Ford Granada 2.3 L (1983)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Granada 2.3 L |
---|---|
Versnellingen | 3, Automaat |
Bouwjaar | 1983 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 68.000 km |
KM-stand laatst | 91.000 km |
ERVARINGEN
- 78.000 km
De auto eind mei in Zuid-Duitsland Abgeholt. De auto verkeerd in redelijk goede staat. De vorige eigenaar heeft de auto technisch goed gehouden, en optisch elk plekje of schade gelijk bijgewerkt met de kwast. Hierdoor is de auto optisch iets minder, maar hard.
De auto heb ik probleemloos naar huis gereden, op de rit van 680km zijn er geen mankementen aan het licht gekomen.
De auto is van 1983 en heeft al aardig wat luxe voor een kale 'L' uitvoering:
- armsteun
- asbak met aansteker voor achterpassagiers
- instelbare ruitenwisserinterval
- stuurbekrachtiging
- gordels achterin
Op benzine is het verbruik 1:7,5 wat netjes is.
Sinds kort is de Granada voorzien van een gasbom. Het verbruik ligt nu tussen de 1:5 en 1:6. Er is een 70 litertank geplaatst in de kofferbak. Dus voor 2 tientjes kan ik zo'n 300km rijden.
Het enige nadeel van de gasinstallatie is dat er nu minder kisten bier in de kofferbak passen.. Maar dat weegt niet op tegen de lage brandstofkosten.
De koppen zijn niet klaargemaakt voor lpg, maar met een rustige rijstijl gaat dat 60K goed voordat de kop uitgesteld is, dus ik kan zowiezo 2 jaar vooruit. Nu moet er om de 5000km kleppen gesteld worden terwijl het op benzine om de 10000km is.
Mensen die meegereden hebben in de Granada vinden dat de verwarming snel op temperatuur is.. Dit is altijd mooi meegenomen!
PROBLEMEN
- 78.000 km
Problemen heb ik nog niet echt gehad...De carburateur moet een keer schoongemaakt worden, maar niks ernstigs..
Voor de apk werd de auto afgekeurd op lekke einddemper en de achterste dwarsbalk met differentieelophanging was afgekeurd op roest...
De einddemper vervangen voor open eindpijp en de dwarsbalk gelast.
Verder was de tankvulhals verrot, en is vervangen voor een goed exemplaar.
Plannen
- 81.000 km
Ik heb nog wat plannen met de auto.
De Granada wordt voorzien van een orginele kofferbakspoiler, en tevens komen er nog verstralers vooronder, ook heb ik een onderlip liggen.
Verder heb ik sinds vorige week smoked knipperlichten en achterlichten gemonteerd, smaken verschillen, maar ik vind het mooi.
alweer 20K km afgelegd
- 87.598 km
Zo ondertussen al zo'n 20.000km gereden met de Granada.
Ondertussen zit de kofferbakspoiler erop, is de onderlip gemonteerd, en zijn de ronde bouwlampen voorop gekomen.
Hierdoor toont de auto 'bruut'.
Als ik terugkijk, heb ik geen slechte koop gedaan aan de Granada, gezien de prijs. Het is geen nieuwe auto, dus had op eea gerekend.
Voor de eerste keuring moesten de stuurhoezen vervangen worden, uitlaat was lek, en er moest wat gelast worden..
In de loop van de tijd heb ik de tankvulhals vervangen, deze rotten wel eens vaker door, en heb de auto van onderen opnieuw in de tectyl gezet.
Laatst zat mij een remzuiger vast, door een kapot stofhoesje.. beetje jammer, maar komt vaker voor.
Dat ik er de winter mee doorgereden heb, heb ik gemerkt aan bepaalde plekken die begonnen te roesten.. Deze zijn allemaal weer netjes weggewerkt.
Verder rijdt de auto sinds eind november op lpg, dus iets vaker kleppen stellen, dit was in het begin goed opletten, maar ik heb de slag te pakken.
Een ander bijkomend iets, is het moeilijker starten op gas, maar pakt altijd aan.
Het lpg verbruik van de 2.3 V6 valt mij geheel mee.. Gemiddeld tussen de 1:6 en 1:6,4
Als ik er op deze manier nog een paar jaar mee kan rijden, teken ik ervoor!
Kapot blok!
- 91.000 km
Enkele weken terug reden we bij harderwijk met de Granada, toen het blok begon te tikkeren...
Toen ik een poging deed om richting de vluchtstrook te gaan, sloeg de motor af nadat ie een backfire gaf.
Eenmaal stil op de vluchtstrook wilde de auto niet meer starten.
Onder de kap gekeken, een paar verwoedde pogingen gedaan, maar helaas.. Ook zat er geen olie meer aan de peilstok!?! terwijl er 2 maand terug nog voldoende inzat...
Aangezien ik lid van de anwb ben, heb ik die gebeld, en binnen een half uur was er een wegenwachter. Het was een oudere man, en kende de Granada nog wel van vroegere tijden.
Toen we samen de boel bekeken, zag ik een kapot stekkertje, en het draadje bungelde eronder.. Deze bleek van het olielampje te zijn.
Toen het blok wat afgekoeld was, en er weer wat olie in het blok zat, wilde het blok aanpakken, maar tikkerde nogal dus ik vreesde voor het ergste...
Na een klein stukje (richting het eerstvolgende tankstation) kwam er wéér een backfire, en sloeg de motor weer af. Gelukkig konden we de parkeerplaats van het tankstation oprollen.
Hierop besloten om een bergingsauto te laten komen, want het was niet verantwoord verder te rijden.
Toen de auto weer thuisstond had ik met 2 dagen een ander motorblok thuisliggen. Dit blok is voorzien van nieuwe pakkingen en heb het 'nieuwe' blok erin gelepeld.
Nu moet alleen de boel nog afgemonteerd worden, en dan kan de Granada weer gaan rijden.
Wat de exacte oorzaak van het olieverlies is, is nog een raadsel:
- lekte geen olie waar de auto stond
- rookte ook niet uit de uitlaat
Hopelijk kan ik met dit blok weer een paar ton vooruit!
De foto's zijn te zien in de 'Mijn auto' review:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,3163764
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.