en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Focus Wagon 2.3 EcoBoost ST-3 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 16.000 km |
Eind 2019 startten we de zoektocht naar een opvolger voor onze Clio mk4 RS Trophy, in het kader van gezinsuitbreiding mocht het een maatje groter zijn...
Inmiddels was ook de vrouw des huizes verslingerd geraakt aan de Hot Hatch.
Er werd dus gewikt en gewogen m.b.t. de C-segment Hot Hatches. De VW Golf 7 R en Cupra Leon hadden we eerder al getest én geschrapt om uiteenlopende redenen. De Honda Civic Type R rijdt geweldig, maar werd te opzichtig bevonden voor dagelijks gebruik. De shortlist van nog te testen voertuigen:
- Renault Mégane mk4 RS Trophy
- Hyundai i30N Fastback
- Ford Focus mk4 ST
Voor elk van deze Hot Hatches valt - ook na bijzonder amusante testritten - wel iets te zeggen, maar uiteindelijk opteerden we voor de Focus ST Wagon, mede omwille van het extra gebruiksgemak (met twee jonge kinderen). Dus deze werd geconfigureerd en besteld in november 2019
Door (Belgische) Covid19 maatregelen konden we hem pas in mei 2020 in ontvangst nemen, hoewel hij in maart 2020 reeds bij de dealer werd afgeleverd.
Met enige weemoed liet ik mei 2020 onze trouwe zwarte Cio RS Trophy achter bij de Ford dealer, gelukkig kreeg ik de sleutels van de Performance Blue Focus ST Wagon in de plaats.
Waar de Focus zijn concurrenten het allemaal moeten stellen met een viercilinder van twee liter slagvolume (of een 1.8 in het geval van de Mégane) besloot Ford om tegen de downsize-stroom in te zwemmen.
De 2.3 heeft dan ook een behoorlijke sloot koppel (420nm) in het middengebied en dat laat zich voelen bij hernemingen.
Op jacht naar het piekvermogen (280pk) klinkt hij, artificieel overigens, als de Volvo-vijfcilinder uit zijn mk2 voorganger.
De hoofdreden om voor de Focus te kiezen, was overigens niet de motorisatie, maar wel het uitstekend uitgebalanceerd onderstel. Je voelt bij een dynamische rijstijl immers de achterzijde mee roteren om de bocht te ronden. Een effect dat versterkt wordt door een "lift off" van het gaspedaal.
Hij laat dit overigens enkel toe in de Sport- en Track-modus. Ik rijd hem overigens vrijwel altijd in de Sport-modus, hierbij helpt ook het eLSD beter mee om het vermogen over de voorwielen te verdelen.
Voor een voorwielaandrijver slaagt dit sperdifferentieel, afkomstig van Borg Warner, er trouwens wonderwel in om het vermogen/koppel naar het asfalt te brengen.
Qua gebruiksgemak blijft het een Focus Wagon met een méér dan riante kofferruimte.
Ook het comfort is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van zijn voorganger(s).
De ST Wagon heeft géén adaptieve dempers, zoals zijn Hatchback-broer, maar "passieve" dempers. De set-up hiervan vind ik persoonlijk een zeer geslaagde spagaat.
Tot later...
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren