Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 90pk Futura (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 TDCi 90pk Futura |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 158.791 km |
ERVARINGEN
- 158.791 km
Begin februari was het zo ver. Na 5 jaar trouwe dienst heb ik de lease-Golf ingeruild voor een Ford Focus. Mijn werkgever liet mij de keuze tussen Ford en Opel, helaas was VW geen optie meer. Ik heb daarop na een korte proefrit in een Opel Astra 1.6 5-drs, een langere proefrit in een Ford Focus 1.6 TDCI trend wagon en een korte proefrit in een Focus 1.6 16V Futura wagon de keuze gemaakt voor de 1.6 TDCI Futura wagon. Met de Astra was ik heel snel klaar, ik vond het geen fijne auto, erg traag en een vering als een dweil (ik ben een Golf IV gewend dus dat zegt wat). De Focus 1.6 benzine met 100 pk was leeg snel genoeg, maar reserve was er niet meer en aangezien ik regelmatig met een behoorlijke belading rijd en ik tegen het kantelpunt van 30.000 km per jaar zit was het verstandiger om een diesel te nemen die wat meer koppel heeft, vandaar de 1.6 TDCI. Ook de reputatie van Peugeot als ontwerper en bouwer van deze dieselmotor was voor mij een reden om voor de TDCI (eigenlijk een HDI-motor) te kiezen.
Toen ik de auto net in bezit had voelde de diesel erg traag aan, maar naarmate er meer kilometers bijkomen wordt de motor soepeler en sneller. Een sprinttrekker is het echter niet. De auto wordt ook steeds zuiniger. Het verbruik is met 1:15,5 - 1:18,5 redelijk te noemen. Ik zit steeds vaker met het verbruik onder 6 liter per 100 km (1:17 - 1:18) dus het wordt nog steeds beter, ook gezien de relatief veel korte stukjes en de belading van de auto. Verder valt mij op dat over deze Focus II veel beter nagedacht is dan de Focus I.
Het exterieur:
De Futura ziet er met z’n 16’ LM velgen en met de meegespoten spiegels en deurgrepen sportief en dynamisch uit (zonder die meegespoten deurgrepen en spiegels komt de Focus erg kaal over). Ook de mistlampen geven de auto wat sportiefs. Ik begin wel een beetje te wennen aan de lijnen van de auto. Opvallend is het ontbreken van een beschermkap over de motor, niet boeiend overigens. Om de lampjes van de koplampen te vervangen dient de gehele koplampunit verwijderd te worden. Als je een beetje handig bent kan je dit zelf.
Het interieur:
De Focus is afgewerkt met mooie materialen, soms ziet het er een beetje goedkoop uit en de praktijk leert dat het niet erg krasvast is, vooral de plastic bekleding van de portieren en de dorpel van de kofferbak (de eerste krassen zitten er al weer), maar de algemene indruk is goed. De achterportieren en vooral de achterklep klinken erg blikkerig bij het dichtslaan. De Focus is erg ruim, alle passagiers kunnen goed zitten, ook lange mensen achterin hebben voldoende been- en hoofdruimte. De kofferbak is redelijk groot.
De regensensor werkt best redelijk, hoewel je soms toch zelf beter kan bedienen. Ook de automatisch dimmende binnenspiegel werkt best redelijk hoewel ik het idee heb dat ik in het donker dingen achter me toch over het hoofd zie. De automatisch inschakelende verlichting gebruik ik niet want ik heb de lampen bijna altijd aan en bij aut. stand gaan ze overdags niet aan. De voorruitverwarming is een leuke en fijne optie, alleen is het jammer dat je de draadjes in de voorruit ziet zitten. Dit kan in het donker bij tegenliggers behoorlijk irritant zijn. Ook werkt deze verwarming niet optimaal als het erg koud is en zal je toch zelf de voorruit moeten krabben. Een grote misser is het ontbreken van binnenverlichting voor de achterpassagiers, waardoor het op de achterbank echt donker is.
