Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2021) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kuga 2.5 PHEV ST-Line X |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 20.000 km |
KM-stand laatst | 31.345 km |
De eerste 500 Km
- 20.500 km
Nette auto in de kleur waarin Ford 'm vroegah het liefst maakte. Van alles erop en eraan dat ik niet ken, waaraan ik moet wennen of waarvoor ik daadwerkelijk de handleiding moest lezen. Ook zoiets, in de handleiding van een moderne auto staan bijna meer waarschuwingen dan uitleg. De auto kan van alles maar u bent en blijft ten alle tijde zelf verantwoordelijk voor het besturen van het voertuig. Dat de auto zomaar een noodstop kan maken omdat een situatie verkeerd geïnterpreteerd wordt, is dan gewoon pech of zo.
Eerste indruk
De eerste rit van 55km kost nog geen 2L benzine en dan was er nog 26KM accu over, schiet mij maar lek. Dit was 50/50 snelweg/B-weg dus representatief zal het niet zijn maar dit zijn ritjes die ik vaker maak. Ik ga op zoek naar het lifetime verbruik benzine in de hoop dat dit ergens in een van de schermen verstopt zit. Uitgaand van 6L/100Km op benzine en 17KwH/100Km elektriciteit weet ik bij benadering hoeveel er over de eerste 20.000km elektrisch gereden is. Kan ik de cijfers niet in een boordcomputer vinden dan reset ik alles, begin ik bij 0 en zie ik wel wat mijn eigen verbruik is.
Vooralsnog is er een boordcomputer die aangeeft dat van 412 km, 7575 elektrisch is gereden en 6.1L/100km. Dat past niet helemaal maar op een km stand van iets meer dan 20.000km, 7500km elektrisch is er iets meer dan een derde elektrisch gereden door de eerste eigenaar. Ik hoop dat de tweede eigenaar dit beter gaat doen!
Vergelijken met m'n vorige auto - een Opel Ampera - moet ik sowieso niet te vaak gaan doen. Het mooiste daaraan was dat zolang je accuvermogen had, je vol gas kon geven en dan was er nog alleen elektrische aandrijving, de ICE kwam er pas aan te pas als de accu leeg was. Als je in de Kuga gas geeft - ook met nog volle accu - dan schiet direct de ICE aan. Daarnaast lag de Ampera nogal wat anders op de weg maar ik moet wel zeggen dat bijvoorbeeld de geluidsisolatie van de Kuga dik wint. Alle grappen en grollen van een verstelbare (verwarmbare) achterbank/leuning, overal USB poorten, elektrisch bediende achterklep, allemaal leuk en mooi maar ik kon en kan goed zonder maar ok het zit er nu eenmaal op.
Android Auto / Apple Carplay is voor mij een mooie uitbreiding, hiermee doet het er niet echt meer toe als de kaarten van je auto achterlopen en je hebt meteen live traffic. Fijn dat de diverse displays van de auto de informatie van de navigatie overnemen, dus ook als je auto/carplay gebruikt geeft de HUD aan wat je op de volgende rotonde moet doen. Hoe de airco / verwarming werkt zal moeten blijken, met een beetje mazzel werken beide goed, intuïtief en gaat niet bij elk wissewasje de motor aan.
Het instellen van een tijdschema voor opladen vind ik leuk gevonden al is de interface niet erg intuïtief. Per laadpaal-locatie kan je een schema instellen of je er direct wil laden of in een bepaald tijdvak. Zo kan je thuis automagisch je daltarief gebruiken en daarbuiten direct laden omdat daar helaas nog geen wisselend tarief is en je ergens anders waarschijnlijk niet zal overnachten. Het smart in "Smart laden" gaat helaas alleen op voor de leverancier, wij lappen gewoon een plat tarief - verhoogd vanwege de Oekraïne/energieoorlog en nooit meer omlaag - ook al kost op sommige momenten een KwH helemaal niets, de consument ziet er niets van.
