Ford Mondeo 1.6 TDCi ECOnetic Titanium (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo 1.6 TDCi ECOnetic Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 171.500 km |
Mondeo kan ook kilometervreten
- 171.500 km
Zonder dollen, ik vind dat het tijd is om wat te vertellen over deze klasbak. Ik vond de Avensis van 2007 al een net onderkomen, maar aan het einde van de levensduur voor de leasemannen had die een enorme drankzucht bij de pomp. Dat was voor mij echt een probleem met een slinkende actieradius die op een gegeven moment onder 600 km zakte. De Ford heeft alles veranderd. Van de Toyota kon ik zeggen dat ik het jammer vond om afscheid te nemen. Toendertijd waren er weinig value voor money auto's met de trekkracht van de japanner in zijn 6.
De Ford heb ik meteen laten chippen bij in gebruikname, omdat ik er bij Volvo achterkwam dat het kon op dat motortje. 1.6tdci ongechipt was geen optie.
Wel spannend dus. Zou de auto het houden, ging hij fabrieksopgave halen voor de brandstofrapporten? Ja. Ja en nog eens ja. Ik geef het maar toe, ik ben inmiddels zo verwend dat ik het gewoon vind om te kijken of ik gecombineerd de 1200 km op een 60 liter tank kan halen.Elke dag. De Mondeo is ruimer, zuiniger, heeft een aanmerkelijk betere wegligging, meer comfort in het zitwerk, prima navigatie, betere spraakherkenning, betere verlichting, en eigenlijk is het een betere auto. En ik zeg het pas, na gebruik. De Ford heeft me door de crisis heen getrokken en kost de werknemer ook nog minder. De onderhoudsintervallen zijn alleen relatief kort op elke 20k km, dus je spendeert daar meer geld dan je gewend bent, ik schat rond de 3500 EUR per jaar als je er 50k maakt. Maar goed, je rijdt het ook allemaal op.
Wat hebben we gehad: koppelingsplaten op 50k km, eruit door de chip zullen we maar zeggen, maar ik begrijp dat ze vaker worden vervangen. Stuurkogel op 110k vervangen. En voor de rest gewoon onderhoud. Banden gaan 50k km mee. ik wissel zomer en winter, en ik ken geen genade voor de bochten.Lampjes van de Ford om de 50k km. Eerst links dan rechts. Ik zie op alle reviews hetzelfde probleem van de Ford. Makke: je kan er zelf echt niet bij, dealer vraagt gewoon geld voor het wisselen, 5 min klaar. Volgens mij is dat het businessmodel op de Mondeo. Lampjes zoveel mogelijk vervangen. Dealers blij, lampenboeren blij.
Als je een zuinige diesel zoekt, met ruimte, ik denk dat dit de value for money auto is die je hebben moet. Kwalitatief kan je beter shoppen en emoties op de keuzelijst bij de concurrentie moet je dan niet toestaan, maar ik denk dat als je open staat voor de puur pragmatische inslag van deze allrounder, je met de kleinste portemonnee de langste kilometers kan maken.
Ik heb het gedaan en ik kan je vertellen dat de auto er nog veel meer gaat maken. Of ik dat ben, weet ik nog niet. Of ik in dat geval weer een Ford neem, weet ik ook nog niet. Ik wil in ieder geval de twijfelaar vertellen dat het een goede kar is. En vol. Vol met opties.Stoelverwarming, keyless entry,uitstekende bluetooth, lane departure warning, BLIS en nog een tas vol. En ik heb heel veel gereden. Alle merken. Van Porsche, Mercedes, Daf, Citroen tot Cadillac. In de Daf had ik ook opties. Vooruit en achteruit. Blij dat ik die tijd heb gehad.
Groet,Martijn
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost Titanium -CLIMA-CRUISECONTROL-ISOFIX-NAVI-BLUETOOTH-DEALER ONDERHOUDEN!-ORIGINEEL NEDERLANDS!
- 2011
- 140.034 km

Ford Mondeo Wagon 2.0-16V Titanium Clima Bj:2010 NAP!
- 2010
- 201.918 km

Ford Mondeo BWJ 2013 | 2.0T 203PK Platinum AUTOMAAT | CLIMA | NAVI | SCHUIFDAK | LEDER/ALCANTARA | CRUISE | XENON AD | STOELVERW |
- 2013
- 180.909 km