Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Titanium (2009)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Titanium (2009)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 TDCi 109pk Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst140.089 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review na 15.000 kilometer

  • 15.000 km

DE KEUZE:

Eind vorig jaar was het zover, mijn toen huidige Skoda Fabia 1.4 TDI moest het veld gaan ruimen voor een nieuwe leaseauto. De vrije dagen rondom de feestdagen stonden dan ook in het teken van 4 wielen en 1 stuur, ik moest een nieuwe auto uit gaan zoeken. Na heel wat slapeloze nachten powered by koffie en Red-Bull en heel wat berekeningen verder ben ik uitgekomen op mijn inmiddels huidige auto:

Een Ford Focus 1.6 TDCi 80kW/109pk Titanium met de volgende extra's:

-Business pack, Navigatie en Bluetooth zijn onmisbare opties voor mijn werk, bovendien kan ik voor die €500,- geen bult vallen. Ook de parkeersensoren waren welkom, gemak dient de mens.

-Titanium X-pack 1, Ik wou persé Adaptief licht (of Xenon) en donkergetinte ramen vanaf de B-stijl. Bij elkaar kosten deze opties €850,-. Het X-pack 1 kost €1350,-. Naast de eerder genoemde opties zijn ook de 17" LM-velgen, half-lederen bekleding en het bandenspanningcontrolesysteem (leuk woord voor galgje) onderdeel van dit pakket. Helaas viel x-pack II (en daarmee Xenon) net buiten het budget, het was wel mogelijk maar dan had ik andere opties moeten laten vallen, en dit was het mij niet waard.

-Dakrails 'Satin Silver' €350,-. Dit heeft voor mij geen enkele functie maar gaat puur om het uiterlijk.

Om dit alles af te maken heb ik gekozen voor een kleur die redelijk zeldzaam is op de Focus. Ik wou ABSOLUUT geen zwart, grijs of blauw. Bovendien is metallic lak bij mijn werkgever verplicht. Na verschillende bezoekjes aan de Ford dealer uitgekomen op Tango-Orange. Ik heb hiervan geen enkel moment spijt gehad. Ik krijg soms zeer leuke reacties op de parkeerplaats. Mijn bolide valt natuurlijk wel op tussen de zwarte Passat's, muisgrijze Octavia's en donkerblauwe Golfjes.

De buitenkant is de auto helemaal af. Het oranje steekt (zeker in de volle zon) zeer goed af bij alle chroom accenten en de (altijd glimmende) 17" velgen. Hierbij maken de 'Satin Silver' dakrails het plaatje af.

Uiteindelijk staat er nu een auto van ruim €30.000,- voor de deur, geen kattenpis!

HET RIJDEN:

Inrijden:
De eerste 1000 km rustig aan gedaan, veel geschakeld om de bak lekker los te maken, want deze ging in het begin nog wat hakerig. Inmiddels is hij al wel wat smeuiger geworden maar af en toe blijft het lastig om hem in z'n 1 te krijgen.

Vanaf de 1001km langzaamaan wat feller gaan rijden om tot de conclusie te komen dat de motor toch wel heel erg stil is op kruissnelheid. Nu kwam ik misschien ook wel vanaf het andere uiterste, zo'n 3 pitter van VAG is nou eenmaal niet het meest geraffineerde blok ooit gemaakt. De stilte aan boord van de Focus is echt onovertroffen. Een 2.0 benzine Mondeo (bouwjaar 2008) maakt bij 120km/h meer geluid door de wat hogere toeren van de benzine-krachtbron.

Motor:
De motor is langzaam maar zeker wat losser aan het worden gedurende de eerste 5000km. Hoogste snelheid tot nu toe is 190km/h op de teller, met nog gas over, alleen de snelweg was op (A44 richting Den Haag voor de kenners).

Ik roem de TDCi om zijn smeuïgheid. Wat mij direct opviel is dat deze zelfontbrander wat meer op toeren gehouden moet worden dan zijn voorganger. Rij je 120km/h en wil je snel accelereren? Dan loont het om terug te schakelen naar zijn 4. De motor blijft trekken tot ver boven de 4000rpm (160km/h). Dat was bij de Fabia wel anders, boven de 3500 was dat blok dood. Keerzijde van de medaille is dat de TDCi onder de 1800rpm wat nukkig is en bij acceleratie harde trillingen door de auto stuurt.