De Focus is voorzien van een fijne cruisecontrol met knoppen op het stuur, deze knoppen zijn niet verlicht, maar na een paar weken rijden zijn de knoppen redelijk ’blind’ te vinden door een relief op de middelste knop. Ook de boordcomputer is fijn, hoewel ik het momentele brandstofverbruik mis, dit kan misschien door de garage ingeschakeld worden. Het lederen stuur ligt lekker in de hand. Minder vind ik de groene verlichting en het relatief drukke dashboard. Erg irritant is het ijskristalletje wat FELgeel brandt als het 4 graden is en FELrood brandt bij een temperatuur van 0 graden of lager. Dit lampje zit midden in de linkermeter en valt dusdanig op dat het echt gaat irriteren. Het irritante piepje van de gordel (gevolg van EURO-NCAP score-systeem) heb ik door de garage uit laten zetten. De gordel doe ik toch wel om.
De Ford-dealer heeft kosteloos een 3,5 jackplug van achter de radio naar het bakje onder de radio gelegd waardoor ik een MP3-speler o.i.d. kan aansluiten. Dit kan bij de RCD 6000 als er een AUX-knop op zit zonder problemen met een eenvoudig snoertje (niet alle uitvoeringen met RCD 6000 hebben een AUX-knop), bij sommige uitvoeringen o.a., Ghia en bij Sony MP3-radio zit de MP3-aansluiting al standaard in het dashboarkastje. Bij de uitvoeringen zonder AUX-knop (die hebben een CDDJ-knop) op de RCD 6000 moet er een kastje tussen om de MP3-speler via de wisselaaringang aan te sluiten. Inmiddels is die kabel met jack-plug vervangen door een origineel Ford exemplaar welke dus dmv een stekker in de radio geplugd kan worden en de contraplug jack 3.5 heb ik in een loze knop naast de achterruitverwarming gemonteerd zodat ik zo een MP3 snoertje in kan pluggen. Erg fijn van de radio is de mogelijkheid om de radio in te schakelen zonder dat de sleutel in het contact zit. Deze gaat dan na een uur vanzelf weer uit. Erg handig bij bv autowassen. De kwaliteit van de speakers en de radio is bij CD en AUX goed, maar bij een radiozender lijkt de kwaliteit minder, dit zal ongetwijfeld met de ontvangst te maken hebben. De CD-speler slaat bij een slecht wegdek over. De echte muziekliefhebber is beter af met de Sony-MP3 radio (met 8 ipv 6 speakers), welke voor een meerprijs van 300,- geleverd wordt.
Dan de stoelen. De sportstoelen van de futura-uitvoering zijn erg smal. Ik heb er lang aan moeten wennen en nog steeds ben ik niet overtuigd. Ik denk dat sommige mensen beter af zijn met de normale stoelen uit de trend-uitvoering. De armsteun die op deze uitvoering zit, zit niet aan de stoel vast waardoor voor minder lange mensen die steun te ver naar achteren zit en voor lange mensen weer te laag. Nutteloos dus, de armsteun had gewoon aan de stoel vast moeten zitten. Bij de premium armsteun is dit veel beter. In het begin had ik last van de hoofdsteunen, welke ik niet kon draaien, dit is waarschijnlijk het gevolg van het anti-wiplash ontwerp. Nu heb ik er geen last meer van, ik heb de juiste zit gevonden. De hoofdsteunen achter (3 stuks) kunnen, als er niemand zit, naar beneden gezet worden waardoor ze het zicht niet belemmeren. Bij het omklappen van de achterbank hoeven ze ook niet verwijderd te worden.
Uitrusting:
De Futura is behoorlijk compleet uitgerust; o.a. Sportief onderstel, LM-velgen 205/55 R16, donkere koplampen, mistlampen, meegespoten spiegels en deurgrepen, electrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, regensensor, aut. dimmende binnenspiegel, aut. inschakelende verlichting, voorruitverwarming, sportstoelen en middenarmsteun.
De auto wordt standaard slechts geleverd met 1 sleutel met afstandsbediening. De andere sleutel is zonder. De Focus is standaard voorzien van airconditioning. Cruise-control is standaard vanaf de Trend-uitvoering. Het originele Ford alarm klinkt zielig in tegenstelling tot de claxon, ik vraag me af of iemand op dit alarm reageert. De TDCI heeft rondom schijven en electrische stuurbekrachtiging. Leuk is dat je de stuurbekrachtiging in kan stellen op sportstand, normaal of comfortstand. Dit is volgens mij alleen vanaf de 2.0 benzine of alle diesels standaard.