Ik moet er aan wennen en het moet zich allemaal gaan bewijzen. Ik heb de type-1 stekker van m'n laadpaal vervangen door een type-2 zodat ik thuis kan laden (10 minuten werk, stekker kost EUR 55). Nu ga ik deze machine gewoon gebruiken en zie ik wel wat het verbruik is, waar irritaties zitten enzovoorts.
Hulptroepen
Ik begrijp intussen beter waarom mensen soms zo achter een ander aan sukkelen, die hangen lekker op ACC. Is dan wel even raar opkijken als die voorligger uit voegt, dan gaat je eigen apparaat opeens accelereren naar de ingestelde snelheid en dat gaat best rap! Ik stel me voor dat je ACC beter niet in de bergen gebruikt; je volgt een auto die een stuk langzamer rijdt dan jij hebt ingesteld, de voorligger is de haarspeldbocht door, ACC denkt dat de weg vrij is en midden in de bocht gaat het gas erop. Zo had ik ook al een grap met de "LIM" stand waarbij je een 30KM zone inrijdt bij wegwerkzaamheden. Twintig meter verderop staat een hectometerpaaltje met 50/u dat herkend wordt dus geeft je auto een dot gas. Ja, het is echt even wennen en zeker een uitdaging om te bepalen welke hulptroepen je wanneer aan of uit zet.
Ondertussen heb ik wat van de zogenaamde intelligentie uitgezet, de LIM stand heb ik op handmatig gezet waardoor deze wel bij activeren wel een hint geeft op basis van de gedetecteerde maximum snelheid, maar deze niet automatisch aanpast als vier meter verderop een andere snelheid wordt gedetecteerd. Ik heb van de collision-detect het zelf remmen en uitwijken uitgezet, ik let zelf wel op en wens geen noodstop als een sensor iets aangeeft als obstakel terwijl het dat heel niet is. Een waarschuwing is dan genoeg.
Irritaties
De eerste minimale irritatie is de brakke stem van de navigatiedame, die heb ik het zwijgen direct opgelegd. Lastiger wordt het met de afwatering van de auto. Als je auto half op de stoep staat (rabat) en je doet aan de stoepzijde de achterdeur (niet achterklep) open dan loopt er een stroompje water zo je auto in. Op de drempel en mat, niet op de achterbank maar toch. Het zijn niet een paar druppels maar echt wat water wat je niet zonder doekje weg kan werken. Vroeger hadden auto's een dakgootje wat dit soort grappen voorkwam, tegenwoordig is dat uit de gratie. Bij een SUV van tegenwoordig kan de aerodynamica hier haast niet de reden voor zijn, dit blijft gelijk aan een zeecontainer op wielen. Wat dan wel de reden is? Ik hoor het graag.
Mijn eerste 1000 Kugameters
- 21.000 km
Verbruik
Ik heb nu 70% van mijn kugameters elektrisch gereden, ik hoop dat dit zo blijft of beter wordt. Ik heb het idee dat regeneratie iets meer doet dan in de Ampera, misschien heft dat de hogere luchtweerstand/verbruik op. De boordcomputer meldt nu 1,6L / 100 kugameters, daarmee zal de 6,1 van de vorige eigenaar een stuk beter worden. M'n Ampera was ook nooit geladen door de eerste eigenaar, ik startte op 7 en eindigde op 2,5 Het zal wel een paar jaar gaan duren met 15.000 per jaar maar de 6.1 is inmiddels al 6.0, jeej!
Fijne verrassingen
* Na intussen een aantal verschillende auto's nu de eerste waarin mijn vrouw achterin kan zitten zonder misselijk te worden. Meestal moest een barfbag bij de hand zijn vanwege haar wagenziekte maar in de Kuga kan ze zonder, de hogere zit en het meer lineair afremmen dan de Ampera is erg positief.
* De bak licht die 's avonds aangaat is wat mij betreft overkill, je raakt er als bestuurder snel aan gewend. Tegenliggers hebben nog niet naar me zitten seinen dus kennelijk is het niet oogverblindend voor hen. Ik wil er niet aan denken hoe het over een tijdje voelt om in een huurauto met halogeen verlichting te rijden, waarschijnlijk stap ik uit om de werking van de halokaarsjes te controleren.
* Geen toetermans meer bij het aansluiten van de laadkabel, fijn voor de buren midden in de nacht. De Ampera vond het nodig om met de claxon te laten weten dat de laadkabel was aangesloten op een levelnde laadpaal. Dat een aantal LED's aangeeft hoe vol de accu is en het kunnen ontkoppelen met een druk op de knop is fijn. Het kunnen terugzien van de sessies in FordConnect is een leuke bijkomstigheid, al mis ik daar wel de geladen KwH's.
* Met de achterbank deels plat kan m'n fiets misschien in de auto in plaats van op het dak. Dat scheelt op vakantie een stuk in verbruik en herrie en ik zat toch niet heel ontspannen met 165/u en m'n racefiets op het dak al zegt zuignapleverancier Talon dat het kan.
* De rubber bescherming die naar buiten klapt als je je deur opengooit is fijn, zo blijft je deur tenmiste mooi en onbeschadigd.
Irritaties
Vooralsnog een paar kleinere dingetjes, allang mooi als het hierblij zou blijven :)
* Een dagteller die tot maximaal 9999 km telt, waarschijnlijk dus ook voor elektrische kilometers. Dat is jammer want dan heb je in de auto geen lifetime verbruik. Je zou toch verwachten dat Ford de Kuga heeft gebouwd voor meer dan 9999 km, waarom dan de dagteller niet?
* Ondanks DAB en koppeling aan WiFi van thuis - wat mooi werkt voor de OTA updates - wordt de zomer/wintertijd niet automatisch overgenomen. De klok kan de tijdzone bijhouden maar kennelijk niet de klok zetten. Is dit een irritatie? Mwja toch wel, zoiets hoort gewoon automatisch te gaan, per tijdzone is de zomer-/wintertijd bekend.
* Het dashboardkastje is niet gekoeld? De airco zit er ongeveer achter dus waarom dan niet, dit is echt een gemiste kans en met de steeds hogere temperaturen in de zomer zou het praktisch zijn om een boodschap gekoeld mee naar huis te kunnen nemen. Note to self: in de zomer de campeerkoelkast in de auto.
* Het geluid van het Bose systeem vind ik flink onder de maat. Voorin is het nog redelijk maar als je het geluid wat meer midden in de auto wil hebben dan blijft er maar weinig over, zitten in de achterdeuren van die kartonnen luidsprekers uit een Lada of zo? Dit roept tzt om een upgrade, als ik op de markt kijk dan valt er gelukkig genoeg te kiezen maar dit kan beter.
* OK je krijgt niet veel auto's meer met een echte hoedenplank, maar dan nog. Dat schaamlapje met die clipjes zo, dat had toch beter gekunt? Gelukkig zit het niet vaak in de weg maar wat doe het wel? Met het privacyglas kijk je achter toch niet naar binnen.
* Waarom schiet met 12 graden buitentemperatuur en volle accu de motor aan als ik in EV-only (D+L) rijd en m'n gaspedaal loslaat? Afremmen op de motor want de accu is vol of zo? Volstrekt onbegrijpelijk. Nog 1 keer dan: de motor is voor aandrijving, remmen zijn voor vertraging. Echt...
* Ik erger me al jaren aan al die idioten die ellenlang met remlichten aan in een file of voor een verkeerslicht staan. Ik maar denken dat dit sukkels waren die hun hoef op het rempedaal hielden... Waarschijnlijk zijn het vooral mensen met Auto-Hold, een handige functie maar ik heb 'm toch uitgezet al is het maar omdat ik degene achter me niet wil verblinden met een bak remlicht. De elektronisch bediende handrem doet het goed en als ik langer stilsta gaat de transmissie op P, scheelt weer energie ook en dat slechte scifi muziekje gaat dan ook uit.
