Ford Kuga 1.5 EcoBoost 120pk 2WD ST Line (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kuga 1.5 EcoBoost 120pk 2WD ST Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 75.000 km |
Kuga ST-Line
- 5.000 km
Hoog tijd voor een review van de ‘New’ Ford Kuga op Autoweek. De meeste reviews zijn van de 182PK 4Wheel Drive en dat is nu niet de uitvoering die je hier in Nederland vaak zult tegenkomen. Mijn Kuga is wat bescheidener met slechts 120PK.
Eerst een stukje.. back in time.
FORD is niet echt een merk waar veel mensen van dromen en om eerlijk te zijn was ik er daar ook ooit een van. Totdat je in 2013 eigenlijk de keuze had tussen 2 redelijk geprijsde stationwagons uit het C-segment met 14% bijtelling. De Renault Megane of de Ford Focus. De Renault kon me niet echt bekoren vanwege het uiterlijk en de bekende Renault kwaliteit. Het werd dus de Focus. Hij was niet snel, maar wat kon je er heerlijk (en vooral ook zuinig) mee rijden. De auto is recent ingeruild met 225.000KM op de teller. Echte noemenswaardige problemen waren er met deze auto nooit.
Nagedacht over de volgende auto. Liever iets ruimer, vanwege 2 opgroeiende jongens en klanten die vaak met me meerijden naar het buitenland. Iets robuuster en uiteraard ook iets luxer. Nou zijn SUV’s vaak een beetje SUF en dus moest het wel een beetje een sportief sturende SUV worden, offroad plannen had ik vooralsnog niet. Eigenlijk had ik mijn zinnen gezet op een SEAT ATECA en ook de nieuwe CX 5 van Mazda heb ik nog overwogen, maar die vielen door respectievelijk de lange levertijd af en de introductie die pas recent plaatsvond af.
Net na de ATECA stond ook eindelijk de KUGA in de showroom, hij was namelijk al lang en breed aangekondigd een aantal maanden daarvoor. Schijnbaar had Ford nogal wat tijd nodig om hem productie klaar te krijgen. Bij Ardea in Gorinchem werd ik vriendelijk en enthousiast geholpen en daar de knoop doorgehakt. Besteld in april en begin juli de auto in ontvangst mogen nemen.
De Configuratie
Het is atlijd leuk als je van je werkgever de auto zelf mag configureren. Het is een KUGA geworden met het ST-Line pakket. Je krijgt dan ondermeer een bodykit, een wat straffer onderstel en nog wat andere goodies.
Om de auto wat betreft uiterlijk af te maken heb ik gekozen voor 19inch zwarte velgen, privacy glass, xenon verlichting en een grote taartschep (must-have) achterop de auto. De trekhaak zit er vanwege praktische redenen op. Vooral het contrast van de Moon Silver lak en de zwarte onderdelen vind ik zeer geslaagd.
Van binnen heb ik gekozen voor het Sony audiosysteem (zonder sub i.v.m. reservewiel), panoramadak, verwarmbare voorruit en stoelen.
Het interieur
Vaak is bij Ford het interieur niet het sterkste punt. Vooral in vergelijking met de Focus Mk3 is het interieur sterk verbeterd. Het zwarte dashboard met hoogglans strips zorgen samen met de zwarte hemel voor een verzorgd geheel. De gedeeltelijk lederen/alcantara stoelen maken dit zeker af, maar zouden wel wat meer zijdelingse steun mogen geven.
De veelvoud van knoppen is met de introductie van SYNC 3 een grote verbetering. SYNC is Fords multimedia-systeem in de derde generatie. In de Focus zat overigens de eerste generatie van dit systeem. De techniek heeft duidelijk niet stil gestaan en versie 3 is dan ook een flinke verbetering.
Vooral de spraaksturing is sterk verbeterd en werkt gewoon goed. Daarnaast is het systeem snel. De navigatie (helaas niet echt up-to-date, De nieuwe A4 is nog niet te bekennen) is snel en accuraat. Het display is nu aanraakgevoelig en dat werkt prima. Verder is er Carplay integratie, behalve de fijne Spotify integratie ben ik geen fan van Carplay en heb het dan ook uit staan. Verder kun je Apps installeren, vooralsnog zijn deze niet beschikbaar.