Het rijden:
De wegligging is goed te noemen, maar niet zo goed als de meeste autotesters en forummers beweren. De auto helt amper over, maar het punt van rijden en glijden is redelijk vaag. Je wordt niet gewaarschuwd dat de grens er aan komt en staat dan ineens overdwars. Dit kan te maken hebben met de Bridgestone Turanza banden en met het verzwaarde veringpakket op mijn auto. Drempels zijn redelijk vlot zonder een schrapende bumper over het wegdek te nemen. Deze goede wegligging heeft wel tot gevolg dat de auto minder comfortabel is. Ik merk dat ik echt om putdeksels en andere oneffenheden heen stuur, wat ik voorheen niet deed in de Golf. Mensen die van comfort houden zijn beter af met een Trend, die door de combinatie van kleinere velgen, hogere banden en geen sportonderstel een stuk comfortabeler is. Voor mij was het dus flink wennen doordat voorheen in een Golf IV reed. Ook hoor je veel bandengeruis en opspattend water, steentjes e.d. worden qua geluid behoorlijk doorgegeven naar binnen.
De motor is bij koude start en bij flink optrekken vrij lawaaierig hoewel dit ook steeds stiller wordt naarmate er meer kilometers op de teller staan. Bij constante snelheid op zowel binnenweg als snelweg is de Focus lekker stil. Het doodvallen van de motor onder de 1400 tpm kan soms best gevaarlijk zijn (hier rekening mee houden met nog even snel ergens voorlangs schieten). Dan doet de motor namelijk vrijwel niets en slaat bij optrekken zelfs bijna af, totdat je boven 1400 tpm komt en de motor wakker wordt en er dan behoorlijk aan trekt tot ongeveer 3500 tpm (ik herken dit van de Mondeo TD 90 pk uit 1999, waar ik toen een paar weken in gereden heb). Ik merk dat dit steeds beter wordt naarmate er meer kilometers op de teller staan. Trillingen van de aandrijflijn worden aardig doorgegeven, de binnenspiegel trilt behoorlijk en ook bij flink optrekken voel je het stuur trekken, ook redelijk wat last van spoorvorming.
De carrosserie is door al z'n lijnen en zijn grote buitenmaten niet erg overzichtelijk, wat het parkeren wat lastiger maakt, dus even snel in een klein gaatje parkeren gaat niet meer op, maar dat geldt eigenlijk wel voor alle nieuwe auto’s in deze klasse.
Pluspunten:
+ Complete uitrusting
+ Erg ruim, ook achterin, veel beenruimte
+ Goede wegligging
+ De afwerking en de gebruikte materialen zijn beter dan verwacht
+ Fijne motor is soepel en is stil bij constante snelheid, motor trekt als een lier in de bergen met 4 personen + bagage (90 pk is echt voldoende)
+ Erg fijne cruisecontrol
Minpunten:
- Ontbreken van verlichting voor de achterbank/ achterpassagiers
- Blikkerig en goedkoop geluid achterportieren en vooral de achterklep.
- Geluid banden, opspattend water en steentjes e.d. en windgeruis
- Stoelen en armsteun niet optimaal
- Slechts 1 sleutel met afstandsbediening
- Matig geluidsniveau fabrieksalarm
- Ontvangst radio en overslaan CD bij RCD6000
- Vele kraakjes en rammeltjes naarmate de auto ouder wordt
Al met al een fijne en goede auto, alleen kan de Focus in mijn in details niet tippen aan een Golf, maar die is ook een stuk duurder. Het zijn vooral de details die me tegenvallen. Updates volgen.
Update 5500 km:
De auto begint steeds beter te rijden (motor wordt soepeler en stiller) en ik begin er ook aan te wennen. Ik begin ook aan de stoelen te wennen, maar van de Golf vind ik de stoelen toch beter.
Wel rammelt er iets bij de B-stijl bij de gordelverstelling (hoogte) en bij warm weer kraken de portieren (rubbers) bij het rijden over drempels en bij bochten. De CD-speler slaat ook af en toe over. Het lijkt toch steeds of de aandrijfassen of de motor beginnen te trillen bij flink optrekken, net alsof ze het vermogen niet aankunnen.
Update 8000 km:
De auto bevalt me steeds beter. Ik heb 3 dagen een Peugeot 307 break 1.6 16V als leenauto gehad ivm schade door onbekenden. Deze 307 reed en zat wel lekkerder, maar de functionaliteit van de bediening van de Focus is gewoon veel beter, net als de airco. Bij de 307 was er veel meer tocht. Wat mij verbaasde is dat de breedte en de diepte van de kofferbak van de 307 break kleiner is dan de Focus. De hoogte is bij de 307 weer groter.
