Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2021) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kuga 2.5 PHEV ST-Line X |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 29.170 km |
Geen review
- 186 km
Goedemorgen,
Natuurlijk kun je na 175km nog geen review schrijven alleen kan ik op internet niks vinden over de app van Ford. Ik dacht misschien is er iemand die het weet op Autoweek.
De app geeft laadtijd aan en % nu wil ik mijn verbruik bijhouden en wil ik dus de kWh weten. Aangezien ik thuis aan de 220v laadt heb ik die gegeven niet correct. Dus mijn vraag is: Hoeveel kWh is 1%. Of heeft iemand met een lege batterij deze aan een laadpaal geladen en hoeveel kWw ging er toen in? De batterij is 14,4 maar zie op internet dat van leeg naar vol 11-12,5 kWh geeft. Alvast bedankt en een echte review volgt later als we wat meer met de auto gereden hebben. Tot op heden werken alle systemen zoals het hoort.
Update 25-09
- 978 km
Vandaag gaan we over de 1000km...
We hebben de auto nu ruim een maand, tot vandaag 95kWh verbruikt en volgens de Ford-App ca 1/4 tank.
Het is natuurlijk het doel/sport om de korte stukjes helemaal elektrisch te doen, auto staat standaard in mode EV-now, nu slaat toch af en toe de motor aan, het bekende systeem prestaties, nu is dat nogal algemeen, airco zetten we normaal gelijk uit, batterij is normaal vol (maar vanaf deze week (wk38) ga ik hem nog maar tot 90% laden om te kijken of we dan wel de L-functie sneller kunnen gebruiken) Zou het misschien zijn om de 12v accu wat bij te laden?
Inmiddels heeft de auto alle Sync3 updates gedownload en moet ik nu alleen nog met een USB stick de kaart update uploaden. (dat is volgens Ford een sofware fout en deze zou door de IT specialisten verwijderd moeten worden)
Verder blijft het een heerlijke auto met meer dan genoeg ruimte. Alle systemen werken tot op heden zoals je mag verwachten.
Einde 2021 update
- 3.368 km
De Kuga nu 4 maanden in ons bezit en hij bevalt nog steeds prima. Hij rijdt heerlijk, inmiddels al ruim gewend aan de automaat (onze eerste), ook het elektrisch rijden wat wij zoveel mogelijk proberen te doen is echt heerlijk. Zelf nog geen last gehad van de stoelen, ook heb ik mijn vrouw er nog niet over gehoord dat de stoelen te kort zouden zijn, is toch een veel gehoorde klacht, wel vind ik de stoelen weinig steun bieden, als je een beetje vlot een bocht neemt schuif je zo de stoel uit voor je gevoel, nu is het natuurlijk geen echte sportieve auto maar toch iets meer steun aan de zijkant zou misschien prettig zijn. Ook het vaak gemelde probleem van de hoedeplank die spontaan losraakt heb ik nog niet echt meegemaakt, ja als ik er aan trek komt ie los maar meestal wil ik dat dan ook. Het enige waar ik nog niet helemaal aan gewent ben is de navigatie, geen idee waarom misschien kost het wat meer tijd vond de versie in onze RN (R-link) gewoon duidelijker. Als je ergens in onbekend gebied even snel wil kijken waar de navigatie je heen wil sturen of je wilt even snel checken voor een andere weg dan is dat lastig dan komen er allemaal sub onzin het scherm op en dan zie je de kaart niet meer, leuk als je de weg weet maar niet als je het even niet weet. Maar dat kan ook aan mij liggen, verder zijn de kaarten die Ford gebruikt erg gedateerd. Mis gewoon wegen die onze oude RN met zijn TomTom wel gewoon al kende, ook mijn zeer oude losse TomTom kent deze wegen gewoon. Verder heb ik af en toe een rammel in de linker B-Style en zit er een soort tik geluid in het stuurhuis sinds kort, beide door mijn vrouw ook nog niet gemerkt, dus misschien moet ik de radio wat harder zetten. Het verbruik is natuurlijk geweldig, vooral als je gewoon thuis lekker kunt laden. Daar heb je gelijk een "nadeel" bij de Kuga die kan niet sneller laden dan 3.7Kwh, dus als je een langer route rijdt en je zou onderweg willen bijladen dan heeft dat nagenoeg geen zin, en het is juist zo lekker om elektrisch te rijden al gaat het met de motor ook prima zelfs met lege accu kun je dan nog 1op 17-20 rijden. Wat voor zo'n zware auto toch zeer netjes is (onze RN Captur 0.9Tce kwam bij ons gebruik niet verder dan 1 op14,5). Wij zijn dus zeer tevreden met de Ford.
