Ford Focus Wagon 2.3 EcoBoost ST-3 (2020)

autoreview

Ford Focus Wagon 2.3 EcoBoost ST-3 (2020)
Ford Focus Wagon 2.3 EcoBoost ST-3 (2020)Ford Focus Wagon 2.3 EcoBoost ST-3 (2020)Ford Focus Wagon 2.3 EcoBoost ST-3 (2020)Ford Focus Wagon 2.3 EcoBoost ST-3 (2020)Ford Focus Wagon 2.3 EcoBoost ST-3 (2020)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 2.3 EcoBoost ST-3
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst81.500 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1 jaar later

  • 16.000 km

Eind 2019 startten we de zoektocht naar een opvolger voor onze Clio mk4 RS Trophy, in het kader van gezinsuitbreiding mocht het een maatje groter zijn...
Inmiddels was ook de vrouw des huizes verslingerd geraakt aan de Hot Hatch.
Er werd dus gewikt en gewogen m.b.t. de C-segment Hot Hatches. De VW Golf 7 R en Cupra Leon hadden we eerder al getest én geschrapt om uiteenlopende redenen. De Honda Civic Type R rijdt geweldig, maar werd te opzichtig bevonden voor dagelijks gebruik. De shortlist van nog te testen voertuigen:
- Renault Mégane mk4 RS Trophy
- Hyundai i30N Fastback
- Ford Focus mk4 ST

Voor elk van deze Hot Hatches valt - ook na bijzonder amusante testritten - wel iets te zeggen, maar uiteindelijk opteerden we voor de Focus ST Wagon, mede omwille van het extra gebruiksgemak (met twee jonge kinderen). Dus deze werd geconfigureerd en besteld in november 2019

Door (Belgische) Covid19 maatregelen konden we hem pas in mei 2020 in ontvangst nemen, hoewel hij in maart 2020 reeds bij de dealer werd afgeleverd.

Met enige weemoed liet ik mei 2020 onze trouwe zwarte Cio RS Trophy achter bij de Ford dealer, gelukkig kreeg ik de sleutels van de Performance Blue Focus ST Wagon in de plaats.

Waar de Focus zijn concurrenten het allemaal moeten stellen met een viercilinder van twee liter slagvolume (of een 1.8 in het geval van de Mégane) besloot Ford om tegen de downsize-stroom in te zwemmen.
De 2.3 heeft dan ook een behoorlijke sloot koppel (420nm) in het middengebied en dat laat zich voelen bij hernemingen.
Op jacht naar het piekvermogen (280pk) klinkt hij, artificieel overigens, als de Volvo-vijfcilinder uit zijn mk2 voorganger.

De hoofdreden om voor de Focus te kiezen, was overigens niet de motorisatie, maar wel het uitstekend uitgebalanceerd onderstel. Je voelt bij een dynamische rijstijl immers de achterzijde mee roteren om de bocht te ronden. Een effect dat versterkt wordt door een "lift off" van het gaspedaal.
Hij laat dit overigens enkel toe in de Sport- en Track-modus. Ik rijd hem overigens vrijwel altijd in de Sport-modus, hierbij helpt ook het eLSD beter mee om het vermogen over de voorwielen te verdelen.
Voor een voorwielaandrijver slaagt dit sperdifferentieel, afkomstig van Borg Warner, er trouwens wonderwel in om het vermogen/koppel naar het asfalt te brengen.

Qua gebruiksgemak blijft het een Focus Wagon met een méér dan riante kofferruimte.
Ook het comfort is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van zijn voorganger(s).
De ST Wagon heeft géén adaptieve dempers, zoals zijn Hatchback-broer, maar "passieve" dempers. De set-up hiervan vind ik persoonlijk een zeer geslaagde spagaat.

Tot later...


De eindspurt

  • 68.500 km

De Focus ST had afgelopen donderdagavond rechtsvoor een lekke band, wellicht door iets van (metalen) rotzooi op onze Belgische snelwegen... Gelukkig verloor de band langzaam druk en bereikten we nog onze woonplaats, om daar te wachten op de takelwagen. Onze Focus werd vrijdag doorgevoerd naar de bandenboer, wij kregen een VW Polo 1.0TSI als vervangwagen.

Inmiddels heeft de Focus ST rondom nieuw rubber gekregen: Vredestein Ultrac Vorti +.
Daarmee zou hij het moeten kunnen uitzingen tot het einde van het leasingcontract, zijnde mei 2024.

We vinden het erg moeilijk om een geschikte opvolger uit te kiezen, de Belgische overheid dwingt de zakelijke rijder in een BEV. Bij voorkeur zouden we opnieuw een stationwagon rijden, maar daarvan is de spoeling nog erg dun.

Vaarwel ST

  • 81.500 km

3 juni moesten we onze Ford Focus ST, na 4 jaar trouw dienst, opnieuw overhandigen aan het leasebedrijf. Blij dat we, mijn vrouw en ik, de afgelopen jaren nog met een analoge handgeschakelde ICE Hot Hatch (weliswaar stationwagon) mochten doorbrengen... de toekomst zal moeten uitwijzen in welke mate we daar met weemoed aan zullen terugdenken.

Zijn opvolger is een Hyundai Ioniq 5 N geworden, review volgt...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.