Met de Kuga naar de kroega; 1e tankbeurt
- 22.098 km
Verbruik
* Ik voel me bekocht, deze auto gebruikt toch benzine...Tsss! OK OK OK, sinds 2014 tankte ik met m'n Ampera - inclusief vakantie - uiteindelijk ook een paar keer keer per jaar. Ik ben allang blij als het verbruik van deze zeecontainer daarbij in de buurt blijf. De boordcomputer durft voor de 1e drie maanden 1,7 L / 100 Km aan te geven, wat me niet teleurstelt na 1.965 Km in 3 maanden. Ja veel korte ritjes, ja zeer regelmatig (thuis) gestekkerd, nee nooit vol gas, geen buitenboordfiets en geen dakkoffer of sleurhut.
* Het blijft humor; bij aankoop met volle tank en accu projecteerde de boordcomputer dat ik 412 Km zou komen op benzine. Op 21.000 km en 2/3e tank gaf de teller 438 Km aan en uiteindelijk heb ik na 1965 KugaMeters 34L getankt! (om de aanstaande prijsverhoging voor te zijn)
* Een voorbeeld uit de PHEV praktijk: bij 1 graad buitentemperatuur 27 Km gereden. Bij starten nog 2 Km accu over, op einde van de rit 9 Km oftewel 33% elektrisch gereden door terugwinnen. 2 Km bebouwde kom, 12 Km B-weg, 13 Km snelweg. Zelfs met een lege accu kan je op een gemiddelde rit 33% elektrisch rijden en met de laadpaaldichtheid kan je vaak genoeg laden om nooit een lege accu te hebben. Voor mij is en blijft de PHEV de beste oplossing, geen EV want nee ik wil op vakantie geen 100 Km/u te rijden om te voorkomen dat ik elke drie uur een heel uur aan een snellader hang.
* Intussen als gebruiksgewoonte ontwikkeld om bij volle accu niet meteen de L knop indrukken voor extra regeneratie. Gewoon uit laten rollen en zo nodig de remmen gebruiken zodat de motor niet wordt inschakelt om daarop af te remmen. (nog 1 keer: motor voor versnellen, remmen voor afremmen)
Fijne verrassingen
* Er is nu eindelijk een legale oplossing voor m'n laadkabel, de gemeente legt kabelgoottegels aan in de stoep en draagt een deel van de kosten bij, aanvraag is ingediend. Hiermee kan ik thuis eindelijk - sinds 2014 - legaal laden en hoeft de laadkabel niet meer over de stoep met risico op struikelaars, aansprakelijkheid, boetes etc.
* Deze auto rolt echt heel erg soepel uit als je de L-mode niet inschakelt, dat was echt even wennen maar is wel lekker ontspannen. Ik ga me aanleren om de L-mode alleen in druk (stads)verkeer en in de bergen te gebruiken.
* De regensensor werkt goed, geen dom hyperactief zwiepende ruitenwisser bij drie druppels per uur. Sowieso fijn om zo'n sensor te hebben al was handmatig ook nooit een probleem.
* De automatische stand van de klimaatinstallatie is leuk, je kan de basissnelheid van de fan instellen terwijl het systeem er toch voor zorgt dat de temperatuur constant is. Vooralsnog geen rare dingen met opeens koude lucht of zoiets, daar had de Ampera soms wel een handje van.
* Met enige regelmaat zie ik dat er updates zijn geinstalleert via WiFi, wel jammer dat je niet kan zien wat er is aangepast.
* In mijn eerste proefrit in een (andere) Kuga sloeg de motor aan bij accelereren terwijl de accu 80% vol was. Ik rijd standaard in EV-only en of het nu mijn auto is, een OTA update of wat dan ook; ik kan met volle accu vol gas geven zonder dat de ICE aangaat. Er verschijnt een melding "druk op ok om de motor te starten" waarna zeker sneller geaccelereerd zou worden maar de bromtol gaat niet vanzelf aan.
