Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line (2023)

autoreview

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line (2023)
Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line (2023)Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line (2023)Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line (2023)Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line (2023)Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line (2023)Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line (2023)

Signalement

UitvoeringKuga 2.5 PHEV ST-Line
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst7.800 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 5000km met een PHEV

  • 5.000 km

Bij deze wil ik graag mijn eerste review delen met jullie na de eerste 5000km in de nieuwe Kuga PHEV.
We hebben inmiddels een reisje naar Disneyland Parijs en momenteel onze lange reis naar het Tsjechische reuzengebergte achter de rug.

Voor onze lange reis naar Tsjechië afgelopen maandag, stond het gemiddelde verbruik op amper 1,3l/100km, elke nacht stekkeren, rijden met een PHEV zoals je ermee hoort te rijden.

Maar laten we eerst beginnen bij het begin.
Ik ben Jonas en woon in het kleine België, ik ben 27 jaar oud en ben gestart met een Peugeot 206 in het mooie oranje, deze had snel problemen met de koppeling en deze is dus ook snel geruild voor een zwarte Opel Corsa uit 1999 met 350.000km op de teller. Hier heb ik toch wel even mee kunnen rijden tot er familiale problemen ervoor gezorgd hebben dat ik bij mijn ouders vertrokken ben en de auto heb achtergelaten. Na een jaar zonder auto, mijn eerste eigen wagen aangeschaft, een zwarte Ford Focus mk3.5 met de befaamde 1.0 ecoboost motor met 100pk. Deze heeft wel wat veranderingen ondergaan zoals verlaging, sportuitlaat, velgen, striping, en het ergste voor die wagen, stage 1 bij een bedrijf dat gewoon een tuningfile erop gezwierd heeft. Dit zorgde al vlug voor motorstoringen. Ik heb toen deze wagen voor bijna de aankoopprijs over gelaten aan Renault bij aankoop van een Renault Megane IV met de 1.33TCE motor in het blauw, een stationwagon. Deze kreeg ook sportvelgen, bumblebee bestickering, chiptuning was jammer genoeg nog niet aan de orde, exact een jaar mee gereden en stilstaand in de file voor de Ford dealer, toch even afgeslagen. Uit interesse eens binnen gaan kijken en de verkoper kende mij goed en kwam plots met een voorstel. Een Ruby red Ford Kuga st-line uit 2018 met de 1.5 l ecoboost met 150pk (de 4 cilinder nog) mijn vriendin kunnen overhalen, ik kreeg bij overname het aankoopbedrag van mijn Megane volledig terug dus top. Deze hebben we als Ford Options genomen, dit is een soort private lease maar dan zonder alle voordelen van onderhoud dat inbegrepen zit etc, op 36 maanden. Maar Corona nam grip op de auto-industrie door chip tekorten etc dus na 24 maanden moest ik al kijken voor een nieuwe of ik zat een jaar later zonder auto. Ik zit al jaren in de autogroepen, fordclubs etc en was toch warm gemaakt voor een Ford performance wagen en het werd een Ford Puma ST met de 1.5 ecoboost met 200pk en 320Nm koppel. De levertijd van de PumaST zou een 8 maanden zijn, maar na 1.5 maand kreeg ik al telefoon van de dealer dat hij klaar stond. Jammer genoeg kreeg ik met deze wagen heel snel last van problemen met vliegwiel, loslaten van de lak aan wielkasten, onderstel dat continu kraakte,… uiteindelijk het meeste onder garantie kunnen oplossen en stage 1 laten zetten, wat een bom, maar problemen kwamen terug, kwamen er steeds bij en toen besloten toch voor een andere wagen te gaan, de huidige Ford Kuga PHEV.

We hebben ons aan een maximum budget gehouden van €400 per maand voor de auto financiering en zo kwamen we uit bij de standaard ST-Line (dus niet de X uitvoering, wat wel jammer was natuurlijk) terug met die Ford Options keuze waardoor we nu €399/maand betalen 36 maanden lang en dan moeten kiezen wat we doen. De wagen inleveren, behouden of een nieuwe options starten wat we hoogstwaarschijnlijk gaan doen.

Hoe ziet de Kuga eruit dan? Wel we hebben gekozen om een beetje meer te betalen om dat prachtige Lucid red te kiezen, winterpack en het driver assistance pack met alle veiligheidsopties wat bij een wagen van de omvang wel een meerwaarde bied. De wagen heeft de standaard stoffen bekleding met rode stiksels, 18 inch grijze wielen, dus stoel en stuurverwarming, voor en achter een camera,… uiteindelijk buiten de standaard led koplampen perfect hoe ik hem wou, de halogeen koplampen heb ik wel wat een kunnen doen, ik heb de H7 halogeen lamp eruit gehaald en hier Osram night breaker Led ingestoken en deze werken perfect ?.