1 jaar Kuga
- 9.335 km
De auto nu een jaar in ons bezit en wat een fijne auto. 9335km inmiddels op de teller, waarvan 7052km elektrisch gereden. Tot op heden heb ik 152 liter getankt (tank nog tussen 1/2 en 3/4) en 1630kWh geladen.
Auto wordt hoofdzakelijk gebruikt in onze woonomgeving, zijn er nu 3x mee op korte vakantie geweest en 2x op familie bezoek wat ook iets verder rijden was.
Wij hebben nog steeds geen last van de "korte" zittingen dus qua comfort zijn wij super tevreden. Nu was de langste rit ook maar 2.5uur non stop.
Auto zit vol met hulpsystemen en de een werkt beter dan de andere maar ook daarin kan iedereen een weg vinden, aan uit of verschillende standen en dat werkt best aardig moet ik zeggen, het Sync3 werkt op zich ook prima alleen de navigatiekaart is sterk verouderd en na 1 jaar hebben we geen life traffic meer, zouden hier dan een abonnement voor moeten afsluiten maar door een fout op de site kan ik dat niet mocht ik dat willen. Verder door een andere storing (die ging de IT oplossen maar dat hoor ik nu al bijna een jaar) eigenlijk nog geen kaart update kunnen installeren. Natuurlijk kun je via Apple Carplay of Andriod auto ook andere navigatie systemen gebruiken maar daar heb ik me nog niet heel erg in verdiept, ben nog van de oude Tomtom navigatie denk ik...
Ook het afdekdoek voor de bagage heeft bij ons nog niet voor problemen gezorgd nu moet ik wel zeggen dat als we veel moeten laden of met vakantie gaan ik dat ding gewoon verwijder en thuis laat, anders is de ruimte tussen de vloer en het doek wel erg krap.
2 jaar Kuga
- 19.016 km
Vandaag is de Kuga 2 jaar in ons bezit. Eigenlijk kan ik niks anders dan tevreden zijn. Verbruik van 1 op 57, ja ik stekker veel. Toevallig heeft de auto 3 weken geleden zijn eerste beurt gehad en was er bij het ophalen een klein (technisch) probleem wat wel snel was opgelost (dacht ik) helaas stond ik een week later voor het eerst met een lege 12v batterij. Nu heb ik de melding nog 1x gezien maar geen problemen verder gehad gelukkig. Helaas de week er na 2x met een lege 12v accu gestaan en de auto de week erop bij de dealer neergezet voor inspectie. Auto is toen voorzien van een nieuwe 12v accu. Sindsdien geen problemen meer.
Vakantie 2024
- 29.170 km
Voor het eerst met de Kuga naar het buitenland op vakantie. Totaal 1405.8km. Vol vertrokken en verbruik bij vol weer thuis, 1x getankt bij aankomst (31,5L) en 2e keer op de terugweg in Zelzate (38L) toen elektrisch naar huis (lukte net niet helemaal is ca 45km en had nog 51km elektrisch maar omdat het 100km wegen zijn...) totaal 69,5 liter benzine en 3x laden op camping + thuis totaal 43.45kWh. Voor vakantie met 2 volwassenen en twee oudere kinderen zijn de bank en stoelen denk ik oke. Koffer zou wel wat groter mogen in deze klasse al heb ik alles onder de afdekking meegekregen, terug was het iets meer passen en meten maar bleef vrij zicht houden naar achteren. Ik heb in iedergeval genoten van de rit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Kuga
Had je deze auto's al gezien?

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X | Elekt. Trekhaak | Head Up | Winterpack | Cruise Control Adapatief | Full Led | Parkeercamera | B&O |
- 2021
- 73.473 km

Ford Kuga 2.5 PHEV 225 PK ST-Line X, Adap. Cruise Control, Winterpakket, Bang & Olufsen, Camera
- 2020
- 70.696 km

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X | Black Pack | Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel | Navigatie | Cruise Control | Climate Control | Achteruitrijcamera |
- 2023
- 70.565 km