Ford Mondeo 2.0 16V Collection (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo 2.0 16V Collection |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 90.047 km |
KM-stand laatst | 118.000 km |
ERVARINGEN
- 118.000 km
We hebben voor de Mondeo gekozen vanwege zijn ruimte. Naar verhouding veel ruimte voor het geld. Auto's als de VW Passat zijn toch een paar duizend Euro duurder. In verband met de prijs hebben we bewust voor de Hatchback gekozen. We hebben de auto bij een handelaar gekocht als ex lease wagen. Goede deal en we hielden rekening met een kostenpost van 1000 Euro. Het is de helft geworden, dus dat valt niet tegen.
De collection uitvoering is erg compleet. In principe zit zo’n beetje alles erop en eraan. ACC, Cruise Control, Navigatie, Audio bediening aan het stuur, Voorruitverwarming, Elektr ramen rondom, CV met AB, Lederen stuurwielrand en pookknop. Er blijft weinig te wensen over.
De 2 liter is redelijk soepel. We hebben nog een in automaat proefgereden, maar de handbak maakt de auto een stuk soepeler en pittiger. Het verbuik is nu ongeveer 8.7 liter per 100km. De tankinhoud is lekker groot wat de actieradius een kleine 700 km maakt.
De auto ligt goed op de weg en heeft een terechte reputatie op dit gebied. De auto stuurt behoorlijk direct en helt weinig over bij het nemen van een snelle bocht. Rechtuit op snelheid is de auto stabiel, ook op hoge snelheden.
Jammer is dat de auto op snelheid vrij veel wingeruis produceert. (zie ook problemen). Qua rijgeluiden is het ook niet de stilste, maar ook weer geen lawaaipapegaai. De motor houdt zich mooi op de achtergrond, dus misschien dat het windgeruis daarom extra opvalt.
Update April 2009:
De auto nu 2 jaar in bezit. Via marktplaats hebben we de afgelopen periode dakdragers en winterbanden met velgen gevonden. De dakdragers (orgineel Ford) hebben we een aantal keer gebruikt. Helaas is er een bout afgebroken en zat het restant vast in het bevestigingspunt op het dak. Toen we toch echt de dakdrager weer nodig hadden ivm vakantie een gat geboord, nieuw schroefdraad getapt en we konden weer.
eind 2009: Afscheid
Eind 2009 hebben we afscheid van de Mondeo genomen. Niet dat de auto slecht was of zo, maar we wilde graag een praktischere auto (lees station)en een trekhaak.
Terugkijkend moet ik concluderen dat de mondeo een probleemloze auto is geweest. Al hebben we er maar zo'n 40 tot 50 duizend kilometer mee hebben gereden.
Pluspunten:
- Een dijk van een wegligging.
- Veel zitruimte ook op de achterbank.
- Zitpostie is goed. Al kunnen langere mensen (> 1,90 mtr) last hebben met de ruimte voor de linker voet. Je kan je been in rust net niet strekken.
- Stoelen zijn ok.
- Collection uitvoering mooi compleet.
- Lampjes verlichting zeer eenvoudig te vervangen. Met het loshalen van 2 pennen haal je de hele koplampunit eruit. Een wereldsysteem!!
- 2 liter motor is soepel, niet de stilste (klinkt een beetje rauw), maar wel onderhoudsarm (want distributieketting). Toch bleeft ik terugverlangen naar de VAG 1.8 Turbo die ik in de Skoda had. (hoger kopppel)
- Auto heeft een gunstig gewicht (zelfde gewicht als Octavia I)tov zijn maat. Zeker als je naar de tegenwoordige auto's kijkt.
Verbeterpuntjes:
- Jammer is dat de middenarmsteun niet verstelbaar is. Voor de lekkere ondersteuning staat deze net te ver naar achter.
- Voor het naviagtiesysteem VNR9000, welke in de collection zat, zijn geen updates te verkrijgen. VNR9000 heeft geen aux ingang (maar wel CD wisselaar en zijn weer adapters te verkijgen). Het systeem heeft een aparte maat (1,7 din) waardoor je ook niet zomaar een ander systeem inprikt.