* Ook in een flinke regenbui met verschillende soorten asfalt is de hoeveelheid geluid erg aangenaam, de wielkasten zijn duidelijk ook goed geisoleerd, misschien doet de ANC hier ook nog iets voor.
Irritaties
* De geluidskwaliteit van de oh oh oh, zo speciale B&O installatie (marketing blah) voldoet echt niet, tijd om de Lada-kartonnetjes in de deuren te vervangen door dingen die je wel luidsprekers mag noemen. De installatie van hetzelfde merk in mijn vorige auto was heel aangenaam, deze gewoon niet.
* 1 maand na aanschaf ging de ICE 10 minuten aan met melding: "motor aan wegens: laag verbruik". Sorry maar doet Ford aan fossiele subsidie? Ik had nog 30 Km accu capaciteit beschikbaar, het was 12 graden maar ik kon niet omschakelen naar EV-Now. Vaag verhaal, m'n Ampera liet de bromtol een paar keer per jaar een paar minuten draaien maar pas als ik bijna een jaar puur elektrisch had gereden.
* Een achterdeur openen van een auto met nat dak is echt een garantie voor een stroompje water achter de voorstoel. Net niet op de achterbank maar elke keer een natte mat zou toch niet moeten hoeven. Helaas kan niet alles door de voordeuren, zoals een passagier bijvoorbeeld. Ach OK, kan die het water opruimen dachten ze dan op de ontwerpafdeling? Jammer maar niets aan te doen.
* De geselecteerde functie in het centrale scherm wordt afgesloten als een telefoon wordt gekoppeld. Waar is dat goed voor?
* Bij vorst en aangesloten laadkabel - op afstand - starten van de auto zorgt dat de motor wordt gestart. Kan de auto niet verwarmen zonder ICE? Volgende keer maar een vertrektijd programmeren en kijken of de motor dan ook wordt gestart.
Verder heb ik er eigenlijk even weinig over te zeggen, het doet wat het moet:
* Verbruik is vooralsnog goed en wijkt niet zo veel af van mijn vorige PHEV
* De stoelzitting is niet lang maar zitcomfort is goed, lekker stevig en naar mijn wens in te stellen
* Bediening is eerder intuïtief dan gekunsteld, werkt snel genoeg en zit waar het hoort, nog geen vastlopers
* Rol- wind- en motorgeluid zijn goed de kop ingedrukt, mijn eerste auto met active noise cancelling... {:-)
2e tankbeurt, eens per kwartaal tanken
- 25.000 km
Verbruik
* Over 4.800 zelf gereden km is mijn verbruik 1,2 L / km. Het lifetime verbruik is inmiddels gedaald naar 5,2 L per 100 Km. Van die afstand heb ik 3.906 km elektrisch gereden oftewel 79%. Voor mij is en blijft de PHEV de perfecte oplossing gezien veel korte ritten, vaak stekkeren en wel normaal op vakantie - inclusief 170/u in Duitsland - zonder gedwongen laadpauzes en -stress. Op hogere snelheid is het verbruik van een EV gewoon te hoog om een bruikbaar bereik over te houden, boven de 150/u sta je elke anderhalf uur een dik half uur bij een snellader en naar Noord-Italië met 110/u zie ik niet zitten, zelfs niet voor een handvol ritten per jaar. Juist die paar lange ritten wil ik geen gedoe, de rest van het jaar zou ik aan 200km EV bereik ruim genoeg hebben.
* Inmiddels heb ik een paar wat langere ritten gemaakt bijvoorbeeld 300 km en maar kort kunnen laden op locatie. Verbruik over de rit was toch nog 5,3 L/100 km en dat valt me eerder mee dan tegen voor een auto met de CW waarde van een zeecontainer.
Fijne verrassingen
* Ontdooien van de auto ging behoorlijk snel in de drie dagen winter van 2023/2024. Ik was een keer de tijd vergeten voor een afspraak, net met een diepvriesauto. Auto snel ingeschakeld en op knop "max" gedrukt. Handschoenen aangetrokken, ijskrabber opgezocht en toen was het grootste deel van het ijs al gesmolten. In eerste instantie was het even wennen want je ziet het verwarmingselement echt wel in je voorruit zitten maar voorruitverwarming rules! Stuur- en stoelverwarming werken goed en zijn erg aangenaam bij -3c!