Ik kan elke nacht de wagen aan het stroom hangen, we hebben geen zonnepanelen maar kunnen ons verbruik perfect opvolgen en zien dat we maandelijks amper 50 euro bijbetalen voor de stroom, en dan gemiddeld 1x tanken per maand momenteel, geeft dit een uitstekend bedrag voor maandelijks verbruik. In België zitten we niet met een bijtelling ofzo, enkel de inschrijving taks van €58 en jaarlijks €300 wegenbelasting. De wagen is Omnium verzekerd, hoe dit in Nederland wordt genoemd weet ik niet maar het komt erop neer dat als ik de wagen pertotal rijd, ik ofwel een nieuwe krijg ofwel mijn centen terug mààr, ik heb de wagen na overname van de Puma ST en kortingen 37.000 euro betaald maar heb de wagen laten verzekeren aan catalogus waarde, en die bedraagt €50.800 dus bij een pertotal krijg ik €50.800 uitgekeerd van mijn verzekering, waarde behoud van 36 maanden en een Engelse franchise van €800 wat wil zeggen dat onder de €800 schade de verzekering niet tussen komt maar boven de €800 de franchise weg valt en dus geen €800 laat vallen per schade geval. Hiervoor betaal ik €110 per maand.

Dus
€399/maand financiering
€110/maand verzekering
€50/maand stroom (gemiddeld)
€50/maand benzine gemiddeld)

De wagen zelf is soms schrikwekkend rustig en comfortabel, ik kom uiteraard van een Puma ST waar je jezelf weleens afvraagt of deze überhaupt wel vering heeft, dus verbetering in comfort was niet meteen een uitdaging voor de Kuga :)
Zeker de geluidsisolatie is van goede kwaliteit en wanneer je elektrisch rijd op een perfecte asfaltweg, hoor je jezelf gewoon ademen.

Nu het PHEV gebeuren dan, dit werkt heel netjes. Deze techniek is goed ‘gekopieerd’ bij Toyota natuurlijk, een grote blok die werkt volgens het Atkinson principe met een e-cvt transmissie en dit geheel werkt echt netjes. Met de prachtig draaiknop in het interieur.
Ik ben wel enorm blij dat Ford toch geen complete copy paste gedaan heeft en er toch kunstmatige verzetten in heeft gemaakt waardoor je toch het gevoel krijgt dat de bak schakelt.

Nu krijg ik regelmatig de vraag hoe je nu met een PHEV moet rijden op langere afstanden. Wel deze vraag heb ik mezelf heel serieus genomen en echt beginnen uitdokteren hoe en wat, en ik ben tot volgende conclusie gekomen, en let op, dit is vooral voor de langere afstanden waar het batterijpakket niet voldoende is voor de gehele afstand.

Ik laad ‘s nachts de batterij tot 100% op, bij vertrek ze ik de wagen in Eco modus en nu het belangrijkste, de EV stand op EV-Later, wat er nu gebeurt is dat de wagen een slot legt op je batterij en bijvoorbeeld zich gaat vastzetten op 90% batterij, nu gaat de wagen sneller de motor inschakelen want hij mag niet onder de 90% gaan en dat doet hij ook niet, maar elk cm energie die hij dan terug wint (en vandaar de eco stand, want regenereren doet hij veel beter dan) gaat de batterij ook opslagen, maar ook meteen gebruiken tot hij weer aan die 90% zit, en zo heel de rit lang. Nu zeggen veel mensen : ‘ laat de auto toch in normaal stand’ maar daar zit hem net het addertje, de eerste 40-50km gaan elektrisch zijn tot de batterij leeg is en dan gaat hij werken als een hybride voertuig, maar ik heb dus na veel testen gemerkt dat wanneer de batterij leeg is, de wagen minder energie kan opslagen en dan maak ik de vergelijking. Je remt en wint 1km terug, met die 1 km kan je dan maar 300 of 400m rijden als de batterij leeg is, maar op de manier die ik hierboven hanteer, is die 1km teruggewonnen ook bijna 1km effectief rijden, dus op een lege batterij wint hij wel energie terug maar die energie vliegt er veel sneller door dan wanneer er nog redelijk veel in de batterij zit. Hierdoor zijn wij nu in Tsjechië aangekomen met 3 personen, een bomvolle wagen met bagage en een verbruik van 4.9l/100km met enkel een volle batterij te zijn vertrokken, 950km gereden en toch 320km elektrisch afgelegd. Echt knap voor een wagen die in zijn totaliteit over de 2000kg gaat. En op autosnelweg gewoon 120-130 aangehouden op cruise control.

