Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2021) #9
autoreview

Signalement
Uitvoering | Kuga 2.5 PHEV ST-Line X |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 35.000 km |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Ford Kuga ST-X Line
- 35.000 km
De Ford Kuga MK3. Een auto die al wel wat langer op het verlang lijstje stond, maar eigenlijk nooit of binnen budget kwam of gewoon niet "op het pad".
De vorige auto was een BMW 218i GranTourer. Qua uiterlijk misschien niet de mooiste BMW, maar qua ruimte misschien wel de beste. Met een kind die in een vaste stoel zat en een baby die nog in de maxicosi lag had de BMW ver uit het meeste ruimte op de achterbank. De combinatie van mijn lengte (2m) en een maxicosi base is qua auto zoeken erg lastig. De baby moet achter de bestuurder zodat vrouw lief zich gemakkelijker kan bemoeien met de kleine smurf. De Mazda CX5 was al afgevallen qua ruimte, de Ford Kuga net buiten het budget en de BMW viel eigenlijk op alle vlakken dan vaak het best op.
Kinderen in de stoelverhoger, BMW "opgereden", dus tijd voor wat nieuws!
Ik rij redelijk wat kilometers voor woon-werk verkeer, maar de stap naar een diesel wilde ik niet maken. Veel al volledige brandstof motoren, zo ook de 3cilinder van de vorige BMW, verbruikten vaak te veel, dus de zoektocht begon naar een leuke, sportieve, liefst ruimere en hoge Hybride.
Volkswagen, Skoda, BMW, allemaal passeerden ze de auto verkoop sites, maar geen daarvan was nou net precies de juiste. Totdat ik weer langs de Ford Kuga kwam en deze nu wel in het budget viel. Dit moest hem worden!
Meerdere Kuga's online bekeken. Een ding werd als snel duidelijk. De optie eisen welke ik gesteld had waren misschien wat hoog, maar ik wist zeker dat ik hem kon vinden.
Lange avonden gingen voorbij met zoeken, met bijna het gevoel dat ik mijn eisen misschien naar beneden moest schroeven totdat de vrouw een Kuga doorstuurde. Deze was perfect!
Het begon al met de uitvoering en kleur. Een ST-Line X met een soort gebroken, metallic witte kleur. Camera achter én voor, Panorama dak en mooie grote 20inch wielen eronder.
Afspraak gemaakt en een proefrit gereden. Wat een genot! Dit moest hem worden!
Een week later hebben we hem opgehaald en vrijwel meteen kreeg hij een vuurdoop om ons 1300km naar Zuid-Frankrijk te brengen.
Hoe bevalt de Kuga tot nu:
Het rijden zelf gaat echt heerlijk. Zonder problemen 1300km naar het zuiden gereden. De auto rijdt bijna volledig vanzelf met adaptieve cruisecontrol, de lane assist en stuurhulp. Af en toe vergeet je bijna zelf te sturen, zo vanzelf en soepel gaat het. De Kuga geeft zo nu en dan aan dat je wel het stuur moet vasthouden. Als hij dit niet zou doen vergeet je echt bijna zelf te sturen!
De auto staat op 245/45/20. Sommige zeggen dat hij dan niet comfortabel genoeg is, maar ik moet zelf zeggen dat het me alles meevalt. Ik hou dan ook wel van een stuggere auto waarbij je de weg goed kan aanvoelen. Daarnaast staan deze wielen naar mijn idee ook het mooiste. Soms moet je iets comfor inleveren, maar het oog wil ook wat! Verder stuurt de auto waar nodig lekker sportief en strak. Wel merk je bij het remmen dat je met een wat zwaardere auto op pad bent, maar met een beetje vooruit kijken is ook dit geen enkel probleem.
De stoelen zitten prima. Het zitvlak is wat aan de korte kant voor mijn 2 meter, maar stukken van 4 uur aan een gesloten rijden is echt geen probleem.
De koplampen zijn echt een wonder. De led koplampen met automatisch groot licht assistent zijn echt een wonder. De auto probeerd op elk moment zo veel mogelijk van de weg te verlichten. Mocht er een tegenligger komen draait hij de koplampen zo dat er een zwart vlak gecreerd wordt precies op het plekje waar de tegenligger rijdt.
Het verbruik bevalt erg goed. De gehele rit op de automatische stand gereden waarbij er lekker door gereden is door de snelheidslimieten van 130km/u. De cruisecontrol geeft bijna de gehele rit na Parijs op 135km/u gestaan.
Bij aankomst op bestemming gaf de auto aan dat er 1315km gereden is, hij gemiddeld 6.5L op 100km heeft verbruikt, en van de 1315km 233.6km electrisch heeft gereden. Dus ook met een hogere snelheid op de cruisecontrol, vol geladen auto met spullen, 2 volwassenen en 2 kinderen bevalt het verbruik ook goed.
Al met al is de heenrit erg goed bevallen. Ook in Zuid-Frankrijk heeft de auto zich erg goed bewezen. Heerlijk om op de camping volledig electrisch te rijden, ondanks dat er geen laad mogelijkheden op de camping zijn. Toch zorgt de auto dat je over het algemeen bij rustig rijden electrische capaciteit hebt om een stukje elektrisch te rijden.
Nu nog even wachten op de terugrit, want met het plezier en gemak van het rijden is het stiekem echt wachten tot je weer een stuk mag rijden.
Daarna zal ik weer een vervolg schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Kuga
Had je deze auto's al gezien?

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line Elektrische Trekhaak I Driver Assistance Pack I Adaptive Cruise Control I 360 Camera I Automaat I
- 2020
- 47.495 km

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X | Trekhaak Elektr. | Panoramadak | Head Up | Winterpack | Cruise Control Adapatief | Full Led | Parkeercamera | B&O |
- 2021
- 54.002 km

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X Graphite Tech Edition | Panoramadak | Elekt. Trekhaak | Head Up | Winterpack | Cruise Control Adaptief | Full LED |
- 2024
- 22.158 km