Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2021) #9

autoreview

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2021)

Signalement

UitvoeringKuga 2.5 PHEV ST-Line X
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf35.000 km
KM-stand laatst38.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Kuga ST-X Line

  • 35.000 km

De Ford Kuga MK3. Een auto die al wel wat langer op het verlang lijstje stond, maar eigenlijk nooit of binnen budget kwam of gewoon niet "op het pad".

De vorige auto was een BMW 218i GranTourer. Qua uiterlijk misschien niet de mooiste BMW, maar qua ruimte misschien wel de beste. Met een kind die in een vaste stoel zat en een baby die nog in de maxicosi lag had de BMW ver uit het meeste ruimte op de achterbank. De combinatie van mijn lengte (2m) en een maxicosi base is qua auto zoeken erg lastig. De baby moet achter de bestuurder zodat vrouw lief zich gemakkelijker kan bemoeien met de kleine smurf. De Mazda CX5 was al afgevallen qua ruimte, de Ford Kuga net buiten het budget en de BMW viel eigenlijk op alle vlakken dan vaak het best op.

Kinderen in de stoelverhoger, BMW "opgereden", dus tijd voor wat nieuws!

Ik rij redelijk wat kilometers voor woon-werk verkeer, maar de stap naar een diesel wilde ik niet maken. Veel al volledige brandstof motoren, zo ook de 3cilinder van de vorige BMW, verbruikten vaak te veel, dus de zoektocht begon naar een leuke, sportieve, liefst ruimere en hoge Hybride.
Volkswagen, Skoda, BMW, allemaal passeerden ze de auto verkoop sites, maar geen daarvan was nou net precies de juiste. Totdat ik weer langs de Ford Kuga kwam en deze nu wel in het budget viel. Dit moest hem worden!

Meerdere Kuga's online bekeken. Een ding werd als snel duidelijk. De optie eisen welke ik gesteld had waren misschien wat hoog, maar ik wist zeker dat ik hem kon vinden.
Lange avonden gingen voorbij met zoeken, met bijna het gevoel dat ik mijn eisen misschien naar beneden moest schroeven totdat de vrouw een Kuga doorstuurde. Deze was perfect!

Het begon al met de uitvoering en kleur. Een ST-Line X met een soort gebroken, metallic witte kleur. Camera achter én voor, Panorama dak en mooie grote 20inch wielen eronder.

Afspraak gemaakt en een proefrit gereden. Wat een genot! Dit moest hem worden!
Een week later hebben we hem opgehaald en vrijwel meteen kreeg hij een vuurdoop om ons 1300km naar Zuid-Frankrijk te brengen.

Hoe bevalt de Kuga tot nu:
Het rijden zelf gaat echt heerlijk. Zonder problemen 1300km naar het zuiden gereden. De auto rijdt bijna volledig vanzelf met adaptieve cruisecontrol, de lane assist en stuurhulp. Af en toe vergeet je bijna zelf te sturen, zo vanzelf en soepel gaat het. De Kuga geeft zo nu en dan aan dat je wel het stuur moet vasthouden. Als hij dit niet zou doen vergeet je echt bijna zelf te sturen!

De auto staat op 245/45/20. Sommige zeggen dat hij dan niet comfortabel genoeg is, maar ik moet zelf zeggen dat het me alles meevalt. Ik hou dan ook wel van een stuggere auto waarbij je de weg goed kan aanvoelen. Daarnaast staan deze wielen naar mijn idee ook het mooiste. Soms moet je iets comfor inleveren, maar het oog wil ook wat! Verder stuurt de auto waar nodig lekker sportief en strak. Wel merk je bij het remmen dat je met een wat zwaardere auto op pad bent, maar met een beetje vooruit kijken is ook dit geen enkel probleem.

De stoelen zitten prima. Het zitvlak is wat aan de korte kant voor mijn 2 meter, maar stukken van 4 uur aan een gesloten rijden is echt geen probleem.