Update 15000 km:
De garage heeft de piep van het gordelwaarschuwingssysteem uitgezet. Gelukkig! Ook had ik gevraagd of het mogelijk was de centrale vergrendeling automatisch te laten vergrendelen bij wegrijden. Dit heeft men niet uitgevoerd en ik weet ook niet of dit wel mogelijk is op de Focus.
Update 17600 km:
De motor is nu behoorlijk ingereden en die bevalt me steeds beter. Het onderstel vind ik echt te stug nu het weer kouder wordt. Ik rijdt echt om bv. putdeksels en zo heen. Ik denk dat het aan het verzwaarde verenpakket ligt. Bij de proefrit met een 1.6 wagon Futura kan ik me niet herinneren dat de auto zo stug was. Verder vind ik de stoelen steeds slechter zitten en ik krijg last van mijn rechterarm (onderarm en elleboog) bij lange ritten. Ik denk dat dit komt door de smalle sportstoelen met vrij scherpe zijkanten en de te lage armsteun. Dit is natuurlijk vrij persoonlijk, maar in de leen 307 en in de vorige Golf had ik hier geen last van.
Update 20975 km:
De motor bevalt me inmiddels prima. Stil en soepel, het is geen racemonster, maar snel genoeg voor normaal gebruik. Wel begin ik steeds meer last van mijn rug te krijgen door het stugge onderstel en de stoelen. Wegstrepen en andere kleine oneffenheden worden behoorlijk storend doorgegeven, wat behoorlijk vermoeiend is. Ook valt me op dat de verlichting van de auto behoorlijk zenuwachtig trilt/deint op de ANWB wegwijzerborden langs de snelweg. Ik heb het idee dat het verzwaarde verenpakket (wordt standaard meebesteld door mijn werkgever) icm het sportonderstel van de Futura iets te veel van het goede zijn. Ik heb al vanalles geprobeerd met oa bandenspanning wat geen verbetering geeft. Het instellen van de stuurbekrachtiging op comfort ipv sport lijkt wel iets verbetering te geven (trekt minder aan het stuur).
Update 29750 km:
De auto is momenteel niet stug meer, wat waarschijnlijk komt door de hogere buitentemperaturen. Ook de stoel zit beter, even wat tijd nemen om deze anders in te stellen (uitproberen) geeft het effect dat de stoelen beter zitten, maar dit komt ook doordat het warmer is waardoor oneffenheden minder doorgegeven worden. Wel stoor ik mij aan de rammeltjes, krakende portierrubbers, krakend koppelingspedaal (wat erger wordt naarmate de buitentemperatuur stijgt). Zou niet mogen bij een auto van bijna dertigduizend euro. Verder valt de hoge bandenslijtage mij op.
Update 42000 km:
In de zomer is de auto niet stug en stoterig, maar in de winter bij temperaturen onder de 15 graden wordt de auto stugger en meer stoterig. Dan zit de stoel ook gelijk minder goed, maar het is nu minder erg dan vorig jaar, waarschijnlijk ook doordat de auto meer ingereden is. De motor (90 pk TDCI) bevalt me prima, een erg fijne, stille en soepele motor. Ik heb ook in de 109 pk variant van deze motor gereden en ik vond deze niet echt veel sneller aanvoelen, tenminste niet echt een schokkend verschil. Jammer is de ontvangst van de radio RCD6000 die onderdrukt wordt (lijkt wel MONO) als het signaal wat minder is. Dit heb ik ook geconstateerd bij div. andere Focus met dezelfde radio dus het is niet exemplarisch.
Het strakke sturen bevalt me steeds beter. Ik heb de stuurbekrachtiging op ’Standaard’ gezet, wat me het beste bevalt. De nieuwe Michelin Pilot Primacy voorbanden zijn veel stiller, minder stug en hebben meer grip bij glad weer dan de Bridgestone banden.
Update 74800 km 23-10-2008:
De motor is echt een juweeltje, trekt als een lier in de bergen met 4 personen + bagage. In de winter heb ik winterbanden Continental 195/65 R15 de nieuwste serie laten monteren. Dit geeft iets meer comfort alleen de auto wordt veel meer zoekerig op de snelweg en geeft hiermee iets minder vertrouwen (misschien had ik toch de 16 inch maat moeten nemen, maar deze waren bijna 2x zo duur). Ik heb ze al weer terugverdiend, want bij plotseling remmen kon ik nog net een muurtje ontwijken, wat bij normale banden niet was gelukt. Verder is het verbruik rond 1:18 goed te noemen (de boordcomputer geeft 1:20 aan, maar dat klopt niet). De ideale bandenspanning bij de zomerbanden ligt rond 2,1-2,2 bar voor en 2,5 bar achter (met belading).