* De LED koplampen vind ik echt hilarisch, ze zoeken de hele tijd de mogelijkheid om zoveel mogelijk licht te verspreiden zonder tegenliggers te verblinden. Je ziet regelmatig de lichtbundel wisselen, hoog/laag, breed/smal. Kennelijk werkt het goed want er heeft nog niemand naar me zitten seinen. Ik wil er niet aan denken wat zo'n unit kost overigens maar ik begrijp met dit soort spul wel waarom verzekeringen elk jaar een stuk duurder worden en auto's nooit goedkoper.
* De zit op wat langere ritten is goed, met een grotere benzinetank en misschien iets lager verbruik dan de Ampera zal de maximale enkele reis geen 1.000km worden maar dat hoeft ook niet, voor die tijd ben ik allang uitgestapt om te rekken/strekken.
* Grappig om r achter te komen dat de auto zelf van D naar P schakelt als je de auto uitzet. Gemak dient de mens?
Irritaties
* Je kan per locatie aangeven of daar direct of volgens een schema geladen moet worden. Zo kan je instellen dat je thuis in daluren wil laden en overige locaties direct omdat je auto daar geen hele nacht staat. Werkt op GPS-locatie dus het gaat goed zolang je auto de locatie juist bepaalt. Helaas dacht mijn auto nu al een paar keer dat 2,5km zuidelijker stond dan in het echt met als resultaat dat de laadsessie meteen werd gestart. Dit is niet heel erg handig, navigatie zat er ook echt 2,5km naast waarvan bep in de war raakte. Uiteindelijk heb ik de "foute" locatie maar toegevoegd en daluren ingesteld zodat ik alsnog goedkoop kon laden. Een SYNC3 reset kreeg de perceptie van de navigatie en de realiteit weer redelijk in lijn.
* De aaaachterkleeeep gaat wel waaaat laaaaaangzaaaaam open, je moet ook ongeveer 10seconden met een voet zwengelen voor de klep handsfree per ongeluk open gaat. Leuke gadget, maar de bruikbaarheid hiervan?
* Het ophangsysteem van het hoedenplank-schaamlapje is zo zwak dat het er mee is gestopt, het doekje ligt nu los in de achterbak. Wat tegenwoordig door moet gaan voor een hoedenplank voorkomt wat inkijk, voor zover het privacy glas dat niet doet. Het steuntje is onder garantie vervangen maar het is gewoon een slecht ontworpen plastic klemmetje - het klemt het doekje tussen twee pootjes, in de trekrichting - dus kan je er op wachten tot zo'n klemmetje het begeeft.
* Onder bepaalde omstandigheden stroomt koude lucht de auto in door de roosters bij de buitenspiegels. Tegengas met verwarming en airco werkt maar het is jammer dat er lucht zo koud binnen kan komen.
* De dagteller kan maar tot 4 tellen dus na 9999,9 km elektrisch gereden schiet de teller naar 0. Beetje jammer als je inzicht wil hebben in je verbruik, dan maar via trusty Excel.
* De overgang van voorbumper naar motorkap is voorzien van een rubber strip die de wasstraat niet schoon krijgt, net als de ruimte net onder de achterruit. Gelukkig is dit op te lossen door voor de wasstraat even de hogedrukspuit erop te zetten maar handig?
* De airco maakt een flinke bak herrie, klinkt als een ventilator of zoiets. Als je rustig rijdt en zeker EV-now, is het geluid knap irritant, zelfs zo dat mensen buiten ernaar kijken. Het verdwijnt we na ongeveer een minuut, zou het opbouwen van druk / compressor kunnen zijn. Beetje vreemd, ik ga 's op zoek naar verhalen van andere eigenaren.