De wagen zelf bied veel ruimte, vooral op de 2de zitrij is er een zee aan ruimte, praktisch met de oplaadpunten achteraan voor smartphones etc te laden, de kofferruimte is voor de meeste gezinnen uitstekend.

Bij deze sluit ik mijn eerste review af en ga de wagen nog wat beter leren kennen waardoor ik hopelijk nog veel reviews kan plaatsen die voor veel mensen goed kunnen helpen.

Aanpassingen in Forscan

  • 7.000 km

Ik ben al aantal jaren bezig met Forscan op mijn vorige wagens, om te kijken hoe ver je kan gaan in het modificeren van wagens. Je kan zelf beginnen uitzoeken en hopelijk wat leuks te vinden of zoals ik op het net tegengekomen was, een spreadsheet voor de Kuga en die codes etc ben ik gaan ingeven in de laptop, Forscan die dan verbonden is via een OBD stick.
Wat heb ik kunnen aanpassen?

-mistlampen gebruiken als bochtverlichting
-deuren automatisch op slot vanaf 20km/u
-achterlichten werken nu ook als DRL
-opstartscherm met ST logo (persoonlijke smaak, andere keuzes mogelijk)
-automatisch grootlicht (staat actief maar nog niet werkende, dus nog wat uitzoeken)
-klimaatcontrole bedienbaar via sync3 scherm
-stuurverwarming bedienbaar via sync3 scherm
-er is de mogelijkheid voor activatie alarm (ik heb dit niet gedaan)

allemaal wel wat leuke features, zeker die achterlichten als DRL, bochtverlichting en autolock met een kind van 4j is echt wel een leuke.

Kuga Wassen en waxen

  • 7.700 km

Ik ben al een 10 jaar lang hobbymatig cardetailer en ben zeer maniakaal op mijn eigen wagens. Sinds de aankoop van mijn Kuga PHEV 2023 model op 16 mei 2023 had ik nog geen moment gevonden voor wat extra liefde aan de wagen te geven, enkel 2x wekelijks met de hand wassen.
Nu had ik eens een vrije dag en vrouw en kind van huis weg XP
begonnen met de wagen in te foamen met een degreaser en alles van bescherming (in shampoo) te verwijderen, de wagen correct gewassen volgens de 2-emmer methode, en gedroogd, voor een volledige cardetailing trek ik voor dit binnenkort 3 dagen uit om meteen een Gyeon syncro coating te leggen en uiteraard voorgaand een polijstbeurt en sommige delen 2-staps. maar dit is voor later, nu had ik nog de Chemical Guys Cherry Wet wax staan die uitzonderlijk goed werkt op een rode wagen, zeer gemakkelijk in aanbreng (ik heb het machinaal gedaan dit keer om ook meteen mijn gloednieuw polijstmachine uit te testen) en heel gemakkelijk weer af te nemen en de wagen is gewaxt.

Nu dit stuk wil ik voornamelijk de punten aanhalen die me zijn bijgebleven tot nu toe aan de Kuga.

Positieve punten:
-Grote panelen
-weinig hoekjes
-gemakkelijke lak
-gemakkelijke velgen (zeker binnenzijde is makkelijk bereikbaar)

negatieve punten:
-de grill is een langdurig werkje om elk compartimentje te poetsen
-zeer grote motorkap
-de deuren lopen niet tot onderaan, dus vuil op dorpel
-geen stand voor ruitenwissers (carwashmode zoals VW)

Ratelend geluid motorruimte

  • 7.800 km

Zoals de titel al verklapt, hoor ik bij het draaien van de benzine motor een ratelend geluid komen vanuit de motorruimte, dit gaat niet weg tot de motor uit staat, het klinkt allesinds niet gezond en misschien mijn fout maar hij is er nog niet voor bij de dealer geraakt. ik heb dit toen gevraagd in de Kuga PHEV/FHEV rijders België en Nederland (de groep die ikzelf opgericht heb) waar ik van 1 persoon te horen kreeg dat hij hier ook last van heeft en de dealer na onderzoek heeft gezegd dat hij hier mee moet leren leven, wat ik wel vreemd vind want dit klinkt echt allesbehalve gezond, maar bon. Ik heb nu een afspraak gepland voor een nazicht hiervan.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.