Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium (2023)

autoreview

Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium (2023)

Signalement

UitvoeringKuga 2.5 PHEV Titanium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst39.602 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hele fijne auto

  • 2.891 km

Tot op heden probleemloos, maar het zou ook vreemd zijn als dat met een nieuwe auto anders was. iets comfortabelen, maar iets minder scherp, dan mijn vorige C-Max (1,5l 150pk), maar die was soms wat nerveus. relatief veel auto voor je geld.

Nog steeds zeer tevreden

  • 4.571 km

Over de 1e 3 maanden ben ik zeer tevreden. Er hebben zich geen problemen voorgedaan. De auto is zeer zuinig, regelmatig haal ik meer elektrische kilometers dan Ford beloofd. De auto is zeer comfortabel, al merk je wel dat de auto geen lichtgewicht is. Het comfort gaat wel wat ten koste van de rij dynamiek, deze is wat minder dan ik van Ford ben gewend. De fijne AGR stoelen zijn best vrij hard, de komende tijd ga ik ze op lange afstanden testen. Er staat een trip op het programma van zo'n 3000km met wat bergtrajecten in de Alpen.

Vakantie test

  • 7.431 km

De afgelopen 2 weken via Duisland, Zwitserland en terug via Oostenrijk naar Italië geweest. Een aantal passen gereden tussen den 2150 en 2350 meter. Wat een fijne auto, wat een (elektro)kracht. Bergopwaarts vooral op de sport stand gereden, voor het overige op Hybride (Normaal). Bij afdalen de 'L' stand gebruikt Ondanks dat bijladen niet doenlijk is 40% elektrisch gereden. Wat was het file volg systeem fijn in de file op de Duitse Autobahn. Op de 1e pas (Fluela) een branderige geur, maar volgens het Forum was dat een gevolg van dat de auto voor het eerst hard heeft moeten werken. De AGR stoelen zijn op langere afstanden prettig. Alles bij elkaar genoten van de auto. Terzijde, als je zo een tijdje op buitenlandse wegen rond rijd, dan weet je het Nederlandse wegennet te waarderen. Duisland is 1 Baustelle! We betalen er weliswaar dik voor, maar je hebt wel wat. Mag wel eens gezegd worden.

Bandenwissel

  • 9.462 km

Eergisteren de Bridgestone zomerbanden Turanza Eco ingewisseld voor Michelin Crossclimate all seasons. Ik ben benieuwd of het verschil in gebruik gaat maken. Had de indruk dat de auto iets naar rechts trok in combinatie met ACC en Lane departure. Gelijk met de bandenwissel laten balanceren en uitlijnen en het verschil is goed merkbaar.
Er is nu helemaal niets meer op de auto aan te merken, ik geniet vol op. De rust aan boord en de power zijn heerlijk, vooral. Vooral electrisch of hybride rijdt het heerlijk. Het enige kritiekpunt is dat je goed voelt dat je met een behoorlijke massa onderweg bent. Maar dat is normaal voor een PHEV.

Verbruik in de winter

  • 11.120 km

Dat het elektrische bereik in de winter afneemt is bekend, maar het is toch wel fors, Op een 829km 122,4 kwh geladen (396km; 1:3,2) en 34,4l benzine (433km; 1:12,6). 's Zomers kom ik daar zowel elektrisch als op brandstof 100 km verder, dus 200km voor dezelfde kosten. dat val mij wel tegen.
Voor het overige blijf ik het een heerlijke auto vinden. Wat het gebruik ongetwijfeld negatief heeft beïnvloed, maar oh zo'n fijne optie, is de mogelijkheid om de auto 10 minuten van tevoren te starten. De auto is dan heerlijk warm en ijsvrij, klaar om weg te rijden. Als de batterij voldoende capaciteit heeft gaat dat elektrisch, en is de auto ingeplugd, dan kost dat alleen wat terug-levering van de zonnepanelen. Heerlijk!

Het 1e jaar

  • 19.661 km

De auto heb ik nu ruim een jaar en we hebben de Kuga weer goed kunnen testen op een Roadtrip door Schotland van zo'n 3800km, de hele kust volgend tegen de klok in. Wat een heerlijke en probleemloze auto. De rust en toch de (elektro) kracht zijn een genot. Zonder tussentijds opladen was het nette gebruik 1:19 (aantal gereden km / getankte liters) op deze trip. Volgens de boordcomputer zelfs 1:20 en heb ruim de helft elektrisch gereden.
Enige kritiek die ik kan bedenken is dat de kunststofdelen niet enorm krasbestendig zijn. Daarbij moet ik aantekenen dat bij onze uitrusting een inklapbare rolstoel met hulpmotor en rollator behoren. Het is passen en meten, maar ondanks dat het geen kleine auto is, gaat het. Het interieur en de gebruikte materialen zijn vrij sober, maar daar staan vele fijne (rij) eigenschappen tegenover. En wat is de 360 graden camera prettig als je een km achteruit moet rijden op een 'single road'. (weg was belemmerd door een ongeluk op een pasje vlak onder de top in het Engelse Lake district). De gecertificeerde stoelen zijn zeker hun meerprijs waard. Aan de auto hebben we weer een hoop plezier gehad!