Wat ik zou willen veranderen:
Ik zou graag verlichting tbv de achterbank standaard zien, is namelijk erg onhandig in het donker, daar kunnen collega’s en gezinnen met kleine kinderen over meepraten. Verder zou ik de greep van de achterklep mee laten spuiten als het mijn eigen auto was, staat veel mooier. Ook zou ik de rode verlichting willen hebben die de latere versies wel hebben, veel mooier dan groen. En verder zou ik het onderstel wat minder stug willen hebben in de winter en een lendensteun in de stoel. Ik zou ook de lampjes in het display tbv gladheid wat minder prominent in beeld willen hebben en automatisch vergrendelende deuren bij wegrijden.
Update 94300 km 25-06-2009:
Verbruik gemiddeld 1:18 tot 1:18,5.
Update 112000 km 07-02-2010:
In de zomer zijn bij de grote beurt voor nieuwe banden gemonteerd zodat voor nu de Michelin Energy banden liggen en de Michelin Pilot Primacy achter. Deze zijn beduidend stiller dan de Bridgestones en sturen ook prima, hoewel de Bridgestones bij droog warm weer strakker stuurden. Wel valt op de de Energy banden vooral bij koud en nat weer beduidend minder grip hebben dan de Pilot Primacy banben. Da's af en toe behoorlijk oppassen. Nu liggen de winterbanden er weer onder (Conti) en hebben deze hun nut afgelopen dagen bewezen.
Update 144.000 km 05-12-2010
De auto rijdt steeds beter. De vering is niet zo stug meer, omdat de auto ingereden is en de motor draait heerlijk rustig en soepel. Het verbruik is nu 1:17 - 1:19,5 dus netjes, kan ook wel met Fuelsafe brandstof te maken hebben.
Inmiddels heeft de lease-maatschappij aangegeven dat de auto in Februari 2011 vervangen moet worden. De mogelijke opvolgers zijn
Ford Focus wagon huidig of nieuw model (Juni 2011), Ford C-max, Opel Astra sports tourer, Peugeot 308 SW.
Mondeo, Insignia of Zafira vallen bij mij al direct af.
Wordt vervolgd.
Update 157.000 km 02-07-2011:
Met deze auto nog op wintersport geweest, heeft het prima gedaan, motor is voldoende sterk en soepel, loopt als een trein, maar komt voor het Duitse autobahn geweld (de dikke BMW's, Audi's etc.) misschien wat te kort, maar trekt in de heuvels als een lier, hoefde zelden terug te schakelen en bleef gewoon op de cruise-control. Heuvel af kwam er vanalles me voorbij, ik bleef op CC rijden en dan heuvelop ging ik de meeste auto's (nog steeds op CC) weer voorbij.
De nieuwe auto is besteld en wordt eind Juli verwacht. Het is geworden:
Ford Focus wagon trend 1.6 ecoboost (150 pk)
met seat pack, bluetooth radio, cruise control, thuiskomer reservewiel, metallic moondust silver.
Als deze binnen is zal ik er een review over maken.
Update 157.000 km 02-07-2011:
De nieuwe auto is binnen, zie hierboven.
De review staat onder volgende link:
http://www.autoweek.nl/autoreview/31809/ford-focus-wagon-16-ecoboost-150pk-trend
Ik ben in ieder geval erg blij met de nieuwe auto en de ecoboost motor. Toch heeft de Focus van deze review het prima gedaan.
Groeten, Bierbengel
PROBLEMEN
- 158.791 km
Update 5200 km:
De koppeling begon te kraken, er was bijna geen file mee te rijden zonder storerig voort te bewegen. De garage heeft dit gesmeerd (zelf smeren had geen effect) en het lijkt nu bijna weg te zijn. Als het kraken terug komt zal de koppelingsunit achter het gaspedaal losgehaald en gesmeerd moeten worden.
Update 8000 km: Het kraken van het koppelingspedaal is na het vorige bezoekje aan de garage helemaal weggegaan.