* Het schaamlapje voor de bagageruimte klappert er vrolijk op los als je een stukje met open ramen rijdt. Ik denk dat ik het ding in de zomer weg haal, dan waait het niet weg en de steuntjes blijven heel. Het heeft amper tot geen nut, met privacyglas zie je toch niet wat er achterin zit. (heeft dat ook eens nut haha)
* Auto heeft zelfstandig bedacht dat bij inschakelen de airco aangaat. Is dit op basis van de buitentemperatuur of met een update meegekomen? Vaag gedoe.
Overig
* Zeker in de sneeuw is het opvallend dat je ABS amper meer in je rempedaal voelt. Ik vond de stevige feedback van vroeger fijn, zodat je wist wanneer je harder remde dan er grip was. Nu kan je bij ingrijpen door ABS nog net de onderbroken remwerking horen, dit is echt een gemiste kans wat mij betreft. Hulpsystemen zijn goed maar activeren ervan zonder terugkoppeling vind ik te ver gaan.
* Misschien ga ik op zoek naar glad-leren stoelbekleding, lijkt me aangenamer en is makkelijker om schoon te houden. Dat moet dan wel mooi spul zijn en goed passen, de airbags niet in de weg zitten en er niet voor zorgen dat je uit je stoel glijdt bij een rotonde want sportstoelen zijn het zeker niet.
* De nogal felle stoelverwarming is erg goed bruikbaar om een afhaalpizza goed heet thuis te krijgen...
* De eerste schade heeft niet lang geduurd, een fietser (denk ik) vond het nodig om de lak te testen op rechter spiegel, voor en achterdeur. De test is geslaagd, het resultaat helaas niet zo mooi en kostte EUR 120 om te herstellen. Aso bedankt!
* De door de gemeente aangelegde kabelgoot ligt inmiddels in de stoep, voor het eerst sinds 2014 kan ik legaal laden zonder kabel over de stoep. Met mijn nieuwe energiecontract zonder verschil tussen normaal- en daltarief (?) laad ik nu net hoe het uitkomt, zonder risico dat iemand struikelt over de laadkabel en als iemand struikelt over het gootje dan mogen ze zich bij de gemeente melden.
* Ik ben altijd snel gewend aan nieuwe auto's maar op een of andere manier heb ik het met deze hogere machine nog wat moeilijk. Gisteren bewust geprobeerd dicht langs een stoep te parkeren, stond ik er nog 30cm naast. Kennelijk is 35 jaar rijden in auto's met een normale zithoogte genoeg om dit zo in te laten slijten dat veranderen nogal wat moeite kost.
1 jaar in bezit
- 31.345 km
Verbruik
* Over 11.000 zelf gereden km is mijn verbruik 2,2 L / km. Het lifetime verbruik is inmiddels gedaald naar 4,8 L per 100 Km. Van die afstand heb ik 8.000 km elektrisch gereden oftewel 73%.
* Ritje van 150 km op EV-later: 1:20, op een of andere manier 50km elektrisch gereden en dan met een nog volle accu aankomen. 80% snelweg, rest B en C wegen. Wel legale snelheden gereden op cruisecontrol en op B en C wegen in de L stand.
* Verbruik op vakantie inclusief flinke stukken 180 km/u op de autobahn valt me nog mee. Fiets was niet mee, met dat ding op het dak moet ik maar rustiger rijden. In de vakantie is het totaalverbruik toch weer een tiende gezakt, elektrisch rijden telde toch nog zwaarder dan slurpen op de autobahn. 170 L voor de ICE, 130 KwH voor de EV.
Fijne verrassingen
* In Duitsland tweemaal de bezinetank gevuld en vervolgens vier weken Dolomieten op een enkele Liter na elektrisch gereden. De mensen die volharden dat de PHEV de slechtste van alle oplossingen is begrijp ik niet, waarschijnlijk gebruiken ze hun auto heel anders dan ik.
* Vakantiespullen gingen een stuk eenvoudiger in de auto, met de verschuifbare achterbank konden de koffers in de lengterichting en ging het allemaal veel dan in de Ampera.