Met 240Nm aan koppel is schakellui rijden geen enkel probleem, binnen de bebouwde kom is 3 de de facto standaard.

Uitrusting:
De standaard uitrusting van de Titanium is wat mij betreft zeer goed te noemen. Zaken als regensensor, lichtsensor en de automatisch dimmende binnenspiegel verhogen het comfort aan boord. De gescheiden klimaatregeling doet zijn werk ook naar behoren (eindelijk geen gezeur meer over de temperatuur aan boord). Doordat Ford zo slim is geweest om in de armsteun een 12V aansluitpunt te maken heb ik geen enkele kabel/houder in het zicht, USB-stick en telefoon verdwijnen allemaal netjes in de armsteun.

Blaupunkt Travelpilot FX:
Er is op internet al veel geschreven over dit navigatiesysteem welk onderdeel is van het business-pack. Mijn ervaringen na 15000km zijn positief. Een enkele keer heeft het systeem mij in de steek gelaten. De eerste keer kreeg ik geen enkel geluid meer uit de speakers en de tweede keer bleef hij hangen na het beëindigen van een telefoongesprek. Hierover gesproken, door de stilte aan boord is telefoneren in de Focus echt goed te noemen, ik krijg nooit klachten over ruis of iets dergelijks. Ook de herkenning van mijn toestel (Nokia 6021) verliep vlekkeloos en was een fluitje van een cent. Enig nadeel hierbij is dat nieuw toegevoegde telefoonnummers aan het telefoonboek van het toestel niet altijd overgenomen worden door de FX. Het opzoeken op het toestel zelf is dan de oplossing. De FX neemt netjes het gesprek over als ik de auto instap en de sleutel omdraai, perfect!

Een andere uitkomst van de FX is het afspelen van MP3 bestanden via USB. Ik ben zelf werkzaam in de IT dienstverlening en als technicus blijf ik van de SD kaart af en gebruik ik dus de USB ingang om MP3 af te spelen, tot op heden nog zonder enkele problemen, perfect! De radiostations hebben een slechte luisteraar aan me zeg maar.

Het schermpje is weliswaar klein (5 inch) maar biedt voldoende overzicht om toch nuttig te zijn. Het in- en uitzoomen gaat zeer snel en biedt zo ook nog een toegevoegde waarde als je even niet weet welke afslag je moet nemen.

Zijn er dan helemaal geen nadelen te benoemen over de FX? Tuurlijk wel, het is irritant dat als de verlichting aangaat het schermpje ook feller gaat branden, ik zou zeggen dat in een donkere omgeving juist een donkerder scherm nodig is en v.v.. De oplossing hiervoor is de dashboardverlichting dimmen, hiermee wordt ook het scherm gedimd.

Het rijden met de Focus:
Het is algemeen bekend dat de focus een uitgebalanceerd onderstel heeft en ik kan dan ook niet anders concluderen dat de auto zéér snel de bocht door kan. Adviessnelheid 70km/h? De Focus knalt er met 120km/h doorheen zonder ook maar een kik te geven. Met de Fabia had ik al op zijn kant gelegen. Het comfort aan boord vind ik wat tegenvallen, je voelt net iets te goed op wat voor ondergrond je rijd. Dit heeft natuurlijk ook een deel te maken met het sportieve onderstel en de 17" LM velgen. Met ruim 60.000km in het jaar gaat het soms vervelen.

De Focus zal ervoor zorgen dat je als bestuurder niet voor verrassingen komt te staan. Als je te hard de bocht uit accelereert grijpt het ESP netjes in, het knipperende lampje attendeert je erop dat ESP aan het werk is geslagen.

Verder doet de auto wat je ervan verwacht. De instellingen van de stuurbekrachtiging kunnen mij niet interesseren, hij staat al 15000km op 'Normaal', ik heb simpelweg de behoefte niet om dit te veranderen.

PROBLEMEN

Tot nu toe geen. *afkloppen*

EINDOORDEEL
(tot nu toe)

+Motor, stil en krachtig.
+Uiterlijk, de auto is helemaal af.
+MP3 afspelen van USB, i-de-aal!
+Goede wegligging.
+(Nog) geen kraakjes in het interieur
+Riante uitrusting
+Adaptieve koplampen bieden echt uitkomst op donkere wegen zonder straatverlicting.