De koplampen zijn echt een wonder. De led koplampen met automatisch groot licht assistent zijn echt een wonder. De auto probeerd op elk moment zo veel mogelijk van de weg te verlichten. Mocht er een tegenligger komen draait hij de koplampen zo dat er een zwart vlak gecreerd wordt precies op het plekje waar de tegenligger rijdt.

Het verbruik bevalt erg goed. De gehele rit op de automatische stand gereden waarbij er lekker door gereden is door de snelheidslimieten van 130km/u. De cruisecontrol geeft bijna de gehele rit na Parijs op 135km/u gestaan.
Bij aankomst op bestemming gaf de auto aan dat er 1315km gereden is, hij gemiddeld 6.5L op 100km heeft verbruikt, en van de 1315km 233.6km electrisch heeft gereden. Dus ook met een hogere snelheid op de cruisecontrol, vol geladen auto met spullen, 2 volwassenen en 2 kinderen bevalt het verbruik ook goed.

Al met al is de heenrit erg goed bevallen. Ook in Zuid-Frankrijk heeft de auto zich erg goed bewezen. Heerlijk om op de camping volledig electrisch te rijden, ondanks dat er geen laad mogelijkheden op de camping zijn. Toch zorgt de auto dat je over het algemeen bij rustig rijden electrische capaciteit hebt om een stukje elektrisch te rijden.

Nu nog even wachten op de terugrit, want met het plezier en gemak van het rijden is het stiekem echt wachten tot je weer een stuk mag rijden.

Daarna zal ik weer een vervolg schrijven.




Vuurdoop gehad!

  • 38.000 km

Hij heeft zijn vuurdoop gehad!
We zijn na een lange rit gelukkig weer heelhuids aangekomen op het thuishonk en wat heeft de Kuga het onwijs goed gedaan! De heenreis was al super, maar ook de ritjes door Frankrijk zijn goed bevallen. De terugreis ging spoedig en ook deze is goed bevallen.

Maar wat is er nu dan zo goed bevallen? De hele auto eigenlijk wel. Tuurlijk zijn er altijd punten welke beter hadden gekund of anders hadden moeten zijn, maar over het algemeen is de Kuga echt een reis auto, gemaakt om lange stukken mee te cruisen, maar ook niet vies is om op mooie bochtige wegen lekker te sturen. Ja, je merkt dat de auto inderdaad wat zwaarder is. Maar ondanks zijn relatief hoge gewicht stuurt hij heerlijk door de bochten heen. Vooral op de sportstand voelt het gas pedaal goed aan, gebruikt hij zijn volledig gecombineerde vermogen om zo snel mogelijk te accelereren. Van 0 naar 100 is de Kuga van dit bouwjaar niet heel bijzonder. Ergens rond de 9 seconden wordt er aangegeven. Toch voelt hij een stuk sneller aan door zijn traploze versnellingsbak. Hij zet met een mooie vermogens curve goed alle kracht over op het wegdek. Als je rond de 80km/u rijdt en dan goed op het gas gaat voelt hij lekker vlot aan en ook op de lange Franse snelwegen komt hij zeer goed mee met het verkeer en heb je altijd vermogen genoeg.

Nu wat interessante cijfers waarbij op de snelweg de cruisecontrol bijna de gehele rit op 135km/u heeft gestaan
- Gehele rit: 3078KM
- Gemiddeld verbruik: 6.7L per 100KM
- Totaal aantal elektrische: 683km (!)

