeem is identiek en werkt ook hier heerlijk.
De mondeo is lekker ruim vanbinnen en eigenlijk zo anders dan een S-max maar ok weer zo hetzelfde.
Het dashboard is nagenoeg gelijk aleen zit je bij de Mondeo meer in de auto en bij de S-Max meer op.
De stoelen kunnen erg ver naar beneden en het veercomfort is lekker soepel te noemen.
Met een kinderzitje achterin is het oppassen dat je je kind niet tegen het plafond van de auto "ramt". Als je een S-max gewend bent is dat al en keer fout gegaan. Zielig voor het kleine en inmiddels ook zielig voor de rug van de bestuurder want die moet toch behoorlijk bukken om de kleine erin te zetten. Maar ja, verwend door een S-Max zullen we maar zeggen.
De achterbak is gigantisch. Lekker breed en zo diep dat een paraplu die tegen de achterbank ligt een obstakel wordt dat niet te pakken is.
Oppassen is het met de achterklep. Die is heel zwaar en hierdoor gooi je onbedoeld de klep soms harder dicht dan de bedoeling is. Rustig laten zakken en pas op het laatst loslaten is genoeg om de klep te sluiten.
De standaard 16 inch lichtmetalen titanium uitvoering velgen zijn een drama om schoon te maken. De 28spaken zitten zo dicht op elkaar dat je er slechts met 1 vinger tussen kan. Die wil ik graag vervangen hebben. Ze zijn dus lastig om schoon te maken maar ook nog eens erg lelijk.

Nog over de navigatie. Het dashboard van de Mondeo staat meer rechtsop dan in de S-Max. Hierdoor is de navigatie slechter te lezen en heb je eerder last van lichtspiegeling op het scherm. Aandachtspuntje

Eigenlijk een hele standaard auto, veel comfort en ruimte, weinig gereden en dat gaat er ook nu niet mee gebeuren. Max 15.000km per jaar.

Brandstofverbruik is redelijk. Tussen de 7,5 en 7,9 liter op 100 km. Veel kleine stukjes zijn funest voor het gemiddelde.

De parkeersensoren rondom zijn overigens een must have! De neus is niet te zien, net zo min als de achterkant.

Hier gaan wij heerlijke probleemloze kilometers mee maken.

Tot de volgende review!

Rij eigenschappen

  • 35.000 km

Als aanvulling op het vorige verslag van een maand geleden is het waardevol om ook iets te vermelden over de rij eigenschappen.

Het vergelijk dat ik doe is met mijn andere auto, een S-Max.
De Mondeo is erg comfortabel. Dwarsrichels op de snelweg strijkt hij soepel weg (S-max is daar erg hard) en in bochten blijft de auto lekker neutraal. Hier merk je heel goed dat een S-max meer gewicht heeft en hoger is. De Mondeo gaat ongemerkt comfortabel.

Wat betreft stabiliteit merk je dat de Mondeo vanaf 180 km/h onrustig wordt. Niet echt relevant voor NL maar het verbaasde wel een beetje.

Met de caravan achter de auto is de Mondeo prima aan de beurt. Hij zakt niet ver weg in de vering bij een behoorlijke kogeldruk (60kg+) en dat is prettig voor het rijcomfort. Steunveren zijn dan ook absoluut niet nodig. Door de af fabriek trekhak is tevens goed te zien wanneer de verlichting van de caravan hapert. Dit wordt duidelijk weergegeven op het scherm tussen de klokken in.

Wat betreft de koppeling, ik kan er maar niet aan wennen. Wegrijden gaat bijna nooit soepel. Het aangrijppunt is nauwelijks te voelen en het motorgeluid is zo ver weg dat het echt moet wennen. Komt dus vast wel in de loop van de tijd maar ik heb hem nog niet helemaal.

De laatste tijd worden er vaker kleine stukjes mee gereden en dat is te zien in het verbruik. Maar voor een 2 liter benzine ben ik nog tevreden met 8,0liter/100km.

Op naar de volgende review.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.