Ford Kuga (2023) #3
autoreview
Signalement
Versnellingen | 1, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 21.000 km |
Toch de betere keuze
- 2.953 km
Na wikken en wegen toch een review voor Autoweek van de Ford Kuga ST-line X PHEV. Voor ik begin de opmerking dat ik een EV rijder ben geweest. Bijna twee jaar met een Citroen E-C4.
Wat een drama dat EV gedoe en hiermee stoot ik ongetwijfeld mensen tegen het zere been. Ik heb het geprobeerd, sterker, mijn vorige private lease zelfs ingekort om naar EV te gaan maar wat een teleurstelling was het. Los van het feit dat het rijbereik te wensen overliet zijn we er gewoon nog niet. Files bij het laden in de winter terwijl je gewoon even door wilt, geen laadpalen wanneer het nodig is etc. etc.
Het zal aan mij liggen maar ik koos er deze zomer voor om a) vaarwel te zeggen tegen Private Lease en b) een stap terug te gaan naar een combinatie in de vorm van PHEV ofwel Plug-In Hybrid en ik heb hier geen moment spijt van gehad.
In het voorjaar van dit jaar kwam de vurige wens van het hele gezin om weer eens naar de alpen te rijden. Maar met de EV van Stelantis zag ik dit absoluut niet zitten gezien de negatieve ervaringen in de winter. Slecht rijbereik en zelfs op een route Noord naar Utrecht overvolle snelladers.
Dat moest weer anders en ik wou toch al terug naar Ford. De Explorer was een optie maar geen WLTP bekend en inmiddels uitgesteld.
Dan de Kuga. Plug-in, toch zeker 50 km bereik (inderdaaad!!!!) en als het nodig is een voldoende 4-cylinder voor als het nodig is. Zo gezegd zo gedaan de Private Lease van de e-C4 opgezegd en zelf bij Ford een Kuga gekocht, geen PL meer. Toevallig een voorraad model met precies wat ik wou en net van de band af begin juli. Recent gebouwd dus geen gedoe met terugroepacties.
Netjes afgeleverd door Ford Sutherland ging ik er mee op pad en nog geen 500km verder op de klok het besluit van het gezin om toch dit jaar nog naar Oostenrijk te gaan. De dag breekt aan, auto nog even aan de stekker thuis en volgeladen aangevangen met de reis. 993 km in totaal tot aan de accommodatie. Na 59! km kalm op de snelweg en een deel provinciaal vindt de batterij het mooi geweest en gaan we over op Hybrid. De motor springt stil en soepel bij en alleen bij accelereren hoor je dat we weer terug zijn bij een "ICE". Prima!
Zonder problemen aangekomen, één keertje halverwege Duitsland een halve benzinetank gevuld. Mooi voorbeeld van regenereren was wel een afdaling vanuit Kühtai. Terug naar het dal is dit vooral lekker scherp bochtjes pakken en vooral naar beneden. Vertrok met 0 km bereik en eenmaal in het dal kon ik weer 23 km elektrisch rijden.
Afijn lang verhaal kort. Op de hele reis een totaal van 2460 km afgelegd waarvan 896 elektrisch waarvan dus maar de eerste lading aan de wallbox thuis. De rest allemaal tijdens het rijden.
Voorlopige conclusie is dat ik ontzettend blij ben voorlopig niet met het volledig EV verhaal mee te hoeven blijven doen. Het was bijzonder met de e-C4 en het rijdt fantastisch maar de zekerheid van kunnen blijven rijden als het op is met zeeën van 'ouderwetse' tankstations om mij heen geeft mij een rustiger gevoel.
Verder over de auto niets dan lof. Alles er op en er aan. De adaptieve cruise control vond ik in het begin zenuwachtig maar is gewenning gebleken.
Voor de rest geen issues te melden. Zal een update geven als ik de 10/15K grens doorbreek later dit jaar.
Toch een update
- 9.500 km
De 10k grens nog niet doorbroken door omstandigheden niet te wijten aan de auto maar toch even een update vlak voor de volgende grote vakantie trip. In de afgelopen 9000 kilometer totaal geen enkel issue gehad anders dan dat de Kuga en de firma Wallbox elkaar sinds september vorig jaar niet meer mogen of aardig vinden.