Onder de motorkap
Ik heb gekozen voor de instapbenzine motor met 120PK/240NM. Dezelfde 1.5 benzinemotor wordt door Ford aangeboden in een 150 en 182PK variant (deze laatste i.c.m. automatische bak en 4WD).
Het zal je niet verbazen dat deze auto geen strepentrekker is, maar dat hoort ook niet bij het karakter van deze mid-size SUV. Je vervoeren op een comfortabele en veilige manier wel.
Je komt prima mee met het verkeer en de 240NM zorgt ervoor dat er voldoende kracht beschikbaar is. Echter je zal regelmatig moeten schakelen omdat de powerband van de 120PK vrij klein is. De 150PK is waarschijnlijk de betere keuze, maar is ook 2000 euro duurder.
Het brandstofverbruik is best pittig te noemen. Nu heb ik niet direct vergelijkingsmateriaal met andere C-segment SUV’s. En natuurlijk zijn we nog aan het inrijden en staat de auto op flinke sloffen, dus dat helpt niet mee. Momenteel gemiddeld 8L/100KM. Dat is met een rustige rijstijl en relatief veel stadsverkeer. To be continued..
Gezien de ‘overhead’ die Ford in deze motor hanteert zou een toekomstige upgrade van het motorvermogen wel tot de wensen horen. Echter pas na de garantieperiode.
Het rijden
Voor mij de hoofdreden om toch weer voor Ford te kiezen, de uitstekende rij-eigenschappen zorgen voor enthousiasme in mijn autohart. Nu moet ik dat wel wat nuanceren met deze KUGA.
Zeker in vergelijking met de MK3 Focus is het wagengewicht toch al gauw 250Kg meer en daarnaast staat de KUGA wat hoger. Dat er verwantschap is met de Focus is duidelijk te merken, het is opmerkelijk hoe graag zelfs een KUGA een bochtje neemt.
Het straffe onderstel en de 19inch wielen zorgen er soms wel voor dat de auto nerveus kan zijn en vatbaar is voor spoorvorming. Dat is de prijs die je betaalt voor een sportief onderstel blijkbaar.
Het geheel
De auto heeft net zijn eerste 5000Km gereden, dus de ervaringen zijn nog vers in vergelijking met zijn voorganger. Ford heeft met de vernieuwde KUGA een dynamische SUV neergezet. Het verbeterde interieur, SYNC3 en het fraaie design van de ST-Line zorgen voor een fijne package.
Update 75000 KM
- 75.000 km
De Kuga blijft een prettige auto om mee te rijden. In de tussentijd zijn er geen vreemde zaken aan het licht gekomen. Wel heeft de dealer in de zomer de gasveren van de achterklep vervangen. Met het warme weer ging de klep wel erg langzaam (handmatig) open.
Bij de laatste beurt zijn de originele Continental SportContact aan de voorzijde vervangen voor Vredestein Quatrac 5. Deze 4-seizoenen band is een dikke aanrader en geeft veel meer vertrouwen dan de SportContact ook al zou je anders doen vermoeden.
Het probleem van de achterlopende navigatie is niet meer zo'n groot probleem aangezien de standaard Apple CarPlay nu ook Google Maps ondersteunt. Dit is echt een verademing en werkt perfect.
Een ander opvallend punt is dat ik af en toe Competition 102 tank bij de Firezone. De 1.5 viercilinder reageert hier zeer goed op, merkbaar meer vermogen. De meerprijs is echter zo hoog dat het met dit kilometrage nogal prijzig is.
Verder is de Kuga een stuk duurder geworden met de WLTP conversie. De auto is dik 3 mille duurder geworden in cataloguswaarde. Ik vind het niet zo erg.. zo blijft de Kuga niet een alledaagse verschijning op de weg.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Kuga
Had je deze auto's al gezien?

Ford Kuga 1.5 EcoBoost Trend Ultimate | STOELVERWARMING | NAVIGATIE | CLIMATE CONTROL | CRUISE CONTROL |
- 2018
- 106.716 km

Ford Kuga 1.5 Turbo 120pk Trend Ultimate vooruitverw. / stoelverw. / trekhaak / privacy glass / eerste eigenaar! / dealer onderhouden
- 2016
- 119.654 km

Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line | Acc | Winterpack | Keyles | Carplay
- 2019
- 140.816 km