Vooral de volledig elektrische cijfers vallen mij op.
Op de camping was er geen mogelijkheid om de auto te laden, dus konden we alleen thuis met een volle accu wegrijden. Dat betekend dat de auto een goede 620km zelf heeft geproduceerd en verbruikt. In Kuga taal betekend dat een goeie volle tank benzine! De Kuga is in staat om eigenlijk altijd wel bij zeer lage snelheid, bijvoorbeeld over de camping, volledig elektrisch te rijden ondanks dat hij 0% aangeeft. Vooral na een ritje naar de supermarkt heeft hij voldoende elektrische capaciteit opgebouwd om de langzame stukken elektrisch te verplaatsen. De aangegeven elektrische kilometers geven ook aan dat de Kuga prima in staat is om vrijwel altijd stroom te produceren en zelf te gebruiken wanneer hij denkt dat dat het beste is.
Ik heb de auto de gele vakantie alles zelf laten regelen. Ik ben niet bezig geweest met de stand Vol Elektrisch, Later of gebruik gemaakt van de brandstof motor om de accu op te laden. Wel heb ik af en toe bij flinke berg afdalingen de L gebruikt om zo meer stroom op te wekken welke eigenlijk vrijwel meteen weer werd gebruikt bij het omhoog rijden van de volgende heuvel / berg.

Zijn er ook nog min punten opgevallen?
Ja, deze zullen persoonlijk zijn, maar wel aanwezig.
- De brandstof tank is vrij klein. Hierdoor moest ik opletten om de uitgestrekte Franse snelwegen om op tijd de tank vol te gooien. Hier hoefde ik bij eerdere auto's niet druk over te maken.
- Adaptieve cruise-control. Op de 80 wegen prima, maar op de snelweg minder indrukwekkend. Ik kan er nog niet zo goed aan wennen. Er moet voor mijn gevoel erg vroeg van baan gewisseld worden bij het inhalen zonder dat de Kuga op de rem stapt. Ook een aantal moment gehad dat er gewisseld werd van rijbaan, maar de auto alsnog behoorlijk hard op de rem stapte. Dit is vooral in de nacht erg vervelend.
- De drempel bij de deuren blijft ALTIJD vies. Ik heb de auto meermaals gewassen in de wasbox op vakantie, maar de drempel achter de deur had altijd nog extra aandacht nodig. Misschien hadden mijn eerdere auto's dit ook allemaal, maar valt dit vanwege de witte kleur nu meer op.
- De kofferbak/hoedenplank. Deze heb ik verwijderd voordat we de auto gingen inladen. Deze zit eigenlijk altijd in de weg en mocht er iets net te hoog uitsteken vouwt hij zichzelf helemaal op en raakt hij beschadigd.

Nu dan ook zeker wat pluspunten op een rijtje!
- De kinderen hebben zowel de gehele heen als terugweg bijna geslapen op de achterbank. Hun commentaar was dat de achterbank beter zat als de BMW, dus ja... dat zegt genoeg:)
- Wederom de volledige Led koplampen. De proberen altijd zoveel mogelijk licht op het wegdek te krijgen.
- Het rij comfort van de auto is indrukwekkend goed. Het sturen, de wegligging is echt prima.
- De camera in de neus. Ik heb deze bijna elke dag meermaals gebruikt. Zo makkelijk om om het hoekje te kunnen kijken. Op de camping heeft deze echt zijn waarde laten zien. Rijdend over de krappe camping straatjes waarbij je een blinde afslag op moet met spelende/rennende kinderen en andere auto's. Even het neusje voorbij de hoek, camera aan en je kon meteen zien of je kon gaan of niet!
- Het op afstand starten van de auto is echt genieten. Terwijl je in de supermarkt staat de betalen, even via de app de auto aanzetten en weg rijden in een volledig voorgekoelde, ijskoude auto terwijl het buiten 35+ graden is!


Al met al heeft de Kuga zich echt bewezen als prima reis auto. Ik ben erg blij met de keuze en ben blij dat we voor deze variant zijn gegaan. Lang geleden dat ik een auto heb gehad waarbij ik tijdens het weglopen altijd weer even achterom moet kijken. De telefoon VOL met nieuwe mooie foto's staat en ik nu al niet kan wachten op de volgende woon/werk rit!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.