Update 15000 km:
De auto is inmiddels bij de garage geweest voor een waterlekkage via de C-stijl Volgens de dealer kwam dit via de scharnieren van de achterklep en liep het via de roostertjes van de C-stijl op het bagage-afdekzeil. De scharnieren zijn afgekit, maar ik heb het idee dat het nog niet opgelost is (veel vocht in de auto), maar ik wacht even een droge periode af (misschien moet vocht eerst weg).
Verder heeft de garage niets gedaan aan de rammelende gordelhoogteverstelling. Ik heb het paneel zelf losgehaald en het lijkt nu dat het minder geworden is.
Update 17600 km:
De waterlekkage bij de achterklep is nog steeds niet weg en ik heb bij slecht weer dus een plasje water op het afdekzeil van de bagageruimte liggen. Ook beslaat de auto hierdoor best wel, wat wel op te lossen is door de airco aan te zetten. Bij de 20000 km beurt wil ik hier naar laten kijken. Verdere probleempjes zijn niet meer teruggekomen na het bezoek aan de garage, alleen rammelt de gordelhoogteverstelling af en toe nog.
Update 20975:
De auto is voor de 20000 km-beurt bij de dealer geweest. Er lag na de beurt een schroevendraaier in de waterbak van de ruitenwissers, dit had dus lelijke schade kunnen veroorzaken. Ook zat er na de beurt een halve liter teveel olie in de motor (kwam ik achter tijdens peilen de volgende dag), en helaas:
De lekkage linksachter (volgens garage via de scharnieren) is nog steeds niet opgelost. De scharnieren opnieuw afkitten had wederom geen effect.
Hopelijk wordt dit binnenkort definitief opgelost!
Update 21136:
De auto is bij de dealer geweest voor de reparatie van de lekkage. De hele binnenbekleding is losgeweest en de dakrails is vervangen. De oorzaak bleek onder de dakrails te zitten. Dit is door de garage onder garantie verholpen. Nu maar hopen dat het definitief weg is. Ook heeft de garage naar het onderstel gekeken wat nogal stug is. Ze hebben hier geen afwijkingen kunnen vinden, maar de monteur vond ook dat de auto buitengewoon stug is. Ze denken dat het komt door de Bridgestone Turanza banden en verwachten dat het beter gaat met bv. Michelin banden. Dan zou er ook minder bandengeruis moeten zijn. Het was wel even wennen vanuit de Volvo V50 leenauto, hoewel de Focus veel ruimer en praktischer ingedeeld is. Op verzoek van de garage de stuurbekrachtiging ingesteld op comfort ipv sport wat een iets rustiger weggedrag lijkt te geven (minder trekken aan stuur).
Update 29750:
De lekkage was na het laatste bezoek nog steeds niet opgelost. Toen heb ik er zelf maar een Zaterdagmiddag aan besteed. Ik heb met butyleenkit alle naden bij de achterklep afgekit en vooral rondom de scharnieren. Hierna bleek de lekkage opgelost te zijn. Dat de dealer daar zelf niet opgekomen is en de auto hiervoor meerdere malen terug moest. Verder kraakt het koppelingspedaal steeds meer (komt telkens terug bij warm weer) en kraken de portierrubbers en rammelt er vanalles in het interieur. Geeft niet echt een kwaliteitsgevoel. Bij de volgende beurt 40000 km worden er voor Michelin banden gemonteerd ipv de Bridgestone Turanza (voorbanden zijn al aardig versleten).
Update 42000 km:
De auto heeft net zijn 40000 km beurt gehad, de veer van de koppeling is vervangen ivm een krakende koppeling bij warm weer (of het probleem opgelost is nog niet duidelijk omdat het zich alleen voordoet bij warm weer). Tevens zijn de voorbanden vervangen door Michelin. Deze zijn iets minder stug dan de Bridgestones en ik heb idee dat ik meer grip heb, maar ik ben nog een beetje aan het zoeken naar de ideale bandenspanning.
Update 74800 km 23-10-2008:
De afstandsbediening van de centrale vergrendeling deed het steeds slechter, batterij vervangen had 2 dagen effect, maar daarna deed deze het weer niet. Zelf loshalen en schoonmaken had 2 dagen effect. Bij de garage hebben ze een paar beugeltjes in de sleutel verbogen en de sleutel opnieuw ingeleerd. Sindsdien doet deze het weer perfect. De koppeling kraakt nog steeds bij warm weer, dit was na laatste beurt slechts 1 dag opgelost.
