Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium X (2020) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Kuga 2.5 PHEV Titanium X |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 45.000 km |
KM-stand laatst | 55.000 km |
Ford Kuga PHEV na 10,000 km
- 55.000 km
Wij zochten een ruime auto naast de Tesla model 3 van mijn werk om in de zomer de caravan te kunnen trekken en die daarnaast de vele korte ritjes elektrisch kan afleggen. Dit mede omdat we zelf een laadpaal en zonnepanelen hebben. Mijn vrouw werkt op 15 km afstand en daarnaast gaan we vaak in het weekend op pad met de hond.
Je moet dan bij een PHEV nog best even opletten dat je met de caravan niet boven de 3.500 kg uitkomt. Dit gaat bij de Kuga op de kilo af goed.
De Ford Kuga heeft ons aangenaam verrast. Hij is comfortabel, rijdt uiterst prettig in de elektrische stand en de elektrische actieradius werkt perfect voor ons. Na 6 maanden en 5.000 km hebben we 1x moeten tanken en dat kwam door een weekendje Duitsland.
Actieradius winter: 35 km
Actieradius zomer: 65 km
De Titanium X line zit buitengewoon goed in zijn spullen en heeft daardoor luxe aan boord die in de Tesla niet te vinden zijn zoals:
Stuurverwarming
Voorruitverwarming (nooit meer krabben - hoeft in de Tesla natuurlijk ook niet met de APP)
Stoelverwarming op de achterbank (in de winter willen de kinderen niet meer met de Tesla)
Zelf inparkeren functie
Camera aan de voorkant
Elektrische achterklep
Verstelbare achterbank
Verkeersbordherkenning
De sportieve prestaties zijn wellicht niet geheel Ford waardig, maar daar is het de auto ook niet echt naar. Hij stuurt strak maar is te zwaar om een lekker potje te gaan sturen. Met de automaat in sportstand is hij overigens wel lekker vlot. Deze stand gebruikte ik in de bergen om met de caravan er achter toch vlotjes omhoog te rijden. Als je in de bergen omlaag rijdt kan je de regeneratiestand in L zetten waardoor je niet de hele tijd bij hoeft te remmen, ideaal.
Ook de cruisecontrol met automatisch afstand houden werkt uitstekend. Bij Tesla wordt deze uitgeschakeld zodra er iets op de trekhaak zit. Bij de Ford niet en bovendien werkt deze veel beter als die van de Tesla die nog wel eens voor niets vol in de remmen gaat.
Wat verder opvalt:
Grootlichtassitent werkt goed, ook bij tegenliggers
Je kan stroom bewaren voor later (dat deed ik om de file voor de Gotthard tunnel elektrische te kunnen doen)
Als je de accu niet oplaadt, weet hij toch veel kilometers elektrisch af te leggen.
Nadeel: Er komt weer een terugroepactie aan en wij hebben hem niet nieuw maar volgens mij heeft hij inmiddels al 3 terugroepacties achter de rug.
Gemiddelde benzineverbruik na 10.000 km waaronder een rit met de caravan van 3.500 km naar Italië en Oostenrijk: 3,2 per 100 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.