Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium X (2021) #4

autoreview

Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium X (2021)

Signalement

UitvoeringKuga 2.5 PHEV Titanium X
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf90.200 km
KM-stand laatst95.700 km
Lezerswaardering: 76%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen eerste 3 maanden

  • 94.800 km

Ik kocht deze Kuga als opvolger van een Hyundai IX35. De wensenlijst:

- SUV (once you go SUV you never go back)
- Geheel of gedeeltelijk elektrisch (plug-in)
- Geschikt voor de caravan (bij voorkeur met turbo)
- Ruim voorin èn achterin (ik heb zelf een hekel om achterin een auto gepropt te worden!)
- Budget rond 20K

Ik denk dat we in de opzet geslaagd zijn ;-) . De Kuga heeft een bijzonder ruim interieur. Ik kan met 1.85 mtr makkelijk "achter mezelf zitten". In tegenstelling tot de "ik koop hem toch niet voor anderen" types, hecht ik wèl waarde aan gastvrijheid. Ook met de vorige auto hoorde ik vaak, "zullen we met jouw auto gaan?". Met reden dus...

De wens om geheel of gedeeltelijk elektrisch te rijden maakt de keuze niet heel makkelijk. Elektrisch in combinatie met het budget limiteert je snel tot een Ioniq5 (mijn vrouw vindt hem lelijk) of tot een Polestar 2 met een te hoge kilometerstand (en geen SUV). Makkelijk te krijgen binnen budget is een Audi e-Tron 50 of 55. Het is werkelijk fenomenaal hoeveel er daarvan te koop staan, dus op zoek naar het addertje. Dat is niet moeilijk: het gewicht van een tank! (al snel 2400kg). Laat maar zitten dus. Ik vond hem toch ook al te patserig. Wil je gaan voor een plugin hybride, valt het eigenlijk ook niet mee. Er zijn zat Outlanders te koop, maar dat vind ik gewoon een lelijk en ouderwets ding. De Grandland X en 3008 zijn te krijgen met 4-wiel aandrijving en een niet te versmaden 300PK. Maar de opel is wel erg suf voor een SUV, en de Peugeot vind ik erg mooi, maar ik krijg toch een beetje engtevrees in het interieur, en de achterbank is simpelweg niet geschikt voor volwassenen. Ook is het maximale trekgewicht net aan voor onze caravan, en geeft daarmee geen enkele ruimte voor een toekomstige upgrade.

De shortlist bestond uiteindelijk uit een MG EHS en de Ford Kuga. Wat een mooie auto is die EHS! Vooral van binnen is die eigenlijk veel luxueuzer dan Kuga, met standaard panoramadak, elektrische achterklep, 360 camera en nog veel meer zaken die op een Kuga als extra dan toch weer boven het budget uitsteken. Mijn grootste bezwaren TEGEN de EHS: a) Chinees en b) van Mossel is zelf importeur. Waar moet je dan naartoe bij onenigheid over garantie of coulance?

Meer met het hoofd dan met het hart heb ik uiteindelijk gekozen voor de Kuga dus. En daar heb ik zéker geen spijt van. Wat een geweldige aandrijflijn heeft deze auto! Het samenspel van elektra en brandstof is fenomenaal soepel. Voor mijn gevoel komt dat doordat ook de elektromotor de aandrijving verzorgt via de CVT. Die poetst alle rimpeltjes in de vermogensafgifte volledig glad. Vaak merk je niet eens dat de benzine motor bijschakelt, of juist stopt met zijn bijdrage. Op caravantrekker punt nl vele reviews met niets dan lof. Dat moet ik nog aan den lijve gaan ondervinden, maar heeft mij tóch doen besluiten om af te zien van een auto met turbo. Ook hier waarschijnlijk geholpen door de CVT, die vanzelfsprekend altijd in de juiste verhouding staat voor maximale trekkracht als dat nodig is.

EV-rijden
Het rijden in de EV-nu stand werkt verbazend goed. Met normaal weggedrag blijft er voldoende acceleratie over om vlot te kunnen rijden. In de koude maanden had ik bij volle lading zo'n 35 tot 40 kilometer range. Met temperaturen boven de 10 graden loopt dat vlot op naar de 60. Voor mij voldoende om woon-werk volledig elektrisch te doen. Op mijn werk kan ik zéér gunstig laden, dus dat is prima. Laden gaat wel traag, met max 3,7kW aan de laadpaal en 2,3kW aan de thuislader. Ik heb afgezien van een vaste laadpaal thuis, en een fatsoenlijke en via de home-automation schakelbaar buitenstopcontact op een aparte groep. Ook dat werkt prima, en je wilt niet te snel laden thuis, als je zoveel mogelijk van de zonnepanelen gebruik wilt maken. Als de motor éénmaal aangaat, blijft hij ook aan tot die op temperatuur is. Hierdoor heb je in de winter vaak situaties dat de helft van de rit naar het werk tóch de benzine motor aan staat. Grappig (als je het weet) is dat de benzine motor óók aangaat als je met de grade-assist een diep tunneltje inrijdt. Het heeft mij enige weken gekost om uit te vinden waarom vlak na het vertrekken vanaf mijn werk toch steeds de motor aan sprong, terwijl ik een volle accu had.