Update 86144 km 31-03-2009:
Er komt al een paar dagen zoemend/ fluitend geluid onder de motorkap vandaan. Bij de garage geweest, ze konden gisteren niet met zekerheid zeggen of het de turbo of iets anders was. Vanmorgen viel de kachel en alle electronica uit, de stuurbekrachtiging stopte er mee, de auto sloeg af bij het wegrijden en starte ook niet meer. Weggesleept naar de garage, de dynamo bleek defect, schijnt vaker voor te komen bij dit type. Wel vrij vroeg bij deze kilometerstand. Gerepareerd en nu alles in orde.
Update 94300 km 25-06-2009:
Het olieverbruik lijkt op te lopen en de motor ratelt een beetje. Verder kraakt de koppeling bij dit warme weer > 25 graden weer zeer irritant. Dat olieverbruik houd ik in de gaten, update volgt.
Update 112000 km 07-01-2010:
Het alarm ging spontaan af, dit bleek te komen doordat er via de antenne vocht naar binnen kwam wat in de interieursensor liep. Naar alle tevredenheid door Ford Klaassen opgelost.
Nu springt soms de achterklep spontaan open, tenminste, ik hoor de ontgrendeling spontaan klikken. Dit komt waarschijnlijk doordat er water in de achterklepgreep blijft staan wat nu bevriest en uitzet waardoor de schakelaar ingedrukt wordt. De garage gaat kijken wat de oorzaak en de oplossing is. Wordt binnenkort opgelost.
Verder is het kraken momenteel door de koude temperatuur niet van toepassing. Het olieverbruik is weer redelijk normaal, niets bijzonders, en het ratelen is ook weer minder geworden.
Update 14-01-2010:
De electronische achterklepgreep is vervangen ivm problemen met spontaan ontgrendelen doordat er vocht in zat, wat bevroor. Bij de APK zijn geen punten gevonden.
Update 115504 km 24-02-2010:
Nadat de auto al een poosje onregelmatig liep en stonk naar diesel toch maar eens onder de motorklep gekeken. Hier stond een laagje diesel op het blok, wat ergens bij de verstuivers vandaan kwam (dit is een veel voorkomend probleem bij dit HDI/TDCI blok, ook bij de 1.4 versie hiervan). De garage heeft het onderblok van de verstuivers vervangen of gerepareerd waardoor de lekkage weg was.
Ook was de wegligging niet heel stabiel, de auto voelde aan alsof deze een lekke band of zoiets had. Door de garage is alles gecontroleerd, maar niets concreets gevonden. Dit probleem was geheel weg na het monteren van de zomerbanden in het voorjaar.
Update 116245 km 8-03-2010:
Na de vorige problemen loopt de auto nog niet geheel lekker. Vooral vlak na het starten smorgens bij koude motor loopt deze een poosje erg onregelmatig en stinkt en walmt de auto behoorlijk. Ook hoor ik vaak iets ratelen in de motor, wat ook plotseling weer weg is. Ivm de wintersport de 120000 km beurt eerder uit laten voeren. Volgens de garage is er niets mis.
Update:
In Maart op wintersport geweest.
Onderweg gaf de auto een vreemd geluid (ratelen) in de motor bij het optrekken en invoegen op de snelweg in Duitsland. Het klonk alsof de motor ieder moment in de soep kon draaien en werd steeds harder. Na het overschakelen naar de volgende versnelling verdween het geluid weer naar de achtergrond. Wel leek het of er nog een zoem in de aandrijving zat. Hierna is het geluid nog wel enkele keren teruggekomen, maar nu is het al ruim een half jaar weg.
Update 137009 km 10-09-2010:
Grote beurt, geen bijzonderheden. Na de beurt rijdt de auto als nieuw.
Update 144000 km 5-12-2010:
Geen problemen, wel loopt de motor nog even onregelmatig na het starten bij koude motor en walmt en stinkt deze. Dit is weg na 1 minuut rijden. Winterbanden zitten er weer onder, wat veel profijt geeft met dit weer.
Update 157700 km 02-07-2011:
Geen problemen
Update 157700 km 02-07-2011:
Auto ingeleverd ivm einde leasecontract, de nieuwe Focus wagon ecoboost is inmiddels afgeleverd. zie bij ervaringen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.