-Stuur trilt bij aanremmen op hogeren snelheden, zeg >100km/h.
-Lak is gevoelig voor steenslag. Heb al diverse pitjes op de motorkap.
-Armsteun die weer naar achteren schuift.
-Onderhoudsinterval is laag, te laag voor een asfalttijger zoals ik. Om de 20.000km een beurt betekent 3 á 4 keer per jaar een bezoek aan de dealer.
-Kofferbak sluit slecht, soms een tweede keer goed hard dichtsmijten. Is een bekende Focus-kwaal.
-Tankinhoud te laag, ik had liever minimaal 60 liter gehad. (iets voor op de optielijst?)
-Verbruik hoger als verwacht, ik rij nu zo'n 1 op 17,5. Ik had beter verwacht. Ik ben een rijder die lekker met het verkeer meegaat en af en toe het gas wat dieper intrapt. Moet zuiniger kunnen.

Ik zal deze review proberen up-to-date te houden.

Tweede review na 23.000 kilometer

  • 23.000 km

Inmiddels dus ruim over de 20.000 kilometer en zodoende heeft de Ford zijn eerste onderhoudsbeurt gekregen.

Bij de dienstdoende dealer aangegeven dat de linker buitenspiegel trilt op de snelweg en bij oneffenheden in de weg en dat het stuurt trilt bij het remmen boven de 100km/h.

Het trillen van het stuur is door de dealer opgelost. Hoe ben ik eigenlijk vergeten te vragen, my bad.

Het trillen van de linker buitenspiegel is nog niet opgelost. Hier werd gezegd dat de veer in de spiegel (??) wat strakker is aangespannen. Resultaat is dat de spiegel nog erger trilt. Dit terwijl men een proefrit heeft gemaakt om het te controleren!?

Hierdoor sta ik binnenkort dus weer bij de dealer op de stoep.

Voorderest eigenlijk geen noemenswaardige dingen. De auto doet wat hij moet doen en voldoet nog steeds aan mijn eisen. Op naar de volgende update en onderhoudsbeurt!

Derde review na 33.000 kilometer

  • 33.000 km

Zo. De kilometerstand staat nu inmiddels op 33.000 kilometer. Echte problemen blijven vooralsnog uit. Niet dat ik anders had verwacht maar ik ben blij geen maandagmorgenproduct te hebben.

Hieronder een lijst met opmerkingen tot nu toe:

Rond de 30.000 kilometer merkte ik dat de Continental SportContact banden aan de voorkant wat grip begonnen te verliezen bij regen. Dit is opgelost door de banden te wisselen met de achterkant. Op deze manier kunnen bij ongeveer 60.000 kilometer alle vier de sloffen vervangen worden.

Ook ben ik hierdoor tot de conclusie gekomen dat het bandenspanningscontrolesysteem niet zaligmakend is. Het bleek namelijk dat er maar 2.0 bar in alle banden zat terwijl er 2.4 in hoort te zitten. Al die tijd heeft DDS niets opgemerkt en heb ik dus met te zachte banden rondgereden. Ik zal dus voortaan wat vaker mijn bandenspanning gaan controleren.

Helaas moet ik constateren dat er een kraak zit in het linkervoorportier waar ik 90% van de tijd met mijn linkerarm op lig. Vooral op de snelweg is het geluid vaker aanwezig. Voordeel hierbij is dat het gekraak in het niet valt bij het geluid van de Travelpilot FX.

Het trillen van de linkerbuitenspiegel is nog steeds niet opgelost. Ik zal hier nogmaals naar laten kijken bij de 40.000 kilometer beurt.

Naast al deze minpunten blijft de auto prima bevallen en heb ik geen moment spijt van mijn keuze. De motor blijft lekker stil en is boven de 2000 toeren altijd bij de les.

Vierde review na 65.000 kilometer

  • 65.000 km

Eindelijk weer eens een update na bijna een half jaar... Reden hiervoor is dat ik eindelijk weer wat aanleiding heb om te schrijven....

Bij de 40.000 kilometer beurt is het probleem met het trillende stuur bij remmen boven de 100km/h opgelost. Het bleken kromme remschijven te zijn! Deze zijn (uiteraard onder garantie) vervangen en het probleem heeft zich nimmer meer voorgedaan.

Hoe dit heeft kunnen gebeuren wist mijn dealer mij niet te vertellen, maar aan zijn lichaamstaal te zien was het weleens vaker voorgekomen.

Uiteindelijk veel kilometers gemaakt de laatste maanden waardoor de huidige kilometerstand op 65.000 is beland. Dit terwijl de auto zijn eerste verjaardag nog moet beleven... Sorry mevrouw Halsema.

