Ford Ka 1.3i (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ka 1.3i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 132.900 km |
KM-stand laatst | 153.000 km |
- 141.000 km
Als opvolger voor onze Renault 19 gingen wij op zoek naar iets kleiners. Tijdens onze zoektocht naar een Peugeot 106 kwamen we toevallig een Ford Ka tegen. Helaas was dat exemplaar te duur maar we vielen wel gelijk als een blok voor dit vrolijke auto'tje van Ford. Uiteindelijk hebben we een mooi exemplaar gevonden bij Peugeotdealer Ridderhof in Hengelo GLD. Met zijn knalrode lak en zwarte bumpers zagen we een leuk sportief ogend auto'tje staan. Gelijk een proefritje gemaakt en daarbij viel direct zijn prima wegligging op; hij stuurt lekker strak en hoewel onze Ka geen stuurbekrachtiging heeft is hij prima te hanteren. Dat was bij de R19 wel anders! Al na enkele kilometers ontdek je dat een bochtige binnenweg veel leuker is dan de snelweg! Schakelen en koppelen gaan soepel en bovendien maakt de pook fijne korte slagen.
Onze Ka is voorzien van de 1.3i motor met 60 pk'tjes en daar kan hij prima mee overweg. Hij kan goed met het verkeer meekomen, hangt lekker aan het gas en ook op de snelweg is bij 120 km/u de koek nog niet op. Daarbij loopt het machientje na 133.000 km nog steeds heerlijk rustig. Al met al ben je na een paar kilometer al helemaal eigen met een Ka.
Wat direct opvalt is dat, ten opzichte van de franse auto's die we hebben (gehad), deze Ka een heel ander karakter heeft wat denk ik wel inherent is aan de duitse auto's in het algemeen; zo is de vering veel steviger maar aan de andere kant rijdt dat wel véél sportiever. Het comfort is voor een auto uit deze klasse goed te noemen. De Ka maakt een solide indruk en is bovendien prettig stil, ook op snelheid. De Ka heeft stevige, goed zittende stoelen met een prima steun in de rug. Ze zitten heel anders dan die zachte franse fauteuils! Wel zou voor langere mensen de stoel misschien iets verder naar achteren moeten kunnen en staan de hoofdsteunen misschien iets te ver naar achteren. Hoofdruimte is er voorin ook voor de langere mensch meer dan voldoende. Achterin is het natuurlijk een stuk minder maar een Ka zal doorgaans ook niet veel met vier volwassenen aan boord op de weg te zien zijn. Verder zit het interieur gewoon goed in elkaar. De middenconsole is leuk gestileerd en je kunt alle knoppen moeiteloos vinden en bedienen. Het dashboard is misschien wat sober met alleen een snelheids- en brandstofmeter maar als geheel past het wel prima bij elkaar. Eigenijk vind je het óf mooi óf lelijk. Over het kofferbakje kan ik kort zijn; verwacht hier geen enorm laadruim maar dat is eigenlijk ook wel logisch.
Tot zover voorlopig. De eerste indruk is heel positief maar er valt natuurlijk nog weinig van te zeggen omdat we er nog niet veel kilometers mee hebben gereden. Ik heb de waarderingen voorlopig maar op 'goed' gezet maar wellicht dat we er over een flink aantal kilometers wel anders over denken. Ik ben benieuwd naar het verbruik van de Ka. Qua vaste kosten zijn we in ieder geval al voordeliger uit dan de R19.
Over het wel en wee van onze Ka zal ik u d.m.v. deze revieuw op de hoogte houden.
Update 08-12-2009:
We zijn inmiddels een kleine 3.000 km onderweg met de Ka en tot volle tevredenheid! Het gemiddelde brandstofverbruik ligt rond de 1:15 waarin het nodige fileleed is meegenomen. Niet echt ongunstig dus. Na een paar weken viel ons op dat er onder de auto iets rammelde. Uiteindelijk bleek dat hier de motorkapsteun verantwoordelijk voor was. Deze schijnt nogal eens uit z'n rubbertje te vallen zo heb ik hier en daar al meer gehoord/gelezen. Ik heb hem er maar uitgehaald en in kofferbak gelegd, er vanuitgaande dat ik voorlopig niet onder diezelfde kap hoef te zijn. Alhoewel ik me dagelijk verplaats met onze franse limousine (C5 Break) betrap ik me er op dat ik ook af en toe graag even een blokje om ga met de Ka. Een heerlijk pittig autotje!
Update: 29 april 2010
Gerommel in het achteronder.... Jawel, de uitlaat heeft het begeven; de pijp compleet van de demper afgebroken maar bleef gelukkig op de achteras hangen; zo konden we toch nog geheel op eigen kracht naar de KwikFit en voor 133 euro hing er weer een vers exemplaar onder. Ik heb hem zelf ook nog even op de krik gezet en zag toch wel dat het plaatwerk t.h.v. de dorpels een paar plekjes heeft die flink door de roest zijn aangetast. Hopelijk blijft het bij het oppervlakkige plaatswerk. Misschien t.z.t. even wat plaatwerk herstellen. Het blijft verder een fijne auto en hij blijft onverandert zuinig in het gebruik; onlangs hebben we zelfs de 1:16 aangetikt.
Update 29-04-2010 - een hoop herrie!
- 140.000 km
Gerommel in het achteronder.... Jawel, de uitlaat heeft het begeven; de pijp compleet van de demper afgebroken maar bleef gelukkig op de achteras hangen; zo konden we toch nog geheel op eigen kracht naar de KwikFit en voor 133 euro hing er weer een vers exemplaar onder. Ik heb hem zelf ook nog even op de krik gezet en zag toch wel dat het plaatwerk t.h.v. de dorpels een paar plekjes heeft die flink door de roest zijn aangetast. Hopelijk blijft het bij het oppervlakkige plaatswerk. Misschien t.z.t. even wat plaatwerk herstellen. Het blijft verder een fijne auto en hij blijft onverandert zuinig in het gebruik; onlangs hebben we zelfs de 1:16 aangetikt.
Update 21-09-2010 - ApKA
- 144.000 km
Onze Ka was weer aan zijn apKA'tje met daarbij een klein beurtje toe en gelukkig niet al te veel pijn in de portemonnee. Slechts een paar nieuwe voorbandjes (Viking) en wisserbladen waren noodzakelijk. Waarschijnlijk zit er voor de volgende apk wat laswerk t.h.v. de dorpels aan te komen want daar waren toch wel de nodige sporen van de roestduivel te vinden. Op korte termijn zijn er dus geen acute problemen te verwachten. Het Ka'tje snort zonder problemen de kilometers weg met het acceptabele verbruik van 1 op 16 zelfs zonder alle moderne start en stop technieken.
Update 16-03-2011 - Wiellagers
- 153.000 km
Het Ka'tje blijft maar onvermoeid verder gaan maar toch begon hij rechtsachter wat vreemde geluiden te maken. Even snel naar de Ford-service om de hoek gebracht en na inspectie bleken de wiellagers op te zijn. Het vervangen bleek geen eenvoudig klusje want het hele zaakje zat muurvast. Al met al kon onze trouwe Ka na overlegging van 170 eurotjes zijn kilometers weer vervolgen.
Voor de rest weinig spannends, het plaatwerk begint wel op diverse plekken te reageren op de pekelaanvallen. Maar even kijken hoe zich dat allemaal gaat ontwikkelen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.