Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2022) #6

autoreview

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2022)
Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2022)Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2022)Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2022)Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2022)Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2022)Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2022)

Signalement

UitvoeringKuga 2.5 PHEV ST-Line X
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf19.585 km
KM-stand laatst34.550 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Waardige vervanger voor Mondeo?

  • 24.500 km

Vanwege de leeftijd en vrij hoge kilometerstand de Mondeo 2.0Tdci uit 2015 ingeruild op een Ford Kuga PHEV. De Kuga stond al enige tijd op de verlanglijst, net als een Mondeo uit minimaal bouwjaar 2021 want hybride en met automaat. De keuze tussen deze twee maken was lastig en tot aan de dag van aanschaf heb ik nog lopen twijfelen. Inmiddels ruim 4500km later (in nog geen twee maanden) heb ik mijzelf erbij neergelegd en besloten dat ik de juiste keuze heb gemaakt. De Kuga is erg mooi om te zien vind ik, heeft een fijne hogere instap en het interieur ademt een bepaalde rust uit, wat dan weer positief uitwerkt naar mijn rijgedrag. In de Mondeo was het heerlijk om met hoge snelheden lange ritten te maken. De gechipte motor met 200pk en 450nm zorgde op elk moment voor een ruime reserve aan power. Inhalen werd erg gemakkelijk of zelfs een stoplichtsprintje kwam binnen de mogelijkheden. Wel goed kijken wat er naast je staat bij het stoplicht.
De Kuga is best snel, zeker in de sportstand maar hij nodigt gewoon niet uit om flink te boenderen. Dit ligt vooral aan de aandrijving. De CVT werkt soepel en past perfect bij een directie auto bijvoorbeeld maar draait hoge toeren bij vol gas. Wel een mooi geluid als de hybride op benzine loopt. De rust zit hem ook in de elektrische aandrijving. De auto is perfect voor mensen die in alle vroegte van huis weg moeten. De buurt heeft er weinig last van schat ik in.
Zoals gezegd, al snel 4500km met de Kuga gereden en het waren heerlijke kilometers! Zit is prima met mijn 195cm lengte en het stuur, dat ligt gewoon perfect in de hand.
Helaas is er weer een terugroepactie gaande dus is het verboden om de accu op te laden. Dit merk je wel in het verbruik. 6.0L/100km geeft de boordcomputer nu aan. Zonde, hier heb ik hem niet voor gekocht maar ik heb er vertrouwen in dat Ford met een goede tegemoetkoming gaat komen naar de gedupeerden. Een verlenging van de garantie is al gegeven, netjes maar zie ook graag iets tegemoetkoming in benzinekosten. Ondanks deze tijdelijke terugval nog steeds veel plezier in het rijden met de Kuga. Het verbruik valt eigenlijk heel erg mee, zeker voor een auto met dit gewicht. Mijn Mini Cooper met 1300cc had een hoger verbruik in ieder geval.

Conclusie: is het een waardige vervanger van de Mondeo? Eerlijk gezegd vind ik dat een lastige vraag. De Mondeo blonk in bijna alles uit. Enorm verfijnd onderstel, erg stil in het interieur bij 130km/h, lage onderhoudskosten, zuinig en (nog steeds) een geweldige auto om te zien. Wat mij wel opgevallen is in de korte tijd dat ik de Kuga heb, in- en uitstappen gaat veel makkelijker. Zeikpuntje, zo lastig was het in de Mondeo niet. Ook het nemen van verkeersdrempels levert nu geen geschraap onder de voorkant op. De Mondeo ligt laag, erg laag. Verder vind ik het overzicht in de Kuga prettiger. Je kijkt wat meer van boven naar het verkeer om je heen. Tevreden dus!

Software aangepast

  • 34.550 km

De kilometers lopen snel op en nog steeds ben ik onder de indruk van de Kuga. Rijcomfort is in verhouding met de Mondeo wat minder uitgekristalliseerd, de Kuga voelt af en toe wat Amerikaans aan door de iets hogere veerwegen maar storend is dit niet. Inmiddels heb ik de software kunnen laten aanpassen waardoor elektrisch laden weer binnen de mogelijkheden ligt. Deze week ook gecompenseerd door Ford met €120. Een kleine tegemoetkoming maar ben te enthousiast over het weer kunnen laden om mij daar druk over te maken. De zonen vinden de Kuga ook heerlijk vanwege de ruimte achterin. Serieus, dat is beter dan in de Mondeo. Teleurstelling alom als wij er een keer voor kiezen om op familiebezoek te gaan met de Focus van mijn vrouw. Dat zit echt krap als je zoon 2m lang is.
Afgelopen weekend ontdekt dat de isolatie in de wielkasten ten prooi is gevallen aan vermoedelijk steenmarters. Laat ik de eerstvolgende beurt naar kijken. Verder geen bijzonderheden te melden. Adaptieve cruiscontrol vraagt wel nog steeds gewenning. Remt flink af en trekt traag op bij rotondes indien achter ander verkeer. Verder alleen nog maar hulde.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.