Ford Ka 1.3 Futura (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ka 1.3 Futura |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 67.094 km |
't is net een kart!
- 31.000 km
Eerste auto van mn vriendin, nieuw gekocht en sinds 2006 op mijn naam i.v.m. goedkopere verzekering.
Heerlijk wagentje eigenlijk wel, ultieme vrouwenauto maar stiekem rijdt het als een kart! Zeker geen straf om mee te rijden, ook niet op lange vakantieritten.
Technisch nog nooit wat bijzonders gehad, maar goed, 31.000 km is ook niet bepaald een record in 3,5 jaar. Alleen wat plastic stoel- en portieronderdelen in het interieur die telkens loslaten, en verder alleen regulier onderhoud. In mei 2009 mag het karretje voor het eerst voor de APK op.
Qua luxe zit het hoognodige erop: airconditioning, Ford 6000 CD-speler en stuurbekrachtiging, verder niets electrisch ofzo. Airbag (1x) en ABS standaard, best netjes.
De Ka is gespoten in de knalblauwe Aquarius kleur, zie je niet veel op Fords kleinste. Ik zal er eens foto's van maken om bij de review te zetten.
Airco kapot
- 43.100 km
Sinds mei 2009 is de airco kapot, de condensator is lekgeslagen. Kosten zijn maar liefst 400 euro, heeft dus geen prioriteit. Verder 1 maal een velg en band kapot gereden na onvrijwillige slippartij in de sneeuw in januari 2010. Kilometerstand nu pas 43.100 km, dus geen gekke zaken met het Kaatje.
Onderhoudsbeurt 6 jaar/120.000 km
- 44.326 km
Op 09-03-2011 onderhoudsbeurt (6 jaar) gehad. Airco nog maar niet laten maken, dat kost 450 euro voor een nieuwe condensator en afvullen. Verder niets bijzonders. Afgelopen winter een set 13 inch stalen Ka-velgen gekocht met vrijwel nieuwe Vredestein Snowtrac winterbanden.
Onderhoudsbeurt 7 jaar/140.000 km
- 52.899 km
In 2012 zijn we flink aan de beurt bij de 7 jaar beurt inclusief APK: thermostaat kapot, remschijven en -blokken vervangen, kachelkraan (gaf geen koude lucht meer) en nog wat kleine defecten. Valt me erg tegen voor een goed onderhouden auto van slechts 7 jaar oud.
Ook zijn de grijze kunststof bumpers inmiddels helemaal wit uitgeslagen. Ik heb diverse middeltjes hiervoor gebruikt maar na een paar maanden ben je weer terug bij af.
Kleine onderhoudsbeurt en bodem tectyleren
- 59.884 km
Na de klapper van 900 euro bij de Ford dealer in 2012 nu maar eens naar een universele garage. Beurt plus APK, kwam niet heel veel uit. Wel blijkt er ook op de bodem beginnende roest op diverse plekken te zijn. Direct laten behandelen en alles laten tectyleren.
De airco is inmiddels nog steeds niet gemaakt en de bumpers elke paar maanden even invetten om ze weer donker te laten worden.
Klepdekselpakking vervangen
- 61.605 km
De Ka lekte ineens heel veel olie. Bij de Ford dealer heeft men netjes en betaalbaar de klepdekselpakking vervangen.
Onder het rubber van de achterklep (achter de bumper) heb ik een roestgat ontdekt. Alle Ka's roesten, dat wist ik, maar toch jammer dat je het nu bij je eigen Ka na ruim 8 jaar toch ook ontdekt. Binnenkort offertes aanvragen om dit te laten maken, evenals een put in de achterklep.
Mazzeltje bij de APK
- 63.568 km
April 2014: Omdat mijn vrouw maar 3000 km heeft gereden het laatste jaar alleen even APK laten keuren bij de Euromaster, omdat ik er toch was om de winterbanden om te laten wisselen voor de zomerbanden.
Voor het eerst sinds jaren direct goedgekeurd, alleen 1 gloeilampje voor vervangen.
I.v.m. de geboorte van ons eerste kind heb ik nog geen tijd gehad om offertes voor het schadeherstel van de achterklep op te laten maken.
Zomer 2014: airco reparatie en roestschade herstel
- 64.500 km
Juli 2014: de airco werkte al 4 jaar niet meer, en met een kind in de zomer best afzien in het Kaatje.
Bij de Ford Ka Specialist in Rotterdam een aantrekkelijke offerte gekregen voor het vervangen van de condensor van de airco, een aircobeurt en het (roest)schade herstel. Kosten alles bij elkaar € 530,-. Dat vroeg de dealer al bijna voor alleen de aircoreparatie.
Nu dus weer een ijskoude airco die fris ruikt. Ook is het roestgat onder het achterkleprubber hersteld en gespoten, alsmede de hele achterklep wegens roestplekjes. Helaas had het roestspook onze Ka na ruim 9 jaar toch ook gevonden.
Hoera de Ka 10 jaar oud! Groot onderhoud
- 67.094 km
De Ka viert in mei 2015 zijn 10e verjaardag, nog steeds bij ons als eerste eigenaar. Inmiddels was het bijna 2 jaar geleden en (slechts) 7.000 km sinds de vorige onderhoudsbeurt.
Bij de APK in elk geval 2 nieuwe banden op de set wintervelgen voor aankomende winter alvast.
Verder een grote onderhoudsbeurt bij een universele garage laten uitvoeren, inclusief onderhoud aan remmen (vocht in remvloeistof). Kosten € 277,44.
Helaas heeft het roestspook zoals bij alle Ka's inmiddels verder opgetreden: kleine beginnende bobbeltjes rondom tankdop en rechtsachter spatbord.
Wat zijn die Ka's toch door Ford van slecht staal en bescherming voorzien... Een auto uit 2005 die roest! Zonde want verder simpele, fijne autootjes die technisch lang mee kunnen met normaal onderhoud.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.