Het laden gaat prima totdat een 100% status is bereikt. Op een willekeurig moment dat soms wel uren op zich laat wachten besluit de Ford dat het laadstation een storing heeft en dit toont zich dan ook wanneer je instapt om te gaan rijden of via een melding in de App.
Aan het laden ligt het niet. De auto laadt prima op tot het maximum maar ergens gaat er in de communicatie tussen de auto en specifiek Wallbox iets fout. Met de Mustang Mach-E schijnt het met Wallbox ook niet te boteren.
Ik heb veelvuldig contact gehad met Wallbox en legio oplossingen geprobeerd maar Ford zal hier zelf wat mee moeten gaan doen en dat brengt mij op het, voor mij, enige minpunt van de auto.
Qua firmware en updates is het stil geworden. Sync3 is uit gefaseerd en sinds de aankondiging/komst van de Kuga Mk4 met Sync4 is het over en uit op infotainment gebied. Gelukkig hebben we nog Apple Carplay dan wel Android Auto maar op dat gebied is het stil.
Goed genoeg over de perikelen tussen de auto en het laadpunt aan de muur. Hoe is de auto verder zelf?
Niets anders dan lof op dat gebied. De auto voldoet op alle fronten zoals ik verwacht en zelfs met mindere laadsessies deze winter staat het gemiddeld verbruik (wat ik sinds het ophalen, na eigen reset, niet meer heb gerest) op 3,8 liter op de 100 km. Voor een auto van dit formaat absoluut netjes!
We gaan de zomer weer in en de temperatuur stijgt weer. Haal ook geregeld weer ruim 50 kilometer elektrisch en het fossiele verbruik blijft ruim binnen de perken.
Na de vakantie richting de alpen (+3k KM met wat stevige bergwegen) en de eerste afspraak met de dealer zal ik weer een update plaatsen.
En toen was het toch een afscheid
- 21.000 km
Tja. Dan ga je eens rijden in een Capri en dan, voor de lezers van mijn oorspronkelijke review, toch spijt dat ik gestopt ben met volledig EV en overtuigd de Capri enorm mede door zijn riante rijbereik en verbruik!
De Kuga is al bezig een nieuw baasje zoeken en ik ga overwegen (de kans is zeer klein) een review te plaatsen over mijn Capri omdat ik de reacties over deze auto en de Explorer te zielig voor woorden vindt. Dat gejank over de naam die Ford gekozen heeft terwijl het een ode is aan en niet een vervanger van doet mij de nekharen rijzen.
Om toch met een een positieve noot te eindigen over de Kuga (mk3). Zolang je frequent stekkert en niet met een terugroepactie te maken krijgt een prettig rijdende auto die met gemak op de laatste 21k kilometers een verbruik kende van 1 op 26,2. Dit uiteraard op basis van mijn persoonlijke ervaring.
Maar; rijdt je alleen maar op de benzinemotor dan merk je toch wel een kleine domper. De Atkinson-loop doet het geweldig maar turboloos met 152 pk een auto van 1800+ kilo voorttrekken levert een verbruik op van 1 op 15. WEDEROM op basis van mijn ritten en sinds de terugroepactie.
Qua comfort is/was het ongekend maar de wereld staat niet stil. De standaard stoelen in de Kuga zijn veel te kort voor mijn lengte. De zittingen maar ook de zijwaartse steun zijn niet optimaal.
De bagage ruimte is overigens net een bodemloze put. Het houdt niet op en je kan er een gezin van vier met ieder zijn eigen hutkoffer op vakantie makkelijk in kwijt.
Het was gewoon een fijne auto maar als je niet van plan bent een blokhut achter je aan te slepen zou ik persoonlijk even gaan kijken in het EV segment van Ford en laat je alsjeblieft niet beïnvloeden door experts van autobladen en ieder ander die alleen al bij de naam Explorer/Capri/Mach-e last krijgen van hun heupen ga het gewoon zelf eens ervaren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Kuga
Had je deze auto's al gezien?

Ford Kuga 1.5 EcoBoost Vignale TREKHAAK.
- 2018
- 61.383 km

Ford Kuga 2.5 PHEV 225PK Titanium X | Winter pack | Pano | Adapt. Cruise | Half leer | B&O audio | Elektr. A.Klep |
- 2021
- 28.323 km

Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X | Trekhaak | All Season | Winter pack | Elek. achterklep | Adapt. cruise | Camera | 100% Dealer onderhouden
- 2020
- 49.499 km