Verder heeft de auto een aanrijding gehad (gevalletje eigen schuld) en is de voorruit een keer vervangen vanwege steenslag die zich na 2 km omzette naar een barst van zo'n 15 centimeter.

De schade is door de leasemaatschappij direct opgelost en 2 werkdagen later kon ik alweer rijden in mijn gerepareerde, gewassen en uitgezogen Focus!

Halverwege December de auto laten voorzien van winterbanden (verplicht door mijn werkgever die ook 100% de kosten op zich neemt, op zich niet zo raar met zoveel kilometers per jaar x 100 auto's). Dit was een verademing, de week voor kerst was een hel op de Nederlandse wegen. Waar anderen op de rechterbaan bleven steken met 60-70km/h kon ik er netjes voorbij met 100km/h op de teller.

Sommige vinden dit misschien onverantwoord en roekeloos rijgedrag maar de Focus in combinatie met de puike winterbanden (Michelen Pilot Alpin 205/50/R17, €250 per stuk!, te gek voor woorden!) voelden zo goed aan dat ik het wel aandurfde. Al heb ik mij niet laten uitdagen in de vorm van overmoedig rijgedrag.

Recht vooruit met voldoende afstand was echt geen probleem en niet gevaarlijk.

Bij de afgelopen 60.000 kilometer beurt ook gelijk de update laten installeren van her Travelpilot FX systeem. Voordelen hiervan zijn dat je in de MAP weergave de buttons kunt laten verdwijnen zodat je echt alleen maar de MAP ziet. Voorderest geen rare aanpassingen kunnen ontdekken.

Even een opmerking over de brandstof. Ik weet niet of het tussen mijn oren zit maar ik heb het idee dat de motor daadwerkelijk lekkerder loopt op Diesel van de BP.

De eerste 50.000 kilometer heb ik overal getankt wanneer het nodig was, Shell, Tango, Tinq, Esso, het maakte me allemaal niet uit zolang het in de buurt was (en niet langs de snelweg, afzetters!). Totdat ik van kennissen hoorde dat er wel degelijk verschil zit tussen de toegevoegde additieven per merk.

Uiteindelijk tank ik nu al vanaf 50.000 kilometer uitsluitend BP diesel (gewoon ordinaire diesel, Ultimate mag niet van mijn werkgever, die de brandstof zelf moet betalen) en ik moet zeggen dat ik vind dat de motor soepeler loopt en beter oppakt bij acceleratie.

Ik weet niet of meerdere berijders dit merken? Ik kan me voorstellen dat deze zelfde motor bij PSA als advies Total meekrijgt... "Ford recommends BP"..

Iemand vergelijkbare ervaringen?

Het einde van de Focus

  • 140.089 km

Begin 2011 ben ik van achteren aangereden. Dit betekende het einde van de Focus. De schade was rond de 12.000€ en aangezien de kilometer stand al op 140.000 stond wou de leasemaatschappij de auto niet meer laten repareren. Maar goed ook, want ik had me er niet meer veilig in gevoeld. De bestuurder achter mij reed met ongeveer 40km/h achterin.

De vouwen zaten halverwege de kofferbak, zo'n klap was het.

Van 65.000 tot de 140.000 kilometer heeft de Focus netjes zonder problemen zijn kilometers gereden.

Doordat tijdens het reguliere onderhoud het roetfilter niet vervangen mocht worden (schijnt kostbaar te zijn). Kwam ik 1 keer stil te staan met een verstopt roetfilter. Dit kan ik de auto niet aanrekenen omdat dit niet was voorgekomen als het roetfilter vervangen was op het voorgeschreven moment.

Dit moest dus alsnog gebeuren, en helaas voor de zuinige leasemaatschappij, had ik 3.000 km later het ongeluk en was de auto total loss.

Ik heb in de kleine 2 jaar erg genoten van mijn Focus, prima auto met wat kleine irritaties en verbeterpunten. Qua wegligging en rijgedrag mis ik hem nog steeds. Mijn huidige auto, een Skoda Octavia doet het daar een stuk minder maar scoort weer op andere punten zoals afwerking en ruimte.

De Focus is inmiddels verkocht aan een handelaar van schadeauto's in Polen, wellicht heeft hij daar nu nog een tweede leven.

Focusje, het ga je goed!!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.