Eerste domper
Tja, de al veel besproken laad-ban. Ik heb danwel geen brief gehad van Ford, maar dat komt waarschijnlijk door de recente import. Van een familielid wel de brief gezien, en die geeft een duidelijk signaal: NIET meer laden! Ondanks de volslagen tegenstrijdige berichten bij de RDW en de afwezigheid van de terugroep-actie in FordPass (tot vorige week) besloten toch maar voorzichtig te zijn.

Eerste garage bezoek
Bij aankoop stonden er nog 2 eerdere terugroep-acties open. Deze zouden zijn uitgevoerd, maar staan nog open in FordPass en de RDW. Verder is regulier 90K onderhoud gedaan, uiteraard met oliewissel, maar door van Mossel is de olie-indicator niet gereset. van Mossel geeft niet thuis bij vragen. Via mail is de communicatie uitermate stroef, en via een gecentraliseerde klanten "service". Ik denk niet dat wij vrienden gaan worden met deze dealer. Inmiddels heb ik gevonden dat de olie-indicator zelf te resetten is via het dashboard menu.

Kofferruimte / laadkabel
De eerste storende factor aan de Kuga betreft de laadvloer achterin. Dat is een plank uit één stuk. Gezien de afwezigheid van een reservewiel is er veel ruimte onder die vloer. Maar als je zoals ik enkele kratjes met (in mijn geval) IT-benodigdheden achterin hebt staan kun je die vloer niet meer optillen omdat die kratjes tegen de achterbank aanschurken. Een fantastisch idee is de schuifbare achterbank om de laadruimte te vergroten. Oneindig dom is echter dat daar achter de laadvloer een enorm ravijn ontstaat, waar ik diverse speeltjes, snoepjes, muntjes en een paraplu van de vorige eigenaar aantrof. Dat "probleem" heb ik opgelost door zelf een nieuwe plank te maken met underlayment, die halverwege de kofferbak scharniert, en zo fijn toegang geeft tot de ruimte eronder. Super handig voor de laadkabel en diverse andere zooi die anders door de kofferbak gaat zwerven tijdens het rijden. Het ravijn is ook meteen gedicht door twee neerklapbare eind-plankjes.

Stoelen
Ik gaf slechts 4 sterren voor het comfort op mijn Kuga, ondanks de fantastische soepele aandrijflijn. Ik heb gelukkig geen ST-Line, dus ook de vering is prima comfortabel. Reden voor één ster minder zijn de stoelen. De zit is te kort, de zijdelingse steun te gering. Dat staat een sportief rijgedrag in de weg. Ik heb nadrukkelijk geen last met lange ritten, maar dit is wel een kritiekpunt.

Conclusie na 3 maanden
Al met al ben ik zeer in mijn nopjes met de nieuwe aanwinst. Zeker als je in aanmerking neemt dat het verbruik van deze auto enorm gunstig is. Zelfs zonder te stekkeren haal ik op de meeste trajecten rond de 1 op 20. En dat voor een auto die 400kg méér weegt dan de IX35 waarin ik de 1 op 10 amper haalde. Dat gewicht is trouwens wel een dingetje als je ook nog een caravan hebt. Een E-rijbewijs heb je al snel nodig.

En nu met caravan

  • 95.700 km

Onze eerste ervaring van de Kuga met caravan (Oude Hobby, ca 1300kg) is achter de rug. Er wordt zoveel gejubeld over de Kuga PHEV als caravantrekker, dat het eigenlijk alleen maar kon tegenvallen. Maar ondanks het niet "mogen" stekkeren al geruime tijd, viel het zeker NIET tegen!

Strikt genomen heeft, alleen de benzinemotor in ogenschouw genomen, de Kuga iets minder PK's en NM's paraat. Ik denk dat het vooral de verdienste van de CVT is dat de rijervaring met caravan zo soepel is. Waar ik met de IX35 met 2.0 CVVT motor achter luik echt wel in de 2 plankgas omhoog moest kruipen, moet ik nu een beetje opletten dat ik niet ineens veel harder ga dan het verkeer om mij heen. Wat een fantastische trekker is dit!

We gingen niet ver op vakantie, van Midden Limburg naar Stavelot (ja, we konden de Porsches horen ronken op de camping, vanwege de 6uur van Spa!) maar in het traject zitten toch de nodige snelwegbultjes en steile boerenlandweggetjes. De Kuga vreet ze. Ik rij met deze auto nagenoeg net zo zuinig met caravan, als de IX35 zonder caravan. En dat voor een auto die 400kg méér weegt. Heenweg 11,2L/100km@95km/h, terugweg ca 7,6L/100km@85km/h. Duidelijk merkbaar dus dat je overwegend berg af rijdt op de terugweg. En ik reed achter een vriend aan in een Focus met caravan, waardoor het tempo iets lager lag.

Conclusie: uitermate tevreden over de trek-capaciteit van deze auto!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.