Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium (2020) #3

autoreview

Ford Kuga 2.5 PHEV Titanium (2020)

Signalement

UitvoeringKuga 2.5 PHEV Titanium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst95.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toch nog wat sores vergeten te vertellen

  • 15.000 km

Ben nog wat punten vergeten die zich in de donkere wintermaanden voordeden (verdrongen?)
- Het stuur begon op de snelweg hakerig te worden. Eerst een beetje, maar gaandeweg meer. Het leek alsof je op een fiets reed met defecte kogeltjes in het stuur.

Is in maart vervangen. Lijkt nu goed.

Tijdens de batterijproblemen was de communicatie van Ford beneden alle peil
- De tankkaart kwam in december. En inmiddels recentelijk nog eentje uit coulance.
- De berichten over de batterijupdate kwamen vaker via de media dan via Ford. Ik las dat ook in andere reviews. Heeft Ford Nederland heel slecht gedaan.
- Met de batterij zouden er 'vele nieuwe updates' in de auto gezet worden. De auto zou volgens de dealer 'helemaal anders worden'. Ik heb nooit kunnen ontdekken wat Ford nu precies heeft gedaan, maar merkbaar was het niet. Gelukkig misschien wel.
- Al direct op de dag van aflevering vielen de voorste luidsprekers uit. En dat gebeurde daarna 1 tot 2 maal per week. Aanvankelijk bij de behulpzame dealer was er niets te vinden.
Maar dit uitvallen is heel lastig, omdat je dan ook geen navigatie en ook GEEN telefoon hebt. Dat is echt irritant.
Dit probleem was na drie maal terug naar de garage nog niet opgelost. Maar de updates bij de batterijwissel hebben dit uiteindelijk gelukkig wel verholpen.

Ik heb eind december gedacht om de auto maar te verkopen. Niemand, ook de dealer niet wilde er een redelijke prijs voor geven ondanks dat Ford 'coulance' had beloofd voor klanten die de auto kwijt wilden.

Inmiddels wel tevreden zoals in de eerder review, maar het heeft wel veel geduld en gedoe gekost.

Een compliment voor de dealer Wassink, die altijd geduldig geprobeerd heeft een oplossing te vinden.

Goed onderweg

  • 39.500 km

Comfortabele ruime auto. Stuurt lekker scherp. Geen technische problemen, behalve dan de batterij.

De Kuga PHEV rijdt erg fijn, tot op de snelweg bij meer dan 110 km/h. Zeker op ruw wegdek laten de achterbanden zich dan horen.

Voorstoelen zijn iets te zacht. Ik heb de bestuurdersstoel laten opvullen om verdoofde benen te voorkomen.

We hebben allemaal als Kuga PHEV rijder de batterijproblemen gehad. Maar dat is in maart 2021 opgelost. Ford heeft netjes een tanktegoed uitgekeerd. Dat verzacht de pijn.

Radio en geluidssysteem is prima. Glazen schuifdak, erg fijn tot 80 km/h. Daarboven wel sluiten ivm toenemend geruis en gedender.

De navigatie is beneden peil. Geen oplaadpunten aangegeven. Filemeldingen alleen indien je de auto vrijgeeft (koppelt) met de Ford servers. Privacy? En dan bij files geen omleidingsadvies.

Wel komen er regelmatig irritante meldingen op het scherm als. "Druk op OK om de motor te starten" terwijl je op de snelweg rijdt. En deze kent iedereen inmiddels ook: "Houd je handen aan het stuur" terwijl je op de snelweg zit.

Er is een koppeling met Android Auto en Applecar mogelijk. Maar heb ik nog niet gebruikt.

Gebruik maar weer mijn TomTom 5200. Met updates alle laadpalen zichtbaar en actuele verkeersinfo (via SIMkaart, privacy bij Tom Tom iets beter?)

Verder weinig bijzonderheden.

Staat van de auto:
- Voorbanden 60% slijtage.
- Handgreepje binnenzijde achterklep afgebroken. Wordt voor garantie vervangen
- Hoedenplank was al waardeloos dun en hing regelmatig los. Is op een dag uit de auto gewaaid! Garantie op een uitgewaaide hoedenplank?

De Kuga gaat gewoon lekker door

  • 69.500 km

De Kuga rijdt nog steeds prima. En betrouwbaar. Na de batterijsores die in maart 2021 opgelost zijn, met veel plezier verder gereden. In de zomer op vakantie in Oostenrijk.
Rijden in de bergen gaat op zich prima. Als de batterij leeg is, moet de benzinemotor het meeste werk doet. Op een heel steile helling van +15% is de motor iets te goed hoorbaar naar mijn mening voor deze klasse auto.

Positief is echter het afdalen van een berg. De accu laad heel snel weer een 10-15 kilometer op, waardoor je in het dal weer elektrisch rijdt. Het gemiddeld verbruik was met 1:16 in Oostenrijk niet eens heel slecht.

Ook op de snelweg in Duitsland met 140 km/u in de heuvels nog steeds een verbruik van 1:18.

Met 62000 nieuwe banden rondom laten monteren ter vervanging van de eerste set en een 60000 beurt bij de dealer laten uitvoeren. Dit waren voorzienbare kosten.

De auto gaat vervangen worden. In augustus een Ioniq5 gekocht. Maar die wordt, als het meezit, pas in februari 2022 geleverd.

Heb overigens nog wel even overwogen weer een Kuga te kopen of een Mach E. Hoewel Ford altijd comfortabel-stevig is geveerd, is het comfort en geluidsniveau in de Ioniq 5 van een andere klasse.

De Kuga blijft nog even in dienst

  • 82.000 km

De in augustus 2021 bestelde Ioniq5 is nog in geen velden of wegen te zien.
Doorrijden met de Kuga is geen probleem. Auto rijdt nog steeds zeer betrouwbaar en prettig. Door de hogere temperaturen kunnen we nu weer ongeveer 60 km op de batterij rijden tijdens dagelijks woon-werkverkeer (160 km/dag).
Gemiddeld verbruik: benzine 2,3/100km, stroom, 18 kWh/100 km.
De nieuwe Barum banden die met 62000 zijn gemonteerd voldoen uistekend
Verder weinig bijzonderheden. Prima auto nog steeds.

Ingeruild op een Ioniq 5

  • 95.000 km

Ben tot het eind zeer tevreden geweest mat de Kuga. In het eerste jaar weliswaar problemen met de batterij en de stuurkolom. Maar na de hersteloperatie in maart 2021 hebben we de auto met veel plezier gebruikt tot de inruil in juli 2022.

Kleine punten die beter konden:
- de Ford navigatie en filemeldingen was ook na de update veel minder goed dan de tomtom5200
- De bestuurdersstoel was wat ingezakt. Een stofferder heeft de zitting opgevuld waarna het comfort prima was.
- Het motorgeluid is toch wel opvallend als je de meeste tijd wel elektrisch kunt rijden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.