Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2020) #7

autoreview

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2020)

Signalement

UitvoeringKuga 2.5 PHEV ST-Line X
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf60.000 km
KM-stand laatst60.000 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Kuga ST line X

  • 60.000 km

Afgelopen week de knoop doorgehakt en over gegaan tot de aanschaf van een (occasion) Ford Kuga ST-line X (Rood) met eigenlijk alle opties erop die er zijn. Mijn vorige auto was een Ford Mondeo maar moest de keuze gaan maken om hem “op” te rijden of hem inruilen nu hij nog wat waard was. Gezien ik was al een tijdje rond aan het kijken naar een opvolger. De eisen hierin waren
- Hoog op zijn poten, ik had voor de Mondeo ook een hoge auto en vind ik zelf toch een heel stuk prettiger reizen en praktischer met kinderen.
- Ruim, met name op de achterbank aangezien ik 3 kinderen heb waarvan ik belangrijk vind dat zij ook fatsoenlijk kunnen zitten.
- Zuinig en duurzaam. Ik wilde het liefst grotendeels elektrisch rijden maar 100% elektrisch uiteindelijk toch nog even uitgesteld (met name vanwege de onzekerheden m.b.t. de wegenbelastingen. Uiteindelijk dus een PHEV geworden.

Uiteindelijk het lijstje korter gemaakt en bleven er 2 opties over. De Ford Kuga en de Hyundai Tucson PHEV. Als eerst heb ik de Tucson gereden. Ook een erg mooie auto maar in de versie waarin ik hem wilde hebben (N-Line) simpelweg nog iets te duur. De volgende dag in de Kuga gereden en was erg onder de indruk van het rijden van de Kuga. Ik kreeg een erg mooi bod op de inruil van mijn Mondeo dus heb diezelfde dag nog akkoord gegeven op de offerte. Wel met opmerking dat er 4 nieuwe all season banden onder kwamen (Vredestein Quatrac).
Inmiddels 1 week verder (rij dagelijks ong. 100KM op en neer naar mijn werk) en heb ik een aantal ervaringen kunnen doen.

Pluspunten
- Auto is (met name als je elektrisch rijd) zeer stil.
- Wat een ruimte om je heen, zelfs met het pano dak meer dan voldoende ruimte ook op de achterbank. De liters in de kofferbak lever ik wel wat in t.o.v. de Mondeo.
- Haal zelfs nu met de nog koude ochtenden ruim 50 km geheel elektrisch, max 99 op de teller en alleen stuur en stoelverwarming aan. Ik kan thuis op de oprit laden en op het werk aan de paal dus kan serieus geld besparen op deze manier.
- Heerlijk hoge zit en goed overzicht op het verkeer.
- Met alle opties erbij en de dieprode kleur rood toch wel elke keer een plaatje om te zien.
- ACC was ik nog niet mee bekend maar rijd prima (enige kleine minpunt is dat hij wat hard in de ankers gaat als er een auto te dichtbij komt).
- Door edge protectors zijn ideaal (met name als je kleine kids heb 😊).
- Veelal fysieke knoppen om met name het klimaat te regelen. Ik word helemaal kriebelig van die idioot grote schermen in de auto waar alles in sub menu’s verstopt zit.
- Adaptieve LED verlichting werkt top. Goed zicht in het donker
- Camera aan de voorkant ideaal als j ergens uit moet parkeren en slecht zicht hebt.

Iets minder positief:
- Het stuur wordt niet heel warm? Je voelt dat hij aanslaat maar had wat mij betreft wel warmer gemogen. Vraag me af of hij wel 100% goed werkt.
- Met name op hogere snelheden en veel wind hoor je wel windgeruis (of dit valt nu extra op omdat de auto verder stil is).
- Het ultrasonische geluid op lage snelheden hoor je ook als je in de auto zit en gaat me nu al zeer irriteren (kan die ook uitgeschakeld worden?)
- Het B&O geluid klinkt in principe goed allen als ik het volume wat verder opendraai begint de (ik verwacht) subwoofer enorm te kraken. Ik moet hier nog naar kijken maar hoop niet dat deze defect is. Overigens vind ik dat je aan het geluid zeer weinig kan verstellen. Alleen wat aan de hoge midden en lage tonen maar dan houdt het wel op
- Stoelen zijn elektrisch verstelbaar maar hebben geen geheugenfunctie. Als mijn vrouw erin heeft gezeten is het dus weer zoeken naar de juiste instelling (vind dit wel echt een gemiste kans). Daarnaast ben ik 1.88 en naar verhouding lange benen. Ondanks dat ik al beter zit dan in de Mondeo (omdat ik de stoel hoger kan zetten), mis ik op de lange ritten vrees ik toch wat extra steun in de benen. Ik zit eraan te denken om een soort stoel-verlenger aan te schaffen (bij amazone verkrijgbaar). Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
- Vering is behoorlijk stug. Ikzelf ben dit wel gewend omdat ik al langer Ford rijd, maar is zeker een eigenschap van deze Kuga ST-line

Al met al na 1 week zeker geen spijt van deze auto. Als ik meer ervaring heb betreft het verbruik en andere zaken zal ik die hieraan toevoegen.

We 3 weken verder.
Verbruik:
Ik laad thuis en op het werk op. (thuis voor 0,21 cent per kWh, op het werk 0.35 cent per Kwh). Een enkeltje is ruim 50km waarvan veelal snelweg (max 97km/u). Ik haal het tot nog toe met enige moeite op de batterij. Wel moet je dan echt rustig zijn met het gaspedaal, stoelverwarming op de laagste stand (climate control verder uit). Gezien de huidige benzine prijs ben je mijn inziens zeker wel aan het besparen. Los daarvan rijd elektrisch heerlijk rustig en stil.
Andere zaken:

- Het valt me op dat als de batterij helemaal leeg is, ik max. 10kWh bij kan laden terwijl de batterij 14.4 kWh groot is. Ik snap dat er iets gereserveerd blijft maar is het normaal dat dat ruim 4 kWh is?
- Ideale zitpositie blijft zoeken. Ik heb vrij lange benen en merk dat ik elke rit weer diverse standen gebruik. Heb de ideale zit nog niet gevonden en mis ook wat zijdelingse steun t.o.v. de stoelen van de Mondeo
- Het geluid bij lage snelheden gaat me echt irriteren. Als ik maar een paar seconden stil sta bij bv. een stoplicht zet ik hem gelijk in “P” om dat irritante gezoem maar niet te horen. Dit gaat echt in mijn hoofd zitten. Valt hier echt niets aan te doen?

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.