Ford Ka 1.3 Champion (2005)

autoreview

Ford Ka
Ford KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord KaFord Ka - interieur

Signalement

UitvoeringKa 1.3 Champion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst75.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 75.000 km

Tja… een Ford Ka. Ik stond niet te stuiteren van enthousiasme toen mijn vriendin het kleine bolle autootje van haar ouders kreeg voor haar afstuderen. Niet echt iets waar je als vriend ook graag in wilt sturen. Maar goed, je moet een gegeven paard niet in de bek kijken en tenslotte was het een cadeau voor mijn vriendin en niet voor mij, ik hield me dus maar wijselijk stil.

Inmiddels gebruiken wij de Ka al vier jaar en 75 duizend kilometer. In die periode heb ik de tijd gehad om aan het karretje te wennen en het ook te waarderen.

Toen de auto op de markt kwam vond ik het een ronduit lelijk ding. Nu ik er al vier jaar lang bijna elke dag tegenaan kijk, heb ik wel gemerkt dat het ontwerp vanuit alle hoeken klopt. Er is geen enkele overbodige lijn. De ronde vormen zijn weinig “macho” maar wel goed in verhouding. Verder is het me opgevallen dat de Ford Ka met geen enkele andere auto te verwarren is en dat is toch een bijzondere prestatie van de ontwerpers.

Het is jammer dat de Ka zo een “vrouwenauto” is want het ding stuurt bijzonder lekker. Je kunt er als een kart mee rijden en op klaverbladen spoort het karretje als een trein. Op de snelweg kun je 140 km/uur makkelijk aanhouden, op deze snelheid voelt de auto nog steeds heel stabiel aan.

De motor is van de oude stempel. 60 pk uit 1.3 liter persen en een verbruik van 1 op 14 zijn prestaties uit andere tijden. Tot 100 km/uur reageert de auto nog lekker kwiek op het gas. Voorbij deze snelheid duurt het nog even tot de 120 en 140 km/uur bereikt zijn.

Elke 20 duizend km breng ik de Ka trouw naar de dealer voor een beurt. Meestal zijn we rond de €200 of de €300 kwijt, afhankelijk van de grote van de beurt. Tot nu hebben we, buiten het reguliere onderhoud, weinig kosten aan de auto gehad. Met één uitzondering. Bij 65 duizend kilometer is de auto olie gaan lekken, het bleek naderhand een lekkend keerringetje, een onderdeel van een paar euro. Het opsporen van het lek was echter lastig omdat het motorblok vanaf vrij hoog overal onder de olie zat.

Ernstiger vind ik de kwaliteit van de lak, het staal eronder en de roestpreventie in het algemeen. Deze is ondermaats. De zwarte lak van onze Ka vertoont hier en daar “puntjes” en “rimpels”. Als de lak als gevolg van steenslag beschadigd is moet ik er als de kippen bij zijn om het kale staal te voorzien van nieuwe lak, anders slaat roest genadeloos toe. Op straat zie ik menig Ka bij de tankdop en bij de dorpel bobbelen en bruin kleuren. Gelukkig staat de onze altijd droog in de parkeergarage. Ook aan de onderkant lijkt de roestpreventie slecht. Mijn schoonzus heeft haar 10 jaar oude Ka recentelijk naar de sloop moeten brengen als gevolg van doorgeroeste draagbalken. Zelf was ik de auto dan ook regelmatig aan de onderkant en ik overweeg om de Ka ouderwets te laten tectyleren.

Al met al is er toch iets gegroeid tussen mij en de Ka. Dat heeft te maken met enerzijds gewenning en uiteindelijk waardering van het ontwerp en anderzijds met het ondervinden van de uitstekende rijkwaliteiten van het karretje. Het motorblok mag dan wel ouderwets en inefficiënt zijn, mijn gevoel zegt dat het juist daarom ook lekker duurzaam is. Wat nou kwetsbare hightech injectiesystemen en fragiele turbo’s?! Minder te spreken ben ik over de roestpreventie, hier is duidelijk op bezuinigd.


Reparaties

Tot nu toe is de auto één keer voortijdig naar de garage gegaan, dat was omdat er een keerring in het motorblok lek was waardoor er olie uit de motor lekte. Het zoeken naar de oorzaak van het lek was flink duurder dan het onderdeeltje zelf en het vervangen ervan.
Verder moet ik naar mijn eigen mening erg vaak lampjes vervangen. Ik zorg er tegenwoordig voor dat ik de lampjes per twee vervang want dat schijnt erg belangrijk te zijn voor de levensduur. Het vervangen van de H7-lampjes in de koplampen is trouwens een crime, vooral rechts is er nauwelijks manoeuvreerruimte. Het linker achterlicht heeft de eigenaardigheid het soms pas te doen nadat je er een harde klap op geeft.
Vanaf 65 duizend kilometer begin de wielophanging bij drempels te kraken. Volgens mij is het achter. Het invetten door de dealer bij 70 duizend kilometer heeft niet geholpen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.