- Deze uitvoering had geen interieurverlichting op de achterbank. Dat was niet praktisch met het vastzetten van bijvoorbeeld kinderzitjes.
- Doordat de hatchback een volwaardig reservewiel meedraagt, is de bodem van de kofferruimte wat hoger dan bijvoorbeeld de station. (heeft thuiskomer). Toch nog ruimte zat.
- Climat Control werkt goed, al regelde ik meestal met de hand bij als de boel op tempratuur was. De blower bleef dan net een tandje te hard draaien.
- Wat opvalt is dat je ,om eenzelfde vertraging te krijgen, net rempedaal krachtiger moet intrappen dan bij veel andere auto's.
- Lekkageproblemen.
- Roestprobleem bij de velsnaden van de portieren. Bij ons nooit een groot probleem, maar het begon wel. Ook een flinke steenslag plek op de motorkap begon te roesten.
Echte grote nadelen had de auto niet. We hebben de auto particulier via Marktplaats verkocht en ik weet zeker dat de volgende eigenaar er nog veel plezier mee kan beleven.
Zelf zochten we iets van een station. Weer gekeken voor een mondeo of passat, maar het is toch een MPV geworden. Een Sharan VR6, waarover ik ook weer verslag zal doen.
ONDERHOUD/PROBLEMEN
- 118.000 km
Eindverslag. Welke probleempjes hebben we met de auto gehad:
90dkm:
- Windgeruis rond linkervoor portier. Ondanks vervanging van rubber, bijbuigen deur en afhangen deur nooit opgelost.
- Lekkage bij de deuren. Ik heb het op internet bij de diverse forums nagezocht en blijkt een echt Mondeo III probleem te zijn. Probleem is dat water wat langs de ramen de deur inloopt op de binnenbekleding terechtkomt. In plaats van dat aan de onderkant de deur verlaat, loopt het dan via de binnenbekleding het interieur in. Lijkt me toch een constructiefoutje, wat eigenlijk niet mag met een auto uit die klasse. Gelukkig laten de binnenpanelen zich makkelijk verwijderen, dus we kunnen zelf maatregelen nemen en wat plastic gespannen. Probleem was opgelost.
Update 100dkm:
- VNR9000 Navigatie set
Hiervoor zijn geen nieuwe CD’s te krijgen. De laatst verkrijgbare versie is die van 2003. Jammer, want het systeem functioneert goed en heeft TMC integratie in de navigatie. Dat laatste beviel zeer goed. Verder heeft de radio geen aux ingang, maar wel weer standaard een CD wisselaar. Er zijn adaptersets zodat je je Ipod op de wisselaar ingang kan aansluiten maar die kosten wel wat. Radio is nooit vervangen.
- Slecht remmen
In het begin remde de auto slecht Na de beurt waarbij de blokken en schijven zijn vervangen was dit verbeterd. De remmen blijven echter wat meer pendaalkracht vragen dan de gemiddelde auto.
- De auto lijkt op snelheid wat naar rechts te trekken.
Dit probleem bleek in de uitlijning en de zomerbanden te zitten. Voor/Achter omgewisseld en het probleem is verholpen.
118.000 KM:
- Wat opvalt is dat de auto bij een koude start niet meteen aanslaat. Het lijkt wel alsof de brandstofpomp eerst druk moet opbouwen voordat je start.
- De voorruitverwarming werkt voor de helft. Helaas de verkeerde helft (die voor de passagier). Ik vermoed een losse aansluiting, maar nooit kunnen vinden waar deze zit.
- Onze auto had last van slepende remmen. Als je uitrolde merkte dat er heel zacht werd geremd. Dit is nooit opgelost. Misschien een exemplarisch probleem geweest.
Eindverslag:
- Verder heeft de auto alleen beurtjes en APK-tjes gehad. Geen grote vervangingen buiten wat slijtage onderdelen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.