Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2020) #8

autoreview

Ford Kuga
Ford KugaFord KugaFord KugaFord KugaFord KugaFord KugaFord KugaFord KugaFord KugaFord KugaFord KugaFord KugaFord KugaFord KugaFord Kuga

Signalement

UitvoeringKuga 2.5 PHEV ST-Line X
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf9.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kuga na ruim 2 jr

De oude review verwijdert, was te lang niet to the point. Na dik 2 jr en slechts 22.000 km ben ik niet de beste raadgever natuurlijk. Maar ondanks de gekke dingetjes als defecte 12v accu (garantie) en meerdere terugroepacties is het toch een fijne auto die netjes omgaat met benzine en stroom en fijn stuurt.
Puntsgewijs, de goede dinges:
1. Stille ruime reisauto voor 4 tot 5 p. met ruime achterbak.
2. Fatsoenlijke elektrische actieradius van krap 40 (winter, snelweg) tot 73 (zomer, lokaal).
3. Functionele rijbaan assistent tot 120-130km/u met lane change assist.
4. Goede cruisecontrol met instelbare afstand en remt automatisch tot 0 km bij file
5. Krachtige automatische koplampen die meedraaien in bocht en wegdraaien bij tegenligger.
6. Perfecte climat control, eenvoudige bediening.
7. Goede stoelen blijven mooi en stroef (alcantara?)
8. Zuinig met brandstof als accu leeg is.
9. Heel veel gadgets die goed werken als automatisch parkeren, auto hold, one pedal driving, elektrische voorruit verwarming, keyless entry, stuurverwarming & stoelverwarming (heerlijk), voetbediening achterklep, sport mode, ice mode, ev-later mode, en een wonderlijke 'om de hoek kijkende' camera in de bumper. Erg handig.
10. De ford app met tracking, bandenspanning, remote starten, afsluiten en openen, toeteren om je auto te vinden op grote parkeerplaats.
11. Verschuifbare, deelbare achterbank, met stoelverwarming, cupholders, usb en 220 V aansluiting.
12. Toch wel een leuke auto om mee rijden, strak sturend en automaat schakelt goed. Ook vol beladen met 5 personen en veeel bagage.
Gezien de pluspunten snap ik dat de Kuga de nieuwe dienstauto politie wordt.

De minder goede dinges:
1. Langzaam opladen. Aan laadpaal al gauw ruim 3 uur voor gemiddeld 48 km. Thuis 5,5 uur.
2. Deze 'sportieve' ST-X Kuga.... is niet zo'n fijne 'drivers car' als BMW 225e Phev.
3. Grote draaicirkel, lastig in parkeergarage.
4. Al 3x teruggeroepen, dan denk ik "waarom eigenlijk?"
5. Kleine ergenissen als flut hoedenplank, chroom van knopjes.
6. Niet de beste of snelste boordcomputer/routeplanner.
7. Sunroof moet je boven de 100km/u sluiten vanwege geruis voor de achterpassagiers.
8. Soms wat onnodig complex zoals openen motorkap.
9. Collision warning is wat nerveus. En autobrake heb ik ook paar keer onnodig gehad, zelfs voor wegdraaiende fietser.
10. Ford app is traag, updates moeizaam, geen nieuwe functies na update.

De pluspunten zijn vooralsnog in de meerderheid. Gebleken voordeel van Phev boven EV en normale benzine auto:
als benzine duur is rij je zoveel mogelijk elektrisch, is de kWh prijs hoog rij je zoveel mogelijk op benzine.
Mijn verbeterpunten voor nieuwe Kuga phev:
-oplaadtijd naar max 30 minuten
-rijbereik naar 120 km
-150 kg eraf
-betere boord computer/scherm
-autopilot niveau 3
-instelbare schokbrekers
-stiller sunroof.
Maar wat mij betreft doen we nog 10 jaar met deze Kuga. Gemiddeld benzineverbruik 1:34 en van de 22000 km zijn er 7000 elektrisch verreden. Bij de laadpaal kost laden 9,5eu/100km en thuis vlgs tarief 6eu/100km maar in werkelijkheid moeilijk te bepalen omdat we 50% uit zonnecellen halen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.