* Tanken zonder dop, het gaat nergens over maar ik kan goed zonder de tankdop en naar benzine stinkende vingers.
* ACC op 175 met stuurautomaat aan kost de bestuurder minder moeite dan helemaal handmatig. Je merkt met die snelheid wel dat tussen de lijnen sturen niet meer zo vloeiend gaat, het is een beetje links-rechts zoeken. Meest vermoeiende was misschien nog wel het zelf alert blijven en standby zitten om de stuurautomaat te corrigeren.
* De zittingen zijn van nep-alcantara en voelen warmer aan dan glad leer maar qua zit werken de stoelen goed, stap na een flinke rit toch zonder rugpijn uit de auto. Ik ga ofwel stoelhoezen monteren en/of een ventilator onder de stoelen monteren, misschien ga ik proberen de ventilatie van de achterbank richting onderkant voorstoelen te sturen om te zien of dat iets oplevert.
Irritaties
* Je parkeert je auto rabat (twee wielen op de stoep) en opent een achterdeur nadat het geregend heeft. Helaas loopt er dan een stoompje water uit het deurrubber van de achterdeur zo op de dorpel, de schoenen van degene die daar zit of de spullen die er staan. Net niet handig en vast onnodig. Ik ga kijken of ik het holle deurrubber kan afsluiten, het is aan de voorkant open en daar loopt het verzamelde water dan uit.
* ITAliaan die op een helling naast je parkeert en deur open laat vallen... heel naar scherp putje dat inmiddels netjes hersteld is. De Kuga is volgens de bewuste Italiaan van boter gemaakt. Fijne moraal van het sujet; eerste reactie "niet mijn schuld" en als ik hem niet bij mijn auto had aangetroffen was hij gewoon weggereden.
* Hartje zomer er achter gekomen dat een gekoeld dashboardkastje toch echt heel handig geweest zou zijn geweest, al is het voor koel houden van een flesje water. Altijd met een koelbox rondrijden is ook zo wat.
* Pas als je de ventilatie/airco uitzet is het echt stil in de auto. Zodra je boven de 30km/u uitkomt overstemt het geluid van je banden alles maar daaronder is er behoorlijk wat geluid van de ventilatie/airco.
* Als je je auto aanzet, moet je elke keer de gewenste dagteller kiezen. Dat zou toch anders moeten kunnen.
* Hernoemen van een favoriete locatie in de navigatie laat de originele naam niet zien, jammer dat het zo geen aanpassen maar gewoon invoer van een nieuwe naam is.
Overig
* Ik heb het idee dat de ventilatie minder hard blaast als je aan het bellen bent, zodra je ophangt gaat de ingestelde orkaankracht weer vol aan. Wel zo fijn voor je gesprek met een gewoon goed functionerende carkit.
* De automatische stand van de airco redt het (zwarte lak...) niet boven de 30 graden buitentemperatuur. Starten met recirculatie en dan in stand 4 of 5 zorgt gelukkig snel voor een aangename binnentemperatuur. Max A/C leidt tot onderkoeling, die zal ik niet snel gebruiken maar een capaciteitstekort heeft de airco niet.
* In stand L voor maximale regeneratie remt de ACC wel erg aggresief af, je zit dan echt op een hobbelpaard met flink snel accelereren en hard afremmen. Filerijden probeer ik sowieso te vermijden maar met ACC en stand L zal ik het absoluut niet doen.
Word vervolgd
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Kuga
Had je deze auto's al gezien?

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X | Elekt. Trekhaak | Head Up | Winterpack | Cruise Control Adapatief | Full Led | Parkeercamera | B&O |
- 2021
- 73.473 km

Ford Kuga 2.5 PHEV 225 PK ST-Line X, Adap. Cruise Control, Winterpakket, Bang & Olufsen, Camera
- 2020
- 70.696 km

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X | Black Pack | Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel | Navigatie | Cruise Control | Climate Control | Achteruitrijcamera |
- 2023
- 70.565 km