Ongelofelijk zuinig

  • 21.167 km

Een kleine update. Om na de roadtrip naar het Verenigd Koninkrijk de laatste Britse ponden op te maken heb ik op 12 juni in Newcastle getankt. NB.: het is nu eind augustus en dat was de vorige keer dat ik getankt heb. Ik was het bijna verleerd, gisteren ging er dan wel 40 liter in. Nu rij ik 's zomers altijd wat minder, maar dit vind ik indrukwekkend. Ik heb in die ruim 2,5 maand 1652km gereden, waarvan 1111km elektrisch. Na iedere rit thuis opladen en 2x in Rotterdam Zuid bij het bezoeken van mijn favoriete voetbalploeg. Bij mijn favoriete parkeerplek is overigens een laadpaal bijgeplaatst waardoor het aantal laadpunten daar is verdubbeld van 2 naar 4. Vorig seizoen 2x kunnen laden (op ca. 20 bezoeken) en nu 2 op 2. Het komt vanzelf goed met de infrastructuur. Klaar voor de volgende vakantie trip naar Italië met een aantal Alpenpassen in het verschiet.
Verder ben ik overigens zeer tevreden met de auto. Comfortabel, ligt als een blok op de weg en dus uitermate zuinig. De garage heeft hij nog niet gezien, ergens van de winter zal de eerste beurt met een oliewissel nodig zijn.

Mooie rit door de Alpen

  • 24.043 km

De 1e helft van september een prachtige rit gemaakt. Via Oostenrijk naar de Adriatische kust gereden (en terug) totaal zo'n 3200km. Op de heenreis 4 serieuze passen gereden. Achtereenvolgens de Grossglockner, Passo Gardena, Sellapas (mijn favoriet) en de Pordoi pas. wat een heerlijke en zuinige auto is het toch. Nooit kracht tekort en het is duidelijk een auto met Ford genen. Het feit dat je niet kan schakelen mis je geen moment, ook niet in de bocht van een pas met serieus stijgingspercentage. Dynamisch bochtengedrag en toch comfortabel.
Op de terugweg voornamelijk snelweg gereden. Ook dan gedraagd de auto zich uitermate prettig. Op de Fernpas was ik, in de natte sneeuw, blij met mijn Michelin Crossclimate 4-seizoenen banden.

Eerste ondehoudsbeurt

  • 30.100 km

De 1e keer dat ik, op een bandenwissel in november 2023 na, weer eens naar de garage moest. Probleemloze auto, die perfect rijdt. Rijeigenschappen, zoals we van Ford gewend zijn, al merk je wel dat je met wat gewicht onderweg bent. Fijne AGR (optie) stolen. De elektromotor zorgt voor veel rust, kracht en souplesse. Hij nodigt wat minder uit tot sportief rijden dan mijn vorige auto, C-Max 1,5l . Ik heb vernomen dat er een terugroepactie aan zit te komen m.b.t. een probleem met de HV accu. Ford schijnt nog aan de oplossing te werken. De kosten van de onderhoudsbeurt vielen mij wel iets tegen met € 530, terwijl er niets extra's naast het reguliere onderhoud was. Aan de andere kant, de auto is 20 maanden oud met 30.000km op de teller, dus nog geen 2 cent per km. Niet slecht toch.

Testverslag vakantie

  • 39.602 km

Roadtrip gemaakt naar Zuid Europa van 6150km. Voornamelijk met behulp van Google maps (en auto Android), waaraan ik meestal de voorkeur aan gaf boven Ford Sync 3, ondanks update naar de nieuwste navigatie. Wat een heerlijke auto is het toch. Zeer fijn en precies sturend, prima weggedrag en daarbij comfortabel. Kortom zeer tevreden. En dat met een gemiddeld gebruik van 1:17,8. op uitsluitend benzine. Dat is toch best netjes. Tot en vanaf Toscane voornamelijk snelweg, daar tussenin voornamelijk buitenweg. Overigens zie je ook in Zuid-Italië steeds meer laadpalen. Maar helaas, laden is nog even niet toegestaan door een terugroepactie van Ford. Dat is wel een minpunt. Begin juli wordt bij mij de software update geïnstalleerd, en als dan alles in orde wordt bevonden, dan mag ik weer laden.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.