Ford Mondeo 1.8 16V 125pk First Edition (2001)

autoreview

Ford Mondeo 1.8 16V 125pk First Edition (2001)

Signalement

UitvoeringMondeo 1.8 16V 125pk First Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf145.000 km
KM-stand laatst185.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nadat ik terugkwam uit de US moest ik een auto hebben om van A naar B te komen. Nadat ik Amerika meerdere luxe auto's in mijn bezit heb gehad wilde ik in Nederland een auto die mij ook een fijn gevoel kon geven.

Na veel zoeken, ben ik op een dag voor de gein gaan kijken bij de Ford sectie op MP (don't get me wrong, ik hou van Ford, ik had alleen geen ervaring met Europese Ford modellen) En daar zag ik hem staan, slechts op 10 km afstand, mijn Ford Mondeo.

Ik ging kijken, en heb gelijk een proefrit gemaakt. Ik was verkocht.
De auto was goed onderhouden en mede door de prijs had ik de knoop doorgehakt.

Goed,het mag duidelijk zijn dat het een fijne auto is... ik zal even specifiek ingaan op de + en - punten.
Te beginnen met de minpunten.

De Mondeos geproduceerd voor 2003 (Facelift model) hebben een aantal kwaaltjes dat specifiek is aan de auto.

Zo heb je grote kans dat er een tikkend geluid uit je inlaat spruitstuk zit. Dit komt doordat er een speling is ontstaan bij wervel kleppen, als hier te lang mee gereden wordt kan een zo'n klep de cilinder in vliegen met alle gevolgen van dien.

Door het gebruiken van verkeerde kit, is het goed mogelijk dat de onderkant van de portieren gaat roesten. Mocht de auto altijd dealer onderhouden zijn, dan wordt dit gratis verholpen.

Het kan zijn dat de ventilatie gaat klapperen, de precieze oorzaak hiervan weet ik niet. Wel is het verholpen bij de Facelift model. Ook is het geklapper weg als je de airco ff uitzet. Zelf heb ik er bijna nooit last van.

Er kan speling ontstaan bij de multiriem spanner. Hierdoor komt er een irritant geratel. Doordat de multiriem nu klappert kan er ook schade ontstaan bij de onderdelen die worden aangedreven door de multiriem.

Zelf heb ik de inlaat spruitstuk al moeten vervangen. Grapje kost 600 euro bij de dealer. Ik heb gelukkig een nieuwe spruitstuk kunnen kopen voor 120 euro en door een vriend kunnen vervangen. Ik was totaal 260 euro kwijt. Let bij het kopen van een nieuwe spruitstuk op dat je een 2003+ spruitstuk koop.

Ik voel nu ook dat de multiriemspanner vervangen zal moeten worden. Onderdeel kost ong. 100 euro op ebay, en vervangen is een eitje.

Ojah, en ik vind dat vergeleken met bijv. een passat, de lak van de mondeo kwalitatief heel wat minder is.

Goed en dan nu de pluspunten

-Auto ligt strak op de weg.
-Goed uitgerust (ClimatControl, Stuurbediening, CruiseControl, zeer goede audio, Elec verw voorruit + spiegels, elec. bedienbare best. stoel, etc etc)
-Erg ruime auto
-Zeer makkelijk in onderhoud als je beetje kan doe het zelven, je kunt de meeste (kleine) dingen wel zelf doen.

Naja voor de rest een goede auto. Echt aan te raden als men een budget heeft en toch aardig wat luxe wil.

Let wel op:
Hij is niet de zuinigste (1 op 13 op de snelweg als je als een opa kan rijden)

-Update 23-06-2010-

Afgelopen zaterdag zijn de subframerubbers vervangen.
Ze waren aardig doorgerot.

Rubbers die er nu onder zitten zijn van speciaal materiaal (polyurethaan). Rubbers zijn stuk stugger dan originele rubbers. Dit heeft een betere wegligging als gevolg. Ook hebben deze rubbers een VEEL langere levensduur.

Subframerubbers vervangen

  • 167.000 km

Afgelopen zaterdag zijn de subframerubbers vervangen.
Ze waren aardig doorgerot.

Rubbers die er nu onder zitten zijn van speciaal materiaal (polyurethaan). Rubbers zijn stuk stugger dan originele rubbers. Dit heeft een betere wegligging als gevolg. Ook hebben deze rubbers een VEEL langere levensduur.

Daaag schotellagers krukas

  • 185.000 km

de motor van de mondeo is vervangen. door versleten zuigerveren en een hoge motorbelasting is er te veel olie gestookt. t blokkie is droog gaan lopen met alle gevolgen van dien.

volgens de dealer is bij de vorige eigenaar de thermostaat kapot gegaan, toen is de motortemperatuur boven de 140 graden c gekomen. dus het zat er aan te komen.

kost weer bijna 2000 euries dit

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.