Ford Mondeo 1.6 16V Trend (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo 1.6 16V Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 187.732 km |
KM-stand laatst | 224.500 km |
heerlijke wagen
- 187.732 km
Op 21 juni is onze zoon geboren, aangezien onze 14 maanden oude dochter nog niet kan lopen, hadden we een duo wagen in de lente gekocht. Op zich paste de duowagen wel in de Astra, maar dan past er niet heel veel meer bij. Tijd voor een andere auto...
Al gauw viel ons oog op het merk Ford en met name de ruime Mondeo. Voorwaarde was wel dat het een hatchback moest zijn en geen burgerlijke station en zeker geen sedan, anders past de kinderwagen alsnog niet door de kofferklep.
Het oog van mijn vrouw viel, vanwege de kleur, op de lichtblauwe auto met, helaas, een vrij hoge km-stand 187k. Aangezien de prijs ons wel aanstond en wij toch vrij weinig rijden per jaar +- 12.000km, zijn we toch wezen kijken. Al gauw was de keuze gemaakt. De vorige eigenaar heeft hem netjes dealer-onderhouden en hij schakelt nog als nieuw.
De opties in deze Mondeo zijn alleen mettalic lak en een aftermarket bluetooth carkit... Verder alles standaard, maar wel luxe:
- gescheiden ECC met airco
- Cruise controle
- 4 elektrische ramen
- Reserve wiel
- elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels
- Stuurwielbediening voor de radio
- boardcomputer
- 16" lichtmetaal
De keuze om voor de 1.6 te gaan met 125 pk was simpel, wij rijden 80% van de ritten in de stad, met een 2.0 145pk rijdt je dan al gauw 1:8. Mijn verwachting van deze 1.6 is een verbruik van 1:9 / 1:10 in de stad. In crisistijd is elk extra gereden km een winst voor de portemonee...
Op de snelweg verwacht ik een verbruik van 1:12 / 1:13.
Een strepentrekker is het absoluut niet, maar dit heb ik dan ook niet nodig met kinderen van 0 en 1 jaar.
Opvallende punten aan de auto:
Op de snelweg met een snelheid van 120km/u draait de motor op 3500 a 3600 tpm dit is een storend geluid, overigens betreft dit de 5-bak.
Dan het acceleren, in elke versnelling pakt de motor ineens bij +- 2000 tpm heel fel op, alsof dan het maximale koppel beschikbaar is, dit terwijl dat pas op 4100tpm zou moeten zijn. Vóór de 2000tpm lijkt er een soort turbo-gat te zitten er gebeurt niet veel en het acceleren gaat allemaal vrij langzaam.
Sommige eigenaren (reviews op internet) vinden de 125pk voor deze 1435kg zware auto te weinig, ik niet. Het past perfect in het plaatje wat ik voor ogen had bij de aanschaf van deze auto. De auto komt goed mee met het verkeer, ook bij het inhalen trekt de auto gemakkelijk weg. Al moet ik wel zeggen dat de 75pk die ik in mijn vorige auto beschibaar had, merkbaar minder was en je dus al snel tevreden bent met meer.
Ervaring na 10.000km
- 198.718 km
Zo mijn eerste 10.000km zitten erop, tijd voor een nieuwe ervaring:
Tot nog toe heb ik geen kosten aan de auto gehad, slechts nieuwe ruitenwissers a 26,99 wel weet ik dat er nieuwe banden aan zitten te komen. De achterbanden vertonen uitdrogingen op de wang van het wiel. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Daarnaast geeft de boordcomputer aan dat er een remlicht kapot is. Steeds als ik zelf kijk doet ie het, maar anderen attenderen mij er ook op, misschien duidt dit op een error in de bedrading. Kortom ook naar even naar laten kijken...
Dan het verbruik, gemiddeld zit ik op zo'n 1:10,5 op zich netjes verbruik als je bedenkt dat dit voor 80% in de stad is.
Vorig jaar heb ik een rit van hier naar Parijs in een vol beladen auto met 4 personen, toen kwam ik gemiddeld verbruik van 1:14,5. Helemaal niet verkeerd dus. Ik zal binnenkort een een update plaatsen over de kosten van bovenstaande
Nog steeds dik tevreden
- 203.000 km
Goed, tijd voor een update van mijn onderhoudsbeurt. Ik had een trilling in het stuur, helaas bleken mijn remschijven krom. Dus een nieuw setje schijven en blokken (voor), 2x nieuwe (all season) achterbanden, een kleine beurt en nieuwe remlichten. Gewoon regulier onderhoud dus, kosten +- 585,= 2 dagen later bleek ineens mijn airco-vloeistof op, dus ook die voor € 80,= laten vullen.
Nieuw probleempje, er lijken een paar draden van de achterruit verwarming te zijn onderbroken, ik zal dus voor een paar tientjes wat zilververf moeten kopen om het fixen. Verder geen reparaties gehad.
Inmiddels rijdt ik wat meer snelweg-kilometers en kom daarmee op een mooie gemiddelde van 1:12, prima prestaties voor een auto van deze grootte en bouwjaar. Het is tenslotte een 1600cc benzine met 125pk.
Even een update
- 224.500 km
Inmiddels weer een ruime 20k verder en vandaag de auto van de garage opgehaald. Hij ging weg voor een APK, wat helaas vanaf nu elk jaar moet, een grote beurt en nieuwe voorbanden. Voor de APK moesten de koplampen worden afgesteld, want deze waren er amateuristisch ingezet. Hierdoor was de lichtopbrengst bijzonder laag, zeker in vergelijking met de mondeo ('09) van mijn schoonvader.
De nieuwe banden heb ik online besteld en laten monteren bij de garage waar ik hem in onderhoud heb. Verder is er een grote beurt uitgevoerd: nieuwe bougies, verse olie, oliefilter, luchtfilter.
In de afgelopen 36.665km die ik in de afgelopen 2 jaar en 20 dagen heb gereden heb ik totaal uitgegeven aan onderhoud en reparaties: € 1240,71 en qua brandstof zijn er 4969,70 euro's doorheen gegaan. Totaal waren dit 3079,67 liters benzine. Kortom een gemiddeld verbruik van: 1:11,9
Helaas is onlangs mijn airco stukgegaan: Schijnbaar is de condensator en een drukventiel stuk, kosten ca. € 400,-. Ik wil het laten maken, maar wacht nog heel even af.
Verder ben ik nog steeds dik tevreden met de auto en hoop er zeker nog zo'n 60k op te kunnen zetten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.